![]() |
![]() |
|
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Last edited by Decebal; 16.08.2013 at 21:20:39. |
#2
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Nu ai explicat de ce as fi eu eretic, daca eu am scris invatatura ortodoxa si tu marturisesti tot timpul invataturi gresite? Te-am intrebat si pe celalalt topic, esti ortodox practicant, pentru ca am vazut ca nu mergi duminica la biserica (sau poate nu ai fost o data). De ce afirmi ca sfintii Igantie si Serafim au invataturi gresite si pelagianismul e invatatura corecta? O sa rog si la tine sa vada adminul mesajul tau. |
#3
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Ți-a spus și Daniel foarte clar că nu există lăcașuri în iad, în iadul de după judecată, în care să nu fie chinuri, munci, așa cum ai afirmat dumneata potrivit propriei dumitale învățături, nejustificate de nimic de altfel. Citat:
Pelagianismul era o învățătură în contextul Bisericii. Ceea ce eu am afirmat este sau poate fi valabil pentru cei din afara Bisericii, și care din motive obiective nu au putut să beneficieze de Biserică, însă au fost în același timp exemplari, cu mult mai exemplari decât noi "creștinii", noi "ortodocșii", în faptele și conștiința lor. Ăsta nu este pelagianism. Poate fi considerat cazul pe care "catolicii" îl denumesc ignoranță invincibilă, adică în cazurile în care în mod obiectiv cineva nu a putut să cunoască adevărul și să primească harul în Biserică; nu este vorba despre cei care resping Biserica, care resping harul lui Hristos, dar se încred în faptele lor, eu nu despre aceste cazuri am vorbit, de aceea ceea ce am spus nu are în fapt nicio legătură cu pelagianismul. Și încă o diferență față de pelagianism, sau față de creștinism în general, este că eu nu am afirmat că acei oameni primesc harul așa cum este primit în Biserică, ci la ei se aplică judecata lui Dumnezeu, care cântărește dumnezeiește lucrurile, nu ca tine la modul sectar și eretic. Nu am afirmat deci o concurență între fapte și har, așa cum face pelagianismul, ci este vorba despre cei care în mod obiectiv nu au fost cuprinși sub acoperământul Bisericii lui Hristos sau nu au primit suficient har și călăuzire pentru a înțelege profunzimea creștinismului. |
#4
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Citat:
Harul, Cezărele, nu se dă în afara Bisericii lui Hristos, pentru că este în legătură cu Hristos, Capul Bisericii, iar Hristos este într-o legătură "organică", mistică, tainică cu Trupul Lui care este Biserica. Celor din afara Bisericii nu li se comunică propriu-zis harul, și prin urmare nici nașterea din nou din Dumnezeu, adică nu îl au pe Fiul Omului în ei, ci li se poate comunica chemarea spre a intra în Biserica lui Hristos și a se împărtăși din Învățătura și Misterele Sfinte ale lui Hristos și ale Sfintei Treimi. Deci nu este vorba despre vreo acaparare a harului ci despre faptul că harul "se acaparează singur" fiind legat de Hristos, fiind legat deci de Jetfa și Învierea mântuitoare a Domnului. Că o fi hărăzit întregii umanități este de pus la îndoială din perspectiva faptului că foarte mulți resping harul Duhului Sfânt. Cât despre "mântuirea", primirea harului de către diavoli, trebuie să recunosc că unii (oameni) primesc har peste har, alții pun erezie peste erezie, și culmea le mai și pun pe seama Bisericii Ortodoxe. |
#5
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Citat:
Dreptii din Vechiul Testament nu se puteau mantui pentru ca nu aveau botezul si deci stergerea pacatului stramosesc. Asta a adus in primul rand Mantuitorul, Sfintele Taine, nu o noua credinta. Invatatura aceasta despre pelagianism este inclusa si in catehism (site-ul Patriarhiei): http://www.patriarhia.ro/ro/documente/catehism10.html "242. Daca harul e o lucrare necreata a lui Dumnezeu in sufletul nostru si daca prin el insusi Duhul Sfant lucreaza in noi mantuirea, oare s-ar putea mantui omul si fara de har? Nu, omul nu se poate mantui fara de har (Efes. 2, 8; Ioan 15, 5). Harul ii este de trebuinta omului chiar de la inceput (Ioan 3,5). Harul pune inceputul mantuirii in om, si nu omul prin staruintele sale. Aceasta inseamna ca harul ii vine in dar (Rom. 3, 24), nu pentru oarecare fapte ale sale. inainte de a veni harul, omul nu poate face fapte prin care sa se mantuiasca, sau macar sa induplece pe Dumnezeu sa-i dea harul prin care sa se mantuiasca. Omul poate face anumite fapte bune, dar nu le face asa de statornic si dintr-un cuget asa de curat, incat sa se sfinteasca prin ele si sa se mantuiasca. Omul are libertatea de a face binele si cata vreme e in robia pacatului stramosesc, dar aceasta e o libertate slabita. Ea e marita tocmai de harul care vine la inceput fara nici un merit al omului. Dar harul nu e de trebuinta numai la inceputul mantuirii omului, ci si dupa aceea, tot timpul. " Aceasta e ce spun si Sfintii Ignatie si Serafim si toti sfintii, doar ca aici e mai usor de gasit citatul. |
#6
|
|||||
|
|||||
![]() Citat:
Citat:
Învățătura aceasta a ta este greșită. Acum ți-am demonstrat, și pentru toți, că ești în eroare. Ăsta este unul dintre lucrurile pe care ți le-a spus și Daniel_Ortodox, dar atunci ai trecut peste ca și cum n-ar fi spus nimic, și greșeala lui este că n-a insistat, deși avea dreptate. Citat:
Citat:
Citat:
Pelagianismul era o învățătură în contextul Bisericii. Ceea ce eu am afirmat este sau poate fi valabil pentru cei din afara Bisericii, și care din motive obiective nu au putut să beneficieze de Biserică, însă au fost în același timp exemplari, cu mult mai exemplari decât noi "creștinii", noi "ortodocșii", în faptele și conștiința lor. Ăsta nu este pelagianism. Poate fi considerat cazul pe care "catolicii" îl denumesc ignoranță invincibilă, adică în cazurile în care în mod obiectiv cineva nu a putut să cunoască adevărul și să primească harul în Biserică; nu este vorba despre cei care resping Biserica, care resping harul lui Hristos, dar se încred în faptele lor, eu nu despre aceste cazuri am vorbit, de aceea ceea ce am spus nu are în fapt nicio legătură cu pelagianismul. Și încă o diferență față de pelagianism, sau față de creștinism în general, este că eu nu am afirmat că acei oameni primesc harul așa cum este primit în Biserică, ci la ei se aplică judecata lui Dumnezeu, care cântărește dumnezeiește lucrurile, nu ca tine la modul sectar și eretic. Nu am afirmat deci o concurență între fapte și har, așa cum face pelagianismul, ci este vorba despre cei care în mod obiectiv nu au fost cuprinși sub acoperământul Bisericii lui Hristos sau nu au primit suficient har și călăuzire pentru a înțelege profunzimea creștinismului. |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Biserica lui Hristos, Una, Sfântă, Sbornicească și Apostolească a mărturisit întotdeauna, atât cât Dumnezeu a binevoit să aducă la cunoștința oamenilor, întru mântuire și desăvârșire, că:
1) Harul divin mântuitor este energia, puterea sau lucrarea dumnezeiască necreată, care izvorăște din Ființa divină a celor trei ipostasuri, fiind nedespărțită de Acesta și care se revarsă prin Duhul Sfânt asupra oamenilor în scopul mântuirii și sfințirii lor. 2) Ca energie a Duhului Sfânt și ca har al lui Iisus Hristos după făgăduința Lui: "... iată, Eu sunt cu voi până la sfârșitul veacului" (Mt 28,20) harul divin se manifestă, este prezent și lucrează în Biserică, el fiind constitutiv Bisericii, întrucât Duhul Sfânt ține de Biserică. 3) Aceasta este modalitatea și forma obișnuită și statornică de prezență, manifestare și lucrare a harului. 4) Aceasta nu înseamnă, însă, că puterea dumnezeiască e limitată la această formă, în sensul că în afara Bisericii harul n-ar mai putea lucra sau că n-ar lucra întrucât Dumnezeu poate da harul Lui și în afara Bisericii, pentru că "vântul suflă unde vrea" (In 3,8). 5) Dar modul de manifestare și lucrare constantă a harului, precum și măsura cea mai deplină a viețuirii oamenilor în Hristos, este în Biserică. 6) Harul divin este necesar tuturor oamenilor, în primul rând pentru ca aceștia să poată ființa pur și simplu, întrucât fără harul lui Dumnezeu nu există viață, cu atât mai puțin ar putea să existe o viață cu sentimente de iubire. Dar harul se dă fiecărui om (altfel spus tuturor oamenilor) nu numai pentru a supraviețui, ci în vederea scopului la care Dumnezeul Iubirii ține cel mai mult și pentru atingerea căruia Și-a dat Fiul la moarte și încă la moartea pe cruce: mântuirea omului. Dumnezeu voiește ca toți oamenii să se mântuiască (1 Tim, 2,4). 7) Dar Dumnezeu, spun Sfinții Părinți celor care au inima doritoare să vadă și să audă, nu forțează pe nimeni să colaboreze cu harul, deși harul se oferă tuturor. Dumnezeu oferă harul fără deosebire tuturor oamenilor. Acest har însă nu lucrează în mod irezistibil asupra oamenilor, dacă aceștia nu conlucrează cu el. Spune Sfântul Ioan Gură de Aur: "Dumnezeu nu constrânge pe nimeni, dar dacă Dumnezeu voiește și noi nu voim, mântuirea noastră este cu neputință. Aceasta însă nu din cauză că voința Sa ar fi neputincioasă, ci pentru că nu voiește să facă silă nimănui." Sfântul Macarie cel Mare: "Firea omenească (toată firea omenească, spune, iar nu numai a unora - sublinierea mea) este capabilă să primească și binele și răul, și harul dumnezeiesc și puterea vrăjmașului, dar nu poate fi silă fără consimțirea voinței omenești. Din cauza libertății cu care este înzestrat omul, Dumnezeu nu produce nimic în om, cu toate că poate." 8) Sfânta Scriptură arată clar că din partea lui Dumnezeu harul este oferit tuturor oamenilor, deoarece Dumnezeu "voiește ca toți oamenii să se mântuiască și să ajungă la cunoștința adevărului" (1 Tim 2,6). Iar dacă "mulți sunt chemați, dar puțin aleși" (Mt 20,16), aceasta ce poate însemna decât că harul se oferă tuturor dar puțini sunt cei care colaborează cu el. Harul nu se dă oamenilor pentru vreun merit, ci numai din dragostea și bunătatea lui Dumnezeu. Tatăl nostru vrea ca noi toți, întreaga omenitate și întreaga umanitate, să ajungem Acasă vii și nevătămați. Voi, care aveți copii sau care ați fost copiii părinților voștri, cum de nu înțelegeți că Tatăl își iubește copilul și că îl vrea acasă, întors din rătăcire, indiferent cum ar fi el? Pentru aceasta îi dă mereu harul, chemîndu-l, ajutîndu-l să capete accesul tot mai avansat în drumul către Casă. Colaborînd cu harul, omul înaintează treptat către Acasă, iar această înaintare se numește viață de pocăință. Că, în drumul său spre Casă, omul care conlucrează cu harul are parte și de o îndreptare, ba chiar de înfrumusețare, iarăși e lucru demn de întâlnirea cu tatăl, cu atât mai mult cu cât Acest Tată este însuși Dumnezeu: ce părinte ar voi să-și vadă fiul jupuit și zdrelit și cu totul betegit când îi calcă pragul? Așa încât, pentru propria bucurie și pentru ca însuși copilul să nu se simtă cu totul nevrednic de a se întâlni cu cei care l-au iubit și însoțit în drumul spre Casă, Tatăl ajută pe toți copiii Lui care vor și ei să se pregătească de Întâlnire, să sosească Acasă cât mai întregi și mai frumoși cu putință. Last edited by cezar_ioan; 17.08.2013 at 23:00:17. |
#8
|
|||
|
|||
![]() Citat:
|
#9
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Chiar cu cateva zile inainte am scris un mesaj pe tema asta: http://www.crestinortodox.ro/forum/s...9&postcount=65 http://www.ziarullumina.ro/societate...ta-de-dumnezeu IPS. Ciprian Campineanu: "După Sfinții Părinți, acești copii nu suferă chinurile iadului... Așa au trăit și drepții Vechiului Testament, care nu s-au împărtășit de lumina dumnezeiască, până nu a coborât la iad Domnul nostru Iisus Hristos. Drepții Vechiului Testament nu au suferit de chinurile iadului (înțelese ca stare de întristare, de singurătate), dar nu s-au împărtășit de lumină, în schimb, s-au împărtășit de o pace, de o liniște sufletească. Abia în momentul în care Mântuitorul Hristos a coborât la iad, a introdus starea de lumină, Lumina Învierii, și astfel s-a făcut începutul Raiului." Citat:
Pelagianismul nega transmiterea pacatului original sau a urmarilor sale si de aceea botezul nu mai e necesar, omul poate face fapte bune si sa se mantuiasca si fara ajutorul harului primit la botez. Asadar nu se refera doar la cei din Biserica, ci si la cei nebotezati (adica din afara Bisericii). Astfel intruparea Mantuitorului a fost mai mult pentru a avea oamenii un exemplu de urmat, nu pentru Botez si Sfintele Taine. http://en.wikipedia.org/wiki/Pelagianism Vedem ca si catehismul spune ca nimeni nu se poate mantui fara har, si ca harul nu poate fi primit in urma faptelor fara a fi botezat, se primeste la Botez. La fel spun si sfintii, faptele bune nu sunt mantuitoare daca mai inaitne omul nu vine in Biserica sa primesca harul. De aceea spune si Iisus ca cine nu se boteaza nu ajunge in Imparatie. Catolicii nu au negat nici ei botezul cu invataturile lor noi, ci au spus ca aceia au botezul dorintei. A fost un ierarh sau un grup care s-au opus acestei invataturi (am discutat despre asta cu userul catolic odata), cea a botezului dorintei pentru toti, invatatura lor a fost condamnata. De asemenea, nici in ecumenism nu se spune ca ar conta doar faptele, au teoria ramificarii harului, astfel fiecare cult are har si botez. Doar faptele sunt in conceptia filozofilor atei, care neavand si credinta au spsu ca omul trebuie sa faca binele si sa fie moral. In invatatura ortodoxa pentru mantuire sunt necesare harul, credinta drepta si faptele credintei. E adevarat, pot fi si exceptii, de exemplu unii pagani s-au mantuit dupa ce au ajuns in Iad, dar la rugaciunea unor sfinti. Doar atat cunoastem din revelatie. |
#10
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Șeolul și Iadul Referitor la perioada Vechiului Testament, este de menționat că felul în care văd creștinii iadul și felul în care vedeau vechii evrei șeolul este diferit. Șeolul este Locuința morților, locul unde se duceau sufletele tuturor morților. Dar Șeolul nu este Iadul de care vorbește creștinismul, adică nu este iadul așa cum este el descoperit prin revelația noului testament. Deci este evident prin urmare că nu este o surpriză că drepții vechiului testament nu erau supuși la chinuri sau la munci în șeol; de fapt, nu doar drepții, ci toți oamenii care treceau în "împărăția umbrelor" erau lipsiți de chinuri, de munci, și asta pentru că șeolul era un fel de loc de odihnă, nu o odihnă mântuitoare, dar o odihnă a morții. Asta era șeolul, iadul însă, și mai ales în felul în care este descris în Apocalipsă, acel "iaz de foc", nu poate să fie lipsit de chinuri. Cine ajunge acolo în foc va fi în vecii vecilor. Teoria asta cu multe locașuri în iad nu am mai auzit-o până acum, după cum am mai spus, și oricum nu în varianta în care ar exista locașuri în iad, în focul iadului, în care să fie o lipsă de chinuri. ------ Asta este învățătura ta "ortodoxă", cum că în iad nu toți vor avea parte de munci. Dar asta să fie învățătura Bisericii? Eu cred că nu, dar până găsești tu vreun citat în catehism, îți dau eu niște trimiteri la Scriptură, la Noul Testament, cu care văd că nu ești prea familiar, ba dimpotrivă văd că îți e foarte străin, atât în formă cât și în conținut. Ce zice Hristos în Evanghelia după Matei la 25,41? "Plecați de la Mine, blestemaților, în focul cel veșnic, pregătit pentru diavolul și îngerii lui." Ai impresia că iadul, focul cel veșnic, are cumva lăcașuri în care nu sunt munci, chinuri, arderi, și veșnice? Dar ce zice la Matei 13,42? "Plânsul și scrâșnirea dinților"!! Ai cumva impresia că astea nu sunt munci, nu sunt chinuri? Matei 8,12 la fel! Dar la Apocalipsă 20,10, unde se vorbește de "iazul de foc" unde vor fi chinuiți în vecii vecilor? Asta este învățătura ortodoxă, Cătăline! A ta este greșită, nu se bazează pe Sfânta Scriptură, și cred că nici pe catehism, ci doar pe felul în care ai lipit tu laolaltă diferite citate, potrivindu-le cum ți s-a părut după mintea ta mai corect; vedem deci că marele ascultător de învățătura revelată ascunde un mare compilator de citate, de unde extrage învățătura după cum i se pare lui că ar fi mai logică. |
![]() |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Casatoria in afara Bisericii Ortodoxe, recunoscuta sau nu? | Marius22 | Nunta | 168 | 26.06.2025 00:02:34 |
Tainele savarsite in afara Bisericii | morfix333 | Intrebari utilizatori | 141 | 16.05.2011 12:01:10 |
Cum masuram moralul unui crestin in viata din afara bisericii? | patinina34 | Generalitati | 31 | 01.04.2011 08:51:56 |
Preot (paroh) si enoriasi - comunicare in afara bisericii(?) | sophia | Preotul | 31 | 19.07.2009 22:28:59 |
Botezul in afara Bisericii | maggie | Botezul | 8 | 03.12.2008 14:43:57 |
|