![]() |
![]() |
|
|
|
|||||||
| Înregistrare | Autentificare | Întrebări frecvente | Mesaje Private | Căutare | Mesajele zilei | Marchează forumurile citite |
![]() |
|
|
Thread Tools | Moduri de afișare |
|
|
|
#1
|
||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
|
Citat:
Subiectivismul este normal, doar suntem oameni. Scepticismul iarasi face parte din natura noastra, ca si credinta de altfel - mai mult sau mai putin veritabila, mai mult sau mai putin fundamentata sanatos. Citat:
Ca parinte, daca iti iubesti copilul - e drept, o dragoste naiva poate, in general tinzi sa te focalizezi pe ce face bun, nu ce face rau. Iar daca pui si putina ratiune, nu lasi raul nesanctionat - dar strict din motive rationale. Citat:
Citat:
Citat:
Binenteles ca nu aveai ce "iconomie cu privire la botez" sa gasesti, in sensul strict al discutiei de fatza, pentru ca pe atunci, o astfel de dilema nu a existat. Singura care a fost, a fost cea legata de botezul celor care primisera botezul lui Ioan si asta cred ca era o problema care nu avea ramificatii atat de complexe ca sa starneasca prea multe discutii. Intrebare personala, care se leaga oarecum cu topicul: apostolii cand au fost botezati? Citat:
Doar la neoprotestanti am gasit un astfel de raspuns stereotip: "nu poti accepta punctul nostru de vedere pentru ca esti fidel la modul irational perspectivei tale". Si asta, culmea, dupa ce le ofeream o tona de argumente iar ei nu mai aveau nici una. Citat:
Citat:
Dar cine stie, poate o sa vina si la tine momentul, factorul declansator, al tranzitiei in directia cea buna. Desi pe de alta parte, contrar asteptarilor noastre, Dumnezeu nu ne da intotdeauna impusul care il asteptam, mai conteaza si pe urma noastra de ratiune, nu de alta, dar impusul ala cand vine de multe ori nu e intr-un registru prea placut. Citat:
Citat:
Citat:
Sa aiba asta ceva de a face cu fatadicul calvinism? Nu prea mantuitor in cazul asta :) In locul asumarii astea (senine?) ti-as propune mai degraba dilema lui Luther, cea la care el n-a putut face fatza, cu barbatie spirituala si l-a facut mai degraba sa debiteze dogme aiuristice. Citat:
Citat:
Religios chiar o poti face mai usor decat ateu fiind (cred). Citat:
Citat:
Citat:
Isi face planuri sa viziteze manastiri ortodoxe, sa citeasca mai mult despre ortodoxie, chiar o face pana la un punct, in schimb ca si practica spirituala...gaseste de cuviinta ca in loc sa-si faca loc de Sfanta Liturghie in viata ei, sa frecventeze o alta comunitate neoprotestanta, aparent cu mai multa virtute sau "duh" (asta e o alta boala "neo"). Dupa cativa ani buni, viata ei spirituala inca era o problema (pacate disimulate), nu era nici macar cu un mm, la modul practic vorbind de ortodoxie, insa era capabila sa accepte ca totusi abordarea de mai sus n-a fost una corecta. Si vorbim de o persoana din Romania, nu cineva care ar trebui sa faca zeci/sute de km sa ajunta la o biserica ortodoxa. Personal, cred ca mai degraba confrunctarea cu adevarul despre propria latura spirituala (morala daca vrei) au facut-o sa amane adevarata apropriere de ortodoxie. Apropo, la ce distanta de locul unde esti tu este cea mai apropiata biserica ortodoxa? De cate ori ai asistat la o Sf. Liturghie? (nu, nu sunt intrebari "inchizitoriale", chiar vreau sa stiu)
__________________
Suprema intelepciune este a distinge binele de rau. Last edited by AlinB; 19.08.2013 at 21:22:54. |
|
#2
|
|||
|
|||
|
Alin mi-se pare foarte dificil sa pot raspunde cumva sectionat,pe cate un paragraf.Oricum ideea care m-a interesat cel mai mult din cele scrise este cea referitoare la ,,botezul apostolilor".Pavel a fost botezat la Damasc,Andrei,ucenic al Botezatorului initial probabil fusese botezat de acesta dar aici este o alta discutie,raportul dintre botezul lui Ioan si botezul crestin ulterior.Primul,din punctul meu de vedere,era un botez in context strict iudaic,cu alte caracteristici.Mai departe deschideti un topic pe tema asta:,,cine i-a botezat pe apostoli".A botezat Iisus din Nazaret pe cineva?(Ioan 4:2).Cum se pot armoniza Matei 28:19 si FA 2:38,de ce Petru foloseste o formula diferita(doar in numele Fiului).Cand si de cine au fost botezati restul apostolilor?Iuda era botezat?Botezul era un element esential inainte sau dupa Inviere?Sunt multe intrebari interesante,merita sa discutati voi pe tema lor.
Eu de exemplu,ca sa duc ideea pana la capat,subscriu abordarii conform careia crestinismul a evoluat in forma actuala datorita acelui unic eveniment istoric numit ,,Inviere".Fara acel eveniment care a modelat dezvoltarea ulterioara a crestinismului era practic imposibil ca aceasta credinta sa depaseasca un stadiu incipient sa spunem,a fost forta care a descatusat puterea acestei credinte,care a legitimat-o in cadrul pretentiilor sale.In lumina(si in cadrul)acestei abordari privesc si analiza ritualului numit ,,botez".Cum ai spus si tu,sunt multe de discutat si de data asta foarte complexe. Cu privire la restul problemelor ridicate de tine:nu sunt in situatia doamnei neoprotestante mentionate,nu am anxietati cu privire la viata de apoi si nu pendulez,nu ma considet fatalist.Sunt un protestant perfect normal :) cu singura precizare ca abordez,in protestantism,si analize si viziuni care nu tin de protestantismul traditional,probabil sunt un protestant si cu viziuni istorico-critice.Poate aici sa fie o variatie dar doar atat.Nu am cum sa am dilema lui Luther pt ca nu ma gasesc in situatia lui ci in situatia care beneficiaza de libertatea de pe urma framantarii lui si pentru asta ii multumesc.Cu privire la ultima ta intrebare o sa-ti spun un paradox:toate cercetarile mele cu privire la credinta ta au fost mereu o initiativa a mea,niciodata invers,asta ca sa fie foarte clar.Cercetarile mele au la baza acelasi interes pe care il am si fata de iudaism,de exemplu,asta nu inseamna ca am de gand sa ma convertesc la iudaism :)De -a lungul cercetarilor mele am cunoscut oameni remarcabili,au fost momente cu adevarat deosebite dar si altele dezamagitoare(despre acestea nu discut). Daca trag linie as spune totusi ca experienta,pana acum,totusi a meritat.Ca si in restul confesiunilor in lumea ortodoxa intre teorie si practica,la nivel de credincios normal,sunt diferente iar credinciosii ortodocsi mi s-au parut in limitele normalitatii,nu sunt foarte diferiti de restul,au aspectele lor specifice in mod cert dar impart cu restul alte aspecte,cum se spune ,,au si bune si rele".Initiativa se continua si in viitorul apropiat,insa pe alte coordonate.Apoi vom mai vedea ce va fi,deocamdata este suficient atat. |
|
#3
|
|||
|
|||
|
Catalin nici o problema,am inteles exact ce spui si sunt de acord.Forumul pt mine este o metoda de a interactiona,cand am timp,cu oameni diferiti fie si dpdv al credintei.Nu prea ii inteleg pe cei care,pe timpul si banii lor,fac din aceasta activitate un prilej de suparare profunda sau tulburare extrema,mi-se pare ciudat,poate sunt eu prea nordic in conceptii,prea rece :) aici functioneaza un alt algoritm.Daca nu imi place un loc plec si gata,nu prea vad sensul sa ma porcai interminabil cu cineva,am planuri mai bune cu timpul meu.Daca de maine nu imi mai place locul acesta sau consider ca nu am nimic bun de pe urma lui plec fara regrete.A da,putem discuta,putem sa nu fim de acord(in mod sigur pe multe aspecte),asta este,la final plecam in pace fiecare la ale lui.Lumea religioasa,reala sau virtuala,este o lume mixta,cu multe extreme,cu multi oameni minunati dar si cu cu multe persoane cu probleme extrem de grave,foarte intunecate.Incerc,pe cat posibil,sa ma feresc de ultimii.Aici cineva ar spune ca asa este si in rest dar in lumea religioasa lucrurile se acutizeaza pt ca sunt dispute ce vizeaza eternitatea,un subiect care naste profunde nelinisti in om.Cu privire la aceste nelinisti oamenii reactioneaza diferit si le transpun in practica si mai diferit.Din punct de vedere al admin acest forum este diferit de restul,eu sunt obisnuit cu un alt stil dar sper ca aceasta abordare sa nu fie idealista,m-as bucura sa reuseasca,ar fi ceva deosebit.Totusi cred ca se da o prea mare importanta vietii virtuale care,in esenta,este doar un surogat.Am vazut si celelalt mesaj de la tine,nu am apucat sa raspund,sorry,am facut-o acum.Numai bine.
Last edited by Pelerin spre Rasarit; 19.08.2013 at 23:29:45. |
|
#4
|
|||
|
|||
|
Citat:
Nu risc un comentariu. Te cred pe cuvânt, dragul meu prieten Scotland. Last edited by cezar_ioan; 20.08.2013 at 02:34:30. |
|
#5
|
|||
|
|||
|
Citat:
|
|
#6
|
|||
|
|||
|
Bine,atunci cum ramine cu botezul din discutia cu Nicodim,apostolii au fost o exceptie,in sensul unui botez spiritual doar in Duh,fara practica ulterioara obisnuita? Nu prea mai am timp acum,din pacate,dar daca deschideti un topic documentat pe tema asta atunci particip si eu.Seara buna tuturor.
|
|
#7
|
||||
|
||||
|
Citat:
Dacă nu scrie în Biblie cînd s-au botezat Apostolii, atunci rezultă că nu s-au botezat? Da, se poate deschide un fir nou pe tema asta.
__________________
Să nu abați inima mea spre cuvinte de vicleșug, ca să-mi dezvinovățesc păcatele mele; Psalmul 140, 4 Ascultați Noul Testament ortodox online. |
|
|