![]() |
![]() |
|
|
|
|||||||
| Înregistrare | Autentificare | Întrebări frecvente | Mesaje Private | Căutare | Mesajele zilei | Marchează forumurile citite |
|
|
Thread Tools | Moduri de afișare |
|
#11
|
|||
|
|||
|
Citat:
Puțintică răbdare, ca să nu alunecăm în patimi. Ceea ce ne leagă pe noi doi este, evident, Ortodoxia. Amândoi suntem ortodocși iar asta înseamnă multe, nu mai reluăm acum amănuntele. Să vedem însă în ce situație ne găsim acum, în clipa asta, real. Eu înțeleg așa: 1) topicul are un subiect; are și un scop declarat, anume de a aduce argumente pro și contra, scripturistic, privind Sfintele Icoane. Frăția voastră a propus așa, un război pe tema Icoanelor! 2) Pelerinul respectă cadrul propus chiar de frăția voastră, utilizînd instrumentarul biblic; la fel și colegul adventist. Unde-i buba, până aici? 3) Dacă Pelerinul a început să exprime un punct de vedere, deocamdată nu a făcut decât să rezume chestiuni pe care, să fim serioși, nu le revendică nici calvinii, nici adventiștii, nici catolicii nici ortodocșii: sunt date recunoscute de orice creștin, date din istoria iudaismului și a creștinismului, date care se pretează foarte bine la o analiză istorico-critică. Oare ați citit textul scris de Pelerin? Ați citit introducerea lui? Eu cred că nu, nu ați citit, ci l-ați criticat per ansamblu, refuzînd lectura și respingînd persoana. Păi, nu prea e bine... Nu e util pentru un dialog. Sau război, mă rog... Întrucât războiul de cuvinte la care ați provocat pe răucredincioși nu e un monolog autist ci o dezbatere cu argumente. Biblice, așa cum ați propus. Deci nu e bine să o luați prea pătimaș, ignorînd replicile adversarului (eu l-aș fi numit partener de dialog dar, în fine, e război nu dialog, deh...), din moment ce singur și nesilit de nimeni ați intrat într-un război de cuvinte și idei. Fiți onest! Spre binele dezbaterii, întru Adevăr. Oare nu așa ați voit? 4) Eu m-aș bucura să ieșiți învingător din această luptă. Mai mult chiar, mă alătur cu tot ce pot, așa cum ați văzut că deja am făcut. Dar nu cred că războiul acesta e și al meu, din ce scrieți. Vă depărtați de la arta războiului, de la noblețe, de la dialog... Vă depărtați tot mai mult și eu nu mai pot ține pasul. Fiți onest! Vă rog iarăși... Dacă aveți argumente scripturistice, cum singur ați voit, atunci faceți bine și le aduceți. Asta-i tot. restul e zgomot, prea mult zgomot. 5) Rău faceți că ignorați psihologia. Pe cuvânt de frate, de-aia și vă comportați cum vă purtați, adică vădit pătimaș: că ignorați psihicul, ăsta banal de muritor, pe care l-a primit fiecare în dar de la Dumnezeu, dimpreună cu trupul. Credința nu se face peste sau în ciuda sănătății și frumuseții psihicului, frate. Nu vă faceți iluzia că nebunii pentru Hristos erau nebuni de balamuc. Recitiți pe Solomon! 6) Discuția despre Icoane va avea o soartă tristă, cred. În primul rând că se vrea din start doar scripturistică. Greșit mod de a pune problema! Nu e un bun început. Și nici măcar nu e Ortodox! Dacă nu ați fi căzut din capul locului victimă unui duh înșelător, care v-a sfătuit să vă concentrați exclusiv asupra Scripturii, ați fi sesizat că Biserica noastră are cu totul altă abordarea asupra Icoanelor. Nu una exclusiv biblică! Anume, Ortodoxia: a) vede în Biblie doar o mică parte din viața de credință a Bisericii. Sfânta Tradiție depășește cu mult Sfânta Scriptură. De aceea, dacă voiți să aveți succes în dezbaterea de față, ar trebui să reconsiderați aportul Sfintei Tradiții, fără de care sunteți în pom, mai ales în fața unor bibliști exersați cum sunt partenerii dvs. de dialog. b) orice iconar serios este format în tradiția iconarilor dinaintea lui. Or, această tradiție este una ascetică, isihastă. Oamenii aceia nu sunt formați să picteze păreri, să re-prezinte idei în culori, să dea o alternativă croimatică unor texte literare. NU! De mii de ori, nu! Iconarul este un creștin dreptmăritor a cărui viață este sfântă. El trăiește deja în lumea de dincolo de icoană. El este un om al liniștirii, un isihast, un om înduhovnicit. Nu un artist oarecare. El nu pictează despre ceva, el teologhisește dinlăuntrul Lumii Duhului. Așadar, dacă voiți să dezbateți icoanele, porniți de la cei care le realizează: creștinii trăitori în duh și adevăr. Mă tem că ați pierdut simțul situației și că spuneți doar ce vă vine, iar nu ceea ce s-ar cuveni dacă ținem cont de ansamblul datelor la care suntem conectați în prezent. Mă tem că revărsați un monolog cam autist iar discuția e deja în aer. Pe această cale eu nu voi merge mai departe. Mă iertați! |
|
|