![]() |
![]() |
|
|
Înregistrare | Autentificare | Întrebări frecvente | Mesaje Private | Căutare | Mesajele zilei | Marchează forumurile citite |
![]() |
|
Thread Tools | Moduri de afișare |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Citisem însă în Sfântul Macarie Egipteanul, într-o carte despre pocăință, faptul că noi nu putem avea nimic dacă nu cerem de la Hristos. Nimic nou: "Fără mine nu puteți face nimic!" Atunci, care să fie înțelesul plânsului Sfântului Efrem Sirul? Acela de a nu înceta să ne rugăm pentru a primi iertarea, pocăința... |
#2
|
|||
|
|||
![]()
Un articol foarte frumos care merita citit in contextul topicului http://www.crestinortodox.ro/predici...ui-150143.html
|
#3
|
||||
|
||||
![]() Citat:
__________________
Cel ce nu iubește n-a cunoscut pe Dumnezeu, pentru că Dumnezeu este iubire |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Andrei Plesu semnaleaza de curind in "Dilema" existenta unei "pietre de poticnire" pe tema libertatii.
A citit careva articolul? Cum vi se pare? Printre altele am aflat din text ca termenul grecesc pentru "ispita" este "peraismos" care inseamna si proba, punere la incercare, confruntare cu limita proprie. Ar reiesi din articol un inteles anume cum ca, desi Domnul ne fereste de caderea in ispita, precum Il rugam, totusi ispita vine tot de la Domnul "ca jertfa de Sine in grija pentru functionalitatea autentica a libertatii omenesti". Him... Ma simt ispitit (de Domnul? de domnul Plesu?) sa imi pun niste intrebari acum legat de gandul acesta al maestrului. Dar ma tem ca o sa si raspund la ele...:) |
#5
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Fara demonstratie acestea nu exista. Domnul este ocupat sa ne dea puterea de a lupta si de a rezista impotriva ispitelor, iar appoi, totdeauna apoi, va trebui s-o dovedim. Asadar, oricand vine ispita, noi deja am primit inainte puterea de a o evita, dar noi de cele mai multe ori respingem puterea si, ca sa nu cadem ne rugam sa nu ne ispiteasca, asta fiind singura garantie ca sa nu cadem. 13. Nu v-a cuprins ispită care să fi fost peste puterea omenească. Dar credincios este Dumnezeu; El nu va îngădui ca să fiți ispitiți mai mult decât puteți, ci odată cu ispita va aduce și scăparea din ea, ca să puteți răbda. (1Cor10,13) De aceea pe noi ar trebui sa ne bucure ispita.
__________________
Sublimă fărâmă a Sfintei Chemări, Zvâcnită din Vrerea divină, Mi-e sufletul vultur ce spintecă zări Și sus, printre stele, se-nchină.(pr. Dumitru) Last edited by Demetrius; 01.08.2016 at 02:00:46. |
#6
|
|||
|
|||
![]()
As face distinctia dintre "nu ne ispiti" si "nu ne lasa sa cadem in ispita".
A lua contact cu ispita e una, caderea e alta. Omul care lupta, ajutat de Dumnezeu, nu cade. Ori, de cade cumva, grabnic se ridica. In acest sens cred ca zicem rugaciunea iar nu in primul (acela temator, evitant). * Imi amintesc acum un vers, l-au scos jocurile asociative ale memoriei dintr-un vraf vechi, sa tot fie vreo 40 de ani de cand am citit un poet grec care spunea cam asa: Departe/ in puterea oceanului... Cum e sa fii prins in puterea Oceanului?.... Departe, inca... Cum e puterea omului pe langa puterea oceanului? Oamenii obisnuiesc insa sa strabata oceanele, marile, desertul... Nu merg pe ape, ce-i drept, cu pasul. Dar isi construiesc mijloace ca sa faca fata puterii oceanului, sa nu cada. Sa ramana asadar vii si nevatamati, in ciuda teribilei puteri a Oceanului si a departarii, deopotriva. Oamenii vor si adeseori reusesc sa ajunga cu bine acasa... Sunt liberi sa faca asta. Sunt liberi sa isi impreuneze puterile limitate, insignifiante comparativ cu ale Oceanului, cu alte surse de putere care sa le sporeasca sansa de reusita. Deci a nu cadea in ispita e a face fata cu bine ispitei, a nu fi dus/pierdut in puterea ispitei... E a invinge, a triumfa, a izbandi impreuna cu o putere superioara tie si altora. Nu este a fi scutit de ispite, de incercari. |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Articolul d-lui Pleșu, apărut in Dilema veche, nr. 649, 28 iulie - 3 august 2016
Cuvîntul âispităâ a ajuns să nu aibă decît o conotaÈie negativă. Ispita nu e, pur Èi simplu, unul dintre cele două apeluri (egale ca intensitate) ale unei alternative. E apelul necurat, înÈelător, distructiv. E partea de întuneric, componenta de âcapcanăâ a alternativei. Mă întreb adesea de ce nu se străduieÈte Èi binele să fie âispititorâ, de ce âispititorulâ prin excelenÈă e numai âvrăjmaÈulâ. Mi se răspunde că, într-un asemenea caz, âmeritulâ opÈiunii ar apărea diminuat. E uÈor să alegi binele, cînd âdesignâ-ul lui e seducător. Binele e, prin definiÈie, discret: nu vrea âsăâÈi ia minÈileâ, să te îngenuncheze prin evidenÈa calităÈii sale. ÎnÈeleg. Dar atunci âlibertateaâ mea e Èchioapă: am dinainte o pîine gustoasă, dar comună, âpîinea cea de toate zileleâ Èi, pe celălalt taler, un mirobolant tort de cofetărie pariziană. Sigur, pot avea âmodestiaâ să aleg pîinea (cu condiÈia, ar spune maximaliÈtii, ca doar âmodestiaâ săâmi dicteze alegerea Èi nu vreo pasiune a mea â vinovată â pentru pîine. Adică să aleg fără plăcere, fără să fiu âispititâ. După modelul kantian: numai ce faci din datorie e legitim moralmente; cum intervine âplăcereaâ, meritul actului se evaporeazăâŠ). În aceÈti termeni, libertatea noastră e libertatea de a alege între ceva pe care îl dorim, care ne atrage, Èi ceva pe care nuâl dorim neapărat, ceva care, deÈi ne apare ca valabil, ne lasă oarecum indiferenÈi. Apostolul Pavel a rezumat această situa*Èie într-o formulă celebră: âNu fac binele pe care-l vreau, ci răul pe care nu-l vreau, pe acela îl săvîrșescâ (Romani, 7, 19). Cu alte cuvinte, între ceea ce vreau Èi ceea ce fac apare o fractură chinuitoare: de vrut, vreau (raÈional) binele, dar prefer (prin înclinaÈie) să fac răul. âVrutulâ e âneispititorâ, în vreme ce ânevrutulâ mă cheamă perfid, mă trage spre el, împotriva voinÈei mele! Bine, dar asta înseamnă că sînt defect: una vreau Èi alta fac. Ceea ce e bun mă lasă rece, ceea ce e rău îmi încinge tălpile. În formularea apostolului, âdupă omul cel lăuntric mă bucur de legea lui Dumnezeu; dar în mădularele mele o altă lege (subl. mea, A.P.) văd că se luptă cu legea minții mele și rob mă face legii păcatului, care este în mădularele meleâ (Romani, 7, 22-23). Carevasăzică, există, în âstatutul nostru creaturalâ, un âdatâ al diviziunii, o âfatalitateâ structurală a conflictului interior: sîntem locuiÈi de două âlegiâ aflate în război (cf. Èi Galateni, 5, 17): legea âduhuluiâ, dumnezeiască, Èi legea trupului, veÈnic recalcitrantă. Problema este că, deÈi, în principiu, âtrupulâ e slab Èi duhul e tare (Ev. după Matei, 14, 38), în imediat trupul prevalează. Ca să fie domolit e nevoie de o âsuplimentareâ a părÈii duhovniceÈti prin Duhul Sfînt (Efeseni, 3, 16). Ajungem, astfel, la problema harului, în care nu ne aventurăm, deocamdată, de teama unor âpoticniriâ încă Èi mai primejdioase. Totul, pe fundalul conÈtiinÈei că sîntem âdupă chipul Èi asemănareaâ celui care ne-a creat. În aceste condiÈii, putem accepta că trupul nostru e un sediu al răului? Nu, căci âDumnezeu a pus mădularele în trup, pe fiecare din ele, așa cum a vrut Elâ (1 Corinteni, 12, 18), âca să nu fie dezbinare în trupâ (Idem, 12, 25). Ba mai mult: aflăm că ââŠpe cele ce ni se par că sînt mai de necinste ale trupului, pe acelea cu mai multă cinstire le încingem, și cele necuviincioase ale noastre au parte de mai multă cuviință, de care cele cuviincioase ale noastre nu au nevoieâ (Idem, 12, 23-24). Ca să nu mai spunem că ne aflăm în spaÈiul unei credinÈe al cărei ax este âÎntrupareaâ, adică coborîrea lui Dumnezeu în toate ale omului, mai ales în trupul care îi este, astfel, templu. Lucrurile se complică. Să zicem că, totuÈi, în âlegea trupuluiâ s-a strecurat un vierme, o strîmbătate care trebuie doborîtă, anulată, ârectificatăâ. Ce arme avem la îndemînă? Bunul-simÈ răspunde, pripit: mintea, înÈelepciunea, înzestrările noastre netrupeÈti. Dar cuvintele Apostolului nu dau nici acestor âmădulareâ Èanse necondiÈionate. âUnde este înțeleptul? unde este cărturarul? unde este întrebătorul acestui veac? Oare n-a arătat Dumnezeu drept nebună înțelepciunea lumii acesteia?â (Idem, 1, 20). Avem de-a face, aÈadar, cu Èubrezenii ale alcătuirii noastre care privesc Èi âcarneaâ, mereu hărÈuită de ispite malefice, dar Èi apetenÈele cărturăreÈti, inteligenÈa, cunoaÈterea de tip lumesc, incapabile de ânebuniaâ adevăratei înÈelegeri. Èi iată-ne din nou ajunÈi la problema harului, pe care nu îndrăznim încă să o luăm în piept⊠Mărturisesc că, de-a lungul acestor consideraÈii, m-am simÈit, mereu, în pericol. Unul conjunctural (dogma âinstituÈionalizatăâ Èi vînătorii de eretici care lucrează cu anateme, âcorectitudini teologico-politiceâ, âcum îÈi permiÈi?!â, âhabar n-ai!â, âiadul o să te mănînce!â) Èi unul intim (âde ce fac «dialectică» pe socoteala Absolutului?â, âde ce nu mă resemnez să creditez taina în termenii ei proprii Èi vreau să o «sistematizez» cu mintea mea cea proastă?â). Dar ceva îmi spune că limbajul de lemn Èi gîndirea gata-făcută nu sînt pe placul lui Dumnezeu. Că pietatea superficială, evlavia gesticulatorie, ortopraxia nu-i ajută, de fapt, decît pe cei care Èi-au vîndut interogativitatea vie, pe o poliÈă de asigurare în Rai. Că credinÈa nu e o formă de suficienÈă dăscălitoare, ci o căutare însoÈită de încredere, dar Èi de tulburare, un risc asumat, o neliniÈte. E o trufie să cred asta? Poate. Caz în care sper să mă ierte Dumnezeu. Mă consolez cu gîndul că, măcar, nu dormitez confortabil, în zona âcăldiceluluiâ. Prefer fierbinÈeala rece a căutării. Last edited by forever...; 08.11.2016 at 17:44:10. |
|