![]() |
![]() |
|
|
Înregistrare | Autentificare | Întrebări frecvente | Mesaje Private | Căutare | Mesajele zilei | Marchează forumurile citite |
![]() |
|
Thread Tools | Moduri de afișare |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Citat:
e înlocuită de vane convingeri intelectualist-speculative. Iar dacă mă rog din convingere, iar nu din dragoste, cum să-mi răspundă Domnul? Că El nu este convingere dobândită, ci Iubire nestăvilită. Last edited by Ioan_Cezar; 25.04.2015 at 05:11:15. |
#2
|
|||
|
|||
![]()
Rationalismul presupune existenta unei codificarii comunicare
__________________
Binecuvinteaza suflete al meu pe Domnul! |
#3
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Există o mare deosebire între a fi cineva rațional și a fi cineva raționalist. Dumnezeu a lăsat omului rațiunea pentru a se sluji de ea în viața de zi cu zi, ci nu pentru a-și face idol din rațiune. Omul rațional este cel care se slujește corect de rațiune în lumina lui Hristos, pe când omul raționalist este cel care își face idol din rațiunea umană. Cum este și exemplul următor: "Credințele religioase sunt doar niște rămășițe din pruncia inteligenței umane. Ele vor dispărea pe măsură ce vom adopta rațiunea și știința ca ghiduri călăuzitoare." (Bertrand Russell) Acesta este motivul pentru care mintea trebuie să fie luminată de harul dumnezeiesc. Din mintea bolnavă și întunecată care nu este luminată de harul dumnezeiesc, fiindcă nu are cunoașterea cea duhovnicească și adevărată, provine gândirea bolnavă și întunecată. Așadar, din cele spuse nu rezultă că ar trebui anulată activitate minții, ci rezultă că mintea are nevoie de asistența harului dumnezeiesc pentru a gândi și a acționa în conformitate cu voia lui Dumnezeu. "Cuvântul nous are felurite accepții în învățătura patristică. El se referă fie la suflet, fie la inimă, fie chiar la energia sufletului, însă nous este, în primul rând, ochiul sufletului, partea cea mai curată a sufletului, atenția cea mai înaltă. Se mai numește și energie noetică (mintală), clar nu se identifică cu rațiunea (logos)." (ÎPS Vlachos) "sufletul omului are o lucrare înțelegătoare-noetică (noerá enérgeia) și una rațională (logikí enérgeia), mintea (nous) - prin care se desfășoară lucrarea înțelegătoare-noetică (noerá enérgeia) - fiind prima care pătimește, se dezorientează, se îndepărtează de Dumnezeu, este robită de un anume gând sau închipuire, se amestecă cu plăcerea ți apoi este atrasă de partea poftitoare și partea mânioasă a sufletului, cu urmarea săvârșirii păcatului. Iar când păcatul se repetă, atunci devine patimă. Prin urmare, este de trebuință vindecarea puterilor sufletului - adică a părții raționale, a celei poftitoare și a celei mânioase - și, desigur, trebuie să se lumineze mintea (nous) a omului." (ÎPS Vlachos) Există o foarte strânsă legătură între "vederea lui Dumnezeu" și "cunoașterea lui Dumnezeu". Pentru Sfinții Părinții sunt două realități aproape sinonime fiind strâns legate una de alta. De aceea nu există "cunoașterea lui Dumnezeu" fără "vederea lui Dumnezeu" așa cum nu există "vederea lui Dumnezeu" fără "cunoașterea lui Dumnezeu". Sf. Simeon Noul Teolog explică foarte limpede că "Nu cunoașterea este lumină, ci Lumina este cunoașterea." El se referă la lumina dumnezeiască necreată, la harul dumnezeiesc necreat, care se mai numește și "slava lui Dumnezeu" (Romani 3:23), "lumina Feței Sale" (Ps. 88, 16; Ps. 4, 6) "strălucirea Feței Lui" (Ps. 17, 14), "putere de sus" (Luca 24, 49) etc... Iar Sfântul Grigorie Palama expică: "Dumnezeu este numit lumină nu după esența Sa, ci după energia Sa". La această cunoaștere se referă și Troparul Nașterii Domnului când spune: "Nașterea Ta Hristoase, Dumnezeul nostru, Răsărit-a lumii lumina cunoștinței, Că-ntru dânsa cei ce slujeau stelelor, De la stea s-au învățat Să se-nchine Ție, Soarelui Dreptății Și să Te cunoască pe Tine, Răsăritul cel de sus. Doamne, mărire Ție!" La aceeași cunoaștere și lumină se referă și textul din "Pavecernița Mică" în care se spune: "Doamne, scăpare Te-ai făcut nouă în neam și în neam. Eu am zis : Doamne, miluiește-mă, vindecă sufletul meu, că am greșit Ție. Doamne, la Tine am scăpat, învață-mă să fac voia Ta, că Tu ești Dumnezeul Meu. Că la Tine este izvorul vieții, întru lumina Ta vom vedea lumina. Tinde mila Ta celor ce te cunosc pe Tine." Iar viața veșnică aceasta este: Să Te cunoască pe Tine, singurul Dumnezeu adevărat, și pe Iisus Hristos, pe Care L-ai trimis. (Ioan 17:3) "Pe Dumnezeu nimeni nu L-a văzut vreodată; Fiul cel Unul-Născut, Care este în sânul Tatălui, Acela L-a făcut cunoscut." (Ioan 1, 18) În rânduiala înmormântării mirenilor se spune că: "Pe Dumnezeu a-L vedea nu este cu putință oamenilor..." Mântuitorul spune însă:"Fericiți cei curați cu inima, că aceia vor vedea pe Dumnezeu" (Matei 5, 8). De aici se poate înțelege limpede că Același Dumnezeu este atât unul în ființă și Întreit în Persoane, cât și energie necreată. Ființa Sa divină nu poate fi văzută, însă energia Sa divină necreată poate fi văzută ca lumină necreată, așa cum citim în viețile mai multor Sfinți. "Lumina era cea adevărată, Care, venind în lume, luminează pe tot omul. În lume era și lumea printr'Însul s'a făcut, dar lumea nu L-a cunoscut. Întru ale Sale a venit, dar ai Săi nu L-au primit. Dar celor câți L-au primit, care cred întru numele Lui, le-a dat putere să devină fii ai lui Dumnezeu, cei ce nu din sânge, nici din voie trupească, nici din vrere bărbătească, ci de la Dumnezeu s'au născut. Și Cuvântul trup S'a făcut și S'a sălășluit întru noi; și noi văzutu-I-am slava ca pe slava Unuia-Născut din Tatăl, plin de har și de adevăr." (Ioan 1:9-14) În legătură cu această temă îți recomand să citești capitolul "Cunoașterea/vederea lui Dumnezeu" din cartea "Terapeutica bolilor spirituale" scrisă de teologul Jean Claude Larchet. Cuviosul Sofronie Saharov - chiar dacă în context vorbește despre budism, este vorba și despre raționalism - spunea că: "In budism, oamenii încearcă să facă o smucitură sau o sfâșiere și să ajungă în nirvana. Dezvoltă o țintă într-o teorie misticistă, văd lumina zidită a cugetului lor, și asta s-a petrecut în mod similar și la Plotin, la neoplatonicieni. Părinții au știut asta, pe care o putem numi nor, dar trec peste ea și ajung la vederea luminii necreate. Atunci trăiesc faptul că lumina vine din Persoană și nu dintr-o idee și simt legătura personală cu Dumnezeu și în același timp dezvoltă o mare dragoste față de Dumnezeu și față de toată lumea, pănă la martiriu și ură de sine." Setea cea mai adâncă a omului este pentru adevăr - iar vestea cea bună, Evanghelia, e că Adevărul nu este o idee abstractă, ci o Persoană: Dumnezeu-Omul Iisus Hristos! Acesta este principalul motiv pentru care "cunoașterea lui Dumnezeu" nu trebuie confundată cu "cunoașterea despre Dumnezeu" adică cu informația despre Dumnezeu. Una este să știi multe despre Dumnezeu din cărți sau din diferite texte pe care le-ai citit și altceva este să-L cunoști pe Dumnezeu dintr-o experiere și comuniune duhovnicească / harică cu Dumnezeu. Multa informație despre Dumnezeu fără trăirea unei vieți în Hristos și comuniune duhovnicească cu Dumnezeu, nu duce automat la "cunoașterea lui Dumnezeu", ci mai degrabă la un raționalism sec despre Dumnezeu. Last edited by Capy; 27.12.2016 at 09:24:28. |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Din cartea: "Boala si tamaduirea sufletului in traditia ortodoxa" de Vlădica Hierotheos Vlachos:
Minte și rațiune - Minte vrea să însemne rațiune? - întrebă Athanasie. Dacă mintea este tot una cu rațiunea, atunci cum se îmbolnăvește ? Dacă mintea este ceva deosebit de rațiune, ce înseamnă boala minții ? - Așa cum am spus mai devreme, sufletul omul este alcătuit din minte, rațiune (cuvânt) și duh, corespunzând modului existenței Preasfintei Treimi. Sfântul Ioan Damaschinul spune că Dumnezeu a creat sufletul omului rațional și mintal; el este înzestrat și cu duh, care, așa cum spun Părinții, este dragostea mintală a sufletului". Astfel că noi deosebim energia minții de energia rațiunii. Mintea este un lucru, rațiunea altul. Mintea este ochiul sufletului. Și întocmai cum ochiul trupului vede întreaga creație a lui Dumnezeu, la fel și ochiul sufletului, care este mintea, dobândește experierea lui Dumnezeu. Acesta este felul în care lucrau puterile sufletului înainte de cădere. Mintea lui Adam vedea pe Dumnezeu iar rațiunea sa avea iscusința de a înfățișa această experiere. Deci putem spune, păstrând analogiile, că așa cum Mintea (Tatăl) naște Cuvântul (Hristos), la fel mintea omului naște cuvântul/rațiunea (logos). Dacă mintea e sănătoasă, atunci și rațiunea e sănătoasă. La fel se întâmplă și cu duhul care este, așa cum am spus, dragostea mintală a sufletului. Dacă mintea e sănătoasă, dragostea este și ea sănătoasă, deoarece este întoarsă către Dumnezeu și astfel se pune în lucrare beția duhului și răpirea minții. Dacă mintea este bolnavă, cădem din adevărata dragoste, adică avem parte de idolul dragostei, numit de Părinți dragoste necuviincioasă". Faptul că tradiția latină a ajuns să confunde însușirile ipostatice și învață că Sfântul Duh purcede ființial și de la Fiul arată neexistența unei teologii trăite nemijlocit. De asemenea, faptul că a ajuns până acolo încât să vorbească despre un har din zidire, înseamnă că nu a avut parte de experierea harului lui Dumnezeu. Căci, atunci când omul ajunge la experierea lui Dumnezeu, își dă foarte bine seama că harul este nezidit. întrucât nu au ajuns la această trăire, este vădit că nu pot avea o metodă de vindecare adecvată. Și, într-adevăr, în tradiția latină meșteșugul acesta al vindecării - pe care îl aflăm în Ortodoxie - nu există. Nu se vorbește despre minte {nous)*; rațiunea nu este deosebită de minte; întunecarea minții nu este socotită o boală și nici luminarea ei nu înseamnă revenirea la starea dintâi. Multe texte latine, foarte răspândite, sunt sentimentale, epuizându-se într- un moralism sterp; în Biserica Ortodoxă există însă o puternică tradiție privitoare la aceste probleme, ceea ce arată adevărata sa metodă de vindecare. * Cuvântul nous are felurite accepții în învățătura patristică. El se referă fie la suflet, fie la inimă, fie chiar la energia sufletului, însă nous este, în primul rând, ochiul sufletului, partea cea mai curată a sufletului, atenția cea mai înaltă. Se mai numește și energie noetică (mintală), clar nu se identifică cu rațiunea (logos). O credință își dovedește autenticitatea tocmai prin urmările ei vindecătoare. Dacă tămăduiește, este o credință adevărată; dacă nu, nu este adevărată. Aceasta se aplică și științei medicale. Doctorul adevărat este acela care știe cum să tămăduiască și aduce vindecarea; șarlatanul nu poate aduce vindecare. La fel este și cu sufletul. Din această pricină cred că deosebirea Predaniei ortodoxe atât de cea latină, cât și de confesiunile protestante se vede mai întâi în felul tămăduirii. Deosebirea în tămăduire este urmarea deosebirilor dogmatice. Dogmele nu sunt filozofie; și nici teologia nu este filozofie. Tocmai acest aspect arată deosebirea între filozofie și teologie. Filozofia este odrasla rațiunii omenești - adică rațiunea și silogismele definesc expresia și formularea conceptelor - pe când teologia este roadă Descoperirii lui Dumnezeu, făcută inimii curățite a omului. Descoperirea este primită întâi de către inimă, iar apoi rațiunea o formulează. Deosebirea se vede în chip grăitor într-un loc din Proorocul Isaia și în tâlcuirea pe care i-o dă Sfântul Ioan Gură de Aur. Proorocul Isaia scrie: Iată stăpânul Domnul Savaot va lepăda din ludeea și din Ierusalim pre cel tare și pre cea tare... pre judecător și pre prooroc și pre prezicător" (Isaia 3, 1-2). Aici se face o deosebire clară între prooroc și prezicător. Sfântul Ioan Gură de Aur spune: Prezicătorul, prin marea sa dibăcie, prevestește cele ce se pot întâmpla, folosindu-se de experiența sa practică". Și continuă spunând că una este speculația și altceva proorocia. Proorocul vorbește în Duhul Sfânt, nepunând nimic de la sine"; pe când prezicătorul sau gânditorul își folosește inteligența. Deci este la fel de mare deosebirea între prooroc și gânditor, cât este de mare deosebirea între înțelepciunea omenească și harul dumnezeiesc". în graiul Sfintei Scripturi, proorocul și teologul sunt una. Se vădește deci că este o deosebire uriașă între un teolog și un filozof, prin urmare și între teologie și filozofie. Deși au studiat filozofia vremii lor, Părinții Bisericii au urmat totuși o metodă diferită spre a dobândi cunoașterea lui Dumnezeu. Iar metoda a fost cea isihastă. O deosebire grăitoare între eretici și ortodocși a fost și încă este faptul că ereticii foloseau filozofia spre a înfățișa problemele de credință, pe când Sfinții Părinți au folosit Descoperirea dumnezeiască, aceasta fiind roadă isihiei în toată plinătatea ei. Dacă studiem cu băgare de seamă istoria bisericească, vedem limpede că, în domeniul bisericesc, cele două tradiții au existat întotdeauna. O tradiție era filozofică, întemeiată pe rațiune, fiind înfățișată de toți ereticii care au încercat să-L tâlcuiască pe Dumnezeu cu mintea proprie. Cealaltă tradiție era isihastă, iar Sfinții Părinți se cuprind în ea. Să luăm un exemplu simplu. Ereticii au încercat mereu să rezolve problema felului în care Dumnezeu, Care este unul, poate fi în același timp trei. Pentru filozofie lucrul era de neînțeles. Deci încercând să rezolve problema, Savellie vorbește despre un Dumnezeu cu trei moduri de manifestare: adică același Dumnezeu apare ca Tatăl în Vechiul Legământ, ca Fiul în Noul Legământ și ca Sfântul Duh în viața Bisericii, însă în acest fel desființa modul de existență personală a fiecărei Persoane a Sfintei Treimi. Sfinții Părinți aveau descoperirea și experierea faptului că Dumnezeu este unul, dar și treimic. Ei și-au exprimat experiența păstrând termenii folosiți de eretici, după ce mai întâi i-au curățat și le-au dat alt conținut. De altfel, ei au folosit limbajul apofatic spre a dovedi neputința gândirii de a-L cuprinde și a-L înfățișa pe Dumnezeu. Această teologie apofatică este "Golgota" și "crucea" cunoașterii omenești, dar și a rațiunii umane. Athanasie: Este o persoană care se încrede mai mult în rațiune. Țintește să sporească lăuntric prin rațiune și este adevărat că, în trecut, mintea sa puternică 1-a ajutat de multe ori să ocolească greșeli grave. De aceea pune cam prea mult accent pe însemnătatea rațiunii. A făcut parte din multe organizații sociale și politice, și chiar din comunități religioase, fiind dezamăgit de toate. A aflat de curând despre tradiția ortodoxă și încearcă să o trăiască. însă marea sa problemă rămâne întâietatea rațiunii, divinizarea ei, absolutizarea și, în ceea ce-1 privește, autonomizarea. Constantin: A trăit mulți ani călăuzindu-se de rațiune. Mai apoi, a înțeles marea deformare pe care auto-divinizarea rațiunii o pricinuiește vieții duhovnicești. Și-a dat seama cu tărie că excesiva accentuare a rațiunii este o stare rătăcită, care nu ține de trăirea ortodoxă. Este atitudinea vaarlamică de tâlcuire a vieții duhovnicești. A studiat psihologia și poate judeca oamenii după cuvinte și reacții, putându-le prezenta personalitatea cu mare ușurință. Este însetat după tradiția ortodoxă, a citit câteva cărți și și-a dat seama că Sfinții Părinți văd omul și lumea prin altă prismă. I-ar plăcea să ajungă la acea trăire. Totuși este puternic împiedicat de cunoștințele anterioare, ca și de propriul trecut: tradiția întemeiată pe rațiune. Cu toate acestea, este atras de învățătura patristică și își dă silința să o trăiască. Last edited by Capy; 21.05.2015 at 12:30:33. |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Irina: Este singura femeie din grup. Ca fire, e foarte emotivă. A avut multe experiențe negative. Privește cu mare interes învățătura patristică a Bisericii. Simte că Biserica este un spital, chiar și fără ca cineva să i-o fi spus. Un spital care tămăduiește persoanele bolnave. Simte că este bolnavă și caută tămăduire. Insă vede tămăduirea doar ca pe ceva din afară, ca pe o scăpare de chinurile unei conștiințe vinovate și o eliberare de anxietate și nesiguranță. Socotește că dragostea și slujirea din dragoste sunt tămăduitoare.
Vasile. Este un om cu principii conservatoare. Faptul că este mai în vârstă îl ajută să fie conservator. A învățat partea practică a creștinismului și adesea se revoltă împotriva exprimării unor păreri noi. Se simte în largul lui când este vorba de latura practică și etică a creștinismului, astfel că învățătura patristică o privește cu mult scepticism. Perspectiva sa asupra lucrurilor este foarte mărginită. Analiza patristică a sufletului, discuțiile despre minte și inimă, distincția între rațiune și minte etc. îl sâcâie foarte tare, socotindu-le preocupări filozofice care deformează viața duhovnicească. Acesta era grupul cu care am stat adeseori de vorbă după prima noastră întâlnire. Bineînțeles că în timpul convorbirii nu am avut putința să citez pasaje din Sfinții Părinți ai Bisericii. Uneori am folosit câteva citate din memorie. Insă cititorul acestor discuții poate găsi toate dovezile patristice în cărțile mele despre tămăduirea ortodoxă a sufletului: 1) Psihoterapia ortodoxă; 2) Tratamentul vindecător, 3) Convorbiri despre Psihoterapia ortodoxă. Cititorul va găsi în aceste lucrări o analiză extinsă a pozițiilor prezentate aici ceva mai simplificat. De altfel, nu trebuie uitat că cele înfățișate aici sunt doar punctele principale ale discuției și, desigur, într-o discuție nu se pot face analize prea ample, ci se ating doar lucrurile de temelie. Mă rog ca publicarea acestor convorbiri să fie de folos cititorilor. Iar folosul nu este altul decât să-și dea seama de propria boală și să caute un tămăduitor și o metodă de vindecare. 14 noiembrie 1987. Pomenirea celui între Sfinți Last edited by Capy; 31.12.2017 at 04:28:30. |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Ar fi fost bine ca noi ortodocsii sa fim aia duhovnicesti si traitori. In realitate suntem mai degraba superstitiosi si superficiali. O dovedesc cu prisosinta manifestarile foarte prezente actualmente in spatiul ortodox: cipofobia superstitioasa, lupta si campania impotriva vaccinarii, apocaliptismul tot mai prezent, "divinizarea" unor duhovnici socotiti ca guru ai neamului, filetismul mai ales grecesc (dar e prezent peste tot), habotnicia si complexul de inferioritate, fariseismul tot mai prezent si multe altele.
|
#7
|
|||
|
|||
![]()
.................................................. ............................................
Last edited by Capy; 31.12.2017 at 04:30:05. |
|