Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Minuni ale Ortodoxiei > Intamplari adevarate
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 01.09.2015, 03:12:13
tabitha's Avatar
tabitha tabitha is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 06.04.2011
Locație: usa
Religia: Ortodox
Mesaje: 3.956
Implicit Istoria mai puțin cunoscută a Bucureștiului

Cea mai populară legendă despre originea Capitalei spune povestea unui cioban, Bucur, care acum mai bine de 700 de ani a ajuns în luncile Dâmboviței păscându-și animalele. Bucur era un om foarte avut, cu o turmă de oi foarte mare dar și multe slugi. Și-a așezat stâna pe malul Dâmboviței și, ajutat de slujitorii săi, reușește să își întemeieze o gopspodărie foarte mare.

Gospodăria ciobanului Bucur era atacată constant de prădători. Fata lui Bucur este răpită iar tatăl ei pleacă împreuna cu slujitorii săi să o recupereze. După lupte crâncene, Bucur reușește să-și salveze fiica și întors acasă, poruncește slugilor sale să transforme stâna și gospodăria într-o cetate greu de străpuns. Pentru a-și arăta recunoștiința față de Dumnezeu, Bucur ridică și o biserică, în apropierea cetății sale. Cu timpul, oamenii care treceau prin zonă, au început să se așeze în jurul bisericii și a fortăreței lui Bucur, și astfel, se naște prima comunitate pe malurile Dâmboviței.

Bucureștiul este atestat arheologic din secolul al XIV-lea, iar documentar din 1459. Primul act care atestă existența Bucureștiului, a fost emis de Vlad Țepeș la data de 20 septembrie 1459. Este vorba de un hrisov prin care domnitorul Vlad Țepeș “cu a sa bunăvoință, cu inimă curată și luminată”, dăruiește “lui Andrei și cu fiii săi, Poiana lui Stev și lui Iova și lui Drug… ocina lui Petre din Ponor… Și cine dintre dânșii va muri, iar ocinele să fie celor rămași, la dânșii prădalnica să nu fie” (prădalnică=normă juridică prin care moșiile familiilor fără urmași pe linie masculină reveneau domnului, iar exceptarea de la această prevedere făcea să poată fi moștenite și de partea feminină).

Actul a fost eliberat cu scopul de a-i scuti pe cei amintiți în hrisov de dările obișnuite și se încheia cu mențiunea că “s-a înscris în septembrie 20, în cetatea București, în anul 6968 (1459). Hrisovul era un pergament lung de 45,5 cm și lat de 30,5 cm. A intrat în circuitul public în 1906 cu ocazia unei expoziții organizate în București, fiind trimis de învățătorul Alexandru Bunceanu din comuna Nadanova, județul Mehedinți. Pergamentul nu se afla într-o stare prea bună, având unele rupturi și pecetea căzută, însă faptul că era un document autentic, a făcut ca Academia Română să-l achiziționeze în 1908.

Alte două acte eliberate de Vlad Țepeș care vorbesc despre București, au fost scrise în limba latină și datează din 13 iunie 1458 respectiv 4 iunie 1460, având precizările că au fost emise, primul “lângă râul apei Dâmbovița“, iar celălalt în “castrul de lângă râul Dâmbovița“. Săpăturile arheologice făcute la Curtea Veche au scos la iveală o primă cetățuie cu suprafața de 160 mp, care se pare că era un turn fortăreață înconjurat de un șanț de apărare. Ulterior, Vlad Țepeș pe la 1458-1459 a construit o nouă cetate peste ruinele celei anteroare. Noua cetate a fost construită din piatră de râu, sub formă dreptunghiulară pe o suprafață de cca. 700 mp. La data de 14 octombrie 1465, domnitorul Radu cel Mare a luat decizia ca Bucureștiul să devină una dintre reședințele domnești ale Țării Românești.

În perioada 1558 – 1559 a fost construită la Curtea Veche, Biserica Domnească. Este ctitoria domnitorului Mircea Ciobanul, dar și cea mai veche clădire de cult care s-a păstrat în București. Din 1659, în timpul domniei lui Gheorghe Ghica, Bucureștii devin capitala Țării Românești. În 1661 pe strada cunoscută astăzi sub numele de Calea Moșilor, s-a făcut prima încercare de pavare cu piatră de râu. La 1694 s-a înființat prima scoală superioară din Țara Românească purtând numele de Academia Domnească activând la Sf.Sava. Palatul Mogoșoaia a fost construit de domnitorul Constantin Brâncoveanu la 1702, pe moșia văduvei Mogoș, unde este găzduit.

La 1704, spatarul Mihai Cantacuzino a construit Spitalul Colțea, cea mai veche instituție de acest fel din București. Această clădire a fost avariată de un incendiu si de cutremur, și de aceea va fi demolată si reconstruită, forma actuală datând de după 1888. O altă clădire important din punct de vedere architectural este Biserica Stavropoleus ridicată la 1724. Hanul lui Manuc construit la 1808 va găzdui semnarea în 1812 a actului cunoscut ca Tratatul de la Bucuresti dintre Rusia si Turcia, prin care Basarabia trecea sub stăpânire rusă până la 1918. Recensământul din 1831 numără 10.000 de case și 60.587 locuitori. La 1854 se inaugurează Grădina Cișmigiu, despre care germanul Ferdinand Lassalle apreciază că“întrece cu mult tot ce poate arăta Germania”. Este important de menționat că Bucureștiul este primul oraș din lume care introduce iluminatul cu petrol lampant. Acest lucru s-a produs la 1857, în timp ce la Viena abia în 1859 va introduce această facilitate publică.

La 1860 se începe pavarea străzilor cu piatră cubică ce înlocuiau pavajul făcut cu bolovani de râu. Urbea Bucureștiului devine capitala celor două Principate la 24 ianuarie 1864. Au loc două evenimete culturale importante, unul la 1866 când ia ființă Societatea Academică, iar celălalt în 1868 când are loc primul concert al Societații Filarmonica din București. Tot în 1868 Casa Capșa deschide o cofetărie și un restaurant, urmate în 1881 și de o cafenea (printre primele din Europa), aceste locuri fiind niște puncte foarte apreciate și frecventate în București.

Gara Filaret a fost stația de cale ferată ce reprezenta punctul terminus al primei linii de calea ferată din România: București – Giurgiu. Ulterior a devenit autogară (1960). A fost oficial inaugurată la data de 19/31 octombrie 1869. Gara Târgoviște denumită ulterior “de Nord” a fost pusă în funcțiune în septembrie 1872 și era unită de cea de la Filaret printr-o linie pe care se mai aflau halta Cotroceni și stația Dealul Spirii. În decembrie 1869 a fost deschisă Universitatea București, care l-a început a găzduit și alte instituții ca Senatul, Academia Româna, Biblioteca Centrală și Școala de arte frumoase. Din 1872 intră în circulație prima linie de tramvai cu cai (“tramcar”), care își desfășoară activitatea până în 1929. Din 1882 se introduce lumina electrică, iar prima instalație intră în funcțiune la Palatul Regal din Calea Victoriei, de unde este alimentat și Palatul Cotroceni, apoi urmeaza Teatrul Național și Gradina Cișmigiu.


sursa : www.efemeride.ro
Reply With Quote
  #2  
Vechi 27.09.2015, 00:21:37
tabitha's Avatar
tabitha tabitha is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 06.04.2011
Locație: usa
Religia: Ortodox
Mesaje: 3.956
Implicit Lupu Bara din Cărpinet, românul care a trăit 225 de ani

Povestea spune că în satul Cărpinet, de la poalele Apusenilor, un țăran ar fi trăit cât trei vieți. Culmea, în Evul Mediu, când speranța de viață era mult mai mică. Atestat în două documente distincte, cazul a rămas neștiut până acum.

Biserica discordiei

Sfârșit de secol XV. Iobagii din satele Leheceni și Cărpinet, risipite la poalele Munților Codru Moma, voiau să-și dureze o biserică. Dar orgoliile credincioșilor erau la fel de mari, fiecare comunitate insistând ca lăcașul să fie în satul ei. Cu greu s-au înțeles în final să… împartă biserica. Cum? Au ridicat-o pe hotarul dintre cele două sate, pe pământul bătrânului preot Pașcu Popa, din Cărpinet, ales să păstorească ambele sate cu condiția ca doar cei din neamul lui să slujească în acea biserică. Lucru care s-a și întâmplat, vreme de trei generații ctitorului Pașcu urmându-i la altar fiul său Marcu, apoi nepotul Achim și strănepotul Avram.

Cum lăcașul fusese ctitorit din banii familiei sale și ai enoriașilor, nu din vistieria împărătească, Avram a cerut și a primit o scrisoare de scutire de la plata dărilor pentru pământul aferent bisericii. „Popa Avram ne-a implorat să-l lăsăm să slujească în biserică, așa cum s-a făcut din cele mai vechi timpuri, fără a plăti impozit. Cu autoritatea noastră împărătească, cerem să-l lăsați în starea cea veche”, poruncea în iunie 1598 arhiducesa Maria Cristina, soția principelui Sigismund Báthory al Transilvaniei, printr-un hrisov trimis și parohului din Cărpinet.

După 21 de ani, moșierul Wass Ferencz, căruia îi aparțineau pământurile din zonă, s-a ridicat împotriva poruncii regale, trimițându-și perceptorii să-i ceară lui Avram impozit și transformând din nou biserica într-un măr al discordiei. De data aceasta, între latifundiar și iobagii din cele două sate, care au sărit în apărarea popii.

Procesul bătrânilor

Pentru stingerea conflictului, comitele Bihorului, Diák Andrei, a ordonat un proces public „de statornicire” și reconfirmare a privilegiului regal, care a avut loc la Băița în 1619. La judecată au fost chemați primarii din 6 sate, dar și 20 de vârstnici, „toți mai bătrâni de 100 de ani”, care au dat mărturie sub aspru jurământ că toți preoții care au slujit biserica dintre hotare erau neamul lui Pașcu, moștenind din tată-n fiu scutirea de impozite acordată de principesa Maria Cristina.

Dintre cei chemați în fața judelui singurul căruia i s-a consemnat vârsta a fost iobagul Lupu Bara din Cărpinet, pomenit de notarul Gáspár Nemeti de două ori în actul de judecată. „Avea 225 de ani„, arăta procesul-verbal. Tocmai datorită vârstei sale, a fost și cel mai credibil, mărturisind că trăise anii celor trei generații de preoți și că i-a cunoscut pe toți. „Știu sigur că Popa Marcu a fost fiul bătrânului Popa Pașcu și tatăl lui Achim (n.r. – tatăl lui Avram), care n-au plătit niciodată impozit pe pământul bisericesc”, a spus bătrânul Lupu, înșirând genealogia familiei preoțești. Iobagul a întărit astfel cu vorbele sale porunca împărătească, potrivit căreia „cine va aduce popă străin îi va obliga pe popii de aici la plata impozitului sau a prestării de munci”.

Nașterea legendei

La finalul procesului, judele a dat dreptate iobagilor: „Deoarece cinstiții bătrâni declară că din timpurile îndepărtate acest pământ bisericesc a fost deținut fără a se plăti impozit și prestație în muncă, să se păstreze tot așa, întrucât el aparține preoților„, se arată în actul de judecată din 9 noiembrie 1619.

Documentului i s-a pierdut urma multă vreme, dar informația despre incredibila vârstă a iobagului Lupu nu s-a pierdut. A fost adusă la lumină, printr-un alt hrisov, în 1968, de reputatul academician Ștefan Meteș (foto), care îi descria în publicația Magazin Istoric pe cei mai vârstnici locuitori ai Transilvaniei medievale găsiți de el în actele vremii. Aici, alături de câțiva „tineri” cu vârste între 118 și 130 de ani, sunt menționați hunedoreanul Toader Giurgiu (150 ani), soții Sara (164 ani) și Rovin Iovas (172 ani) din Caransebeș, și bănățeanul Petruț Ciortan (185 ani).

Meteș scoate în evidență mai ales cazul bihoreanului din Cărpinet. „Prin vârsta lui, îi depășește cu mult pe toți ceilalți”, scria istoricul, argumentând cu înscrisurile din Urbariul Domeniului Beiuș, adică „recensământul” populației și al proprietăților din întreaga Depresiune a Beiușului făcut de autoritățile maghiare, care îl menționează pe Lupu Bara ca având, în anul 1619, vârsta de 225 de ani. Meteș a găsit Urbariul în arhivele din Budapesta, l-a studiat, tradus și copiat, și așa s-a răspândit legenda celui mai vârstnic dintre români.

A doua dovadă


Lucrurile nu s-au oprit însă aici, pentru că o altă întâmplare l-a readus pe Lupu în atenția istoricilor. În 1785, biserica de pe hotarul dintre Leheceni și Cărpinet nu mai avea preot, după ce ultimul descendent al ctitorului Pașcu s-a stins din viață fără moștenitori. Sătenii și-au disputat iar lăcașul, drept pentru care stăpânirea l-a trimis la Vașcău pe judecătorul Mihail Pop de Băsești. La audieri, judele a cerut transcrierea, din latină în maghiară, a înscrisurilor din 1598 și 1619, într-un singur document, în care Lupu apare din nou menționat cu matusalemica sa vârstă.
Reply With Quote
Răspunde

Thread Tools
Moduri de afișare