Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Biserica Ortodoxa si alte religii > Alte Religii
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 22.12.2016, 22:51:58
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

Citat:
În prealabil postat de ioan67 Vezi mesajul
Am înțeles, Cătălin, sigur că am înțeles din capul locului.
Atâta doar că dăm o accepțiune diferită termenului de "învățătură". Eu nu o reduc la formulările de credință, acestea fiind cel mult nucleul sau programul Învățăturii în măsura în care acesta poate fi formulat în cuvinte omenești.
Învățătura sau cunoașterea lui Dumnezeu depășește cu mult ceea ce a fost formulat în Crez.
Adeseori învățătura nu poate fi cuprinsă în cuvinte. Iar formulările dogmatice rămân doar un reper, spre a nu rătăci prea mult în viața de credință.

Frica lui Dumnezeu e cea mai bună învățătură, e busola care îl ține pe credincios cel mai aproape de Taina Iubirii dintre Dumnezeu și om. Cine are frica lui Dumnezeu nu mai rătăcește Calea, fie și neștiind formulările de credință.
Dacă toată învățătura revelată ar pieri, prin cine știe ce cataclism curios, sunt sigur că oamenii cu frica lui Dumnezeu ar reformula-o. Aceasta nu se dobândește prin învățătura revelată (sunt doctori în revelații dar care n-au pic de frică de Dumnezeu și nici strop de credință!), ci printr-o mișcare tainică a inimii sub mângâierea Harului.
Frica lui Dumnezeu, așadar, e cel mai bun învățător. Din ea odrăslesc toate celelalte bineplăcute Domnului, dacă omul voiește să se dăruiască Vieții și nu morții.
Nu poate exista un crestinism adogmatic (si ma refer la ortodoxie, pentru ca pietismul din protestantism este traire fara dogma, a fost insusit si de ecumenism). Invataturile revelate sunt cele din Sfanta Scriptura, dogmatica le-a explicat apoi si dezvoltat. Fara Crez nu exista credinta, nimeni nu a fost primit in Biserica doar pentru ca are trairi intense. Atat de importanta este invatatura incat erezia a fost considerata cel mai mare pacat. Pentru o singura prepozitie s-a despartit Biserica Ortodoxa de catolici ("din" in opozitie cu "prin").
Am mai dat articolul IPS Andrei Andreicut despre pietism, in comparatie cu invatatura ortodoxa: http://www.crestinortodox.ro/religie...oxa-69434.html
Reply With Quote
  #2  
Vechi 23.12.2016, 00:19:39
ioan67 ioan67 is offline
Banned
 
Data înregistrării: 30.07.2016
Mesaje: 1.458
Implicit

Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
Nu poate exista un crestinism adogmatic (si ma refer la ortodoxie, pentru ca pietismul din protestantism este traire fara dogma, a fost insusit si de ecumenism). Invataturile revelate sunt cele din Sfanta Scriptura, dogmatica le-a explicat apoi si dezvoltat. Fara Crez nu exista credinta, nimeni nu a fost primit in Biserica doar pentru ca are trairi intense. Atat de importanta este invatatura incat erezia a fost considerata cel mai mare pacat. Pentru o singura prepozitie s-a despartit Biserica Ortodoxa de catolici ("din" in opozitie cu "prin").
Am mai dat articolul IPS Andrei Andreicut despre pietism, in comparatie cu invatatura ortodoxa: http://www.crestinortodox.ro/religie...oxa-69434.html
Vorbim despre lucruri complet diferite. Ca de obicei.
Problema e că, tot ca de obicei, nu pari să-ți dai seama de asta. Inocența ta e adorabilă!...
Reply With Quote
  #3  
Vechi 23.12.2016, 03:17:50
AlinB AlinB is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.01.2007
Religia: Ortodox
Mesaje: 20.025
Implicit

Inca o data o demonstratie superba cum orice chestiune poate fi redusa la protestantism, ecumenism, pietism, etc :)
__________________
Suprema intelepciune este a distinge binele de rau.
Reply With Quote
  #4  
Vechi 23.12.2016, 15:45:10
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

Citat:
În prealabil postat de ioan67 Vezi mesajul
Vorbim despre lucruri complet diferite. Ca de obicei.
Problema e că, tot ca de obicei, nu pari să-ți dai seama de asta. Inocența ta e adorabilă!...
Era evident de la inceput ca vorbim lucruri diferite, dar eu am fost diplomat, ca de obicei, si am cautat o cale de intelegere. Eu spun ca invatatura revelata s-a implinit odata cu Iisus si Sfintii Apostoli, tu spui ca ea continua. Eu ti-am dat si un articol cu explicatii amanuntite, daca vrei poti sa spui ce adevaruri au fost adaugate dupa. Am zis ca poate te referi la altceva si intelegem diferit termenii. Nu e vorba de cunoasterea lui Dumnezeu de fiecare in parte. E posibil sa te gandesti la revelatia naturala, adica la ce se poate vedea in natura, in creatie. Aici e specificata si aceasta revelatie: http://www.crestinortodox.ro/dogmati...sca-69113.html
Am spus tot ce era de spus inca din primul mesaj, eu nu am de gand sa ma convertesc la pareri personale, diferite de ceea ce spune ortodoxia. Revelatia continua este, de exemplu, invocata de catolici pentru a argumenta adoptarea unor dogme noi (de exemplu adoptarea dogmei neprihanitei zamisliri a fost precedata de o viziune avuta de o fecioara).
Reply With Quote
  #5  
Vechi 23.12.2016, 23:02:52
ioan67 ioan67 is offline
Banned
 
Data înregistrării: 30.07.2016
Mesaje: 1.458
Implicit

Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
... eu nu am de gand sa ma convertesc la pareri personale, diferite de ceea ce spune ortodoxia.
Accepțiunea ortodoxă a termenului Revelație și Învățătură nu e doar aceea pe care o pomenești tu. Folosești doar accepțiunea îngustă, până la epuizare mecanicistă și formalistă.
Caută să îți dai seama de asta, dacă vrei.
Reply With Quote
  #6  
Vechi 24.12.2016, 01:53:42
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

Citat:
În prealabil postat de ioan67 Vezi mesajul
Accepțiunea ortodoxă a termenului Revelație și Învățătură nu e doar aceea pe care o pomenești tu. Folosești doar accepțiunea îngustă, până la epuizare mecanicistă și formalistă.
Caută să îți dai seama de asta, dacă vrei.
Atunci cand cineva face o serie de afirmatii isi expune propria parere. Nu mai e parere personala doar daca citeaza din invatatura, sfinti, etc. Pana acum tu ti-ai expus doar parerea personala, in timp ce eu am dat citatele din ceea ce spune invatatura ortodoxa (al doilea articol este din catehismul ortodox). Asadar, unde regasim ceea ce spui tu? Iar daca spui ca nu esti de acord cu ceea ce am afirmai si argumentat, care sunt acele noi invataturi care au fost revelate dupa perioada apostolica. Eu am dat un exemplu din catolicism, din ortodoxie nu cunosc si citatele spun ca nici nu exista. Daca tu le cunosti le poti enumera.
Reply With Quote
  #7  
Vechi 24.12.2016, 13:32:55
ioan67 ioan67 is offline
Banned
 
Data înregistrării: 30.07.2016
Mesaje: 1.458
Implicit

Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
Atunci cand cineva face o serie de afirmatii isi expune propria parere. Nu mai e parere personala doar daca citeaza din invatatura, sfinti, etc. Pana acum tu ti-ai expus doar parerea personala, in timp ce eu am dat citatele din ceea ce spune invatatura ortodoxa (al doilea articol este din catehismul ortodox). Asadar, unde regasim ceea ce spui tu? Iar daca spui ca nu esti de acord cu ceea ce am afirmai si argumentat, care sunt acele noi invataturi care au fost revelate dupa perioada apostolica. Eu am dat un exemplu din catolicism, din ortodoxie nu cunosc si citatele spun ca nici nu exista. Daca tu le cunosti le poti enumera.
Cătălin,
catehismul ortodox nu e unul, ci sunt mai multe! Uite, ca exemplu: eu am acasă trei (3) cărți numite (sau care constituie la propriu) "catehism ortodox". Una e românească și cred că pe aceea o ai și tu - o carte mare, cu copertă roșie, din carton gros. Alta e franțuzească (ortodoxă), alta e grecească. Ei bine, în ciuda unor înțelesuri comune, află că între cele 3 cărți de catehism sunt diferențe semnificative, pe alocuri. N-aș zice că se contrazic, neapărat, însă accentele și nuanțele din fiecare fac ca impactul asupra cititorului să aducă unele diferențe de înțelegere și trăire considerabile.
Verifică și tu și vei constata că așa este. Deci nu îmi mai vorbi de un catehism ortodox, că sunt multe. Mai multe de 3, cât am eu acum la îndemână...

*
E bine ca omul să facă afirmații personale, firește. Că doar omul nu e o cutie goală și bună de umplut cu afirmațiile altora. Și ce rost ar mai avea sufletul omului dacă s-ar purta ca o cutie în care să intre produsele altora?
Cât despre părerile personale... Ce altceva aștepți, câtă vreme nu sunt tocmai Dumnezeu. Care o fi avut și El niște păreri, prin istorie... Nu crezi?
Dacă nu crezi, (re)ascultă cum proclamau Părinții în/și Duhul Sfânt: "Părutu-s-a nouă și Duhului Sfânt".

Fără astfel de "păreri", Cătăline, nici nu am mai avea vreo credință vie, adică tainică....
Ci un cărțoi cu formule bune de hrănit mormintele și păianjenii. Un fel de manual kgbist de ideologie marxist-lenininistă bună de călcat la dungă creierele deja bine spălate.

*
Cătălin, eu nu am nimic cu catehismul tău. Mai exact, nu am nimic împotrivă. Că doară și eu citesc aceleași "învățături" ca și tine! Avem aceleași cărți acasă, citim aceleași surse ortodoxe pe net, auzim (citim) aceleași pericope la slujbe, zicem același Crez. Slavă Domnului!
Dar ce încerc eu de ani buni să îți semnalez (e drept că nici pe departe atât de bine ca Pelerinul, Mihailc, Delia etc.) este că învățătura catehismului nu se termină cu lectura, ci abia începe! Tu te oprești mereu acolo unde eu abia încep cu adevărat.... Firește, în acest caz, că nu ne înțelegem. De aici numeroase dispute și supărări reciproce, din păcate...

Se ridică deci, mereu, problema crucială: ce facem când citim o carte de catehism? Ori când citim Scriptura ori scrierile Sfinților Părinți care alcătuiesc, de pildă, Filocalia.

Din câte ne-ai arătat de-a lungul anilor, tu alegi să citești și să ...citezi. Atât.
Crezînd, poate, că prin asta te arăți smerit și iubitor al dreptei credințe. Fără a nega neapărat că ești, poate, smerit și iubitor eu însă îți atrag mereu atenția că faci prea puțin și intervii nepotrivit. Căci nu este nici îndeajuns nici folositor să pui sub ochii unui confrate ceea ce el însuși a citit în prealabil cel puțin la fel de bine și de mult ca tine. Te oprești astfel și îl oprești și pe el. Din ce? Din travaliul gândului, al cugetării, al meditației... Din zvâcul minții și al inimii care a vibrat la atingerea cuvântului Scripturii ori al textului catehetic.

Oare catehismul e dat pentru a vorbi noi permanent în citate din el? Așa vezi tu o viață de comuniune creștină? Eu spun un citat din catehism, tu spui alt citat, apoi amândoi, cu încântare zicem, în cor, pe un al treilea!...:)
Zău, asta nu e viață de credință și de împărtășire... Asta e cel mult un mugure amuzant, oarecum, al ei. Să mă ierți.
Reply With Quote
  #8  
Vechi 24.12.2016, 14:15:59
ioan67 ioan67 is offline
Banned
 
Data înregistrării: 30.07.2016
Mesaje: 1.458
Implicit

Cât privește problema Revelației, pe care tu o expui școlărește iar eu încerc să îți arăt că vorbești doar în accepțiunea îngustă a termenului (nu neapărat greșită, însă prea săracă), dă-mi voie să îmi continui considerațiile/părerile personale.
Nu le-am scos chiar așa din nas, am și eu niște lecturi în baza cărora fac unele afirmații, apoi mai e și propria cugetare (obligatorie, altminteri ar da Dumnezeu cu mine de pământ, că lui nu Îi plac proștii, morții și fricoșii) ori șoapta inimii - niște păreri, acolo, pe care ai face bine să nu le desconsideri întru totul, că altceva mai bun fratele tău de credință nu îți poate oferi în planul discuțiilor. Părerea unui creștin nu ar trebui instantaneu amendată, doar pe temeiul că e o părere. În definitiv, chiar de-ar fi ditamai bazaconia, e un rod al vieții acelui creștin așa cum a reușit el să traiască legătura cu Dumnezeu, cu semenii, cu el însuși... Deci e un act de viață iar viața nu ar trebui desconsiderată din principiu - părerea mea!

*
În ciuda formulărilor noastre didacticiste din manuale (dogmatică ori catehism etc.) Etapele Revelației nu sunt împărțiri ireductibile și imuabile, tranșate cu satârul cugetării odată pentru totdeauna.
Ele compun, mai degrabă, un tot unitar care e căutarea lui Dumnezeu de către om și mai ales căutarea omului de Dumnezeu.
Dar dacă au fost numite separat și puse în trei castroane distincte (Raiul, VT cu proorocii și NT cu deplina strălucire a Luminii prin Hristos) asta e doar pentru că pedagogia ține cont de limitele noastre.
Împărțirea în etape și acel crescendo dus la deplinătate ne sunt expuse nouă doar din rațiuni pedagogice/didactice. Pentru o mai bună abordare a subiectului, pentru o sistematizare necesară față de vastitatea și complexitatea acestei teme.

*
Tu îmi vorbeai, parcă, despre o dezvoltare doctrinară a Revelației. Nu am negat asta, mai ales că dezvoltarea, doctrinară ori istorică, tot a Revelației este. Că nu putem rupe Revelația (care e proces Divino-uman) nici de istoria oamenilor nici de istoria spiritualității.
Deci dacă separi Revelația de dezvoltarea doctrinară a Ei, eu cred că faci aceeași greșeală pe care o face unul când zice că se dezvoltă doar funcția, nu și organul care susține funcția... Sau că lucrează doar Harul, nu și Dumnezeu...


Cât privește dezvoltarea doctrinară, la care ne poticnim amândoi, eu cred că este o dezvoltare de conținut. Ea începe ca sâmbure elementar când Domnul S-a adresat nătărăilor izgoniți din Rai făcîndu-le făgăduința mesianică. Pricep că apoi ea a dospit, prin intermediul patriarhilor și al profeților, spre a se realiza cu un maxim al puterii și strălucirii prin lucrarea Domnului Iisus Hristos, lăudat fie în veci!!

Revelația a continuat neîntrerupt, în mii și mii de modalități tainice care nu pot fi surprinse în cuvinte și în cărți. Nici apogeul ei, prin Persoana Fiului lui Dumnezeu, nu a putut fi surprins în întregime în vreo scriere - revezi cum se încheie Evanghelia după Ioan. Și nu, să nu îmi spui că acea afirmație din final se referă doar la "fapte" minunate ale Domnului, pe când Revelația se referă doar la învățătură... Oh, nu! Căci, iarăși, ne poticnim: învățătura o face și o întărește Domnul nu daor cu vorba, ci și cu fapta. De fapt, adevărata "vorbă" învățătorească a Domnului e prin fapte. Faptele Lui ne învață Cine este El: Întruparea, minunile - vindecările, învierile, exorcizările; apoi Răstignirea și Învierea, Înălțarea, frângerea pâinii, spălarea picioarelor ucenicilor, uscarea smochinului neroditor etc.

În fine, afirm iarăși că Revelația nu s-a încheiat odată cu Înălțarea Domnului.
Lucrarea lui Hristos pe pământ a atins doar maximumul, atunci. Un maxim după care a urmat o curbă descendentă care continuă și azi. Noi și noi minuni ale Domnului, Care ne arată Cine și cum este El, în noi și noi nuanțe esențiale, se petrec mereu. Poftim: Cincizecimea, martirii răstigniți încă și azi, nenumăratele minuni petrecute prin sfinți chiar și în zilele noastre etc. etc. Toate acestea sunt note de conținut care se adaugă la Marele Discurs ori Portret al Dezvăluirii lui Hristos.
Și, desigur, să ne amintim un amănunt foarte important: Apocalipsa. Ce altceva crezi că va fi dacă nu o altă "etapă" a Revelației Divine?
Reply With Quote
  #9  
Vechi 24.12.2016, 16:38:03
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

Citat:
În prealabil postat de ioan67 Vezi mesajul
catehismul ortodox nu e unul, ci sunt mai multe! Uite, ca exemplu: eu am acasă trei (3) cărți numite (sau care constituie la propriu) "catehism ortodox". Una e românească și cred că pe aceea o ai și tu - o carte mare, cu copertă roșie, din carton gros. Alta e franțuzească (ortodoxă), alta e grecească. Ei bine, în ciuda unor înțelesuri comune, află că între cele 3 cărți de catehism sunt diferențe semnificative, pe alocuri. N-aș zice că se contrazic, neapărat, însă accentele și nuanțele din fiecare fac ca impactul asupra cititorului să aducă unele diferențe de înțelegere și trăire considerabile.
Verifică și tu și vei constata că așa este. Deci nu îmi mai vorbi de un catehism ortodox, că sunt multe. Mai multe de 3, cât am eu acum la îndemână...
Catehismul este o lucrare in care se explica pe scurt si pe intelesul tuturor invatatura de credinta. Chiar si cineva care nu stie aproape nimic despre ortodoxie si vrea sa se converteasca este rugat sa citeasca mai intai catehismul si sa inteleaga invatatura ortoodxa, ca apoi sa o marturiseasca. Intotdeauna, inainte de a se boteza, oamenii care doreau sa intre in Biserica trebuiau sa studieze invatatura. Chiar si primii crestini au auzit de la Apostoli explicata invatatura de credinta, inainte de botez.
Inainte nu erau catehisme, am citit ca aceasta idee a fost preluata de la catolici acum ceva timp. Dar invatatura ortodoxa este aceeasi in orice tara si in orice parte a globului. Este aceeasi pana la virgula si prepozitii. Mai mult, este aceeasi invatatura de la intemeierea Bisericii. Catehismele ar trebui sa redea aceeasi invatatura, desi am citit ca ar fi facut in Franta cineva un fel de catehism care are invataturi conforme cu ecumenismul. Am citit mai multe catehisme de pe net, singura diferenta era ca unele erau mai succinte, altele mai detaliate.
Citat:
În prealabil postat de ioan67 Vezi mesajul
Dar ce încerc eu de ani buni să îți semnalez (e drept că nici pe departe atât de bine ca Pelerinul, Mihailc, Delia etc.) este că învățătura catehismului nu se termină cu lectura, ci abia începe! Tu te oprești mereu acolo unde eu abia încep cu adevărat.... Firește, în acest caz, că nu ne înțelegem. De aici numeroase dispute și supărări reciproce, din păcate...
Asta e si principala problema. Citeam acum ceva timp ca principala preocupare in protestantism este talcuirea Sfintei Scripturi, gasirea de noi sensuri ale pasajelor. Toti incearca sa interpeteze invatatura, sa filozofeze pe aceasta tema. Chiar am citit articole care spuneau ca, in unele cazuri, au ajuns sa fie o multime de interpretari si ca e nevoie sa aiba un punct de reper, luand ca exemplu Biserica Ortodoxa si catolicii, care au talcuirea sfintilor. Adica au ajuns la concluzia ca e bine sa fie o singura talcuire, a unor oameni mai intelepti si mai apropiati de sfintenie.
In credinta cea dreapta, ortodoxa, invatatura e deja talcuita, nu e nevoie de framantarea protestantilor. Si nici nu de dorit ca cineva sa interpreteze cum vrea invatatura. Chiar scrie in catehism, credinciosii pot citi Sfanta Scriptura, dar nu o pot talcui dupa cum vor. Noi avem deja invatatura, nu e doar buna, e infailibila, fara greseala. Noi doar ne-o insusim, o studiem si o credem, nu ne apucam sa filozofam. Mai mult, toti sfintii si toti teologii au scris aceeasi invatatura, chiar daca cu alte cuvine, nimeni nu a schimbat sau adaugat ceva. Cine a venit cu ceva schimbat a fost considerat eretic. Nu te-ai intrebat vreodata de ce oare cineva care doar schimba un singur cuvant era atat de pedepsit si alungat din Biserica, in timp ce altii, poate cu pacate mari, erau iertati? Desigur, si acel eretic era iertat daca revenea la invatatura ortodoxa.
Asadar, in ortodoxie avem deja invatatura, nu trebuie sa o construim noi. In protestantism este talcuire, interpretare, reinterpretare, filozofare, etc. Observi acum diferenta si unde e problema?
Noi nu invatatura trebuie sa ne straduim sa o interpretam si talcuim, ci stradania noastra trebuie sa fie la ortopraxie, adica rugaciune, fapte bune, despatimire, etc. Asta e contributia noastra, nu interpretarea invataturii. E suficient pentru cineva sa stie doar Crezul si sa fie inaintat duhovniceste. Pentru ca nu avem oricum prea multa credinta, nici macar cat un bob de mustar.
Citat:
În prealabil postat de ioan67 Vezi mesajul
Oare catehismul e dat pentru a vorbi noi permanent în citate din el? Așa vezi tu o viață de comuniune creștină? Eu spun un citat din catehism, tu spui alt citat, apoi amândoi, cu încântare zicem, în cor, pe un al treilea!...:)
Viata crestina nu consta in filozofare si talcuirea invataturii. Invatatura e aceeasi pentru toti, nu o inventam noi sau o rastalamcim, e o mare greseala sa facem asta. O studiem pe cea care este, nu inventam noi talcuiri si sensuri noi. De aceea eu si altii doar redam care este invatatura, nu care e parerea noastra. Eu cred toata invatatura Bisericii, e si parerea mea, nu e nevoie sa am o alta parere. La inceput studiam si eu Sfanta Scriptura, aveam pareri, pana cand mi-am dat seama ca toata invatatura Bisericii este corecta si adevarata, absolut toata. O sa vezi ca toti sfintii, teologii sau credinciosii citeaza din Sfanta Scriptura, din sfinti, din catehism, din alte surse. Observi care e diferenta intre intelegerea ortosdoxa si cea protestranta?
Asadar, viata crestina consta in rugaciune (rugaciunea pentru cineva este cel mai mare bine pentru acela, cum spunea Par. Cleopa), milostenie, despatimire, ajutorarea celorlalti, participarea la slujbe, postit, spovedit, impartasit, chiar si propovaduirea invataturii celor apropiati. Desigur, si studierea invataturii (a acelei existente, nu talcuite de noi) face parte din aceste lucruri. Asadar, cand avem o nelamurire, ne intrebam ce spune invatatura Bisericii, ce spune un sfant, nu ce spunem noi sau un coleg. E parte din smereni sa credem ca sfintii si Biserica sunt mai stiutori decat noi.
Reply With Quote
Răspunde

Thread Tools
Moduri de afișare