《 continuare 》
Din alt punct de vedere, nevoința postirii (practicată îndeobște de creștinii obișnuiți ai Bisericii Ortodoxe) poate fi „grea” sau „ușoară”. Postul este „ușor” atunci când ne hrănim (fie și numai cu mâncare vegetală) ori de câte ori ne este foame sau simțim nevoia (din pricina neputinței trupului); el devine „greu” atunci când mâncăm numai la ore dinainte stabilite (fie la amiază, fie la ceasul al nouălea – ora 15 d.a., fie după apusul soarelui), în virtutea unei înfrânări precum cea practicată în sfintele mănăstiri, acolo unde masa se servește numai „de obște” și numai la momentul potrivit, hotărât prin acordul comun al viețuitorilor mănăstirii. Există și așa-numitul „post negru” (măsură de înfrânare foarte grea și deloc accesibilă oricui); aceasta implică absența oricărei alimentații și hidratări pe parcursul unei zile întregi, sau chiar pe durata a două-trei zile (după puterea fiecăruia). Nevoitorul simte acum din plin „povara” folositoare a postului prin greutatea și dificultatea unei asemenea nevoințe, înțelegând cât de anevoios este de fapt drumul către limanul nepătimirii. După astfel de zile de post negru descoperim cât de mare trebuie să fie efortul de voință pentru a înainta în acest urcuș pe trepte mai înalte (contrar unor practici de asceză orientală care propun o „purificare” pe căi de cu totul alt fel decât calea creștină dumnezeiască).
Trebuie făcută o precizare: dacă este singură, dacă nu se face însoțită în chip nedespărțit și neîncetat cu nevoința rugăciunii, atunci nevoința postirii nu are nici o valoare. Postul este legat de rugăciune precum sunt cele două fețe ale unei monezi; sau, degeaba ai ochiul ca organ trupesc – dacă îl acoperi, nu mai vezi nimic. Așa și cu postul: dacă nu îl umpli cu rugăciunea, el nu mai este „post”, ci devine „dietă” sau „regim de slăbit”.
《 va urma 》
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
|