Citat:
În prealabil postat de cristiboss56
Așa este :)
Sfântul Ioan Casian, Convorbiri duhovnicești, Partea a III-a, A doua convorbire cu părintele Theonas, Cap. XXI, 1-3, în Părinți și Scriitori Bisericești (1990),vol. 57, p. 722
„Nu trebuie să nu primim duminica Sfânta Împărtășanie, fiindcă ne știm păcătoși, ci cu totul mai mult să ne grăbim dornici către ea, pentru vindecarea sufletului și pentru curăția cea duhovnicească, cu acea umilire a minții și cu atâta credință, încât judecându-ne nevrednici de primirea marelui har să căutăm și mai mult leacuri pentru rănile noastre. N-am fi, de altfel, vrednici să primim nici Împărtășania anuală, dacă ne-am lua după unii care, stând în mânăstiri, în așa chip măsoară vrednicia, sfințenia și meritul tainelor cerești, încât socotesc că Împărtășania nu trebuie luată decât de cei sfinți și nepătați și nu mai degrabă pentru ca această participare să ne facă sfinți și curați. Aceștia, fără îndoială, cad într-o mai mare trufie decât cea de care li se pare că se feresc, fiindcă cel puțin atunci când o primesc ei se socotesc vrednici de a o primi. Cu mult este însă mai drept ca, de vreme ce în această umilință a inimii în care credem și mărturisim că niciodată nu putem să ne atingem pe merit de acele Sfinte Taine, s-o primim ca un leac al tristeților noastre în fiecare duminică, decât ca, stăpâniți de deșarta trufie și stăruință a inimii, să credem că numai o dată pe an suntem vrednici de a lua parte la Sfintele Taine. De aceea, ca să putem înțelege acestea și să le păstrăm în chip rodnic, să rugăm cu și mai mare încordare mila Domnului să ne ajute pentru a le îndeplini.”
|
Exact despre asta am scris in mesajul anterior: "Biserica este sfanta si infailibila in toate perioadele. Poate doar sa imbunatateasca si imbogateasca niste practici. Asa cum s-a intamplat si cu impartasania, s-a trecut de la luarea ei dupa masa, apoi s-a hotarat sa fie separata, sa se tina chiar si un post, iar in final sa fie precedata de spovedanie." La inceput impartasania se lua fara vreo pregatire, dupa ce se lua masa. Biserica a imbunatatit constant, pentru ca, din cauza nepregatirii, Sfantul Apostol ne spune ca multi se imbolnaveau si unii chiar mureau. Sfantul Ioan Casian a trait in perioada cand nu se stabilizase practica de azi. Impartasania nu se mai lua in fiecare zi, ca la inceput, dar, probabil, se lua fara spovedanie inainte si mai des. In toata istoria Sa Biserica nu s-a intors niciodata la ceva din trecut, pentru ca Biserica nu greseste, doar imbunatateste (nu si dogma, care ramane aceeasi dintotdeauna). De aproape 1500 de ani Biserica a statornicit practica pe care o avem si azi, pentru ca este cea mai buna. Cum spunea si parintele Pruteanu (ca sa citez pe cineva care sustine aceste lucruri), aproape 90% din practicile de azi ale Bisercii sunt diferite de cele de la inceput, pentru ca au fost imbunatatite. Chiar si Sfanta Liturghie a fost imbunatatita.
Aceasta problema gresita a aparut in timpurile noastre odata cu cartea parintelui Schmemann, scrisa in 1961. Acesta isi dorea o reformare liturgica. Avea nevoie ortodoixa de o reformare liturgica? Nu, evident, pentru ca Sfanta Biserica e infailibila, nu are greseli si nu are nevoie de reforme. Lucrarea contine multe greseli, chiar parintele Pruteanu spune ca parintele Schmemann era un slab cunoscator al istoriei cultului si a documentelor. Dar chiar parintele Schmemann scrie in prefata ca lucrarea este doar o reflectie personala, nu o lucrare stiintifica. Insa unii au luat aceasta lucrare ca o lucrare de referinta, ajungand sa dezvolte controverse. Dar de la ce a pornit aceasta dorinta de refomare liturgica a parintelui Schmemann? A fost influentat de reformarea facuta de teologii catolici dupa cocneptii protestante, acestia pregatind Conciliul Vatican II, care a adoptat unele idei ecumeniste. Parintele Pomazanski arata influentele protestante din lucrarea parintelui Schmemann:
http://www.cuvantul-ortodox.ro/parin...der-schmemann/ La fel spune si Parintele Gheorghe Calciu, referindu-se la cei ce sustin impartasania deasa fara spovedanie de fiecare data, chiar tu ai dat articolul, la care eu am raspuns aici:
https://www.crestinortodox.ro/forum/...&postcount=213