|
#1
|
|||
|
|||
luptele pentru retrocedare ? sau lupta pentru putere?
Nu cred ca este un mister pentru nimeni ca in Transilvania sunt mari tensiuni intre ortodocsi si greco-catolici. Mai ales in privinta lacasurilor de cult si a celorlalte bunuri sacre: case parohiale si cimitire. Am mai gasit sporadic niste referiri la aceste probleme, insa as dori ca in acest topic sa ne exprimam intr-o ordine sistematica si concentrata in acest topic cu privire la aceste chestiuni spinoase. Ce parere aveti despre tensiunile existente si cum vedeti problema? Astept raspunsuri pertinente atat din punct de vedere canonic dar si al dreptului civil. Va rog mult insa fara atacuri de oricare ar fi ele. Sa incercam sa privim prolbemele lucid. Lucrurile sunt oricum destul de sensibile si incurcate intrucat, se pare ca nu este numai o chestiune intre cele doua biserici...
Iata dovada:http://www.state.gov/g/drl/rls/irf/2008/108467.htm. Pr. Marius |
#2
|
|||
|
|||
Doresc sa stiu daca intr-un cimitir ortodox(care nu au acte pe el dar ei l-au infiintat in 1980) se pot ingropa si alti oameni de alta credinta fara sa plateasca taxa de administrare anuala.Precizez ca este in administratia bisericii.
|
#3
|
|||
|
|||
Eu cred ca problema este mult mai complexa decat pare. A fost un abuz al statului si normal ar fi ca statul sa-si repare gresala si sa retrocedeze toate cladirile. Dar daca lacasele de cult sunt acum folosite de ortodocsi, nu cred ca pot fi evacuati din bisericile pe care le folosesc de zeci de ani doar pentru ca statul a comis un abuz.
Cred ca justitia trebuie sa se pronunte la fiecare caz in parte si unde nu se pot retroceda cladirile statul sa compenseze adecvat partea pagubita. La fel, statul trebuie sa ofere compensatii si ortodocsilor ramasi fara biserica in cazul unei retrocedari. Statul roman este singurul vinovat, el trebuie sa plateasca, nu credinciosii. Si credinciosii nu trebuie sa se aprinda atat de rau, ci sa aiba incredere in justitie si sa o lase sa repare aceasta gresala. |
#4
|
|||
|
|||
E o problema extrem de delicata. Ortodocsii au suferit mult in preajma anilor 1700. Greco-catolicii au suferit in anii comunismului mai mult. Ei au amintiri recente. Ortodocsii nu uita nici ei cum s-a impus religia greco-catolica in Transilvania... Si acum se pare ca greco-catolicii beneficiaza de mai mult sprijin politic... Bine ar fi sa cada la pace intr-un fel in fiecare caz.
Ori greco-catolicii ori ortodocsii sa fie ajutati sa-si faca alt lacas. N-ar fi rau chiar sa se ajute unii pe altii material. Ura intre oameni apartinand aceleiasi localitati nu e buna. Iar preotii apartinand celor doua biserici ar trebui s-o stavileasca. Dogmatic, fiecare sa-si mentina credinta lui, dar pe plan material cred ca solutii s-ar putea gasi. |
#5
|
|||
|
|||
E intr-adevar o problema delicata dar si binevenita, intr-un fel, pentru ca putem sa observam cum si in ce doze sunt oamenii "curati ca porumbei si intelepti ca serpii".
Pozitiile (cvasi)oficiale sunt, minimum minimorum exprimate astfel: Pozitia ortodoxa: Bunurile parohiale apartin credinciosilor si nu pot fi instrainate fara acordul acestora. Pozitia greco catolica: Bunurile parohiale sunt proprietatea diecezelor si trebuie sa intre, grabnic, in proprietatea acestora, in speranta ca, in virtutea obisnuintei, credinciosii vor ramane fideli cladirii si nu credintei pe care au marturisit-o. Altfel spus, pentru a mai face rost de niste credinciosi care sa ne confere o ratiune de a fi. Legile care se refera la "restituirea proprietatilor" sunt la fel de idioate, facute dupa chipul si asemanarea celor care le-au nascocit si promulgat. |
#6
|
|||
|
|||
Adica daca pe tine te-ar fi praduit statul de-o casa nu ti-ai cauta dreptatea? Fie le dau inapoi imobilele, fie ii compenseaza in bani, dar nu este acceptabil ca statul roman sa lase de izbeliste pagubitii.
|
#7
|
|||
|
|||
Din nefericire, nu intentia de a face dreptate a stat la baza pachetului legislativ cu pricina. Sunt de acord sa se faca dreptate, dar sa se faca fara a declansa o alta serie, nesfarsita, de nedreptati.
|
#8
|
|||
|
|||
Nedreptatea a fost deja facuta. Ce vezi tu ca noi nedreptati sunt de fapt repararea nedreptatii initiale. E revenirea la normalitate. Nu poti sa ocupi abuziv un imobil 50 de ani si sa te plangi cand proprietarul de drept te da afara.
|
#9
|
|||
|
|||
Citind cele scrise pe site-ul tau personal imi dau seama ca venim din lumi diferite si este posibil sa mergem spre lumi diferite. Si referintele morale care stau in spatele afirmatiilor noastre sunt diametral opuse. Asta nu e un lucru neaparat rau dar e suficient pentru a declansa o polemica plictisitoare pentru ceilalti.
|
#10
|
|||
|
|||
Preotii cu inclinatii spre asceza si care sunt siguri pe ei pe plan duhovnicesc ar mai putea incerca o varianta, luandu-l ca exemplu pe Sfantul Serghie de Radonej. Sa se preocupe sa atraga doar credinciosii de partea lor, in rest sa lase de o parte batalia pentru ziduri. Sa cumpere un teren pe care sa amplaseze un paraclis mare improvizat impodobit cu icoane.
Am cunoscut un preot care slujea intr-un astfel de paraclis. Avea acoperis modest, altar din lemn, fara tencuiala, fara dusumea. In rest, avea cativa pari pe care era prinsa folie transparente. Iar lumea isi aducea de acasa covorase ori paturi pe care sa stea in genunchi. Dar in acel paraclis modest Il simteai pe Dumnezeuse aproape, multi deveneau credinciosi adevarati, se petrecea si minuni, de aceea era mereu foarte multa lume. In acel paraclis am plans pentru prima data pentru pacatele mele. Cred ca preotii ortodocsi din Transilvania au parte de o noua provocare, de o noua ispita, pe plan material si pe plan duhovnicesc deopotriva. Intrucat greco-catolicii beneficiaza de mai mult sprijin politic, numai cu o credinta puternica de tip ascetic se poate depasi cu bine aceasta situatie. Parintele Arsenie Boca a tinut slujbe si in aer liber si era de asemenea inconjurat de lume. Sus inima, parinti ortodocsi din Taransilvania, caci lui Hristos ii place modestia, nu bisericile luxoase. Altminteri nu s-ar fi nascut intr-o pestera saraca. Sa-l cautam pe Dumnezeu in pestera saraca, nu in palatele luxoase. Dumnezeu sa fie cu noi. Amin. |
|
Subiecte asemănătoare | ||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Care este sfatul tau pentru mine,pentru ceilalti,pentru toti forumistii? | tigerAvalo9 | Generalitati | 84 | 05.09.2011 08:32:49 |
Ingerul pazitor,pentru toti oamenii sau numai pentru crestini? | mihailt | Generalitati | 45 | 12.11.2010 18:46:27 |
Grup de rugaciune pentru neputintele noastre si pentru tara. | dorinastoica14 | Rugaciuni | 186 | 29.09.2010 22:45:09 |
O intrebare pentru teologi sau pentru cei care cunosc | Delirul | Generalitati | 7 | 21.02.2010 19:51:02 |
|