Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Biserica Ortodoxa si alte religii > Secte si culte
Subiect închis
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #331  
Vechi 10.12.2008, 20:42:50
fratele fratele is offline
Member
 
Data înregistrării: 30.08.2008
Mesaje: 39
Implicit

mai fac o precizare...comentariul meu nu il interpreta ca as fi de acord cu vasi....in nici un caz ... era o constatare generala la ce zici tu:in general numai prostii
precum insuti zici: esti si tu pierdut....
__________________
"Mainile Tale m-au facut si m-au zidit" (...spunea un prooroc...)
  #332  
Vechi 10.12.2008, 21:10:23
vsovi vsovi is offline
Banned
 
Data înregistrării: 16.02.2007
Locație: har†>>>s'C'e'r
Religia: Ortodox
Mesaje: 3.954
Implicit

Citat:
În prealabil postat de fratele Vezi mesajul
mai vs....vorbesti prostii cu nemiluita...
si pe langa astea...
zici ca fac pe profu....ca te trimit la teologi...ce ar fi sa mergi la un tanar de clasa a 6-a si sa il intrebi ce inseamna axioma...sau cauta in dictionar ca
iar folosesti aiurea cuvintele si zici ca eu le inteleg aiurea...
iar folosesti expresii ca: "citez parafrazat" folosita la "noul ierusalim"..acuma: "axiome demonstrate"...mai...-teologie pricep ca nu stii...propovaduire sectanta, vad ca faci...daca vrei sa mai faci aprecieri macar vorbeste stimabile romaneste nu fa o varza si sa ghicim noi ce vrei tu;daca nu, STAI IN BANCA TA!(ar fi mai bine asa...macar nu vei da socoteala de rastalmacirea Cuvintelor Sfintilor Parinti)
(si ca sa stii si matale:axioma defineste ceva ce nu se demonstreaza,ce nu accepta demonstratie pentru ca e absurd sa vrei sa demonstrezi)

PS:stiu ca vei posta un raspuns ca asa fac sectantii si incultii:mor daca nu dau ei ultimu raspuns/replica...ceva orice cat sa zica ca au ei dreptate...

din pacate se vede de departe ca nu pricepi ce scriu ci doar te revoltzi, cum sa nu shtiu ce este o axioma... dar dumneata precis nu shtii ce inseamna ci te revoltzi caci tzi se pare imposibil shi atunci vershi otrava, ca sa ce? ca sa ma pui la punct? fiindca ei fi fratele? poi te-am intrabt al cui?

spui asha:
-vorbesti prostii cu nemiluita
zici tu, care n-ai zis nimic altceva, asha ca shtii tu ca-s prostii, ca nu pricepi ce citeshti, shi atunci sunt prostii, ori ca te-ai plictisit, ori ca asha le-ai gasit dumneata prosti...

shi de ce vorbesc prostii, pentru ca nu shtiu ce este axioma, asha ca ma umileshti trimitzandu-ma la unul dintr-a 6-sea, ca tzii tu minte ca atunci parca se invatza/se incepe geometria... sau sa caut in dictzionar asha cum procedezi dumneata, (shi eu fac la fel)

-apoi spui:
folosesti aiurea cuvintele shi dai exemple:
"citez parafrazat", "axiome demonstrate"... aruncand vorbele mele in spinarea Noului Ierusalim, caci fireshte tu nu eshti sectant ca shi ei, ori ca mine care ii gasesc perfect Adevaratzi...
dar domnule, dumneata ai observat ca atunci cand am zis ca citez parafrazat, am zis: "(citat aproximativ shi parafrazat)"
iar prin axiome demonstrate, nu faceam decat sa le arat ca cineva le-a dat nishte axime, parintzii sectantzi shi farisei, iar ei se caznesc sa le sustzina, demonstradu-le din cuvintele bibliei, deci fac un nonsens pe care de data asta l-ai sesizat bine ca este nonsens

apoi zici:
-teologie pricep ca nu stii...propovaduire sectanta vad ca faci,
de unde rezulta ca nu ai dat nici un argument, nu ai aratat prin nimc decat eshti calare pe matura shi eshti gura zvonului, a "traditziei etichetate de om" gura barfei, shi faci shi tu afirmatzii ca altcineva inaintea ta le-a facut... cum ai demonstrat dumneata ? prin jigniri?, hule?, minciuni? acuzand fara nici un temei shi crezand ca eshti vrednic? deci ce teologie nu shtiu? shi unde este rau shi sectant sa crezi shi sa fi credincios Adevarului?

ca in final:
-STAI IN BANCA TA!(ar fi mai bine asa...macar nu vei da socoteala de rastalmacirea Cuvintelor Sfintilor Parinti)
deci e clar ca eu rastalmacesc pe sfintzii parintzi, cand tzi-am explicat mereu ca aia au zis ei... ce tzi-am explicat eu, deci cum le-ash putea rastalmaci sfintele Cuvinte? ca zici tu... poi cate n-ash putea sa zic despre tine, dar n-o fac... shi chiar daca ar fi adevarate tot n-o fac...
deci nici mai mult, nici mai putzin decat sa tac din gura... poi nu se spune ca daca ei vor tacea, pietrele shi pomii vor vorbi? deci de ce le inchizi gura celor de la Noul Ierusalim, ca pe a mea shi asha nu potzi, shi nu sunt dintre ei... ci sunt dintre ei in altfel, fiindca ii cred, shi ma stradui sa-i urmez, intru Hristos-Dumnezeu.

ca in final sa-mi shopteshti preiteneshte:
-PS:stiu ca vei posta un raspuns ca asa fac sectantii si incultii:mor daca nu dau ei ultimu raspuns/replica...ceva orice cat sa zica ca au ei dreptate...

deci ma facushi din nou shi sectant dar shi incult, ca nu shtiu definitziile cuvintelor din dictzionar...

poi domnule, eu itzi multzumesc ca ai dat dumneata definitziile, ca e adevarat ca le-am uitat, shi poate ca ma poticnesc, dar ma mir cum vezi dumneata asha de rau, caci nu ai facut, shi-tzi multzumesc decat sa aratzi cat de multa dreptate am, shi crede-ma ca n-am vrut sa ma indreptatzesc... dar ai dovedit-o ca m-ai indreptatzit dumneata, caci daca vei studia ce am scris eu, dovedeshte ca shtiu prea bine sensul acestor termeni:
"citez aproximativ shi parafrazat", "axiome demonstrate" caci asta fac sectantzii dar axiomele lor sunt false... deci qed... shi-tzi multzumesc... shi nu m-am suparat pe hule ci mi-ai mai adaugat catziva banutzi in pushculitza din ceruri... putzin, cate putzin se strange comoara. Numa sa nu mi-o pierd prin slava de la lume... caci fatzarnicie este aia shi pierzare shi nu comoara...

deci itzi dau dreptate, deshi n-ai aratat ca ai avea nici un argument... deci n-ai, dar te tzi mare ca ai avea ceva... shtii tu ca aia sunt sectantzi... poi ai priceput cine shi de ce ? nu... ce fac ei? habar n-ai dar shtii ca-s sectantzi shi dai cu piciorul... sa nu te miri daca printre piatra lepadata de zidari vei da cu piciorul in tot felul de oameni, shi din intamplare vei nimeri sa dai tocmai in tzepushe...

deci draga fratele meu... itzi multzumesc pentru binele pe care mi l-ai facut shi te iert, ca esti chiar simpatic...
  #333  
Vechi 10.12.2008, 22:35:59
fratele fratele is offline
Member
 
Data înregistrării: 30.08.2008
Mesaje: 39
Implicit

da...deci oricum am zis sa il iei ca o constatare generala..dar cum citesti si tu din 2 in 2 ai inceput sa dezabati un mesaj....care l-ai vrut...la care ai simtit ca poti sa dai niste dume...
despre definitia cu axioma tu ai luat-o la propriu..poate am fost prea profund pentru tine...vroiam sa-ti sugerez altceva dar se pare ca n-ai inteles...atunci inseamna ca am avut dreptate cu "nebunu"...
in final as vrea sa nu fiu asa "profund": crezi ca banuti castigati astfel iti folosesc?(si daca ii castigi nu crezi ca ii arunci la fel?)
(si am specificat:nu is de acord cu vasi...)
(astept o palavrageala de 20 de randuri...mai scurta nu cred ca poate fi de la tine...poate pun si eu ceva banuti)
__________________
"Mainile Tale m-au facut si m-au zidit" (...spunea un prooroc...)
  #334  
Vechi 10.12.2008, 22:53:00
ovidiu-s's Avatar
ovidiu-s ovidiu-s is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 20.05.2008
Locație: Targu Mures
Religia: Ortodox
Mesaje: 800
Implicit

[SIZE=3]
Citat:
În prealabil postat de vasinec
Tot articolul postat de dvs., in care vreti sa aratati ca doua expresii diferite ca inteles pot fi traduse la fel, este vorbareala. In plus, va contraziceti si cu Sfanta Scriptura. "Daca ar fi pe pamant, nici n-ar mai fi preot"(Evrei 8:4)
[/SIZE]

[SIZE=3]Ați citat din epistola către Evrei d-le Vasinec. Dar de ce nu ați dat tot contextul? [/SIZE]
[SIZE=3]Evrei 8.4 “[COLOR=red]Dacă ar fi pe pământ EL, n-ar mai fi nici preot, de vreme ce sunt aceia care aduc darurile potrivit Legii.”[/COLOR][/SIZE]

[SIZE=3]
Citat:
În prealabil postat de vasinec
Tot articolul postat de dvs., in care vreti sa aratati ca doua expresii diferite ca inteles pot fi traduse la fel, este vorbareala. In plus, va contraziceti si cu Sfanta Scriptura. "Daca ar fi pe pamant, nici n-ar mai fi preot"(Evrei 8:4)
[/SIZE]


[SIZE=3]Domnule vasinec dvs știți prea bine că există o mulțime de secte protestante (inclusiv adventiste) care folosesc termenul de preot dat pastorului lor. De ce uneori scoateți voi sectanții versetul acesta din context ca să combateți preoția creștinilor? Acolo sf Pavel le spunea foatre limpede [COLOR=red]EVREILOR că preoția iudaică, preoția Vechiului Testament a trecut. [/COLOR][/SIZE]
[SIZE=3]Și de ce nu spuneți nimic de versetele pe care le-am dat noi: [/SIZE]
[COLOR=black][SIZE=3]Fapt.6.5,6 Si a plăcut cuvântul inaintea intregii multimi, si au ales pe Stefan, ... pe Filip, si pe Prohor, si pe Nicanor...[/SIZE][/COLOR]
[COLOR=black][SIZE=3]Pe care i-au pus inaintea apostolilor, si ei, rugându-se si-au pus mâinile peste ei.[/SIZE][/COLOR]
[SIZE=3][COLOR=black]Demn de remarcat e un lucru aici. Alegerea celor sapte bărbati ca diaconi o face toată comunitatea, dar hirotonia (gr. „heirotonia” sau punerea mâinilor) o săvârsesc numai unii, adică apostolii, desi in comunitatea de crestini existau si oameni mai in vârstă decât apostolii.[/COLOR][/SIZE]
[COLOR=red][SIZE=3]Tit 1.5. “în fiecare cetate să așezi preoți cum ți-am poruncit eu”[/SIZE][/COLOR]
[COLOR=black][SIZE=3]La fel si la 1 Tim 4.14:[/SIZE][/COLOR]
[COLOR=black][SIZE=3]"Nu fi nepăsător fată de harul care este intru tine, care ti s-a dat prin proorocie, cu punerea mâinilor mai-marilor preotilor". [/SIZE][/COLOR]
[COLOR=black][SIZE=3]2 Tim 1.6 “E pricina pentru care te îndemn să reînsuflețești harul care este in tine prin punerea mâinilor mele”[/SIZE][/COLOR]
[COLOR=black][SIZE=3]Un alt exemplu este:[/SIZE][/COLOR]
[COLOR=black][SIZE=3]Fapte 14.23. Si hirotonindu-le preoti in fiecare biserică, rugându-se cu postiri, i-au incredintat pe ei Domnului in Care crezuseră.[/SIZE][/COLOR]
[COLOR=black][SIZE=3]varianta greaca a acestui verset: "heirotonesantes de aytois kat ekklesian presbyterois proseyxamenoi meta nesteion parethento aytoys to kyrio eis on pepisteykeisan"[/SIZE][/COLOR]
[COLOR=black][SIZE=3]Pavel si Barnaba au intemeiat Biserici locale, preotii acestora au fost desemnati direct de către apostoli si hirotoniti prin punerea mâinilor.[/SIZE][/COLOR]


[COLOR=black][SIZE=3]De ce această taină a hirotonirii preotilor, acest act sacerdotal, este asezat de Pavel alaturi de celelalte mari taine ale crestinismului?[/SIZE][/COLOR]

[SIZE=3][COLOR=black]Evrei 6.2 A invătăturii despre botezuri, [/COLOR][COLOR=red]despre punerea mâinilor[/COLOR][COLOR=black], despre invierea mortilor si despre judecata vesnică. Si aceasta vom face-o cu voia lui Dumnezeu.[/COLOR][/SIZE]
[SIZE=3]Dacă nu există preoție cum susțin sectanții atunci de ce le spune Hristos ucenicilor săi:[/SIZE]
[SIZE=3]Ioan 20.23 „Cărora le veți ierta păcatele vor fi iertate, cărora le veți ține, vor fi ținute ” ???[/SIZE]
[SIZE=3]Dacă nu există preoție la creștini cum spuneți voi sectanții atunci la cine se referea Isaia când a profețit:[/SIZE]
[SIZE=3]Isaia 66.18 “iată voi aduna neamurile și limbile, iar ele vor veni și slava mea o vor vedea…21 Și voi lua dintre ei [COLOR=red]preoți și leviți, [/COLOR][COLOR=black]zice Domnul. Că precum cerul cel nou și pământul cel nou pe care le fac, rămân în fața Mea, așa va rămânea seminția voastră și numele vostru.” ?[/COLOR][/SIZE]

[SIZE=3]
Citat:
În prealabil postat de vasinec
Asa cum este corect, cuvantul "iereu" a fost tradus diferit de cuvantul "presbyter". Dati-mi va rog o traducere, in afara de a dvs., in care cele doua expresii grecesti sunt traduse la fel.
[/SIZE]


[SIZE=3][COLOR=red]Domnule vasinec în limba română originea cuvantului “preot” provine din termenul biblic presbyterus!!![/COLOR][COLOR=#001320] Cum spui d-ta că s- a tradus greșit!!???? Cum era să o traducă??? Cu aceea de “bătrân”? E clar că nu e vorba de bătrân din punct de vedere biologic!!![/COLOR][/SIZE]

[SIZE=3]
Citat:
În prealabil postat de vasinec
Ati tradus gresit in mod intentionat. Este caraghioasa explicatia dvs. ca nu exista corespondent in limba romana pentru cele doau expresii. Unii romani au gasit corespondent pentru fiecare expresie traducandu-le exact dupa semnificatia lor in limba originara. Dvs. "nu ati gasit corespondent".
[/SIZE]


[SIZE=3]Domnule, dvs ați venit cu niște traduceri protestante și neoprotestante, iar sectanții aceștia combat termenul de preoție. Îl combat și pe acela de episcop și uneori pe acela de diacon. E vorba de o falsificare continuă și premeditată a Cuvântului lui D-zeu în folosul dogmelor lor. Astfel de exemple vreți să ne oferiți?[/SIZE]
__________________
Singurul scop al vieții e mântuirea sufletului, pregătirea lui pentru a intra în Rai (sf. Calinic)
  #335  
Vechi 10.12.2008, 23:45:58
sofiaiuga's Avatar
sofiaiuga sofiaiuga is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 25.02.2007
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.015
Implicit

VASINEC ,daca tot vrei sa cercetezi ,atunci nu acuza pina nu cercetezi cum cinstim noi ortodocsii INVIEREA DOMNULUIM .Intre acestea doua ,INVIEREA SI ZIUA INVIERII ESTE O LEGATURA F.F.STRINSA SI NU POTI FACE ABSTRACTIE DE UNA SI NICI DE CEALALTA ,CACI ASTA INSEAMNA fariseis.Cerceteaza si scrierile sfintilor parinti din primele secole de dupa apostolo ,caci ei sint urmasii mai apropiati dupa apostoli ..sau pt ca sint cu vechime mare ,si nu au aparut numai in sec 19 ..nu ar prezenta interes pt tine ce scriu ei ??!! Biserica lui DUMNEZEU ,nu se opreste la apostolo ci continua si cu urmasii apostolilor..chiar nu vrei sa cunosti pozitia si scrierile lor??
  #336  
Vechi 10.12.2008, 23:47:09
sofiaiuga's Avatar
sofiaiuga sofiaiuga is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 25.02.2007
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.015
Implicit

IUBIREA FATA DE SEMENI NU STA LA DISCRETIA NOASTRA ,TOT DUMNEZEU ESTE ACEEA CARE NE-O DARUIESTE ,caci nu o putem avea prin forte proprii
  #337  
Vechi 11.12.2008, 08:54:26
vsovi vsovi is offline
Banned
 
Data înregistrării: 16.02.2007
Locație: har†>>>s'C'e'r
Religia: Ortodox
Mesaje: 3.954
Implicit

Citat:
În prealabil postat de fratele Vezi mesajul
da...deci oricum am zis sa il iei ca o constatare generala..dar cum citesti si tu din 2 in 2 ai inceput sa dezabati un mesaj....care l-ai vrut...la care ai simtit ca poti sa dai niste dume...
despre definitia cu axioma tu ai luat-o la propriu..poate am fost prea profund pentru tine...vroiam sa-ti sugerez altceva dar se pare ca n-ai inteles...atunci inseamna ca am avut dreptate cu "nebunu"...
in final as vrea sa nu fiu asa "profund": crezi ca banuti castigati astfel iti folosesc?(si daca ii castigi nu crezi ca ii arunci la fel?)
(si am specificat:nu is de acord cu vasi...)
(astept o palavrageala de 20 de randuri...mai scurta nu cred ca poate fi de la tine...poate pun si eu ceva banuti)

nu shtiu ce inseamna dume, asha ca nu pricep prima fraza, foarte "jmechera"

bineintzelesc ca tu imi sugerezi mereu shi ca nu spui nimic, ci intotdeauna eu n-am intzeles... unde batzi... poi acolo batzi ca nu vrei sa pricepi ca bine tzi-am talmacit despre cei "saraci in duh" shi despre nebunul cel vicelan, ca doar sfintzii parintzi ne-au deschis ochii, iar noi doar ne-am mirat cum sta defapt treaba...

dar vad ca nu shtii ce este axioma la propriu, atunci uite:

sectantzii au false axiOMe pe care le DEMONstreAză obtzinand axIOme-deMONstratE folosinduse mereu de incantarea orgoliilor fraierilor pentru "parafrazele exact citate" in baza unor intzelegeri cu totul aproximative...

acum daca tzi-ai primit palavrageala (nu shtiu daca sunt fix 20 de randuri sau mai putzin dar acuma n-am timp sa-tzi raspund mai amplu ca-s pe fuga) poate pui ceva banutzi... shtii dumneata unde.

o zi buna...
  #338  
Vechi 11.12.2008, 14:50:46
vasinec vasinec is offline
Banned
 
Data înregistrării: 13.08.2008
Locație: Brasov
Mesaje: 948
Implicit

Citat:
În prealabil postat de ovidiu-s Vezi mesajul
[SIZE=3]Ați citat din epistola către Evrei d-le Vasinec. Dar de ce nu ați dat tot contextul? [/SIZE]
[SIZE=3]Evrei 8.4 “[COLOR=red]Dacă ar fi pe pământ EL, n-ar mai fi nici preot, de vreme ce sunt aceia care aduc darurile potrivit Legii.”[/COLOR][/SIZE]

Atunci haideti sa dam tot contextul (sau aproape tot, ca este mult de scris), sa vedem ce se intelege. Sa citim de la Evrei cap7:17 pana la Evrei 9:28.
- " Astfel, se desfiinteaza aici o porunca de mai inainte, din pricina neputintei, si zadarniciei ei"(Evrei 7:18) - expresia "desfiinteaza" se foloseste de doua ori in Biblie: o data in Evrei cap. 7, unde este vorba despre desfiintarea preotiei pamantesti, odata cu venirea Adevaratului preot si a doua oara in Evrei cap.10 unde se vorbeste despre desfiintarea jertfei odata cu jertirea Adevaratului Miel.
"Mai mult, acolo au fost preoti in mare numar, pentru ca moarte ii impiedica sa ramana pururea. Dar, fiindca El ramane in veac are o preotie care nu poate trece de la unul la altul"(Evrei 7:23,24) - Credeti ca are nevoie Adevaratul Preot de dubluri muritoare?
"In adevar, legea pune mari preoti pe niste oameni supusi slabiciunii; dar cuvantul juramantului, facut dupa ce a fost data legea, pune pe Fiul care este desavarsit pentru vecie"(Fapte 7:28) - Cine pune preoti pamantesti, este sub legea veche.
"Daca ar fi preot pe pamant nici nu ar mai fi preot, fiindca sunt cei ce aduc darurile dupa lege"(Evrei 8:4) - Daca tot se considera unii preoti pamantesti, de ce nu fac totul dupa legile preotiei, adica sa aduca daruri, jertfe.
"Si a intrat, o data pentru totdeauna, in Locul prea sfant, nu cu sange de tapi si de vitei, ci cu insusi sangele Sau, dupa ce a capatat o rascumparare vecinica."(Evrei 9:12)
"Caci Hristos n-a intrat intr-un locas de inchinare facut de mana omeneasca, dupa chipul adevaratului locas de inchinare (pentru clarificari Evrei 9:1-13), ci a intrat in cer ca sa se infatiseze acum, pentru noi, inaintea lui Dumnezeu"(Evrei 9:24) - rolul simbolic de mijlocitor, al preotului pamantesc, s-a incheiat o data cu venirea Adevaratului Preot Mijlocitor.

Daca sustineti existenta preotiei pamantesti insemana ca nu recunoasteti Preotia Domnului Iisus Hristos. Ca nu pot exista amandoua. Domnul Iisus Hristos nu are nevoie de dubluri supuse pacatului si putrezirii. A avut nevoie de simboluri pamantesti pana la venirea Sa, pentru ca noi sa pricepem lucrarea Sa din cer.
  #339  
Vechi 11.12.2008, 15:05:10
mihai07
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de "[B
Întâia Epistolă Sobornicească a Sfântului Apostol Petru"[/b]]
Capitolul 5
1.Pe preoții cei dintre voi îi rog ca unul ce sunt împreună-preot și martor al patimilor lui Hristos și părtaș al slavei celei ce va să se descopere: 2.Păstoriți turma lui Dumnezeu, dată în paza voastră, cercetând-o, nu cu silnicie, ci cu voie bună, după Dumnezeu, nu pentru câștig urât, ci din dragoste; 3.Nu ca și cum ați fi stăpâni peste Biserici, ci pilde făcându-vă turmei. 4.Iar când Se va arăta Mai-marele păstorilor, veți lua cununa cea neveștejită a măririi. 5.Tot așa și voi, fiilor duhovnicești, supuneți-vă preoților; și toți, unii față de alții, îmbrăcați-vă întru smerenie, pentru că Dumnezeu celor mândri le stă împotrivă, iar celor smeriți le dă har.
Explica aceste versete domnule vasinec
  #340  
Vechi 11.12.2008, 15:21:41
mihai07
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
DESPRE IERARHIA BISERICEASCA


Opera mantuitoare a Domnului Hristos trebuia sa continue in lume pina la sfirsitul veacului>> (Matei XXVIII, 20). De aceea, a infiintat El acea societate divino-umana numita Biserica, ce cuprinde pe toti credinciosii care cred in El, dindu-I de conducatori pe Apostolii Sai, care la rindul lor urmau sa-si lase continuatori ierarhia bisericeasc. Aceasta - ca in orice societate vazuta - formeaza biserica conducatoare, spre deosebire de poporul dreptcredincios, care formeaza biserica ascultatoare.
Domnul Hristos si-a ales Apostolii in numar de doisprezece: <<Si cand s-a facut ziua, a chemat la Sine pe ucenicii Sai, si a ales din ei doisprezece, pe care i-a numit Apostoli>> (Luca VI, 13; Matei S, 1; Marcu III, 14). Pe acestia, dupa inviere, I-a investit cu puteri speciale. Mai intii, I-a sfintit prin Duhul Sfint: <<Precum M-a trimis pe Mine Tatal si Eu va trimis pe Mine Tatal si Eu va trimit pe voi. Si zicind acestea a suflat asupra lor si le-a zis: Luati Duh Sfint>> (Ioan XX, 20-21), care sfintire s-a desavirsit la Pogorirea Duhului Sfant (Fapte II, 3-4).
Domnul Hristos a impartasit Apostolilor aceleasi puteri pe care le-a exercitat si El. Puterea de a invata: <<Drept aceea, mergind, invatati toate neamurile, botezindu-I de conducatori pe Apostolii Sai, care la rindul lor urmau sa-si lase continuatori, sfinti: <<Carora veti ierta pacatele, le vor fi iertate si carora le veti tine, tinute vor fi>> (Ioan XX, 23; Matei XVIII, 18; I Corinteni IV, 1) si de a conduce pe credinciosi pe calea mintuirii: <<Cel care va asculta pe voi pe Mine Ma asculta si cel care se leapada de voi, se leapada de Mine...>> (Luca X, 32-33).
Domnul Hristos a mai ales si saptezeci de ucenici care aveau indatoriri asemanatoare cu ale celor doisprezece: <<Domnul Hristos a ales alti saptezeci si I-a trimis cite doi inaintea fetei Sale, in fiecare cetate si loc, unde insusi avea sa vina>> (Luca X, 1). Mai tirziu, apostolii au ales sase diaconi: multimea a ales sapte barbati <<pe care i-a pus inaintea Apostolilor si rugandu-se si-au pus mainile peste ei>> (Fapte VI, 6).
Apostolii au fost martori ai Invierii Mintuitorului si pietre de temelie ale Bisericii. In calitate de martori ei nu au urmasi. Dar ca detinatori ai harului deplin de slujitori ai Bisericii, ei si-au lasat urmasi pe episcopi, preoti si diaconi, pentru ca Biserica sa nu ramina fara conducatori.
Deci, Biserica conducatoare se compune din episcopi, institutie de Apostoli la inceput; precum au fost Tit si Timotei: <<Pentru aceasta te-am lasat in Creta ca sa indreptezi cele ce mai lipsesc si sa asezi preoti prin cetati>> (Tit I, 5).
In legatura cu preotii se spune ca Sfintul Pavel <<hirotonea preoti in fiecare Biserica, rugindu-se cu postiri>> (Fapte XIV, 23); iar lui Timotei I se atragea atentia de Sfintul Pavel: <<Pira impotriva preotului sa nu primesti, decit numai din gura a doi sau trei martori>> (I Timotei V, 19; cf. Matei 18, 16). De asemenea, precum s-a amintit, ei au instituit si diaconia (Fapte VI, 6). Deci, episcopi, preoti, diaconi.
In Noul Testament - precum s-a amintit - ierarhia este deosebita de popor si se da printr-o chemare speciala. <<Si nimeni nu-si ia siesi cinstea aceasta, ci daca este chemat de Dumnezeu, dupa cum si Aaron>> (Everi V, 4; Fapte XX, 28; I Corinteni XII, 28).
Si in Vechiul Testament preotia se da numai urmasilor lui Aaron, Core, Datan si Abiron care au incercat sa fie preoti au fost pedepsiti (Numeri XVI, 31-32, 40), precum si regele din Iuda, Ozia, care a incercat sa tamiieze (II Paralip. XXVI, 16-21).
Preotia se impartaseste printr-un dar special, acela al hirotoniei sau punerea miinilor, cind se pogoara asupra candidatului in chip nevazut, harul Duhului Sfint. Astfel, in Sfinta Scriptura se aminteste despre hirotonia primului episcop, Timotei: <<Nu fii nepasator fata de harul care este intru tine, care ti s-a dat prin proorocie, cu punerea miinilor preotimii>> (I Timotei IV, 14), sau <<Te indemn sa tii aprins harul lui Dumnezeu, cel care este in tine prin punerea miinilor mele>> (II Timotei I, 6). Privitor la preotie se arata: <<Nu pune prea degraba miinile peste nimeni, nici nu te fa partas la pacatele altora>> (I Timotei V, 22; Fapte XIV, 23).
Preotia trebuie sa aiba continuitate apostolica, adica ea nu poate fi impartasita decit de Apostoli si de urmasii acelora care neintrerupt au primit harul din urmas in urmas. Adica harul care a lucrat, incepind de la Apostoli in toti episcopii pina acum, lucreaza si prin rugaciunea episcopilor hirotonisitori asupra noului hirotonit si va lucra si prin Tainele ce le va savirsi el ca episcop. Deci preotia nu trebuie sa fie vreodata intrerupta si in Biserica ortodoxa nu s-a aflat niciodata vreo intimplare (Pr. D. Staniloae).
Sfintirea episcopilor se face de mai multi episcopi, dupa pilda sfintirii Sfintului Pavel si Varnava (Fapte XIII, 2-3), iar a preotilor si diaconilor de un episcop.
Preotii trebuie sa indeplineasca anumite conditii pentru a putea primi Taina Hirotoniei. Ei trebuie sa posede o integritate fizica si anumite calitati morale si intelectuale. <<Se cuvine episcopului sa fie fara de prihana, barbat al unei femei, treaz, cuminte, cuviincios...>> (I Timotei III, 2-12; Tit I, 6). Sa aiba o pregatire speciala prin scolile respective, caci spune Sfintul Pavel << sa fie destoinici si sa indemne la invatatura cea sanatoasa>>. (Tit I, 9).
Dupa primirea hirotoniei ei trebuie sa-si indeplineasca cu competenta si bune rezultate cele trei imputerniciri - ca si ale Apostolilor - de a invata, de a sfinti si de a conduce.
Ei se bucura si de anumite drepturi. Mai intii de a fi retribuiti pentru munca lor, dupa cum invata insasi Scriptura: <<Nici traista pe drum (sa nu luati), nici doua haine, nici toiag; ca vrednic este lucratorul de hrana sa>> (Matei X, 10; Luca X, 7) sau in alt loc: <<Oare nu stiti ca cei care savirsesc cele sfinte maninca de la templu si cei care slujesc altarului au parte de la altar? Tot asa a poruncit Domnul si celor care propovaduiesc Evanghelia, ca sa traiasca in Evanghelie>> (I Corinteni IX, 13-14; cf. si Deuteronom XXV, 4 si I Corinteni IX, 10-12; I Timotei V, 17).
De asemenea, preotii au dreptul la cinstea si repectul din partea pastoritilor: <<Ascultati pe conducatorii vostri si va supuneti lor, fiindca ei privegheaza pentru sufletele voastre, avind sa dea de ele seama...>> (Evrei XIII, 17). Preotii se numesc parinti pentru pastoriti, iar acestia fii duhovnicesti, pentru ca botezindu-i ii renasc sufleteste. <<Caci de ati avea zece mii de invatatori in Hristos, totusi nu aveti multi Parinti; caci eu v-am nascut prin Evanghelie in Iisus Hristos>> (I Corinteni IV, 15).
In Noul Testament, deci si in Biserica, preotia are trei trepte: episcopii, preotii sau prezbiterii si diaconii, existenti inca din timpul Apostolilor. Episcopul care are deplinatatea tuturor drepturilor bisericesti este urmasul Apostolilor, - precum acestia detineau cel mai inalt grad in preotie, asemanatori Arhiereului Vechiului Testament - Apostolii au hirotonit pe primii episcopi : Tit in Creta (Tit I, 5) si Timotei in Efes.
Preotii sint urmasii celor saptezeci de ucenici (Luca X, 1), existenti si pe timpul Apostolilor. Erau mai mici decit episcopii, caci primeau hirotonia de al acestia (Tit I, 5; I Timotei V, 22) ii pedepseau si ii rasplateau. Intre episcopi si preot erau pe timpul Apostolilor unele confuzii de nume: si episcopul si preotul se numeau uneori episcopi (I Timotei III, 2; Fapte XX, 28), pentru ca erau si unul si altul administratori, supraveghetor. Totusi, in fapt, in concret se facea deosebire, caci episcopul administra o eparhie, iar preotul o parohie.
Diaconii (Fapte VI, 6), desi slujitori ai maselor si ajutatori ai preotilor aveau si alte insarcinari de predicatori: exemplu Sfintul Stefan (Fapte VII), sau diaconul Filip (Fapte VIII, 5). Ei erau hirotoniti.
In legatura cu ierarhia bisericeasca sacramentala traditionala s-a operat o sciziune intre crestini. O parte din destinatate - biserica protestanta, despartita de romano-catolicism in secolul XVI - respinge preotia sacramentala ortodoxa, sustinind si practicind preotia universala; adica preotia poate fi indeplinita de toti credinciosii. Iar oficiul de conducator al Bisericii, al comunitatii ii incredinteaza comunitatea, chiar daca se da printr-o binecuvintare, totusi aceasta nu este hirotonie. Caci toti crestinii sint preoti, preotia este universala, spun ei. Aceasta credinta gresita a influentat si influenteaza si astazi pe multi crestini de la noi. Iata citeva citate pe care se sprijina ei: <<Si voi insiva, ca pietre vii, sa fiti ziditi casa duhovniceasca, spre preotia sfinta ca sa aduceti jertfe duhovnicesti, placute lui Dumnezeu, prin Iisus Hristos>> (I Petru II, 5). Si mai departe: <<Iar voi sinteti semintie aleasa, preotie imparateasca, neam sfint, popor agonisit de Dumnezeu, ca sa vestiti in lume bunatatile Celui care v-a chemat din intuneric, la lumina Sa cea minunata>> (I Petru II, 9).
Insa credinta altor culte referitoare la preotia universala - dupa invatatura ortodoxa - se sprijina pe exegeza diferita de a noastra a celor doua versete amintite. Caci, in primul citat (I Petru II, 5), preotia se interpreteaza ca si celelalte atribute <<pietre vii>> si <<casa duhovniceasca>> in mod figurat. Adica, <<preotia sfinta>> este sinonima in mod figurat cu botezul. Voi sinteti <<preotie sfinta>>, inseamna ca voi crestinii sinteti botezati si aveti o preotie spirituala, putind sa aduceti jertfe duhovnicesti lui Dumnezeu: rugaciuni, voturi, duh umilit. Deci, nu este vorba de preotie, ci de botez.
continuare mai jos....
Subiect închis



Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
Invataturi incredibile, mai putin cunoscute ale adventistilor Erethorn Secte si culte 400 28.03.2012 20:49:41
Limba ebraica a VT. Aplicatie pentru cuvantul Sabat. AdrianAamz Din Vechiul Testament 9 08.02.2011 10:02:02
Despre Sabat georgeval Secte si culte 1108 28.07.2010 18:45:00
Despre Duminica sau ziua Invierii! alecsandru Secte si culte 25 06.11.2007 19:26:52
despre ziua aliturgica NiCcoleta Sfanta Liturghie 1 02.03.2006 09:58:33