![]() |
![]() |
|
|
|
|
|
#1
|
||||
|
||||
|
Citat:
Prin definitie la toate trei: Harul este energia necreata Divina ce izvoraste neancetat din Sfanta Treime.Asa cum soarele da lumina si caldura,tot asa Sfanta Treime,elibereaza im mod continuu,Harul.Fireste,harul nu este directionat catre doar unul. Darurile Sfantului Duh sunt in numar de sapte:intelepciune,intelegere,cunoastere,putere,sf at,evlavie si frica de Dumnezeu.Darurile sunt ca expresie a comuniunii omului cu Harul.El face sa rodeasca in omul ce primeste Harul,Darurile Sfantului Duh,cele amintite mai sus.Ca sa fiu mai explicit,asa cum apa face sa rodeasca planta,ii este utila vietii,la fel,Harul face sa rodeasca Sfintele Daruri.De aceea explic ca Sfintele Daruri nu sunt colective,ca nu au cum. Gratia,intalnita DOAR in terminologia teologica romano-catolica,inseamna urmatorul lucru:sfintii,prin trairea lor,au facut mai mult decat trebuie ca omul credincios sa faca minim pentru mantuire.De aceea,Biserica Romano-Catolica,a adunat acest surplus de contributie,intr-un fel de depozit,din care Biserica ofera credinciosilor. Repet,Gratia Catolica,este termen necunoscut ortodoxiei. Gratia numai Biserica Romano-Catolica o foloseste. Ca o concluzie,la slujbele greco-catolice,se intrebuinteaza termenul de Daruri,in sensul de Har,dar nu este corect. A auzit careva la o slujba ortodoxa ceva de acest gen:"Harurile Sf.Duh sa fie cu voi,cu toti"? Nu! Ci ati auzit asa:"Harul Domnului nostru Iisus Hristos,dragostea lui Dumnezeu-Tatal si impartasirea Sf.Duh sa fie cu voi cu toti!". Asta mai cred ca ati auzit-o.
__________________
George Stanislau teolog ortodox |
|
#2
|
||||
|
||||
|
Citat:
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#3
|
|||
|
|||
|
Ati citit Despre inselare de Sf Ignatie Briancianov? acolo ne vorbeste lamurit despre experientele"mistice" ale "sfintilor catolici" de dupa despartirea Bisericii Catolice, si arata clar ca acestia erau in inselare!
|
|
#4
|
|||
|
|||
|
Monica, ai putea sa ne dai un citat din Sf. Ignatie Briancianinov in acest sens?
|
|
#5
|
|||
|
|||
|
"Sfantul Ioan demonica vadita, facandu-se intemeietor si capetenie a sectei evhaitilor.Scararul atentioneaza ca cei inclinati spre cugetare semeata si alte patimi sufletesti nu trebuie nicicum sa-si aleaga viata in pustnicie, ci sa petreaca in mijlocul obstii si sa se mantuiasca prin lucrarea poruncilor (Cuvantul 8, cap. 10, 18, 21, 25 - Cuvantul 27, cap. 13, 36): caci orice fel de vietuire, fie in pustie, fie in chinovie, atunci cand este potrivit, atunci cand este potrivit cu voia lui Dumnezeu, si are ca tel a placea lui Dumnezeu, este preafericit (88 de capete ale Preacuviosului Simeon Noul Teolog). Din zavorarea de mai inainte de vreme odrasleste inselarea draceasca, nu numai cea care bate la ochi, ci si cea care este nevazuta la aratare: a cugetului, a sufletului, fara de asemanare mai primejdioasa decat cea dintai, ca una care se tamaduieste foarte anevoie, iar adesea nici nu cunoaste tarriaduire. Acest rod al inselarii, care se intemeiaza pe cugetarea semeata, este numit de catre Sfintii Parinti "parere" (Ale Sfantului Grigorie Sinaitul, capetele 128,131,132), atunci cand nevoitorul primeste pareri mincinoase despre lucrurile duhovnicesti si despre sine, socotindu-le adevarate. Parerilor si vedeniilor mincinoase le urmeaza intotdeauna, potrivit legaturii firesti de simtire si de lucrare dintre minte si inima, simtiri amagitoare, desfatatoare ale inimii: ele nu sunt altceva decat lucrarea unei patimi subtiri a dulcetii si slavei desarte. Cei molipsiti de catre aceasta inselare se fac propavaduitori ai unei invataturi ascetice mincinoase, cateodata si ereziarhi, spre vesnica pieire a lor si a celor apropiati lor. Sfantul Isaac Sirul pomeneste, in cel deal 55-lea Cuvant, ca un oarecare Malpas a dus in pustnicie o viata foarte aspra de nevoitor, cu telul de a atinge o inalta stare duhovniceasca, si a cazut in trufie si inselare Ca pilda de carte ascetica scrisa in acea stare de inselare numita "parere" putem da lucrarea lui Toma de Kempis, numita "Urmarea lui Hristos". Ea rasufla o patima subtire a dulcetii si o cugetare semeata, care naste in oamenii orbiti si plini pe deasupra peste masura de patimi, o desfatare pe care ei o socot gustare a harului Dumnezeiesc. Nefericitii si intunecatii ! Ei nu pricep, ca adulmecand damful subtire al patimilor care traiesc in ei, se indulcesc de el, socotindu-1 in orbirea lor, mireasma a harului ! Ei nu inteleg ca de desfatarea duhovniceasca sunt in stare doar sfintii, ca inaintea desfatarii duhovnicesti trebuie sa mearga pocainta si curatirea de patimi, ca desfatarea duhovniceasca nu sta in puterea pacatosului, ca el trebuie sa se cunoasca pe sine ca fiind nevrednic de desfatare, sa o alunge, daca aceasta va incepe sa-i dea tarcoale, sa o alunge ca pe un lucru nepotrivit cu el, ca pe o vadita si pierzatoare amagire de sine, ca pe o miscare subtire a slavei desarte, a cugetarii semete si a patimii dulcetii. IIn pustnicie, au ajuns, asemenea lui Malpas, la cea mai vartoasa inselare dupa har - Francisc". Ce poate fi mai cumplit, mai had decat aceasta hula, ce poate fi mai intristator decat aceasta amagire !
|
|
#6
|
|||
|
|||
|
[SIZE=3]"O mare parte dintre nevoitorii[/SIZE] [SIZE=3]adaugand lucrare la lucrare, plinind o lucrare prin cealalta, pe temelia liberei vointe a omului [/SIZE][SIZE=3]Bisericii Apusene, socotiti in sanul acesteia ca foarte mari sfinti - aceasta dupa caderea ei de[/SIZE] [SIZE=3]la Biserica Rasariteana si indepartarea Sfantului Duh de la ea - s-au rugat si au ajuns la[/SIZE] [SIZE=3]vedenii, bineinteles mincinoase, prin metoda pe care am amintit-o [nevointa extrema dar fara strapungerea sufletului-n.m]. Acesti paruti sfinti se[/SIZE] [SIZE=3]aflau in cea mai cumplita inselare draceasca. Inselarea isi ridica, deja, in chip firesc capul pe[/SIZE] [SIZE=3]temeiul hulirii impotriva lui Dumnezeu prin care este schimonosita la eretici credinta[/SIZE] [SIZE=3]dogmatica. Purtarea nevoitorilor latinilor, cuprinsi fiind de inselare, a fost intotdeauna[/SIZE] [SIZE=3]"extatica" din pricina neobisnuitei lor infierbantari trupesti si patimase. Intr-o asemenea stare[/SIZE] [SIZE=3]se afla(I~natiu de L~ola, intemeietorul Ordinului iezuitilor. Inchipuirea lui era atat de aprinsa[/SIZE] [SIZE=3]si de atatata, incat, precum el insusi spunea, avea nevoie doar sa o voiasca si sa intrebuinteze[/SIZE] [SIZE=3]oarecare sfortare ca sa-i apara inainte, dupa bunul sau plac, iadul sau raiul. Aparitia raiului si[/SIZE] [SIZE=3]iadului se savarsea nu doar prin lucrarea inchipuirii omenesti; lucrarea inchipuirii omenesti,[/SIZE] [SIZE=3]de una singura, este neindestulatoare pentru aceasta: faptul se savarsea prin lucrarea[/SIZE] [SIZE=3]demonilor, care isi uneau prisositoarea lor lucrare cu lucrarea neindestulatoare omeneasca,[/SIZE] [SIZE=3]care si-a ales si si-a insusit o indreptare mincinoasa. Se stie ca adevaratilor sfinti ai lui[/SIZE] [SIZE=3]vapaia care ii mistuie pe cei inselati."[/SIZE][SIZE=3]Dumnezeu vedeniile li se daruiesc numai si numai prin bunavointa si lucrarea lui Dumnezeu,[/SIZE] [SIZE=3]iar nu dupa voia omului si nu prin propriile lui sfortari - se daruiesc pe neasteptate, foarte[/SIZE] [SIZE=3]arareori, cand este neaparata nevoie, potrivit minunatei iconomii a lui Dumnezeu, iar nu la[/SIZE] [SIZE=3]intamplare (Sfantul Isaac Sirul, Cuvantul al 36-lea). Nevointa aspra a celor aflati in inselare[/SIZE] [SIZE=3]se insoteste, de obicei, de o adanca stricaciune sufleteasca. Dupa aceasta se poate masura[/SIZE] |
|
#7
|
|||
|
|||
|
|
![]() |
|
Subiecte asemănătoare
|
||||
| Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
| Biserica catolica ca si cladire | elcipo | Biserica Romano-Catolica | 153 | 12.08.2015 15:07:40 |
| Dialog BOR - Biserica Catolica | Ducutu | Biserica Romano-Catolica | 70 | 08.05.2013 01:19:29 |
| Blasfemie la o liturghie catolica | colaps | Generalitati | 48 | 02.01.2011 20:37:19 |
| Crucea catolica | Dia20_diana | Biserica Romano-Catolica | 135 | 07.12.2010 00:45:33 |
| Cruciulita catolica | devorator | Generalitati | 51 | 01.04.2010 12:07:30 |
|
|