Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Tainele Ortodoxiei > Pocainta
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 28.11.2009, 10:43:38
Fani71 Fani71 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.04.2009
Locație: Bruxelles
Religia: Ortodox
Mesaje: 4.666
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Noesisaa Vezi mesajul
Pacatul originar nu este sters prin botez? Sau vorbesti de urmarile lui...aha.
Pacatul originar 'se sterge' prin botez in sensul ca moartea, si prin ea pacatul, o tendinta de a cadea, nu mai au putere asupra noastra, daca insa si noi depunem un efort personal. Botezul nu actioneaza magic. Trebuie ca si noi sa facem sa creasca samanta pusa acolo, sau sa actualizam textul scris cu cerneala simpatica.
Deci, in masura in care un om incearca sa se elibereze de pacat, el are aceasta putere, data de comuniunea cu Insusi Fiul lui Dumnezeu prin botez si apoi prin impartasanie.

Problema este ca s-a strecurat si in ortodoxie o definitie de tip catolic a pacatului originar (in fine, catolicii au inceput sa renunte la ea), ca un fel de vina care se transmite de la Adam. Noi am fi, dupa o anumita teologie catolica, pedepsiti pentru pacatul stramosesc. Daca nu ma insel la primii protestanti a fost si mai puternica aceasta idee, pentru ei imaginea lui Dumnezeu in om este aproape inexistenta.
Conceptia asta mi se pare acum ca isi face locul si in aceste teorii despre 'pedeapsa pacatului rasfranta asupra copiilor'.

Toate bolile provin din pacat, adica din raul intrat in lume prin dorinta omului de a fi 'ca Dumnezeu dar fara Dumnezeu', prin care a intrat si moartea (a trupului si a sufletului). Provin 'generic', nu neaparat direct. Exista sigur si cazuri in care ne atragem boli din cauza rautatii noastre, si exista in mod clar si cazuri in care boala cuiva se trage in mod mai direct de la familia lui decat de la omenire in general. Dar cazul asta este doar un caz ceva mai special al primului.

Dostojevski spunea ca fiecare dintre noi este responsabil pentru toate norocirile din lume, ca fiecare rautate (chiar ascunsa) are urmari asupra celorlalti, ca o piatra pe care o arunci in apa. Dar sfantul Serafim din Sarvov spune si ca daca un om se sfinteste, o mie in jur se vor sfinti.
Eu cred ca trebuie sa ne dam seama de aceasta imensa responsabilitate si sa ne comportam ca atare - adica, daca avem pacate, sa ne pocaim si sa ne indreptam, si asetfel vom face bine nu numai noua, ci si celorlalti. Vom face mult mai mult bine copiilor nostri asa decat culpabilizandu-ne pentru in ce zi i-am conceput si daca am avut sau nu relatii cu sotul sau sotia in timpul sarcinii.
Pentru cei care vor neaparat sa creada ca este un pacat sa concepi un copil in post sau sa ai relatii in timpul sarcinii, sa se spovedeasca de asta, sa se pocaiasca si gata! Orice alta atitudine denota determinism si gandire de tip calvinist sau chiar pagan, sa ma iertati!
__________________
"Dacă nu putem fi buni, să încercăm să fim măcar politicoși." (Nicolae Steinhardt în Jurnalul fericirii)
Reply With Quote
  #2  
Vechi 28.11.2009, 10:47:50
elizabeta elizabeta is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 09.11.2009
Locație: Bucuresti
Mesaje: 711
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Fani71 Vezi mesajul
Problema este ca s-a strecurat si in ortodoxie o definitie de tip catolic a pacatului originar (in fine, catolicii au inceput sa renunte la ea), ca un fel de vina care se transmite de la Adam. Noi am fi, dupa o anumita teologie catolica, pedepsiti pentru pacatul stramosesc.
Pacatul stramosesc al neascultarii a condus la izgonirea din Rai, dar prin botez suntem repusi in demnitatea de fii ai lui Dumnezeu.
Reply With Quote
  #3  
Vechi 28.11.2009, 10:49:59
Fani71 Fani71 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.04.2009
Locație: Bruxelles
Religia: Ortodox
Mesaje: 4.666
Implicit

Citat:
În prealabil postat de elizabeta Vezi mesajul
Pacatul stramosesc al neascultarii a condus la izgonirea din Rai, dar prin botez suntem repusi in demnitatea de fii ai lui Dumnezeu.
Adevarat! ;-)
Si sa stii ca nu vreau sa zic ca numai ce spuneam eu mai sus cred catolicii, dar a fost una din teoriile care a facut valuri si a avut efecte. In zilele noastre cred ca este mai putin vehiculata.
__________________
"Dacă nu putem fi buni, să încercăm să fim măcar politicoși." (Nicolae Steinhardt în Jurnalul fericirii)
Reply With Quote
  #4  
Vechi 28.11.2009, 10:52:46
elizabeta elizabeta is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 09.11.2009
Locație: Bucuresti
Mesaje: 711
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Fani71 Vezi mesajul
Adevarat! ;-)
Si sa stii ca nu vreau sa zic ca numai ce spuneam eu mai sus cred catolicii, dar a fost una din teoriile care a facut valuri si a avut efecte. In zilele noastre cred ca este mai putin vehiculata.
Inseamna ca n-am inteles ce-ai vrut sa spui. La ce definitie te refereai? Ca asta este, cea pe care am postat-o mai sus, intr-o fraza. Eu alta nu stiu...
Reply With Quote
  #5  
Vechi 28.11.2009, 11:00:34
Nevrednicul
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Intreb din nou: mantuirea este individuala sau colectiva? caci judecata este clar individuala...
Reply With Quote
  #6  
Vechi 28.11.2009, 11:10:22
Fani71 Fani71 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.04.2009
Locație: Bruxelles
Religia: Ortodox
Mesaje: 4.666
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Nevrednicul Vezi mesajul
Intreb din nou: mantuirea este individuala sau colectiva? caci judecata este clar individuala...
Aici as raspunde ca la Radio Erevan: daaa ;-)

Sigur, suntem persoane, insa nu indivizi, este o deosebire in teologie. Individul este cel care exista despartit de ceilalti, perosna este o fiinta de comuniune. Ea este ea insasi in mod deplin in comuniune cu altii - in primlul rand cu Dumnezeu, si apoi cu ceilalti oameni.
Deci, mantuirea omului este legata si de mantuirea celorlalti oameni.

Cineva a spus ca nu ne mantuim niciodata singuri. In sensul ca daca scopul nostru este sa ne mantuim noi, si atat, asta este egoism si ne duce departe de mantuire, adica de comuniunea care ne asteapta cu Dumnezeu si cu ceilalti in rai. Trebuie sa vrem sa ne mantuim impreuna cu ceilalti.
Sfantul Pavel ajunge chiar sa spuna ca ar vrea sa fie el damnat, daca ar sti ca ar putea sa-i salveze pe altii (este un mod paradoxal de a vorbi, cred)

Stii povestea din Dostojevski cu baba rea care moare si ajunge in iad? Toata viata nu facuse decat rau, si daca facuse o fapta buna fusese cu dispret. Ingerulm ei pazitor si-a stors mintile sa gaseasca o fapta buna dezinteresata si facuta cu dragoste, si pana la urma a gasit na: baba daduse odata o ceapa unui sarac. Dumnezeu ii da voie sa incerce sa o scoata din foc cu ajutorul acestei cepe. baba se agata, si ceapa tine: suie, suie.. dar cand ceilalti din iad vad ca ea scapa, se agata si ei de picioarele babei. Ea atunci incepe sa dea din picioare si sa strige: Dati-mi drumul! Este ceapa mea! Imediat, ceapa se rupe si baba cade in iad, unde se parjoleste pana in zilele noastre ;-)

De ce ne rugam pentru morti, chiar pentru cei care ar putea fi in iad? de ce se spune ca rugaciunea noastra ii poate scoate de acolo?

Sigur, mantuirea este personala, si daca cei dragi noua sau cei apropiati refuza sus si tare mantuirea, cu tot ajutorul nostru, cu toata dragostea onoastra, sau chiar sfintenia noastra, atunci nu ne vom duce noi in iad dupa ei. (A cobori in iad pentru pacatosi este treaba altcuiva, stim noi cine!)
__________________
"Dacă nu putem fi buni, să încercăm să fim măcar politicoși." (Nicolae Steinhardt în Jurnalul fericirii)
Reply With Quote
  #7  
Vechi 28.11.2009, 16:34:00
OmuBun
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Fani71 Vezi mesajul
(...)
De ce ne rugam pentru morti, chiar pentru cei care ar putea fi in iad? de ce se spune ca rugaciunea noastra ii poate scoate de acolo?

Sigur, mantuirea este personala, si daca cei dragi noua sau cei apropiati refuza sus si tare mantuirea, cu tot ajutorul nostru, cu toata dragostea onoastra, sau chiar sfintenia noastra, atunci nu ne vom duce noi in iad dupa ei. (A cobori in iad pentru pacatosi este treaba altcuiva, stim noi cine!)
Ar fi chiar trist sa fie asa. Nu se poate. Cei ajunsi acolo deja stiu ca ei nu mai pot face nimic, dar mai stiu ca e practic aproape imposibil ca cineva din neamul lor sa se ocupe de pacatele lor pentru ca Dumnezeu sa se milostiveasca sa-i scoata de-acolo. Si totusi, din predicile pe care le auzim mereu dupa Sf liturghie, am inteles ca Dumnezeu ingaduie mereu iertarea celor ajunsi in iad, daca aici pe pamant se fac slujbe de dezlegari, se duc prescuri, se fac pomeni si milostenie in numele lor. Mult timp am fost interesat de acest lucru si mi-am dorit sincer sa-mi pot ajuta macar parintii si bunicii daca mai departe de-atat nu stiu nume si date (decat pomenind: "si tot neamul" in pomelnic). Eu CRED in salvarea lor asa cum cred in propria noastra salvare, prin smerenie, blandete, rabdare si milostenie. Si tare bine este cand tu poate ca nu esti destul de pregatit cand Dumnezeu hotaraste sa te ia din lumea asta, dar ramane cineva in urma care sa oranduiasca cu simt de raspundere pomenile si prescurile la biserica!
Reply With Quote
  #8  
Vechi 28.11.2009, 11:39:26
elizabeta elizabeta is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 09.11.2009
Locație: Bucuresti
Mesaje: 711
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Nevrednicul Vezi mesajul
Intreb din nou: mantuirea este individuala sau colectiva? caci judecata este clar individuala...
Eu am inteles asa: judecata individuala este imediat dupa moarte, iar cea colectiva, la sfarsitul lumii. Dar...poate ar trebui sa raspunda un teolog...
Reply With Quote
  #9  
Vechi 28.11.2009, 11:43:34
Nevrednicul
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de elizabeta Vezi mesajul
Eu am inteles asa: judecata individuala este imediat dupa moarte, iar cea colectiva, la sfarsitul lumii. Dar...poate ar trebui sa raspunda un teolog...
intreb asta pt ac avand raspunsul as putea conchide vis a vis de aceasta intrebare care real,ma framanta si pe mine! Corect poate ne raspunde cineva mai initiat ...
Reply With Quote
  #10  
Vechi 28.11.2009, 11:12:12
Fani71 Fani71 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.04.2009
Locație: Bruxelles
Religia: Ortodox
Mesaje: 4.666
Implicit

Citat:
În prealabil postat de elizabeta Vezi mesajul
Inseamna ca n-am inteles ce-ai vrut sa spui. La ce definitie te refereai? Ca asta este, cea pe care am postat-o mai sus, intr-o fraza. Eu alta nu stiu...
Pai, inseamna ca in catehismul catolic actual nu se mai invata definitia augustiniana de care ziceam. Cum atat mai bine! (am inteles ca tu ai un background catolic)
Dar culmea, ea s-a pastrat in ortodoxie, unde scoate iar capul..
__________________
"Dacă nu putem fi buni, să încercăm să fim măcar politicoși." (Nicolae Steinhardt în Jurnalul fericirii)
Reply With Quote
Răspunde



Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
Blestemele Sfantului Vasile cel Mare mihaela_0508 Intrebari utilizatori 4 03.05.2010 16:52:16
despre cartile din care se canta slujba NiCcoleta Despre Utrenie 6 21.03.2010 17:54:22
PACATELE ancah Pocainta 24 24.09.2008 14:04:20