![]() |
![]() |
|
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Omul este foarte permeabil sugestiei. Si nu realizeaza ce se intampla cu el (de aici eficienta mass mediei in formarea opiniilor). Noi citim despre invatatura bisericii incercand sa ne gasim calea. Este inevitabil sa nu ajungem sa ne atribuim calitati ale sfintilor. Calitati pe care in realitate NU LE AVEM! Dar in dorinta fierbinte de a deveni asemenea unui sfant, asemenea lui Hristos, in final, incepem sa cautam in noi senzatii, inclinatii, sentimente, trairi de toate felurile.. Se vorbeste despre iubire. Iubirea pe care o traiesc eu este aceeasi cu a unui om care-si dedica toata viata slujirii altuia? Cred ca nu. Mila, generozitatea, credinta, nadejdea.. sunt ca ale unui sfant? Nu. Eu cred ca nu cunosc mila, generozitatea, credinta adevarate. Dar daca mi se cere asa ceva, eu pornesc de la premisa ca le am si le caut in registrul meu de TRAIRI LUMESTI: asta nu, asta nu.. ia stai, asta seamana a mila! etc. Ca sa nu lungesc povestea.. pe masura ce acumulez informatii despre ceea ce este un crestin adevarat, pot ajunge sa-l mimez eficient si inconstient! Si invatatura ortodoxa: poate fi asimilata ca o lectie. Dar poate ca trairea autentica lipseste. Si eu nici nu stiu! Cat de tragic ar fi! De aceea cred ca ar trebui sa-mi tin intotdeauna pacatele in fata ochilor. Nu prea e loc de bucurie, ai dreptate. Poate ca gresesc, dar mi-e teama sa nu ajung sa ma cred crestin adevarat, fara a fi. Ar fi o moarte pt. mine. (Un semnal de alarma ar fi ca stiu deja prea multe - la nivel pur intelectual- fata de cat traiesc, cata experienta de viata crestina am etc. Cred ca trairea si cunoasterea ar trebui sa decurga una din alta. Iar daca m gandesc la Sf. Maria Egipteanca, femeie necitita care stia Scripturile, este firesc sa dobandim cunoastere prin credinta, nu invers) Last edited by anna21; 05.12.2009 at 08:02:14. |
#2
|
||||
|
||||
![]() Citat:
|
#3
|
||||
|
||||
![]()
Cred ca libertatea e libertate doar atata timp cat nu se anuleaza singura.
Si nu se anuleaza numai in prezenta Duhului. Prin Duhul libertatea e chiar libertate. Altfel, ori se autodistruge ori se transforma in robie. Robie rea. "Iubeste si fa ce vrei" asta vrea sa spuna. Nu poti iubi cu adevarat decat in Duhul. Noi nu libertatea trebuie s-o cautam, ci sensul nostru, rostul nostru, menirea ce ne-a fost data. Asa cum frumos a aratat geo.nektarios. Libertatea e culoarul prin care-L cautam pe Dumnezeu, si ne regasim in El pe noi. Destinul e lucrarea data noua de Dumnezeu in sprijinul mantuirii noastre. E sarcina si crucea noastra, acceptata sau nu, in deplina libertate. Aici avem deplina libertate: de-a accepta sau nu acest destin.
__________________
Făcutu-ți-s-a ocara ca și lauda, paguba precum câștigul și străinul ca fratele? Cum nu înțelegeți că nu despre pâini v-am zis? Ci feriți-vă de aluatul fariseilor și al saducheilor! (Matei 16:11) Omul deține atâta Adevăr câtă Iubire dăruie. |
#4
|
|||
|
|||
![]() Citat:
De aceea spuneam ca daca raspundem pozitiv la intrebarea daca avem dragoste in sensul dumnezeiesc, inseamna ca nu avem... Nu foloseste sa incercam sa vedem cat de sfinti am ajuns. Foloseste mai mult, bineinteles, sa vedem cat de sfinti nu suntem. ;-) Dar ce vroiam eu sa zic este pe alt plan: indiferent de nevrednicia si pacatosenia noastra, Dumnezeu ne-a primit, ne-a unit cu El, deci prin aceasta suntem sfintiti, este arvuna sfinteniei noastre viitoare, caci sfintenia vine intotdeauna de la El. Ne ramane sa ii multumim (sa 'savarsim euharistie' pentru toate), si sa incercam sa facem si noi bucatica de drum care ni se cere. Dar libertatea crestina o avem deja si dupa legea libertatii vom fi judecati. Vezi epistola lui Iacov. Si cred ca ideea asta este prezenta si in pilda fiulul ratacitor: fiul cel mare, care a ramas acasa, nu iese prea bine la socoteala. A ramas acasa, este credincios, dar nu se gandeste sa-i ceara tatalui nici macar un ied sa petreaca cu prietenii! Caci tatal ii spune: Fiule, tot ce este al meu este al tau! Va dati seama, el a stat cu tatal in tot acest timp si nu a profitat de ce este al tatalui! Nu s-a purtat ca un om liber, care este liber sub privirea Tatalui! Este firesc ca se acreste si devine gelos... Eu cred ca un crestin prea 'cuminte', care toata viata ramane slujitor si nu isi asue libertatea de fiu, nu va fi asa de sus in Imparatie. Sa dau exemple de ce poate insemna concret aceasta libertate: Pentru un crestin nu exista carti interzise cum au existat la un moment dat in occident. El poate cerceta totul si alege ce este bun. (Bineinteles, se poate opri singur de a citi anumite lucruri daca vede ca il smintesc sau nu ii sunt de folos) Pentru un crestin nu exista loc interzis, pentru ca Duhul este in el si Duhul este peste tot, el s epoate ruga oriunde in Duh si in adevar (vezi discutia cu femeia samariteanca) Pentru un crestin nu conteaza cum se imbraca ci duhul in care o face. Nu conteaza asa mult ce meserie face ci duhul in care face acea meserie (sigur, exlud meseriile care presupun un pacat clar, inselaciunea, curvia etc) Un crestin incearca sa tina post dar il poate adapta la viata lui (aici intervine si ideea antinomica a 'conciliaritatii' lui cu parintele duhovnic, care il sfatuieste, insa nu il obliga sa faca un anume lucru; nu ar trebui ca autoritatea duhovnicului sa fie inteleasa ca o lege, ci ca un sfat demn de urmat) Un crestin gandeste si cu capul lui, nu gandeste monolitic, incearca sa inteleaga si cu capul lui ceea ce i se spune, nu repeta papagaliceste ce spun altii. Isi ia riscul de a mai si gresi. Pentru a evita de a o lua pe cai strambe trebuie sa isi pastreze smerenia sa sa asculte bineinteles si ce zic ceilalti crestini, ce zice invatatura Bisericii. Insa cercetarea smerita si creativa este buna. Altfel nu am fi avut acum sfinti Parinti. Ei au gandit creator in cadrul sfintel traditii. Se pot spune inca multe...
__________________
"Dacă nu putem fi buni, să încercăm să fim măcar politicoși." (Nicolae Steinhardt în Jurnalul fericirii) |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Cred ca ar fi interesant pentru orice cradle orthodox (ortodox din leagan) sa cunoasca un ortodox convertit. In experienta mea, din cei cativa pe care i-am cunoscut, ei expira bucurie, vorbesc despre credinta lor cu bucurie, vorbesc despre Hristos cu bucurie, au parca mai multa incredere in pronia lui Dumnezeu. In comparatie cu unii care sunt ortodocsi din copilarie, si care cateodata, sau pentru altii mai tot timpul, au impresia ca nu sunt pe calea ce buna, ca il supara pe Dumnezeu in continuu, ca sunt cei mai mari pacatosi, cei convertiti la maturitate, poate si din cauza ca, de obicei, inainte de a ajunge la ortodoxie au trecut si pe la alte confesiuni, sunt fericiti sa fie ortodocsi, stiu cu siguranta ca sunt pe calea cea buna, au acea bucurie pe care toti o avem cand descoperim ceva care ne schimba viata in bine.
Crestinismul este o religie a bucuriei ( de cate ori nu spune Mantuitorul "Bucurati-va" dupa inviere?), iar tristetea este temporara si trecatoare. Sigur, suntem tristi pentru pacatele noastre si pentru cat ne indepartam de Hristos prin ele, dar Hristos ne-a dat o cale prin care sa scapam de ele si sa ne (re)apropiem de El, nu? Un crestin care este mai tot timpul trist (spune ca isi plange pacatele), este imbufnat, zambeste sau rade din toata inima din an in Paste, si atunci se simte vinovat si spune ca a avut o ispita (cica Hristos nu a ras niciodata, deci nici crestinii adevarati nu ar trebui..?!) este un crestin care nu stie sa se bucure in Hristos. La fel cum spunea si Fani despre fratele fiului risipitor care a devenit gelos pe bucuria fratelui, iar tatal ii spune ca se putea si el bucura cu prietenii lui oricand ii vroia inima fiindca tot ce este al lui este si al fiului, trebuia doar sa indrazneasca. |
![]() |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Libertatea credintei | Daniel_7 | Despre Biserica Ortodoxa in general | 10 | 14.09.2011 09:28:24 |
Libertatea omului | Laurentiu | Generalitati | 0 | 05.07.2007 10:12:44 |
Libertatea de exprimare | danyel | Generalitati | 47 | 03.12.2006 18:08:34 |
|