![]() |
![]() |
|
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
Condacul 9
Ai fost aruncat în temniță de prigonitorii credinței creștine pentru că te-ai împotrivit celor care vroiau să necinstească Biserica, topind clopotul care îi chema pe oameni la dumnezeieștile slujbe. Și pentru că în locul trădării lui Dumnezeu ai ales crucea pătimirii, îți lăudăm curajul cântând: Aliluia! Icosul 9 Mulțime mare de mucenici a rodit Biserica lui Hristos în ultima prigoană, și pentru jertfa lor Dumnezeu a trimis vremuri de liniște, chemându-i la pocăință pe cei care au căzut în apostazie de frica pedepselor puterii lumești. Dar Dumnezeu a rânduit pentru tine mucenicia nesângeroasă a nevoinței prin care ai urcat pe culmile sfințeniei. Și cei care au fost învățați de tine să îi cinstească pe mucenici îți cântă: Bucură-te, că nu ai îngăduit ca prin topirea clopotului să fie umilită Biserica; Bucură-te, cel ce nu te-ai temut de prigonitori; Bucură-te, că nu te-ai făcut părtaș fărădelegilor lor; Bucură-te, că ai devenit un clopot viu, chemând oamenii la Hristos; Bucură-te, că ești pildă pentru cei slabi în credință; Bucură-te, cel care ai avut tăria mucenicilor; Bucură-te, că pentru curajul tău ai primit plată de la Domnul; Bucură-te, că până la sfârșitul vieții ai păstrat râvna ta jertfelnică; Bucură-te, că în timp ce alții îl defăimau pe țarul mucenic Nicolae al II-lea tu îl cinsteai; Bucură-te, că acum te bucuri cu el în Împărăția lui Dumnezeu; Bucură-te, că împreună cu soborul noilor mucenici vă rugați pentru pacea a toată lumea; Bucură-te, icoană a mărturisitorilor din vechime; Bucură-te, Sfinte Ioane, noule făcător de minuni! Condacul 10 Prilej de mare desfătare duhovnicească a fost pentru creștini aflarea sfintelor tale moaște, care prin puterea dumnezeiască au rămas neputrezite, și pentru aceasta I-au cântat Celui care te-a covârșit cu binecuvântările Sale: Aliluia! Icosul 10 De multe ori le-ai cerut creștinilor să se roage pentru cei răposați, și tu însuți te-ai rugat cu frângere de inimă pentru mântuirea celor care au părăsit viața cea degrab trecătoare. Iar pentru rugăciunile tale nu puține suflete au aflat milă de la Dreptul Judecător, iar acum îți cântă împreună cu noi: Bucură-te, rugător fierbinte pentru odihna celor răposați; Bucură-te, că ai proorocit vremea trecerii tale la Domnul; Bucură-te, că ai avut o moarte liniștită când însoțeai în pelerinaj icoana din Kursk a Maicii Domnului; Bucură-te, că ai fost însoțit de Preasfânta Fecioară la tronul Dreptului Judecător; Bucură-te, că îndată după adormirea ta Vlădica Sava te-a numit făcător de minuni; Bucură-te, că el a mărturisit poporului că se roagă ție ca unui sfânt; Bucură-te, că înainte de înmormântarea ta creștinii au fost chemați să se închine la sfintele tale moaște; Bucură-te, că trupul tău nu s-a supus stricăciunii; Bucură-te, că prin neputrezirea trupului tău i-ai rușinat pe potrivnicii dreptei credințe; Bucură-te, arhiereu acoperit de harul Arhiereului Ceresc; Bucură-te, că nenumărate tămăduiri au loc în fața raclei sfintelor tale moaște; Bucură-te, că săvârșești minuni nu numai în San Francisco, ci și în toate părțile lumii; Bucură-te, Sfinte Ioane, noule făcător de minuni! Condacul 11 Nu știm să mergem pe scara virtuților, nu avem nici puterea și nici priceperea de a ne lupta cu vrăjmașii cei nevăzuți care caută să ne nimicească, dar cădem la ajutorul tău, Sfinte Ioane, slăvitule ierarh, și te rugăm să ne înveți să Îi cântăm lui Dumnezeu: Aliluia! Icosul 11 Următor Sfântului Ioan Botezătorul te-ai arătat, învățându-i pe creștini pocăința, învățându-i să se lupte cu patimile care îi aruncă în focul iadului. Să ne ajuți și pe noi, sfinte, să ducem această luptă mântuitoare, ca să îți cântăm cântare de mulțumire: Bucură-te, că prin tine zorile nădejdii iau locul deznădejdii; Bucură-te, că îi deșteptezi pe păcătoși spre pocăință; Bucură-te, că ori de câte ori suntem răniți de săgețile păcatului tu ne îngrijești; Bucură-te, alăută care ne chemi la scaunul de spovedanie; Bucură-te, cel ce te rogi ca duhovnicii să le dea creștinilor leacurile potrivite; Bucură-te, că nu te scârbești de creștinii biruiți de păcat; Bucură-te, blând doctor care cu grijă tămăduiești bolile sufletelor noastre; Bucură-te, înger care ne chemi pe calea virtuții; Bucură-te, că ne ajuți să ne ridicăm din orice cădere; Bucură-te, că rupi lanțurile păcatului; Bucură-te, cel ce te rogi pentru îndreptarea celor căzuți; Bucură-te, ucenic al Celui care a venit în lume nu pentru cei drepți, ci pentru cei păcătoși; Bucură-te, Sfinte Ioane, noule făcător de minuni! Condacul 12 Cine oare va mai spune că Biserica e lipsită de sfinți? Cum oare nu vor înceta cărturarii necredincioși să îi defăimeze pe slujitorii sfântului altar, când vor afla despre viețuirea ta? Să se frângă condeiele cele mincinoase, să tacă gurile cele netrebnice și să nu îi mai ponegrească pe cei care Îi cântă lui Dumnezeu: Aliluia! Icosul 12 Te bucuri acum în împărăția cea cerească, unde ai primit plata ostenelilor tale, iubitorule de nevoințe. Iar noi, luând aminte la faptele tale bineplăcute lui Dumnezeu, ne sârguim a-ți aduce laude ca acestea: Bucură-te, văzând roadele tale cele bogate; Bucură-te, că ne povățuiești să trăim în rânduială; Bucură-te, potrivnic al neorânduielii; Bucură-te, că te-ai rugat ca ucenicii tăi să rămână statornici în credință; Bucură-te, al celor care fac canonul primit de la duhovnic; Bucură-te, cel ce ne ajuți să dobândim cărțile de folos pentru suflet; Bucură-te, cel ce ne îndemni să sporim în rugăciune; Bucură-te, văzându-i pe creștini la slujbele Bisericii; Bucură-te, ocrotitor al pelerinilor evlavioși; Bucură-te, cel ce ne-ai îndemnat să îi cinstim pe sfinții ortodocși din Apus; Bucură-te, că ai semănat și în sufletele noastre o picătură din evlavia ta; Bucură-te, împreună cu soborul tuturor sfinților; Bucură-te, Sfinte Ioane, noule făcător de minuni! Condacul 13 O, Sfinte Arhiepiscop Ioan, nou apostol al Americii și dascăl al sfințeniei în vremurile din urmă, primind puțina noastră rugăciune învrednicește-ne pe noi veșnicei împărății, ca să Îi cântăm lui Dumnezeu dimpreună cu tine și cu toți îngerii și sfinții cântarea: Aliluia! Rugăciune Doamne, Dumnezeul nostru, nu întoarce dumnezeiasca Ta față de la noi cei păcătoși, ca să nu vină asupra noastră mânia cea groaznică și înfricoșătoare a durerilor, care este rodul păcatelor noastre pe care în toată vremea cu nesocotință le săvârșim. Noi suntem pătimași, păcătoși și plini de răutate, iar Tu ești izvorul vieții și al milostivirii; nu ne lăsa, Doamne; nu trece rugăciunea noastră, a păcătoșilor, nici nu ne răsplăti după nelegiuirile noastre, ci pentru că nu suntem vrednici a câștiga prin sârguința noastră milostivirea Ta, dăruiește-ne-o nouă Tu, Doamne, pentru rugăciunile Sfântului Arhiepiscop Ioan, făcătorul de minuni din San Francisco. Trimite-l în ajutorul nostru așa cum l-ai trimis în ajutorul pe care i-a ajutat în chip minunat. La vreme de boală, să ne ușureze durerile prin rugăciunile sale. La vreme de necaz, să ne îmbărbăteze. La vreme de ispită, să ne păzească prin rugăciunile sale. Pentru rugăciunile lui dăruiește-ne sănătate trupească și sufletească și viață ferită de toată răutatea, ca din adâncul inimilor noastre, cu bucurie să îi aducem laude, și să slăvim preasfânt numele Tău, în vecii vecilor. Amin. Rugăciune la vreme de necaz O, întru tot Sfinte Ierarhe Ioan de Shanghai și San Francisco, cel ce din tinerețile tale te-ai dăruit pe tine Domnului, rănindu-te de focul dragostei Lui, și părăsind ca pe niște gunoaie toate deșertăciunile lumii ai ales calea cea monahicească, urmându-L cu toată dragostea, și slujindu-I ca un înger în trup ai primit harul Său. Cu îndrăzneală mare față de Dumnezeu și nădăjduind în iubirea ta față de neamul omenesc, cutezăm a ne ruga ție, arhiereule al lui Hristos. Depărtează de la noi, arhiereule sfinte, prin mijlocirea Ta către Domnul, dreapta mânie a lui Dumnezeu. Apără orașele, satele și țara noastră de secetă, de foamete, de furtuni năpraznice, de cutremur, de boli și răni aducătoare de moarte, de neînțelegeri între frați, de năvălirea altor neamuri asupra noastră și de războiul cel dintre noi. Știm minunile tale, noule făcător de minuni, prin care ai ajutat mulțime de bolnavi și de necăjiți, și credem că așa cum ai fost milostiv cu aceia, așa poți fi și nouă, păcătoșilor. Vezi durerile noastre, vezi încercarea care ne apasă și dă-ne ușurare. Vezi ispitele care s-au abătut asupra noastră din lucrarea celui rău și ajută-ne să le biruim. Ca urmând virtuților tale, Sfinte Ioane, neîncetat să sporim în credință, în toată fapta cea bună, în dragostea către Dumnezeu și către aproapele, ca să ajungem la limanul cel mult dorit al mântuirii. Și, lăudând până la sfârșitul veacului pomenirea ta, cu inimi curate să cântăm: slavă Ție, Dumnezeule, Cel mare și minunat între sfinți, în vecii vecilor. Amin. |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Sfantul Nicolae Velimirovici, noul Hrisostom
Pe acest sfant nici un cuvant nu il poate lauda cum a facut-o acest film. Dupa ce il vezi, te simti ca si cum ai fi fost langa el, ca si cum ai fi patruns cu duhul intr-o pagina din "Vietile Sfintilor". Filmul il aveti aici: http://www.arhiva-ortodoxa.info/auto...limirovici.avi Si subtitrarea: http://www.arhiva-ortodoxa.info/auto...limirovici.sub Filmul se incheie cu acest citat extraordinar: "Il intreb pe omul trupesc: Cine esti tu? si el imi raspunde: Eu sunt eu - gandindu'se la trupul sau. Il intreb pe omul rational: Cine esti tu? si el imi raspunde: Vad doi straini in mine si incerc sa-mi croiesc drum printre ei, petrec cu ei si le sunt oaspete, cand la unul, cand la altul - gandindu'se la sufletul constient si la insinct. Il intreb pe omul duhovnicesc: Cine esti tu? si el imi raspunde: Este cineva in adancul sufletului meu; imi intind mainile ca sa-l prind, dar vad ca as avea nevoie de maini mai lungi decat cerurile. Pe Acela sa-L intrebi cine sunt eu?" |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Sfanta Xenia cea smerita si nebuna pentru Hristos
Nascuta in anul 1731, Xenia Grigorievna s-a casatorit la varsta de douzeci si doi de ani cu colonelul Andrei Teodorovici Petrov, un cantaret de la curtea Imparatesei Elisabeta Petrovna. Dupa marturiile adunate, Sfanta Xenia a trait ca sotie a lui Andrei Teodorovici trei ani si jumatate. Ei nu au avut copii, insa sfanta isi iubea sotul cu o dragoste cu adevarat crestineasca. In timpul evlavioasei imparatese, casatoria era sfanta si o respectau "ca pe o taina a credintei nostre ortodoxe". In anul 1755, in Petersburg a izbucnit o epidemie de tifos exantematic. Atunci sotul ei s-a imbolnavit de "aprindere" - ardea ca focul. Cu un ceas inainte mortii, bolnavul si-a racapatat cunostinta, a cerut un preot, s-a spovedit, s-a impartasit cu Sfintele Taine si chemand-o pe sotia sa, a binecuvantat-o, spunandu-i: - Slujeste-i Domnului Dumnezeului nostru, da slava numelui Sau Atotputernic! Plangand in hohote, Xenia Grigorievna cazu la picoiarele sotului sau. Trupul iubitului ei raposat intepeni, noaptea trecu, dar ea nu se putea dezlipi de langa el si parea ca si-a pierdut mintile. A doua zi era greu s-o mai recunosti - intr-o singura noapte imbatranise si incaruntise. Toti cei care venisera sa-si ia ramas bun de la Andrei Teodorovici, ramasera uimiti de faptul ca vaduva Xenia isi petrecea sotul la groapa imbracata in uniforma acestuia. "Andrei Teodorovici nu a murit - le spunea ea celor din jurul ei. A murit Xenia Grigorievna, dar Andrei Teodorovici este aici, in fata voastra, el traieste si va trai mult timp de acum inainte, va trai vesnic!". La cimitir, Xenia le ceru celor prezenti sa se roage pentru linistea sufletului "roabei lui Dumnezeu, Xenia". Chiar a doua zi, Xenia ii darui unei cunostinta casa ei si imparti toata averea saracilor. In calitate de vaduva a unui cantaret al curtii, i s-a propus o pensie, dar a refuzat orice pensie. Imbracandu-se cu mantaua sotului sau, cu care isi putea inveli si capul, Xenia Grigorievna isi parasi casa. Ea inceput sa traiasca in lume ca cel mai desavarsit ascet, devenind o traitoare profunda a iubirii crestine, devenind Nebuna pentru Hristos. Sfanta le spunea tuturor celor care ii trimiteau condoleante ca nu a murit Andrei Teodorovici, ci sotia lui, Xenia: - Lasati-o, nu ii tulburati linistea. De ce o tulburati? La 29 ianuarie 1757 a fost dat ordinul prin care se interzicea vagabondajul saracilor pe strazile Petersburgului. Politia a inceput atunci sa o urmareasca pe fericita Xenia. S-a decoperit faptul ca sfanta pleca noaptea pe camp, cadea in genunchi si se inchina pana la pamant spre cele patru puncte cardinale si nu se ridica de la rugaciune pana la rasaritul soarelui. Au vazut cum, dupa rugaciunea indelungata in camp, fericita mergea sa pliveasca gradina de legume vecina a unui mosier sarac; dormea chiar acolo, printre straturile de zarzavaturi. Oamenii rai si in special copiii strazii, glumeau si radeau nu numai de imbracamintea ciudata a fericitei Xenia, dar si de cuvintele ei de neinteles pentru multi, de blandetea ei, de bunatatea ei. Atunci cand mergea pe strazi, in permanenta o multime de oameni o insotea, multi dintre acestia crezand ca sfanta le va ghici sau le va prezice viitorul. Numai oamenii induhovniciti intelegeau ca fericita Xenia este un om deosebit, care ascunde sub infatisarea unei iesite din minti, mari daruri duhovnicesti. Sfanta avea darul inainte-vederii, prezicand atat necazurile si bucuriile unor oameni. Ea a prezit chiar si moartea Imparatesei Elisabeta Petrovna - In ajunul Nasterii Domnului, la 24 decembrie 1761, Xenia alerga toata ziua pe strazile Petersburgului strigand cat o tinea gura: "Coaceti colaci, coaceti colaci! In curand, toata Rusia va coace colaci!". A doua zi se imprastie prin tot orasul grozava stire despre moartea Imparatesei. Negustorii, burghezii, functionarii, care locuiau in Storona Petersburgului, se straduiau sa o convinga pe fericita Xenia sa intre in casa lor, pentru ca se observase ca daca fericita intra intr-o casa, sau intr-o familie, acolo se instala o bucurie si o pace de nedescris. Mamele observasera ca daca sfanta le mangaie sau leagana copilul bolnav, acesta se insanatoseste imediat. Doar ce aparea fericita Xenia in piata, ca o si inconjurau negustorii rugand-o: "Primeste, Andrei Teodorovici, pentru pomenirea sufletului Xeniei". Milostenia unora ea o primea cu plecaciuni, iar ei plecau simtindu-se in culmea fericirii; altora insa, le spunea aspru - "Nu, frate, tu ii incarci pe cumparatori la cantar", sau "Nu, tu ii asupresti pe cei sarmani!". Daca fericita Xenia iti refuza milostenie, atunci mai bine ai fi inchis bacania. Odata cu scurgerea anilor, costumul lui Andrei Teodorovici se facu praf, iar Xenia il inlocui cu o bluza si cu o fusta din panza de in, pe care le-a purtat pana la sfarsitul vietii sale. Nu o data i s-a daruit imbracaminte groasa, dar in ziua in care le primea fericita le si daruia primului sarman intalnit in cale. Sfanta le spunea tuturor, in cuvintele cele mai simple, cum trebuie sa inteleaga fericirea pamanteasca, cum sa urmeze invatatura lui Hristos: "Iubeste-ti aproapele! Cand vad un om bun, ma bucur mai mult decat orice alceva, si nu exista pentru mine o alta bucurie. Niciodata in viata, sa nu faceti rau nimanui. Dusmanii si rautatea omeneasca ma chinuie, ma fac sa sufar." In anii batranetii, fericita Xenia era inca in puteri, ba chiar era atat de sanatoasa incat in secret ii ajuta pe muncitori la construirea bisericii din Cimitirul Smolensk, carand noaptea in poala sa cate cinci-sase caramizi de la fabrica. In timpul unei nopti ea cara cate o gramada mare de caramizi. "Cand dormi, Andrei Teodorovici?" - o intrebau oamenii. "O sa dormim sub pamant" raspundea ea. Vestea despre sfarsitul Fericitei Xenia a adus o mare durere in Sankt Petersburg. Mii de oameni de diferite varste, tineri si batrani au mers la inmormantare. A fost instituit post in acea zi. Imediat au inceput sa vina la mormantul sfintei oameni din popor. Veneau cu nadejdea si cu credinta ca Fericita Xenia, nici dupa adormirea sa nu le va nesocoti rugaciunile si ca ii va ajuta in necazurile si nevoile lor, asa cum i-a ajutat si in timpul vietii ei. Fiecare vizitator al cimitirului dorea cu orice chip sa ia cateva fire de pamand de la mormantul ei, crezand ca acest pamant este cel mai bun mijloc de vindecare a bolilor si supararilor. In urma rugaciunilor catre sfanta Xenia, sute de oameni s-au vindecat, au primit ajutor in intemeierea unei familii (se stie ca sfanta i-a ferit mereu pe rugatori de casatoriile nepotrivite) si multe alte minuni s-au intamplat (minuni care pot fi gasite la noi in cartile tiparite cu Sfanta Xenia). Avem aici o pilda folositoare pentru cei care cred in sfintenia "in acte", caci sute de minuni s-au petrecut cu mult timp inainte de canonizare. Deasupra mormantului, ridicat pe soclu, oamenii au pus o placa pe care au scris: "In numele Tatalui, al Fiului si al Sfantului Duh. In acest loc a fost pus corpul neinsufletit al roabei lui Dumnezeu Xenia Grigorievna, sotia cantaretului imperial, cu grad de colonel, Andrei Teodorovici. A ramas vaduva la varsta de 26 de ani, a pribegit 45 de ani si a trait 71 de ani; isi zicea Andrei Teodorovici. Cine m-a cunoscut sa-mi pomeneasca sufletul pentru mantuirea sufletului sau. Amin!" Avem aici o filmare superba de la canonizarea Sfintei Xenia: http://www.youtube.com/watch?v=7DEmBnAbKgI Pentru rugaciunile Sfintei Xenia, Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieste-ne si ne mantuieste pe noi! AMIN! |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Sfantul Eufrosin Bucatarul
Acest cuvios s-a născut din părinți țărani și fiind crescut fără de învățătură, a venit la mănăstire. și îmbrăcându-se în schima monahicească, s-a făcut slujitor monahilor. Fiindcă petrecea totdeauna în bucătărie ca un om simplu, era defăimat și luat în râs de către toți monahii. Dar fericitul suferea toate defăimările cu bărbăția inimii și a cugetului și cu liniștea gândului, fără a se tulbura cât de puțin. Căci, cu toate că era simplu după cuvânt, însă nu era simplu și cu înțelegerea. Căci în mănăstirea aceea, unde se afla fericitul acesta Eufrosin, era și un preot iubitor de Dumnezeu, care se ruga cu sârguință pentru ca să-i arate Dumnezeu bunătățile, pe care le vor dobândi cei ce-L iubesc pe El. Într-o noapte, dormind preotul, i se arătă în somnul lui că se află într-o grădină și privea cu mirare și cu spaimă la bunătățile cele veselitoare ce se aflau acolo. și văzu acolo și pe Eufrosin bucătarul mănăstirii, care sta în mijlocul livezii și se desfăta de bunătățile acelea. Apropiindu-se de el, îl întreba: “A cui este grădina aceea? și cum s-a aflat el acolo?” Iar Eufrosin a răspuns: “Grădina aceasta este locuința aleșilor lui Dumnezeu, iar eu pentru multă bunătatea Dumnezeului meu, sunt iertat a mă afla aici”. Iar preotul i-a zis lui: “și oare ce faci în această grădină?” Eufrosin a răspuns: “Eu stăpânesc toate câte vezi aici și mă bucur și mă veselesc de privirea și câștigarea acestora”. Atunci preotul i-a zis: “Poți să-mi dai ceva din bunătățile acestea?” Eufrosin a răspuns așa: “Ia cele ce voiești din acestea, prin darul Dumnezeului meu”. Atunci preotul i-a arătat merele, și cerea să-i dea din acelea. Eufrosin luând câteva mere, le-a pus în rasa preotului, zicând: “Iată ai dobândit merele, pe care le-ai cerut”. și fiindcă atunci a lovit în toacă pentru ca să se scoale părinții la Utrenie, s-a trezit preotul. și în vremea când socotea că vedenia ce a văzut era vis, a întins mâna la rasa sa, și, o, minune! a aflat în fapt merele. și minunându-se de acea preamărită bună mireasmă, a rămas nemișcat multă vreme. După aceea mergând în biserică, și văzând stând acolo pe Eufrosin, l-a luat la un loc osebit și l-a jurat ca să-i spună unde a fost în noaptea aceea. Eufrosin a zis: “Iartă-mă, părinte, nicăieri n-am mers în noaptea aceasta, ci acum am venit la Utrenie”. și preotul a zis: “Pentru aceasta eu te-am legat mai întâi cu jurământ, pentru ca să descoperi la toți măririle lui Dumnezeu, și tu nu voiești să arăți adevărul?” Atunci a răspuns smerit-cugetătorul Eufrosin: “Acolo, părinte, am fost, unde sunt bunătățile pe care vor a le moșteni cei ce iubesc pe Dumnezeu, pe care și tu de mulți ani ai dorit să le vezi. Acolo m-ai văzut și pe mine desfătându-mă cu bunătățile livezii aceleia. Pentru că voind Domnul să te încredințeze pe sfinția ta despre bunătățile celor dorite drepților, a lucrat prin mine smeritul această minune”. Atunci a zis preotul: “Părinte Eufrosine, și ce mi-ai dat din bunătățile livezii?” Iar Eufrosin a răspuns: “Merele cele frumoase și mirositoare pe care le-ai pus acum în patul tău. Însă, părinte, iartă-mă că eu sunt vierme și nu om”. Atunci preotul a povestit la toți frații vedenia ce a văzut. și printr-aceasta a îndemnat pe toți a se minuna și a se spăimânta, și spre dorința binelui și a faptelor bune. Iar fericitul Eufrosin fugind de mărirea oamenilor, s-a dus pe ascuns din mănăstire. și s-a depărtat fugind și rămânând necunoscut până în sfârșit. Iar din merele acelea mâncând mulți bolnavi, s-au vindecat de bolile lor, întru mărirea lui Dumnezeu. |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Sfantul Ioan din Kronstadt
preluat de pe http://ioandekronstadt.wordpress.com/ Sfântul Ioan Serghiev din Kronștadt s-a născut la 19 oc*tombrie 1829 în sătucul Sura din îndepărtata gubernie nor*dică a Imperiului țarilor de la Marea Albă, Arhanghelsk, ca fiu al sărmanului paracliser Ilia Mihailovici Serghiev și al Fiodorei Vasilievna. Tânărul copil va crește sub dubla fascinație a slujbelor dumnezeiești din biserica parohială a satului și a maies*tuoasei naturi a nordului Rusiei pe care o va îndrăgi până la sfârșitul vieții. Din pricina unei sănătăți fragile, copilul a început să învețe acasă abecedarul cu mari dificultăți – învățătura era pentru el un adevărat chin. Cu lacrimi în ochi mama sa se ruga la icoane pentru sănătatea copilului, îmboldit de pilda rugăciunii mamei, copilul a început să se roage și el lui Dumnezeu să i se dezlege înțelegerea. Și rugăciunea sa de copil i-a fost ascultată. în curând a putut să citească fără nici un fel de dificultate. Micuțul Vania face deci la o vârstă fragedă experiența fundamentală și care îi va marca întreaga sa existență, a puterii rugăciunii fierbinți în credință și simplitate. își înțelege și vocația vieții sale – aceea de a fi om al rugăciunii prin excelență, preot. La nouă ani este trimis la școala parohială din Arhan-ghelsk unde dificultățile au reînceput. Separat de părinți, ironizat de colegi pentru stângăciile sale țărănești, singur, Ioan ajunge ultimul elev. Deznădăjduit, cade în genunchi și recurge din nou la rugăciune, iar efectele ei nu întârzie să se facă simțite. Notele încep să crească, iar în 1851 absolvă și seminarul din Arhanghelsk ca șef de promoție. Taciturn, se ruga mult și citea intens nu atât cursurile, manualele și bibliografia academică aridă, cât Viețile Sfin*ților și Comentariile la Evanghelii ale Sfântului Ioan Hrisostom, precum și inspiratele predici teologice ale mitro*politului Filaret. în discuții vorbea mult, mai ales despre smerenie și iubirea atoateiertătoare. însă, în ciuda firii sale interiorizate, viața monahală nu-l atrage. îl înflăcă*rează în schimb zelul misionar, dorind să plece misionar în Siberia, China sau America. Curând înțelege că impera*tivele misionare sunt deopotrivă de valabile pentru socie*tatea Rusiei vremii sale. în 1851, murind tatăl său și ră*mânând singurul sprijin al familiei, se angajează copist la Academie pentru a putea trimite întreg salariul acasă. Du*pă o scurtă criză spirituală însoțită de depresie și deznă*dejde, biruite tot prin rugăciune, se hotărăște să se facă preot. într-un vis se vede preot slujind într-o biserică ne*cunoscută. La 12 noiembrie 1855 este hirotonit preot pe seama parohiei Sfântul Andrei din Kronștadt.Pășind pragul bisericii în care avea să slujească vreme de 53 de ani, și-a dat seama uimit că era tocmai biserica ce i se arătase în vis prin pronia lui Dumnezeu ca răspuns la neliniștile și mâhnirile sale anterioare. Om simplu și fire țărănească dintr-o bucată, părintele Ioan nu era pentru jumătățile de măsură. De aceea, el și-a extrem de în serios vocația și slujirea sacerdotală.Liturghia zilnică, predarea religiei în școala primară și gimnaziu, predica, păstorirea sufletelor credincioșilor, milostenia și caritatea activă față de cei săraci vor ocupa de acum neobosit, zi și noapte, pentru peste o jumătate de secol, viața parohului din Kronștadt. În fiecare zi se scula la patru dimineața pentru a pleca la biserică întorcându-se acasă din vizitele pe la bolnavi și săraci abia după ora zece seara. Curând a descoperit că numai cele*brarea zilnică a Sfintei Liturghii și împărtășirea regulată cu Sfintele Taine îi pot da energia duhovnicească necesară pentru susținerea unei activități literalmente crucifiante (în ultimii 35 de ani, cu excepția zilelor când era bolnav sau călătorea, a slujit zilnic Sfânta Liturghie). După o scurtă ezitare, preoteasa Elisaveta a înțeles să accepte regimul de înfrânare impus de celebrarea zilnică a Sfintei Liturghii – soții vor trăi toată viața ca frate și soră. (partea 1) |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Sfantul Ioan din Kronstadt - continuare
Spovedania o dată pe an (în Postul Mare) era obligatorie pentru toți cetățenii ortodocși, iar preoții trebuiau să raporteze la poliție achi*tarea acestei obligații „civice” (așa-numita govenie). îm*părtășania era recomandată doar o dată pe an (de Paști) chiar și de Catehismul mitropolitului Filaret. Credincioșii trăiau practic izolați de viața sacramentală și harică a unei Biserici oficiale degradate la rangul unui simplu sector în cadru departamentului afacerilor interne al statului (ală*turi de poliție și jandarmerie).Nu e nici o mirare că în aceste condiții cultul divin ortodox devenise un simplu de*cor ritualist ce masca la orașe materialismul cel mai cras și indiferentismul spiritual al aristocrației și elitelor, iar la sate obscurantismul și superstițiile de tot felul. Contemporan al părintelui Ioan, Lev Tolstoi (1828-1910) își va alcătui între 1880-1896 propriul „creștinism” și propria sa „Evanghelie”, formulată în polemică deschisă cu statul țarist și Biserica Ortodoxă. Premiza fundamentală este cea a contradicției pretins ireconciliabile dintre Evan*ghelie și Biserică, dintre Evanghelie și civilizație (stat, cul*tură, tehnică, știință).Tot efortul lui Tolstoi se va concentra în direcția unei recreări a „creștinismului” ca religie morală și umanitară, antistatală și antiintelectuală. Ritualurile tre*buie excluse, dogmele eliminate, Vechiul Testament desfi*ințat, iar Noul Testament și Evangheliile sever epurate de teologia („kabalistică”) paulină și de miracole (naștere vir*ginală, înviere). întreg „creștinismul” s-ar reduce la „mo*rala” Predicii de pe Munte. Pe acest fond al unei Biserici contestate și falsificate, denigrate sau inadecvat exaltate, trebuie înțeleasă semni*ficația profund teologică și profetică a activității și gândirii părintelui loan Serghiev din Kronștadt.Cu un remarcabil simț al concretului, el a reușit să reimpună în conștiința contemporanilor însăși realitatea „pragmatică”, liturgică și sacramentală, personală și comunitară, mistică și socială a Bisericii.Doar Liturghia și Tai*nele Bisericii aduc oamenilor eliberarea din sub sclavia torturantă a păcatului și, astfel, adevărata pace și bucurie în har și libertate. Kronștadtul ducea viața deloc vir*tuoasă, plină de patimi și mizerii morale și sociale a unui port militar și loc tradițional de exil intern pentru declasa*ții capitalei Imperiului. Plin de marinari, militari și lucră*tori portuari, de cârciumi, vagabonzi și prostituate, de cer*șetori și oameni sărmani, el era departe de a fi o cetate a pietății. Dimpotrivă. Mizeria făcea casă bună cu viciul. La început tânărul preot a încercat să întoarcă „oile pierdute” prin discuții și predici moralizatoare. Nu numai că n-a avut nici un succes, dar s-a expus deriziunii și umilințelor de tot felul. A câștigat mai mult prin exemplul personal, respectiv prin abnegația cu care-și împărțea banii și hai*nele săracilor și cerșetorilor, și prin cercetarea zi de zi a bolnavilor și familiilor nevoiașe pline de copii flămânzi, degerați, bolnavi, împreună cu care se ruga și cărora le aducea și ajutoare materiale. A ajuns foarte iubit de copii și cerșetori („regimentul părintelui loan”, cum li se spu*nea). Coborându-se în cocioabele sărmanilor, nu ocolea nici sufletele celorlalte categorii sociale. Pe toți îi compă*timea, sfătuia, ajuta. Rugăciunea sa din fața sfântului al*tar sau din casele oamenilor a fost ascultată și a început să lucreze minuni, mai cu seamă vindecări.Esențial în ce privește minunile părintelui loan – care era departe de a fi un taumaturg specializat sau șaman improvizat – e fap*tul că aceste vindecări erau numai și numai efectul rugă*ciunii. Trebuia să se roage împreună nu numai preotul, dar și rudele celui bolnav și toți cei prezenți, pentru ierta*rea păcatelor, mântuirea sufletului și întoarcerea tuturor la Dumnezeu. |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Sfantul Ioan din Kronstadt - continuare
Fapt elocvent și demn de remarcat e că părintele loan nu refuza să se roage nici chiar pentru cei de alte credințe și străini. Deși era ortodox, convins de Adevărul dumneze*iesc păstrat în întregimea lui în Biserica Ortodoxă, nu pri*vea „de sus” la cei de alte credințe și nu făcea nici o deose*bire în mijlocirile sale între ortodocși și neortodocși. Când slujea Sfânta Liturghie se auzeau mereu nume străine ce aparțineau evident unor oameni de alte credințe. I se adresau pentru rugăciune nu numai creștini de alte confe*siuni, catolici sau protestanți, dar și necreștini, musul*mani, evrei, tătari. Părintele loan se ruga pentru toți cei ce credeau sincer în Dumnezeu. într-o zi a venit la biserică o tătară. „Crezi în Dumnezeu?”, a întrebat-o părintele loan. „Da”, a răspuns ea. „Bine, îngenunchează și roagă-te Dum nezeului tău și eu mă voi ruga Dumnezeului meu.” Și Dum*nezeu a împlinit rugăciunea femeii. (Imi permit aici o mica interventie - sunt convins ca ecumenistii vor gasi in aceste randuri un sfant parinte "de-al lor", insa daca ne uitam mai bine printre randuri vom vedea ca Sfantul Ioan iubea OMUL, in timp ce invataturile ratacite le respingea cu hotarare. Cartile sale contin foarte multe evidentieri ale ratacirilor credintei catolice sau protestante, uneori chiar "strigate" catre "pastorii" care isi ratacesc turmele prin invataturi gresite) Intre anii 1870-1880 vestea despre neobișnuitul preot din Kronștadt, despre viața sa sfântă, despre rugăciunile și vindecările sale a început să se răspândească în Rusia. O declarație de mulțumire publicată la 20 decembrie 1883 într-un ziar de mare tiraj avea să-1 facă cunoscut întregu*lui Imperiu, de la Baltica și până în Siberia orientală. Mii de pelerini vor începe să vină la Kronștadt pentru mărturisire și împărtășire, sute (uneori mii) de telegrame de mulțumire și de cerere pentru rugăciune soseau zilnic și mai cu seamă în Postul Mare. Centrul vieții părintelui loan era însă săvârșirea slujbe*lor dumnezeiești și mai cu seamă a Sfintei Liturghii.Există câteva impresionante mărturii ca*re ne descriu în detaliu felul unic în care părintele loan celebra cultul divin și Dumnezeiasca Liturghie în biserica Sfântul Andrei din Kronștadt, în fața a mii de credincioși veniți din întreaga Rusie (până la 7000-8000 în Postul Mare). Sculat la ora 4 dimineața, își spunea rugăciunile de pregătire ale preotului pentru slujirea Sfintei Liturghii, plimbându-se prin grădina casei parohiale. La ieșirea din casă în drum spre biserică era așteptat de zeci și zeci de oameni săraci care cereau milostenie. După împărțirea milosteniei, însoțit de mulțime, părintele loan intra în bi*serică pe ușa laterală a altarului, căci nu era posibil să se pătrundă în biserică pe ușa mare. Deși era înghiontit din toate părțile de popor, nu-și pierdea sub nici un chip blân*dețea și seninătatea feței. Se îmbrăca în veșminte roșii (culoarea sa preferată) și săvârșea el însuși slujba utreniei. Nu se lăsa afară nici o stihiră, nici un canon, se cânta și se citea tot. Fire iute, nu-i plăcea slujirea întinsă, lungă. Ce*rea explicit cântăreților și diaconilor să cânte și să citească vioi și în același timp lămurit și, mai ales, cu inimă, să lo*vească nu aerul ci inimile cu glasul lor. Canoanele de la utrenie le citea la strană el însuși. Nu citea, ci vestea cu înțeles, ca într-o convorbire directă cu Mântuitorul, cu Maica Domnului și cu toți sfinții. Pentru ectenii intra în sfântul altar căzând în genunchi în fața jertfelnicului, rezemându-și capul de mâinile încrucișate sub care se aflau hârtiuțele cu numele viilor și morților ce trebuiau pomeniți. Dădea o im*portanță deosebită săvârșirii proscomidiei, la care se adu*ceau în coșuri mari până la 5000 de prescuri. în timpul celebrării exclama către preoții coliturghisitori: „Ce bune sunt toate la noi, părinte! Mare lucru este această pros-comidie! O întreagă lume e pe sfântul disc! Dar la alții [creștini] nu e nimic asemănător. Ei n-au proscomidie!” „Priviți, părinților! Iată-l pe Hristos! E aici între noi, și noi lângă El ca Apostolii!” |
![]() |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Pelerinaj-Manastiri de-a lungul Dunarii, Transalpina, pe urmele lui Avram Iancu | Mikaela | Pelerinaje la locuri Sfinte | 2 | 22.05.2011 19:09:34 |
Cazare: pe urmele parintelui Arsenie Boca | E_my | Pelerinaje la locuri Sfinte | 14 | 04.09.2010 20:05:35 |
Vietile Sfintilor | D.C. | Despre Biserica Ortodoxa in general | 28 | 08.09.2009 22:14:14 |
Acatiste ale sfintilor | cod_gabriel | Rugaciuni | 42 | 20.12.2008 03:34:21 |
|