![]() |
![]() |
|
|
|
|||||||
![]() |
|
|
Thread Tools | Moduri de afișare |
|
|
|
#1
|
||||
|
||||
|
Citat:
Citat:
__________________
"Viata nu este nimic altceva decat un sir de apropieri si departari de Dumnezeu" - Pr. Emilianos Simonopetritul |
|
#2
|
||||
|
||||
|
Citat:
Dar prin botez, sufletul este restaurat în starea adamică. Păcatul ancestral (și păcatele personale, dacă există) sunt anulate în puterea lor damnatorie, nerămânând decât consecințele celelalte ale păcatului ancestral: concupiscența, etc. Deci, cine se mântuiește ? Cei care mor în stare de grație (=har, după terminologia răsăriteană). Pentru cei care se nasc în stare de păcat ancestral, starea de grație se obține prin botez și rămâne până la consumarea primului păcat grav. După aceasta, starea de grație se poate restaura numai prin spovadă și împărtășanie.
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc ! www.catehism.com http://regnabit.wordpress.com |
|
#3
|
||||
|
||||
|
Citat:
Vedeti, aici este unul din cazurile in care diferentele conceptuale referitoare la har si mantuire apar foarte pregnant. Catolicismul vede in general pacatul in mod juridic, in vreme ce noi il vedem mai degraba ontologic. La Adam si Eva, initial, nu se punea problema mantuirii, ci a desavarsirii. Dar chiar si asa, ei nu ar fi continuat sa existe decat in relatie cu Hristos. Fara El, ar fi cazut, cum s-a si intamplat. Aceasta problema o lamureste Sfantul Maxim Marturisitorul - si nu doar el -, cand arata ca Hristos - ca unire intre Creator si creatura - este "tinta pentru care au fost create veacurile", si Adam si toti oamenii. Iar Pr. Staniloae adauga ca pacatul nu a facut decat sa dea acestei uniri aspectul sau de Cruce, de suferinta si apoi de Inviere. Fara pacat, Hristos tot s-ar fi intrupat, intrucat Hristos este arhetipul lui Adam, ca tinta a creatiei. Acesta este modul in care noi privim relatia intre pacat si Euharistie si - mai departe - mantuire. Din acest motiv este obligatoriu sa ii unim pe copii cu Hristos, in mod real in Sfanta Impartasanie. Doar unirea cu Dumnezeu-Cuvantul poate indumnezei omul, fie el si copil, si aceasta unire, in maximul ei in lumea actuala, este in Euharistie. Scuze pentru lungimea mesajului, sper ca nu v-am plictisit. Hristos a inviat! |
|
#4
|
||||
|
||||
|
Și când am spus altceva ? Dar ce înțelegeți exact prin cuvintele spuse la Botez: "Mă unesc cu Cristos" ? Nu că respectivul se unește, prin Botez cu El ? Și ce anume rupe unirea cu Cristos decât păcatul ?
Răspundeți-mi, vă rog la următoarea întrebare: să presupunem că, dintr-o neglijență sau o cauză oarecare, un preot ortodox adminsitrează Sf Botez și Sf Mir copilului mic, dar nu și Sf Euharistie. Să mai presupunem că acel copil suferă un accident și moare. Credeți sincer că acel copil se mântuiește sau nu se mântuiește ? Dacă da, atunci pentru ce tot lungim discuția aici ? Dacă nu, vă rog ca la toate Sfintele Liturghii să omiteți unul din ultimele articole din Crezul de la Niceea-Constantinopol: acela cu "cred într-un botez spre remisiunea păcatelor". Iată un botez prin care păcatele nu au fost iertate, din moment ce copilul nu s-a mântuit.
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc ! www.catehism.com http://regnabit.wordpress.com |
|
#5
|
||||
|
||||
|
Citat:
Eu v-am expus linia gandirii ortodoxe. Este o legatura ontologica intre Euharistie si indumnezeire. Euharistia nu este doar pentru iertarea pacatelor, este unirea noastra reala cu Hristos, continuand in noi unirea dintre Creator si creatura. De aceea nu are sens privarea copiilor de Euharistie. Eu inteleg ca teologia catolica e mai rationalista, dar aici - cu scuzele de rigoare daca va supar - este depasita, intrucat incearca sa controleze rational lucrurile supra-rationale, si sa imparta si sa desparta ceea ce nu se imparte si nu se desparte. Hristos a inviat! |
![]() |
|
Subiecte asemănătoare
|
||||
| Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
| nunta dintre un ortodox si un catolic | Marinela | Nunta | 30 | 16.07.2011 12:56:44 |
| Casatoria intre o ortodoxa si un romano-catolic | oana_dinisoni | Biserica Romano-Catolica | 34 | 21.04.2011 01:18:17 |
| ce fel de catolic poate fi cel botezat ortodox | MariaB | Biserica Romano-Catolica | 15 | 30.10.2010 17:55:32 |
| Casatoria intre ortodox si catolic | ioanac27 | Nunta | 6 | 17.08.2009 15:07:52 |
|
|