Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Generalitati > Generalitati
Subiect închis
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 19.05.2010, 21:34:47
delia31's Avatar
delia31 delia31 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 17.01.2010
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.742
Implicit

@topcat
continuare
despre credinta(2)

Indoiala nu e necredinta, ci cumpana dintre credinta si necredinta; de fapt, ea e credinta, dar putina.

Acum e momentul sa va spun ca ea, credinta nu e o insusire oarecare, nu e un sentiment sau o simpla virtute morala, ci e putere, e dinamica spirituala care se manifesta cantitativ. Credinta poate fi, totodata, multa, putina sau putintica, iar efectele ei sunt pe masura acestor cantitati. Daca e totala, poate muta muntii din loc. Daca e putina, si rezultatul lucrarii ei va fi modest. Pentru ca ea sa produca un anumit efect e necesar ca ea sa aiba o putere corespunzatoare.

Am sa va dau un exemplu. Dupa cum se stie, metalele au grade de topire specifice. Sa zicem ca un metal se topeste la o temperature de 1250 de grade. Furnalul dezvolta o caldura din ce in ce mai ridicata, care ajunge la 1000, 1100, 1200 de grade – sau chiar ceva mai mult - dar dintr-un motiv oarecare (combustibilul nu e de cea mai buna calitate, sa zicem) se opreste aici. Temperatura e foarte mare, dar nu destul de mare, deci putina. Daca nu atinge 1250 de grade, metalul nu se topeste; si, daca nu se topeste, caldura e inutila, fiindca nu si-a atins scopul; de fapt, e ca si cum n-ar fi.

Iar acum, doua exemple din Noul Testament. V-am amintit de Iisus umbland pe valuri. La un moment dat, Petru ii spune: “Doamne, daca esti Tu, porunceste si vin la Tine pe apa”,
Acest “daca” e deja un semn de indoiala. Domnul il cheama, Petru merge pe apa, dar, uitandu-se imprejur, incepe sa se scufunde, cere ajutor, Domnul i-l da si-l dojeneste bland: “Putin credinciosule, de ce te-ai indoit?”

Intr-o alta imprejurare, ucenicii L-au intrebat pe Domnul de ce ei nu fusesera in stare sa scoata demonul dintr-un copil lunatic. Raspunsul: “Din pricina putinei voastre credinte”. E sigur ca apostolii, incercand sa scoata demonul, nu au crezut total, fara nici o rezerva, ca o pot face;
s-au indoit si s-au dat batuti. Tatal copilului a venit apoi la Hristos si I s-a adresat lui Lui:
“ daca Tu poti face ceva, fie-ti mila”. Deci a pus inainte un dubitativ: “daca”.
Iar Domnul ii raspunde tot printr-un dubitativ: “Daca tu poti crede, toate ii sunt cu putinta celui ce crede”

Asadar, inerenta firii omenesti, indoiala nu e de dorit, dar ni se poate intampla. Important este ca ea sa nu te duca la necredinta, ci dimpotriva. Pentru aceasta e de trebuinta si rugaciunea, caci credinta e o virtute teologica si, prin urmare, poate fi dobandita ca un dar al lui Dumnezeu : “cred, Doamne, ajuta necredintei mele!” a exclamat catre Iisus tatal copilului lunatic.

Si acum, sa ne intoarcem la Toma. Dupa cateva zile, el se afla impreuna cu cei 10 intr-o incapere cu usile incuiate, cand Domnul le-a aparut in mijloc, binecuvantandu-i .
Adresandu-i-se, Domnul i-a oferit ranile din maini, din picioare si din coasta, indemnandu-l sa le pipaie si sa creada.

Iubitii mei, de abia acum ii putem spune Apostolului “Toma necredinciosul”. Daca pana in acest moment era doar un sceptic, acum si aici devine, pentru cateva minute, necredincios. De ce? Pentru ca cum si aici, el constatase un fapt uluitor: Domnul aparuse in mijlocul lor, asa dintr-o data, salutandu-i. Dar aceasta se petrecea intr-o incapere care, chiar si la ora aceea, avea usile incuiate. V-am spus ca apostolii erau inca stapaniti de frica. (aici as face o paranteza: nici cei 10 apostoli care-L vazusera pe Iisus inviat, nu aveau o credinta totala, neconditionata : credinta totala presupune si prezenta curajului : un Iisus inviat era nu numai un biruitor al propriei sale morti dar si garantia puterii absolute asupra dusmanilor, garantia ca El isi apara ucenicii de rautatea acestora, ceea ce i-ar fi indreptatit sa iasa la lumina. Dar n-au facut asa: curajul il vor dobandi de abia in ziua pogorarii Duhului Sfant, cand ei insisi vor dechide usile incuiate si vor aparea, plini de intelepciune si indrazneala in fata multimilor. )

Dar inainte de a merge mai departe, vreau sa va mai spun ceva. Episodul Lui Toma se afla istorisit numai in Evanghelia a patra, cea a Sf. Ioan.

Se stie ca Sf. Ioan Evanghelistul a trait mult si ca, spre sfarsitul vietii sale, a aparut erezia si secta dochetistilor (gr. dokeo = a (se) parea ) , care pretindeau ci Iisus Hristos nu a avut trup real, ci unul aparent si ca, in consecinta, nici suferinta Sa de pe cruce nu ar fi fost reala, ci aparenta. Sfantul Ioan i-a combatut pe dochetisti in doua din epistolele sale, denuntandu-I ca amagitori si antihristi.
Iata, deci si ratiunea practica, misionara pentru care el a introdus in Evanghelia sa drama de constiinta a lui Toma.

De ce tocmai acum si aici devine Toma cu adevarat necredincios? Pentru ca, acum si aici, se izbeste de marea dilemma: daca Domnul are trup real, cum de a patruns prin pereti? Iar daca are trup aparent, cum de se lasa pipait? Din aceasta dilemma nu se poate iesi, caci la capatul fiecarei incercari sta imposibilul.

Toma ceruse proba tactila, iar Domnul i-o ofera acum cu o siguranta vecina cu porunca. Apostolul isi da seama ca chiar daca L-ar asculta pe Domnul si i-ar pipai ranile, dilema lui ramane intreaga. El nu are decat sa-I cada in genunchi si sa exclame: “Domnul meu si Dumnezeul meu”! ceea ce inseamna ca Domnul nu e altcineva dacat invatatorul , iar invatatorul nu e altcineva decat Dumnezeu.

In final, Iisus ii spune lui Toma: “pentru ca M-ai vazut, ai crezut”. Va rog, fratilor , sa retineti, nu spune : “pentru ca M-ai pipait, ci pentru ca M-ai vazut”. Asadar, simtul vazului, pe care se rezemase indoiala, devine acum certitudine, dar nu ca rezultat al probei solicitate, ci pur si simplu ca act de credinta.

Trebuie sa admitem, iubitii mei, ca chiar si acum dupa toate cel petrecute, dilema lui Toma ramane intreaga. De ce? Pentru ca Toma nu stie un lucru pe care-l va afla mai tarziu, mai ales prin Apostolul Pavel: natura trupului lu Iisus de dupa Inviere, trupul material de carne si oase, pe care Domnul il avea de la Fecioara Maria, devenise prin Inviere, trup indumnezeit, duhovnicesc.
El trecuse dintr-o stare de existenta in alta stare de existenta, dar ramanand acelasi. Pentru o mai buna intelegere, va dau un exemplu pamantesc la indemana oricui: se stie ca apa se prezinta sub trei stari- lichida, care e cea obisnuita, solida, sub forma de gheata sau zapada si gazoasa, sub forma de abur. Ea, insa, indiferent de starea in care se afla, ramane aceeasi, cu aceeasi compozitie chimica, adica doua molecule de hidrogen si una de oxigen. Ca sa devina gazoasa, gheata trebuie mai intai sa treaca prin starea lichida.

Exista insa in natura si asa-zisele substante volatile, cum e camforul, care din starea solida trece direct in cea gazoasa. Exemplele acestea pot sa para cam grosolane in raport cu ceea ce vreau sa va spun, dar doresc din toata inima ca fratiile voastre sa aveti o cale de acces catre acest uimitor fenomen al transfigurarii materiei.
  #2  
Vechi 19.05.2010, 21:36:40
delia31's Avatar
delia31 delia31 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 17.01.2010
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.742
Implicit

continuare (3)

Aceasta, cu atat mai mult cu cat mai toti suntem direct interesati: la invierea cea de obste, de la sfarsitul veacurilor, trupul fiecaruia din noi, realcatuit din moarte si realaturat sufletului, va avea aceeasi natura ca trupul inviat al Domnului Hristos. Penduland intre cele doua extreme, Sf. Pavel ne lamureste asupra trupului omenesc: “se seamana intru stricaciune, invie intru nestricaciune: se seamana intru necinste, invie intru slava; se seamana intru slabiciune, invie intru putere; se seamana trup firesc, invie trup duhovnicesc” .

Or, prefigurarea si garantia acestui trup duhovnicesc al omului este insusi trupul cel inviat al lu Iisus: un trup care patrunde prin materie, care poate sa manance si sa bea fara sa aiba nevoie de hrana, care poate fi recunoscut sau nerecunoscut, care poate sa apara sau sa dispara, care are aceeasi identitate cu persoana care il poarta si care este tot atat de real pe cat pare de ireal.

Prin urmare, necunoscand, atunci acest adevar, Toma va continua sa ramana nedumerit pana in clipa in care-l va afla. Acesta este motivul pentru care Domnul, oferindu-I ranile cu indemnul de a I le pipai, adauga “si nu fi necredincios, ci credincios!”.

Acum e momentul sa va aduc aminte de parerea mea ca Toma nu-si merita numele de “necredinciosul”. Cu toate acestea, e clar ca Domnul il numeste astfel. Si pe buna dreptate. Va vorbeam de temperatura din furnal care, daca nu atinge gradul specific de topire a metalului, acesta nu se topeste; prin aceasta, ea este ca si cum n-ar fi.

Umbland pe mare, Petru nu a avut in el atata credinta cat sa-l tina deasupra. In fata copilului demonizat, apostolii – toti la un loc- nu au avut cantitatea de credinta necesara sa alunge demonul. In cazul lui Toma – pe care l-am numit “Scepticul” – credinta lui nu era nici macar atata cat sa-I topeasca indoiala, asadar, ea era ca si cum n-ar fi fost. In acest sens il numeste Domnul, pe buna dreptate “necredincios”.

Dar dupa ce Toma ii cade in genunchi si-L recunoaste, marturisindu-L, ca pe Domnul si Dumnezeul Sau, Iisus conchide: “fericiti cei ce au crezut fara sa fi vazut”.

Iubitii mei, daca toate cuvintele Domnului s-au adresat lui Toma, aceste ultime cuvinte ni se adreseaza noua, celor de acum si din toate timpurile. De ce ni se fagaduieste fericirea? Pentru ca noi credem si marturisim pe Hristos cel inviat fara sa-L fi vazut aievea, cu ochii trupului, asemenea lui Toma si fara sa pretindem probe materiale. De ce nu pretindem probe? Pentru ca noi stim ca o realitate de natura spirituala nu se cere dovedita cu experienta de natura materiala . Nu exista intrebare mai neghioaba decat aceea a celui ce intreaba “ Ce, l-ai vazut tu pe Dumnezeu, ca sa-mi spui ca exista? …”

Veti fi aflat ca intr-o biserica din Torino, in Italia, se afla o relicva mult controversata, anume giulgiul in care a fost infasurat trupul lui Iisus inainte de a fi fost asezat in mormant. De cateva ori, Papa a aprobat ca aceasta relicva sa fie pusa la indemana unor oameni de stiinta, spre a-l examina cu toate mijloacele fizico-chimice moderne. Unii spun una, altii spun alta. Dar pentru mine, cel credincios, nu aceasta este important; eu cred in moartea si invierea lui Iisus, indiferent daca giulgiul din Torino este autentic sau nu. Aceasta este credinta pura, fara argumente stiintifice, pe care Domnul i-a cerut-o lui Toma.

Or, ce este credinta? Ne-o spune Sf. Pavel: “ credinta e fiintarea celor nadajduite, dovada lucrurilor celor nevazute” .
Sa cercetam aceasta fraza in ordine inversa. Eu nu L-am vazut pe Dumnezeu, dar credinta mea e o dovada – mai intai pentru mine- ca El exista, ca si lumea spirituala pe care a creat-o .
Prin credinta, aceasta lume, desi spirituala, devine palpabila, o realitate mai puternica chiar decat aceea care-mi sta nemijlocit, sub simturi. Este ceva asemanator cu o alta afirmatie a Mantuitorului, privitoare la puterea rugaciunii: “pe toate cate le cereti rugandu-va, sa credeti ca le-ati si primit si le veti avea”. Aceasta inseamna ca noi, prin credinta, dobandim ceva din insusirea Creatorului, in sensul ca ceea ce pentru noi e virtual, pentru El este real: o fagaduinta a lui Dumnezeu devine realitate in chiar clipa cand El a rostit-o . Ne-a spus-o tot marel Pavel “ Dumnezeu, pe cele ce nu sunt le cheama ca si cum ar fi”.

Credinta, insa, este si “fiintarea celor nadajduite” . Or, ce se intampla acum? V-am explicat mai sus de ce Toma scepticul a devenit Toma necredinciosul: pentru ca el, atunci, nu stia nimic despre natura duhovniceasca, indumnezeita a trupului lui Iisus Cel Inviat.
Noi, insa, cei de acum, stim. Si v-am spus ca o stim tot de la Pavel.
Dar in timp ce credinta noastra in natura trupului inviat al lui Hristos este ancorata in trecut – si se refera numai la El - , credinta in natura trupurilor se proiecteaza in viitor si se refera la propriile noastre trupuri care vor invia la sfarsitul veacurilor, odata cu cea de-a doua venire a Domnului, cand va incepe viata viitoare.

“Fiintarea celor nadajduite” inseamna o speranta care, prin credinta, devine realitate. Cum adica, devine realitate? Obiectul sperantei se afla intotdeauna in viitor, la capatul unui dor. Zice un ostas de pe front: Sper ca Dumnezeu sa-mi ajute sa ajung intreg si sanatos acasa, la ai mei. Speranta e o dorinta, dar nu o certitudine. Ei bine, prin credinta, ea devine certitudine: ceea ce inca nu s-a petrecut e ca si cum s-ar fi petrecut. Cu aceasta credinta, ostasul se lupta vitejeste, trece nevatamat prin toate primejdiile si se intoarce intreg si sanatos acasa. Credinta i-a “fiintat” obiectul nadejdii. Cu fiecare pas inainte, el si-a scurtat drumul catre ai sai in asa fel incat capatul drumului se afla cu el, in ranita.

Asa e, dragii mei si cu noi. Noi spunem in Simbolul Credintei: “astept invierea mortilor si viata veacului ce va sa fie”. Ei bine, daca acestei asteptari ii adaugam credinta pura, neconditionata, totala, atunci cele doua fenomene viitoare devin, pentru cel ce le asteapta, doua realitati atat de sigure ca si cum ele ar exista chiar in clipa de fata.

Numai asa putem intelege raspunsul pe care Domnul Iisus l-a dat celor ce-L intrebasera cand va veni imparatia lui Dumnezeu: “Iata, imparatia lui Dumnezeu este inlauntrul vostru”.
Asadar, nu sunt doua imparatii ale lui Dumnezeu, ci una singura, dar ea li se ofera oamenilor in doua modalitati: omului obisnuit, care doar o asteapta, ea e la capatul sperantei. Celui imbunatatit, care si-o insumeaza prin credinta, ea este o realitate imediata. In primul caz, imparatia este cea care-l poarta pe om in drum sprea ea. In al doilea caz, omul este cel care o poarta spre propria ei finalitate.
Vedeti acum, iubitii mei, cat de minunata este credinta voastra, a celor ce credeti fara sa fi vazut? Macar ca nu L-ati vazut pe Hristos in trupul Sau cel inviat, macar ca inca n-ati vazut viitoarea natura a trupurilor voastre inviate, prin credinta ati devenit contemporani si cu inceputul si cu sfarsitul imparatiei lui Dumnezeu. Va indoiti cumva de fericirea voastra? Domnul v-a fagaduit-o iar El, va rog sa ma credeti, se tine de cuvant.’’

Bartolomeu Anania, Cuvinte de invatatura, Editura Renasterea, 2009.
  #3  
Vechi 20.05.2010, 09:42:13
topcat
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de delia31 Vezi mesajul
Asa e, dragii mei si cu noi. Noi spunem in Simbolul Credintei: “astept invierea mortilor si viata veacului ce va sa fie”. Ei bine, daca acestei asteptari ii adaugam credinta pura, neconditionata, totala, atunci cele doua fenomene viitoare devin, pentru cel ce le asteapta, doua realitati atat de sigure ca si cum ele ar exista chiar in clipa de fata.
Asa e, dragii mei si cu voi. Ca si cu cei din imagine, care aveau si ei credinta pura, neconditionata, totala
  #4  
Vechi 20.05.2010, 10:55:25
cristiboss56's Avatar
cristiboss56 cristiboss56 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 16.12.2006
Locație: Oricare ar fi vicisitudinile zilelor și anilor,oricare ar fi durata lor,vine ora răsplatei:BRĂTIANU
Religia: Ortodox
Mesaje: 32.330
Implicit

Citat:
În prealabil postat de topcat Vezi mesajul
Asa e, dragii mei si cu voi. Ca si cu cei din imagine, care aveau si ei credinta pura, neconditionata, totala
Ai vrut să fi cinic , dar din nou nu ai înțeles nimic , s-au ai "gândit"precum dobitoacele , căci << . . . Astept ( așteptăm ) învierea morților . Si viața veacurilor ce va să fie . Amin ! >> Să-ți fie rușine pentru că degeaba ai zăbovit atâta timp pe acest forum și nu ai înțeles nimic. Însăși maimuța ce vrei să o reprezinți are mult mai mult bun simț ca tine. Să-ți fie rușine !
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
  #5  
Vechi 20.05.2010, 11:04:14
topcat
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de cristiboss56 Vezi mesajul
Ai vrut să fi cinic , dar din nou nu ai înțeles nimic , s-au ai "gândit"precum dobitoacele , căci << . . . Astept ( așteptăm ) învierea morților . Si viața veacurilor ce va să fie . Amin ! >> Să-ți fie rușine pentru că degeaba ai zăbovit atâta timp pe acest forum și nu ai înțeles nimic. Însăși maimuța ce vrei să o reprezinți are mult mai mult bun simț ca tine. Să-ți fie rușine !
Adevarul e ca mi-e cam rusine
Nu inteleg de ce te deranjeaza dezvaluirea unui adevar trist, anume ca credinta nu e o virtute
  #6  
Vechi 20.05.2010, 11:06:39
cristiboss56's Avatar
cristiboss56 cristiboss56 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 16.12.2006
Locație: Oricare ar fi vicisitudinile zilelor și anilor,oricare ar fi durata lor,vine ora răsplatei:BRĂTIANU
Religia: Ortodox
Mesaje: 32.330
Implicit

Citat:
În prealabil postat de topcat Vezi mesajul
Adevarul e ca mi-e cam rusine
Nu inteleg de ce te deranjeaza dezvaluirea unui adevar trist, anume ca credinta nu e o virtute
Cinismul și nesimțirea ta mă deranjează, dovadă că nu am intervenit deloc pe acest topic până acum !
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
  #7  
Vechi 20.05.2010, 11:12:27
topcat
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de cristiboss56 Vezi mesajul
Cinismul și nesimțirea ta mă deranjează, dovadă că nu am intervenit deloc pe acest topic până acum !
Ai tot dreptul sa te deranjeze, te inteleg.
  #8  
Vechi 20.05.2010, 11:18:22
Jane Says Jane Says is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 03.02.2010
Locație: KooKooLand
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.090
Implicit

Citat:
În prealabil postat de topcat Vezi mesajul
Asa e, dragii mei si cu voi. Ca si cu cei din imagine, care aveau si ei credinta pura, neconditionata, totala
Topcat, chiar c-ai fost over the top daca te-ai apucat sa postezi pe un forum ortodox poze cu sinucideri rituale. Adica lucruri complet diferite de credinta noastra.. Si mai si spui ca asa si cu noi, ca si cu ei.


Chiar asa, asta ai inteles tu pe forumul asta?
__________________
„Ca o carpa lepadata toata dreptatea noastra” (Is 64,5)
  #9  
Vechi 20.05.2010, 11:23:59
topcat
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Jane Says Vezi mesajul
Topcat, chiar c-ai fost over the top daca te-ai apucat sa postezi pe un forum ortodox poze cu sinucideri rituale. Adica lucruri complet diferite de credinta noastra.. Si mai si spui ca asa si cu noi, ca si cu ei.
Chiar asa, asta ai inteles tu pe forumul asta?
Socul face parte din metode terapeutice, nu?
Sigur ca sint lucruri diferite, dar nu complet.
Nu credinta va face insa diferiti de cei din imagine. Think
  #10  
Vechi 20.05.2010, 11:28:09
Jane Says Jane Says is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 03.02.2010
Locație: KooKooLand
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.090
Implicit

Citat:
În prealabil postat de topcat Vezi mesajul
Socul face parte din metode terapeutice, nu?
Sigur ca sint lucruri diferite, dar nu complet.
Nu credinta va face insa diferiti de cei din imagine. Think
Nu credinta asa cum o vezi tu, intr-adevar, ci Adevarul acestei credinte.. care-i incompatibil cu sinuciderea.

Si nu stiu, ce terapie voiai sa faci? Pai eu cand vad lucruri de genul ala, mai tare vreau sa ma rog sa aiba Dumnezeu mila de noi..
__________________
„Ca o carpa lepadata toata dreptatea noastra” (Is 64,5)
Subiect închis



Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
Rugaciuni pentru atei. cod_gabriel Generalitati 48 11.08.2014 08:25:49
Despre atei si scopul lor pe acest forum neica_nimeni_altul Teologie si Stiinta 332 05.09.2011 16:04:32
Pentru atei xanixade Teologie si Stiinta 84 06.04.2011 20:24:36
Cuvant pentru atei dobrin7m Generalitati 179 14.03.2011 11:03:30
atei rightful8912 Generalitati 646 05.08.2010 12:15:28