![]() |
![]() |
|
#1991
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Deci e moale... și trist... pentru DJ Vasile... că a murit... și i-au ruginit albinele. Iar concluzia: Citat:
Deci ce anume dezvăluie interviul? Manipularea? Să fi fost Zidarii manipulați vreme de peste 20 de ani? Adică cu ce au fost manipulați? Și care este înșelăciunea? Că și-au ales calea lor de artiști? Și cine spune că s-au desprins de Cuvântul lui Dumnezeu? Sau tu știi mai bine ca Dumnezeu ce e în inima fiecăruia? Și de ce pleacă sau pentru ce rămâne? Deci e clar că ești dumneata, sărmane colege lingvisviste, victima manipulării și automanipulării, și că ești foarte apăsată de propriile creații artistice... slavă de la oameni... adică... aplauze, atâta tot. Last edited by vsovivi; 20.05.2010 at 20:05:25. |
#1992
|
|||
|
|||
![]()
Și iată acum Adevărata concluziea... cia amară... și cia dulce... a recursului la memorie, așa că te rog draga mea, mai povestește-mi ceva.
Last edited by vsovivi; 20.05.2010 at 20:35:53. |
#1993
|
|||
|
|||
![]()
217. “Fenomenul PUCIOASA” văzut de criticul de artă Erwin Kessler(I)
Preambul. Criticul de artă Erwin Kessler și-a exprimat opiniile sale despreExpoziția "CURĂȚIREA ROMÂNIEI", girată de „Atelierul de Creație Creștin-Ortodoxă Noul Ierusalim” și deschisă la Galeriile „Calderon” din Strada Batiștei, București, în perioada 20 decembrie 1994 - 16 ianuarie 1995 (avându-i ca protagoniști pe artiștii Victoria și Marian Zidaru) într-un articol intitulatDespre artă, țară și credință,care a fost publicat în Revista „22” din 11-17 ianuarie 1995. Reproducem în continuare acest articol, cu observațiile de rigoare. Nu întâmplător, deja obligatoria expoziție anuală Marian Zidaru, intitulată de această dată "Curățirea României", a fost deschisă pe 20 decembrie la galeria "Calderon", locul în care "majoritarii" politicii actuale își lustruiesc cultura vizuală; vocația profetică bine cunoscută a artistului l-a îndemnat să pătrundă, pragmatic, în chiar "bârlogul ursului". (Observația 1: E.K. este profund dezinformat, într-o manieră absolut imparabilă, vis-a vis de statutul real al lui M.Z. în cadrul sectei de la Pucioasa.Nici vorbă de vreo “vocație profetică” la Zidaru, îndată ce nu el era “profetul” Noului Ierusalim. Zidaru era doar paravanul sub care adevăratul pretendent la rangul de “profet” [o numim aici pe Mihaela Tărcuță, “proorocița” de la Pucioasa, care trăgea din umbră sforile, marionetele ei fiind Marian și Victoria Zidaru] își lansa la vedere ereziile, sub sigla sacrosanctă “Cuvântul lui Dumnezeu”) Rezultatul estetic și ideologic al acestei încercări este greu de apreciat acum. Mai interesantă este coerența și perseverența lui Zidaru, unul din puținii români care au reușit, în decursul acestor ani, să-și ducă la bun sfârșit proiectele, într-o cadență de metronom – el face parte din categoria „fericiților”, întrucât și ceea ce i se opune este inclus în proiectul său profetic-estetic. Îmbibat de un optimism de esență mesianică. Tocmai acest optimism este șocant la Zidaru, în situația de marasm cultural, moral și economic prin care trece România la ora actuală. (Observația 2: “Fericitul” de atunci M.Z. era autor doar al proiectului estetic, deoarece cel profetic era, după cum am mai spus, prefabricat de “proorocița Mihaela”. Estetica lui M.Z se mlădia în jurul ereziilor ei, pe care el le privea cu naivitate, nădejde și entuziasm, și cărora le dădea un credit absolut, de un “optimism șocant”, fără a lua în calcul posibilitatea – măcar teoretică – a unei înșelări. Anii au trecut, și astăzi se poate spune cu certitudine că ”preafericitul” M.Z. nu “prea mai e fericit”, căci a pierdut pe vecie tutela “ocrotitoare” și perspectiva “mântuirii” oferite de “proorocița de la Glodeni”) Este o ruptură aproape scandaloasă între orizontul apropiat al beatitudinii profetizate de către Zidaru și realitatea imediată a declinului cotidian. Cineva ar putea să înfățișeze această nepotrivire drept dovada cea mai clară a caracterului utopic al întreprinderii sale. Ai putea spune că Zidaru vede totul încadrat într-o tramă inteligibilă, ascendentă, întrucât opera sa urmează un traseu ascendent, inteligibil. (Observația 3: Tocmai aceasta este dovada vizibilă și palpabilă a înșelării sale. Partea proastă este că utopia lui s-a prelungit nu doar 2,3 sau 5 ani. Mai bine de 15 ani au trecut de la aceste „proorocii” exaltate, care proclamau iminența „raiului pe pământ” și nu oricum și oriunde, ci aici, în România, sub egida „teocrației” originale imaginate de liderii pucioși în momentele lor de alienare nocturnă. După toți acești ani de speranță oarbă pentru pucioși și afundare în mocirla degringoladei economice pentru ne-pucioși, situația stă mai prost ca oricând. Românii sunt hărțuiți astăzi de propriii lor conducători, care au vândut între timp țara bucată cu bucată, țipând pe la mitinguri „noi nu ne vindem țara!”. Datoria externă este uriașă. Sănătatea publică este dezastruoasă. Declinul cotidian doare, iar „beatitudinea profetizată de către Zidaru” rămâne o expresie a neputinței omenești de a scruta tainele viitorului, pe care acest artist a acoperit-o cu generozitate, cu o viziune împrumutată de la falșii profeți ai Pucioasei) Că, prin urmare, el confundă proiectul său individual cu mersul întregii societăți. Însă această "nepermisă confuzie" o comit zeci și zeci de oameni politici ori afaceriști care încurcă, de atâția ani, ițele politicii și economiei românești. Și poate nici unul dintre aceștia nu are în spate, precum Marian Zidaru, o operă. (Observația 4: Nu numai o operă personală avea în spate M.Z. El era împins de la spate de o “proorociță” plină de mândrie și de aspirații ascunse de a conduce o țară întreagă prin intrigi țesute într-un regim pseudo-teocratic. M.Z. era o marionetă docilă, un purtător de “Cuvânt” al liderilor sectei de la Pucioasa. El transforma “Cuvântul” în materie, urmând ca materia să fie mai convingătoare decât “Cuvântul”. Experimentul însă a eșuat, chiar după tentative repetate, concretizate în Expoziții, Festivale, Tabere și “Ateliere de creație creștin-ortodoxă”) De aceea trebuie operată o disociere între utopia ideologică a artistului și realitatea, consistența estetică a lucrărilor sale. Sigur că prima este înscrisă în cea din urmă, dar ea este infuzată într-un corp, nu într-un discurs. Iar acest corp, sculpturile, picturile, instalațiile și acțiunile lui Marian Zidaru, spre deosebire de discursurile utopice, au un public tot mai larg. Noile sale tendințe relevate de această "Curățire a României" (care propune literalmente un katharsis) arată însă că există un pericol, acela ca arta sa să aibă ca gen proxim exaltarea națională comună, românismul bombastic. (Observația 5: Premoniția lui E.K. este remarcabilă: chiar așa a și fost. Rromânismul pucioșilor a căpătat treptat accente delirante, până la a prezice o “închinare” universală a popoarelor lumii în fața “poporului rromân” văzut ca un ales și predestinat , o rasă pură a cărei limbă , limba rromână, se va impune printr-o dominație strivitoare în defavoarea celorlalte limbi de pe glob) Dar între ceea ce face Zidaru și retorica naționalistă există o diferență specifică întru totul semnificativă: la Zidaru lipsește tocmai rațiunea de a fi a naționalismului, anume opoziția față de o amenințare exterioară, fie ea chiar imaginară; lipsește acea retorică defensivă de care se abuzează și care maschează extremismul real. Dimpotrivă, arta și profeția lui Zidaru sunt intransigente și ofensive chiar în raport cu conaționalii săi. Este deci la antipodul naționalismului. Pentru el, România este predestinată nu unui complot universal, obscur și perfid, ci unei măreții iminente, deși dificil de atins, întrucât presupune nici mai mult nici mai puțin decât perfecțiunea tuturor. Tocmai de aceea, Zidaru continuă să constituie unul dintre cazurile de "paradox ideologic" irezolvabil; deși vocația sa mesianică și arta care o poartă sunt înrădăcinate în simbolismul și concepția religioasă ortodoxă, cu accente vernaculare inconfundabile, el nu este însușit de către cercurile Opoziției datorită excentricității sale profetice, catalogată, de la un moment dat, drept erezie. (Observația 6: Zidaru nu avea o vocație mesianică, îndată ce el era doar un emisar al liderilor pucioși, care îl manevrau din umbră. Excentricitățile sale, cum ar fi crucile strâmbe sau îngerii ciungi, nu puteau fi acceptate în nici o circumstanță ca expresii ale erminiei canonice ortodoxe, iar “Opoziția” despre care vorbește E.K. sugerează contracțiile spasmodice ale schismei care nu a încetat să se adâncească între secta pseudo-ortodoxă “Noul Ierusalim” și Biserica Ortodoxă Română) |
#1994
|
|||
|
|||
![]()
217. “Fenomenul PUCIOASA” văzut de criticul de artă Erwin Kessler(II)
În plus, deschiderea sa completă și nediscriminatorie față de întreaga societate românească, predestinată în mod egal mântuirii, nu se potrivește cu intransigența justificată a celor ce au supraviețuit încercării de a fi exterminați timp de mai mult de 40 de ani, chiar de către concetățenii lor. Pe de altă parte, Zidaru nu poate fi acceptat de către spectrul politic naționalist întrucât insistența sa asupra elementului religios și, în consonanță cu acesta, opțiunea sa manifestă pentru unica formă de guvernământ care se poate revendica dintr-un "drept divin", anume monarhia, provoacă refuzul net al ideologilor românismului aseptic, românismul fără monarh ceresc și fără monarh pământesc. Marian Zidaru, îndeosebi prin această expoziție, se situează undeva la frontierele ideologiilor, ca un "contrabandist al spiritului", făcând să circule dintr-o parte în alta bunuri interzise: într-o tabără aduce îngăduința și puterea de a absolvi răul, iar în cealaltă aduce îndemnul, chiar obligația la penitență și nevoia de a înțelege comandamentele spirituale. (Observația 7: În realitate, “marfa de contrabandă” care era traficată de M.Z. nu este “monarhia” ci “teocrația originală”, în care regele are doar un rol decorativ. Adevărații dregători pe care îi susținea cu naivitate M.Z. prin arta sa sunt liderii pucioși-proorocii mincinoși, care au imaginat o suveică nemaiîntâlnită și nemivăzută a ucazurilor “teocratice”: “proorocul” pucios [Mihaela] le concepe ca niște “Cuvinte” căzute din cer și le pasează “preotului-arhiereu pucios” [Nicușor]. Acesta proclamă ucazul ca divin și oficial și apoi îl transmite regelui [ regele Mihai I ] prin soli de nădejde; iar regele se execută, adică “guvernează” poporul așa cum i s-a trasat “de sus”. Când are nelămuriri, regele cere “indicății” la preotul pucios, acesta îl întreabă pe proorocul mincinos, și cercul se închide) „Recipientele” în care Marian Zidaru transportă aceste bunuri interzise sunt lucrările sale de artă. Tocmai prin ele se face de ne-evitat. Profeția sa poate fi ignorată, opțiunea sa politică (de fapt istorică și "legitimistă") poate fi eludată. Dar opera sa nu poate fi trecută cu vederea, pentru că la ora actuală Marian Zidaru este singurul artist complet pe care îl posedă cultura română, un artist cu o bună cotă internațională, având un program estetic propriu, extrem de elaborat și consistent, capabil să convingă, în modul cel mai simplu și direct, atât un țăran, cât și un intelectual rafinat, autohton ori străin. (Observația 8: Asta și explică de ce M.Z. și soția sa sunt printre puținii intelectuali sau oameni școliți pe care liderii pucioși i-au suportat în jurul lor: cota lor era prea înaltă ca să nu se profite din plin de ea. Dar, când vârzările operelor de artă ale Zidarilor s-au diminuat, urmând trendul general al recesiunii economice, liderii pucioși au considerat că “maurul și-a făcut treaba, fiind cazul acum ca să mai și plece, și să-i lase în pace”) Marian Zidaru contrazice cele două imagini standardizate ale artistului – artistul funcționar și artistul damnat – adică artistul care își transformă vocația într-o meserie ca oricare alta și atelierul într-un birou ca oricare altul, dar și modelul opus, al artistului dipsoman și afemeiat, veșnic fără bani. El oferă, lucru rar de la modernism încoace, atât o paradigmă estetică, cât și una existențială și morală totodată. Specificul spiritualist al operei sale, care îi conferă acest caracter paradigmatic dual, nu este o ciudățenie în secolul XX. Este arhicunoscută legătura profundă dintre opera lui Kandiski ori Mondrian și concepția teozofică. Dar Zidaru nu recurge la subterfugiul unei teozofii eclectice, ce marchează în fapt evaporarea credinței creștine. El re-învestește simbolic creștinismul cel mai autentic, în varianta sa ortodoxă. Zidaru nu este un intelectualist, un sceptic, deși arta sa este "inițiatică" și "conceptualistă". Dar conceptul acestei inițieri rezidă în cea mai accesibilă și universală sursă – Biblia. (Observația 9: Fals! Sursa „inițierii” lui Zidaru nu era Biblia, căci nu poate fi vorba acum de o nouă „inițiere apostolică”, la 2000 de ani după inițierea œcumenică pe care au făcut-o Sfinții Apostoli în toată Lumea Veche. Sursa „inițierii” lui Zidaru era de fapt o nouă „Biblie” și o nouă „Evanghelie”, intitulată „Evanghelia după Sfânta Proorociță Virginia”, cu care a fost el investit de către liderii pucioși ca purtător de „Cuvânt” și emițător al noii Evanghelii de la Pucioasa [dar și de receptor, adică de primitor de bobârnace de la ortodocșii scandalizați de iminența ecloziunii unei noi erezii], fiind apoi re-investit de fiecare dată ca post de emisie-recepție al acestei noi ideologii pseudo-ortodoxe, „Noul Ierusalim”, la toate celelalte expoziții care au mai urmat și au apărut sub sigla „Atelierul de Creație Creștin-Ortodoxă Noul Ierusalim”, și care au avut teme ideologice similare”) Este adevărat că în cultura contemporană imaginea artistului geniu este considerată drept inactuală, depășită. Dar poate că aceasta nu presupune o înțelegere mai profundă a actului artistic și nici un simț al ridicolului mai dezvoltat, ci o adâncire a scepticismului și a susceptibilității reciproce și o slăbire a coeziunii interne a personalității creatoare. Eludând toate pericolele estetice și sociale inerente ale unei ipostaze paradigmatice, "geniale", Marian Zidaru înfățișează nu numai o artă care tinde către perfecțiune, ci și pe el însuși ca un model uman care, fără a fi ascetic, tinde către perfecțiune. De fapt, ne-am minți singuri dacă nu am recunoaște că artiștii care au marcat Într-adevăr cultura majoră au avut și au marșat pe conștiința exponențialității lor existențiale. Poate că în această credință nu se ascunde o imensă mândrie, ci o imensă inocență. (Observația 10: Foarte corectă observația. Nu mândria – căci Zidaru nu cunoaște așa ceva – ci inocența lui pernicioasă l-a făcut să fie până la urmă o victimă a liderilor pucioși. Chiar dacă a găsit până la urmă resurse să se smulgă din mlaștina de minciună în care fusese afundat până la sprâncene, M.Z. va rămâne, indiscutabil, cu răni nevindecabile după această tristă experiență, în care și-a irosit cel puțin un sfert din anii maturității sale artistice, dar și speranța că Adevărul se va face tangibil prin samsarii pucioși) De multe ori, rațiunile suspiciunilor noastre față de asemenea "exagerări" rezidă tocmai în noi înșine, în propensiunile nemărturisite ce ne fac să fim bănuitori până la orbire față de ceilalți. Mai ales față de aceia care întârzie să realizeze că a avea prea mult talent nu e de „bon ton”. Concluzie. Deși a sperat, Marian Zidaru a învățat până la urmă pe propria lui piele că nu arta îl purifică pe om, ci numai Hristos în persoană îl poate duce pe om spre mântuire. În orice caz, pe el arta îl ducea pe o cale pe care până la urmă a dezavuat-o cu curaj, văzând că nu duce nicăieri, iar frumosul nu se îngemănează în mod obligatoriu cu utilul. Erwin Kessler a încercat din răsputeri să-l sprijine moral, neștiind însă dedesubturile acestei afaceri care se arăta optimistă și frumoasă la suprafață, dar ascundea multă minciună și mișelie pe dedesubt: “Noul Ierusalim”. |
#1995
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Defapt sunt exact 10 cuie pe care ți le-ai bătut prin propriile tale tălpi în scaunul din vagonul trenului cu care ai pornit-o spre nicăieri. Și cine crezi că o să vie să ți le scoată după ce ți-ai aruncat cleștele concluziv pe fereastră? Și cine crezi că ia trenul spre iad doar ca să te salveze pe tine după ce ți-ai blocat și ușile de la vagon? Dar știu că cei ce au părere bună de ei înșiși ca să lovească în Cuvântul lui Dumnezeu, din cei ce-L plinesc în taină, nu au ei nevoie ca să-i salveze cineva... o știu pe pielea mea... trufia e molipsitoare și pe asta mizează ispavlovici învățându-te cum să umplii caietul cu porci de slănină... ca să miroasă frumos. Să lucească exact ca ouăle de Paști. Last edited by vsovivi; 21.05.2010 at 14:27:55. |
#1996
|
|||
|
|||
![]()
''Deci să înjectăm slănină în găină!''
Așa că pentru ce mă tot ispispitești cu viitoaria trufie din trecut a numelui meu, pusă în cârligul cu care mă pescuiești, cum că o să scot tocmai eu monstul de sex feminin din baltă și o să am ce mânca fără să dau la nimeni din... carne... carne de tren-intersixtysix ce a luat-o la vale? Păi până în iad el trebuie să treacă prin valea lui Iosafat, adică prin Lucrarea de la Pucioasa, și abea apoi ești sigură că următoarea stație, pentru tine e iadul... deci nu te grăbi! Și pentru ce produci atâția porci de slănină pe caiet printre comentariile criticilor de artă și pui urechiușe ''și'' cornițe cuvintelor? Nenia cu savantul ispavlovici te-a învățat să repeți superstiția din furtuna stârnită cu vijelie într-un pahar cu vere așa ca o ''Ci or bea''? Sau crezi că n-au creștinii ce bea decât cafia amară și plină de venin ca să le ghicești tu și numai tu în zaț? Și ce vezi tu acolo în zaț? Îți spun eu: niște rămășițe înmuiate și strecurate, rămășițe din boabele de cafia, care s-au prelins apoi pe farfurfurioară, după ce ai rotit și ai viceversat cănița! Fiindcă tare ți-a mai plăcut râșnița. Și ghicești mereu ca să demaști ce? Păi nu te-ai demascat destul? Mai mult decât milă amestecată cu silă... ce să îmi fie de tine? Te plâng mereu dar e în yadar. Și oare nu ți-am mai zis că nu servesc cafiaua aristocrată a lui tanti grijania cu niciun chip? Pentru ca să nu-mi mai ghicească ea ''viitorul'' și ''norocul'' și fericirea alături de nenia cu ispisisikaa din lesă și cu eretele său dresat de pe umărul drept! Ce tot insiști? Ce vrei defapt? Să servesc din cafia? Păi atunci o să servsc, fără zahăr, doar atunci când nu o vei mai produce în ibribricool satanei!!! Last edited by vsovivi; 21.05.2010 at 14:48:14. |
#1997
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Intervențiile tale n-au nici o logică, și deși dai impresia că vrei să combați, nu aduci nici un argument în favoarea cramponării tale de Gică Contra. Nu te mai obosi să bați apa în piuă, sau dacă vrei să explici de ce ești de altă părere, fii mai civilizat și adu și tu ceva acolo, un argument cât de mic, niște citate biblice care să-ți susțină părerile. Iar dacă nu ești în stare, lasă-te păgubaș și mai slăbește-ne cu inepțiile tale. |
#1998
|
|||
|
|||
![]()
Preambul. Sorin Dumitrescu ripostează în ziarul "România liberă" din 21 ianuarie 1995la exhibițiile contorsionate ale criticului Erwin Kessler din revista „22”, acolo unde acesta își expusese criticile edulcorate la adresa expoziției "CURĂȚIREA ROMÂNIEI". Semnând riposta cu titlul „Neputințele tânărului Kessler”, Sorin Dumitrescu dezvăluie, ca fiind cel puțin suspectă, derogarea concesivă pe care criticul o face la adresa artiștilor Zidaru, motivată de o prietenie benignă, dar de puțini cunoscută. Sorin Dumitrescu profită aici de avantajul unei cunoașteri temeinice a Zidarilor, bazată nu numai pe apartenența de castă, dar și pe o simpatie reciprocă, nu mai puțin sinceră decât cea dintre Zidari și Erwin Kessler. Lui Sorin Dumitrescu nu îi este indiferentă calea pe care merg colegii săi de breaslă, soții Zidaru, căci el este mai întâi creștin, și abia după aceea artist. De aceea el vede în aplaudacul de circumstanță Erwin Kessler un pericol mai mare decât opțiunea însăși a lui Marian Zidaru. Când cineva din exterior, cu o oarecare notorietate locală, vine și te laudă în public, te susține chiar, cu cuvinte meșteșugite, însăilate în editoriale care rup gura castei sculptorilor, începi să crezi că într-adevăr ai dreptate și ești pe drumul cel bun. Or, Marian Zidaru avea mare nevoie mai degrabă de prieteni adevărați, care să-l tragă de mânecă pentru a nu se crede familiar, prea repede și fără motiv, cu „experimentele cu Duhul Sfânt”de la Noul Ierusalim, săpate adânc în lemn sau în marmură. Sorin Dumitrescu s-a dovedit a fi un astfel de prieten, arătându-i lui Zidaru că deja a mers prea departe, chiar dacă n-a simțit încă urmările pericolului. Dimpotrivă, Erwin Kessler derapează de la obișnuita sa linie, de critic capricios care caută mereu nod în papură celor pe care el îi scarmănă, trecând brusc la o neobișnuită admirație și susținere pe față și laudă festivă a demersurilor mistice al Zidarilor, pe care el de fapt nici nu le înțelege, și nici măcar nu are vreo tangență cu ele. Fără o experiență ortodoxă personală, este deci cu atât mai neavenit și mai inoportun să se pronunțe cineva în acest domeniu, lucru care îl irită până la pragul de reacție rapidă pe Sorin Dumitrescu. El vede în „schimbarea la față” a lui Erwin Kessler nu numai sinuciderea estetică a unui critic de duzină, ci și un instrument iresponsabil prin care cei adulați gratuit de el (Zidarii, în speță) sunt amenințați la rândul lor de sinuciderea estetică și religioasă.
Reproducem aici această „reacție rapidă”, apărută doar la câteva zile după șueta „critică” a lui Erwin Kessler, cu mențiunea că observațiile din paranteze aparțin autoarei acestui articol. Noul an a debutat printr-un eveniment deopotrivă neașteptat și dramatic: sinuciderea estetică a tânărului Kessler. Titlul rubricii CeArtă din revista ,,22", reușește într-un timp record să bage groaza în aproape toată suflarea artistică. Zvonul apariției unui neamț exterminator, care părea să-și fi propus ca țel ciufulirea săptămânală a celor mai plăvane biografii artistice și privirea chiorâșă a oricărei expoziții mai răsărite, a scurtcircuitat imediat toropita și nu mai puțin înfometată breaslă a sculptorilor. N-a fost necesar nici măcar răstimpul unui an de zile pentru ca tânărul Kessler să devină în ochii multora îndelung așteptatul critic "mântuitor", un fel de neo-Parsifal băștinaș, apt să izbăvească comentariul plastic de lauda complezent-durdulie și de tradiționalul ton economiastic. Care a putut fi secretul acestei ascensiuni amețitoare? Nu încape îndoială că Erwin Kessler este binișor înzestrat cu darul gazetăriei. Argumentația adesea labilă, topica încă stângace și, mai ales, folosirea neglijentă sau abuzivă a unor termeni și concepte, existente în articolele sale, n-au reușit totuși să covârșească talentul său specific - e drept, mai puțin frecvent - talentul de a pune în pagină tema aleasă. Altfel spus, tânărul critic știa "să cadreze" un demers expozițional sau, mai exact, simțea felul în care acesta putea fi extras util din vânzoleala manifestărilor circumstanțiale, pentru ca forma lui văzută, publică, să poată deveni materia unei prese incitante. Această însușire naivă a determinat și succesul articolelor sale. Acestea au respectat întotdeauna cu strictețe două principii: 1. "Comentații" trebuie aleși exclusiv din elita artelor frumoase și, dacă se poate, mai cu seamă, din tagma celor cu notorietate consolidată; 2. Comentariul aplicat acestora trebuie să fie mai cu seamă contondent, dar pe alocuri și nițel milostiv, pentru a bloca replica ocazională și a sminti cât mai eficace impresia "comentaților". După cum s-a putut lesne constata, lumea penibilei noastre tranziții adoră zgândărirea impudică a "intagibililor", șicanarea personalitățiilor consacrate. Perspicacității tânărului Kessler nu i-a scăpat această nenorocită dispoziție colectivă căreia, în mod "creator", i-a adăugat un stereotip comportamental cules din lumea fotbalului. Unui fotbalist care nu reușește să-l dribleze pe Maradonna, dar își dorește cu orice preț gloria fotbalistică, nu-i rămâne altceva de făcut decât să-i pună acestuia piedică; oricum analele fotbalului nu vor întârzia să-i consemneze în veac faultul scandalos. Ambițiosul nostru critic și-a însușit rapid lecția și s-a apucat să cotonogească pe ruptelea tot ce i-a ieșit mai de soi în cale. De la "prologi", "catacombiști" etc., până la Nicodim sau Călin Dan, toată lumea a fost trasă "grijuliu" în țeapă cu o fervoare sistematică și numele unei baricade care și-ar propune un ecarisaj estetic constând în darea în vileag a comportamentului provincial, a temelor răsuflate sau a formulărilor edulcorate prezente, chipurile, fie și tumoral, în lucrarea artiștilor de seamă. Împlinirea exigențelor celui de-al doilea "principiu director" l-a determinat pe tânărul Kessler să adopte stilistic un fel de lehamite ciufută, menită să-i susțină vorbirea pe șleau, grimasa posacă, trântirea părelnicului său adevăr în obrazul beneficiarului - într-un cuvânt, abandonarea oricărei delicateți verbale care să țină cont de vârstă, experiență sau prestigiul profesional al victimei. Pentru a pune surdină acestei strategii publicistice, insolența exprimărilor a fost deghizată în franchețe, bădărănia machiată în chip de observație frustră, iar nepriceperea livrată abil ca inapetență estetică. Câteva luni bune de campanie critică susținută și efectele n-au întârziat să se arate: tânărul Kessler aproape că reușise să-și instituționalizeze bombăneala săptămânală. Articolele sale începuseră să fie așteptate cu înfrigurare de inconștienții care riscaseră vreo expoziție personală sau de grup (s-ar putea bănui că în acest răstimp până și retururile revistei defunctului GDS au scăzut simțitor). Toate ar fi rămas bune și frumoase, cu atât mai mult cu cât vociferările sale publicistice ne deveniseră și nouă oarecum simpatice, dacă nefârtatul sau cine știe ce daimon plebeu nu l-ar fi împins pe tânărul nostru să părăsească pentru o clipă, ah, ce clipă!, cârtirea metodică și nitam-nisam, să se apuce să admire. (Observația 1: Fără îndoială că o asemenea spectaculoasă schimbare de macaz a lui E.K de la trosneală generalizată la admirație punctuală trebuie să fi avut o motivație profundă. Simpla prietenie de circumstanță cu Zidarii trebuie că nu ar fi fost suficientă, ci alta a fost cauza. Este mai plauzibil că, la cunoașterea sa precară privind afacerile celeste și avatarurile lumii imateriale, E.K. să fi luat în serios familiaritatea cu Duhul Sfânt, pe care o clamau îndelung și insistent Zidarii, pentru a conchide că o precauție gratuită nu strică. Cine ar fi nebun să-și permită să-L critice pe Dumnezeu, pe care nimeni nu L-a văzut, nici nu-L cunoaște? La urma urmei, nu se știe de unde sare iepurele, și ce coarne are, și ce rău împunge! Unde nu te pricepi, e mai bine să fii cuminte, căci riscurile vor fi mai mici.) Last edited by mariamargareta; 23.05.2010 at 01:51:10. |
#1999
|
|||
|
|||
![]()
Atoateștiutor în ceea ce-i privește pe alții, tânăruI Kessler nu și-a cunoscut limitele propriilor putințe. Facultatea de a admira ocupă palierul de sus - să zicem cel spiritual - al actualului critic. Nefiind nativă, această dispoziție rară urmărea îndeaproape creșterea spirituală a insului. Criticului obișnuit, pentru a putea fi cât de cât respectat, nu-i sunt de trebuință decât nițel simț al observației, un intelect neastâmpărat și oleacă de năduf social. În contrast, cel care admiră nu se poate lipsi de un sistem axiologic solid și de o educație îndelungată a văzului, care să-i ofere accesul la profunzimile tainicului limbaj al artei. Doar admirația poate transforma-transfigura actul critic într-un act de discernământ și abia exercițiul acestuia din urmă risipește poluarea pe care o provoacă mediului cultural judecata critică năbădăioasă. Atâta doar că actul de a admira reprezintă o boierie a inimii, mai greu accesibilă, boieria inimii culte. Că este așa și nu altfel îl probează faptul că până și starostele detractării moderne (a se citi criticii) a Apostolului Neamurilor, atunci când s-a hotărât și dânsul să admire, nu s-a năpustit să laude în neștire, ci a purces smerit prin prudente "exercices d'admiration".
(Observația 2: “Noua Evanghelizare” propusă de liderii pucioși prin Expozițiile soților Zidaru, care sunt trimiși ca soli care promovează încrustarea în piatră a “Cuvântului” Pucios , nu putea să nu stârnească o doză de precauție în primele exerciții de admirare ale lui E.K față de exercițiile cu Duhul Sfânt ale pucioșilor) Din păcate, neputința (neștiința) de a admira a tânărului Kessler n-a devenit putere (ca să-i parafrazez o emblemă recentă)! Spre stupoarea noastră, recent, biografia sa s-a poticnit tocmai în adularea locvacității neo-eshatologice a cuplului Zidaru și a bizareriilor pseudo-iconice zămislite de acesta. (Observația 3: Tocmai ineditul, bizarul, imponderabilul, imprevizibilul pe care îl observă E.K. la creația și la limbajul Zidarilor sunt și motivația schimbării lui de atitudine. Superficial, E.K. nu-și pune problema să cerceteze mai adânc, altmiteri ar fi descoperit că Zidarii nu sunt deloc originali și singulari, așa cum par, ci sursa reală a acestor „bizarerii” pe care ei o promovează la modul esteticii publice stă ascunsă în creația ezoterică delirantă a liderilor sectanți de la Pucioasa, de care ei ascultau pe vremea aceea ca de Dumnezeu) Delirul verbal al acestei perechi de pomină și imaginea tautologică care-i însoțește i-au fulgerat nefast luciditatea imberbă. Așadar, iată-l pe temutul comentator al ,,22"-lui beat de admirație, băgând capul cumințel sub patrafirul maglaviteanului sacerdot al Pucioasei. (Observația 4: Admirația [pe care o observă S.D. la E.K., alături de o oarecare “supunere” sub patrafirul unor “prooroci” pucioși pe care nu-i vede, nu-i cunoaște, dar îi simte ca pe niște urmași demni ai lui Petrache Lupu, ai căror soli sunt Zidarii] este fără îndoială, falsă. Ea ascunde o temere viscerală a lui E.K. față de fabulosul obscur, pe care nu-l poate circumscrie cumva, neavând aparatul critic minimal oferit de educația religioasă primară) Din articolul "Despre țară, artă și credință" (,,22" din 11/17 ian '95) cităm câteva din neocontemplațiile "fratelui" Kessler: expoziția intitulată emfatic "Curățirea României" - alminteri model audiovisual de pisălogeală sectantă - i se pare criticului că "propune literalmente un katharsis". (Observația 5: “Curățirea României” i se pare suspectă lui S.D. tocmai pentru că este promovată prin același limbaj prolix, gălăgios și pisălog cu care politicienii promit noi și noi “schimbări în bine” în fiecare campanie electorală, schimbări care rămân simple promisiuni pe hârtie. Or, logoreea nu îi este specifică lui Zidaru, dar el o copiază mecanic și sârguincios după modelul “Cuvântului” pucios, căruia îi acordă o fascinată atenție și credibilitate. După ani de zile, scurși între timp, premoniția lui S.D. se dovedește a fi fost corectă: România este tot mai murdară, tot mai îngălată, lipsită în continuare de stații de epurare, afumată de gaze de eșapament, mânjită de excremente și sufocată de pungi de plastic) Acadelele plastice confecționate din materiale prolixe și câteva bronzuri (care amintesc dureros) de momentul teafăr al sculptorului Marian Zidaru i se par proaspătului emul că re-investesc simbolic creștinismul cel mai autentic, în varianta sa ortodoxă. (Observația 6: S.D. surprinde aspectul cel mai nefericit al experimentelor plastice în care Zidarii circumscriu mesajul atribuit Duhului Sfânt unor chipuri cioplite: ortodoxia clamată de ei cea a “Cuvântului” care s-a făcut duh, este doar părelnică, fiind doar un simbol eșuat al autenticității ortodoxiei originale, în care Cuvântul S-a făcut trup, și așa a fost făcut cunoscut oamenilor care L-au mărturisit apoi lumii întregi) |
#2000
|
|||
|
|||
![]()
Potrivit troparelor lui Erwin Melodul, Fericitul Marian "este unul din puținii români care au reușit în decursul acestor ani să-și ducă la bun sfârșit proiectele", "oferă o paradigmă estetică cât și una existențială și morală totodată", "înfățișează nu numai o artă care tinde la perfecțiune, ci și pe el însuși ca un model uman, care să fie ascetic, tinde la perfecțiune", "se situează la frontierele ideologiilor ca un "contrabandist al spiritului"", "este singurul artist complet pe care-l posedă cultura română", "este îmbibat de un optimism mesianic" și, condacul stupefiant - "face parte din categoria "fericiților"" care în raport cu "realitatea imediată a declinului cotidian", dispune de "un orizont apropiat al beatitudinii profetizante" ș.a.m.d ... Dacă la cele de sus adăugăm și sforțările tânărului critic „hagiograf” de a chiureta opera Fericitului Marian de elucubrațiile mileraniste și de retorica compilată a "profețiilor" sale putem înțelege avatarurile pe care le provoacă actului critic lipsa de criterii și surescitarea egolatră.
(Observația 7: S.D. evidențiază că, probabil cea mai gravă tentativă a lui E.K. este de aceea de a prelua mesajele pucioase [promovate și de Zidaru ca acoperire pentru creațiile sale] și a le îmbrăca în poleiala limbajului adulativ de profesie. Criticul nu mai critică, ci admiră, și admiră în prostie, cu gura căscată. El vede în Marian Zidaru un “fericit”, termen care încearcă să sugereze o oarecare apropiere de rangurile bisericești cele mai înalte care beatifică pe păstorii cei vrednici, deși M.Z. n-a avut niciodată vreo chemare sau vreo aplecare spre viața clericală. Tentativele lui M.Z. de a reforma Biserica din temelii prin mesaje de dincolo [primite de la persoane despre care el afirmă nonșalant că nu trebuie să ne preocupe cine sunt și ce fac, deoarece „n-are importanță” prin cine vine “Cuvântul” Pucios – nepăsare care s-a dovedit a-i fi aproape fatală, câțiva ani mai târziu] sunt cotate de E.Kessler ca fiind o “contrabandă a spiritului”. Milenarismul militant al pucioșilor, la care aderă entuziast și M.Z., este ignorat de E.K. nu atât din neștiință, cât mai ales din calcul, ca să-i iasă pasiența admirării fără rezerve) Acest tip de admirație sinucigașă a făcut ca biografia estetică a tânărului Kessler să calce pe urmele nefericitului destin al omologului său Werther. După o rafală de gafe este imatur ca cineva să mai spere că vreun profesionist sau vreun iubitor de artă cu mintea teafără vor mai pleca urechea și îi vor mai lua în serios aprecierile critice oricât de perfecționată și de inspirată ar deveni redactarea acestora (și în ciuda oricărui sufragiu circumstanțial). Promițătoare până de curând, vorbăria - discurs a lui Erwin Kessker are în prezent toate șansele de a fi înghițită treptat de ambianța gregară care a odrăslit-o. Și, totuși, pentru ca tânărul nostru să nu deznădăjduiască cumva, este bine să știe că mai grozavă decât sinuciderea estetică este sinuciderea morală și mai cumplită decât aceasta este cea spirituală. Să nu fie! În rest... Păcat! Concluzie. Sorin Dumitrescu identifică la Erwin Kessler o surescitare egolatră care îl împiedică să vadă pericolul sectei “Noul Ierusalim”, care îl investește pe Marian Zidaru în sol și marionetă a liderilor pucioși. Marian Zidaru este cotat ca “profet”, deși el n-a făcut nici o profeție de la sine, ci întotdeauna a reprodus “profețiile” altora. Este cotat ca “fericit”, deși el n-a avut niciodată o reală funcție de conducere în sectă, iar experiența atașamentului lui la “Noul Ierusalim” s-a dovedit a fi un eșec personal cât se poate de trist. Este cotat un promotor al unei “paradigme estetice, cât și al uneia existențiale și morale totodată”, deși el a fost doar un ostaș ascultător care a încercat să dea formă văzută unor ordine de luptă cu morile de vânt, primite de la liderii pucioși, seniorii războiului nevăzut dintre imaginație și realitate. Demersul lui E.K. este sintetizat de S.D. printr-un cuvânt care pune punctul pe i. Acesta este cotat drept păcat; nu păcat de moarte, ce-i drept... dar totuși, păcat. |
![]() |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Fenomenul Posaga | poster | Exorcismul | 13 | 13.01.2015 14:22:59 |
Cetatea Noul Ierusalim | idealist | Calugarul | 12 | 18.01.2013 11:13:01 |
Fenomenul Emo - o cultura a instabilitatii psihice si sufletesti | geo.nektarios | Secte si culte | 3 | 01.04.2011 17:38:21 |
mesaj de la noul ierusalim | anaana71 | Secte si culte | 417 | 31.01.2011 15:31:40 |
|