Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Generalitati > Generalitati
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 03.06.2010, 11:33:22
topcat
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de HoratiuM Vezi mesajul
La faptul că pulsiunea genetică e depășită, dublată sau negată în viața umană: avem cultura împreună cu toate semnificațiile ei și cu religiile ei, avem creațiile umane culturale care nu au nimic de a face cu genetica, ci sunt acte gratuite din punctul de vedere al eficacității lor materiale, avem sacrificiul de sine pentru valori și idei, iar nu pentru perpetuarea speciei, avem suicidul, avem avortul, avem dragostea sexuală fără finalitate biologică, avem inconștientul, avem dorința și chiar și pulsiunile care sunt cu totul altceva decât instinctele de care dispun ființele animale.
Chiar daca nu sint atit de evidente ca in alte cazuri, actele pe care le enumeri se pot explica evolutiv.
p.s. genele nu vor sa perpetueeze specia, ele "vor" sa se perpetueze pe ele insele

Citat:
În prealabil postat de HoratiuM Vezi mesajul
Pentru imposibilitatea matematizării ființei umane: avem conceptele, în primul rând, care, atunci când au a face cu logica transcendentală sau cu semnificațiile de orice fel, nu mai pot fi matematizate — înseși noțiunile de bază ale matematicii, cum e, de pildă, o funcție, au nevoie de conceptualizări de bază care nu mai pot fi descrise matematic. Apoi, e întreaga subiectivitate cu toate trăirile ei, adesea amfibolice, confuze, contradictorii, ambivalente etc. etc.. Încearcă să le matematizezi, să vedem dacă poți. Nu putem matematiza, de asemenea, valorile morale, valoarea vieții umane, de pildă, sau moralitatea sau imoralitatea homosexualității etc. etc.. Mai este iubirea, mai este ura, plictisul etc. etc.. Nici măcar conștiința nu este descriptibilă matematic. Abia anumite procese ale creierului angajate conștient sau inconștient ar putea fi descrise matematic în mod coerent, dar nu conștiința. Chiar aveai nevoie de astfel de enumerări cu privire la chestiuni atât de banale și de evidente?
Exista teorii, ca de pilda teoria computationala a mintii, care reuseste sa matematizeze multe din deciziile noastre.
Citat:
În prealabil postat de HoratiuM Vezi mesajul
Conștiința nu poate fi redusă la chimie și la fizică deoarece toate acestea sunt determinații. Or, conștiința este distinctă de ele întrucât le cunoaște. Altfel, ar fi identică lor
Imi e greu sa-ti urmaresc limbajul. Ai putea sa explici mai pe larg, te rog?
Reply With Quote
  #2  
Vechi 04.06.2010, 17:56:57
HoratiuM HoratiuM is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 24.08.2009
Mesaje: 170
Implicit

Citat:
În prealabil postat de topcat Vezi mesajul
Chiar daca nu sint atit de evidente ca in alte cazuri, actele pe care le enumeri se pot explica evolutiv.
p.s. genele nu vor sa perpetueeze specia, ele "vor" sa se perpetueze pe ele insele


Exista teorii, ca de pilda teoria computationala a mintii, care reuseste sa matematizeze multe din deciziile noastre.

Imi e greu sa-ti urmaresc limbajul. Ai putea sa explici mai pe larg, te rog?
Evoluția ar putea să explice exclusiv problemele biologice. Nicidecum cele culturale. Nici nu are rost să intrăm aici în detalii. Ai citit prea mult Dawkins.

Matematizarea minții poate să însemne cel mult modul în care au loc procesele cognitive. Dar mintea noastră nu e doar cognitivă. Ea mai are și concepte. Care sunt altă mâncare de pește. Repet: urgent mânuța pe Kant.

Nu poți avea acces la o reprezentare a unui obiect dacă nu ești diferit de obiectul respectiv. De asemenea, nu ai acces la integralitatea unui element atunci când ești pe poziția de parte. Conștiința este, prin urmare, un întreg diferit. Ca întreg, este întotdeauna dincolo de părți. Este nedeterminată, o formă de nimic, pur și simplu; adică un negativ față de toate determinările pe care le-a depășit, adică le-a negat (vz. "Certitudinea sensibilă" din "Fenomenologia Spiritului" lui Hegel). Ca diferență, ea este reflexivă, adică știe că este ea însăși și știe că obiectul este în fața ei. Totodată, prin aceeași diferență are loc gândirea: diferența tematizează posibilul, adică alt-ceva-ul. Tot astfel avem certitudini deoarece ele apar în urma depășirii unei îndoieli: mai întâi ne întrebăm: de ce așa și nu altfel?
Reply With Quote
  #3  
Vechi 04.06.2010, 23:52:31
topcat
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de HoratiuM Vezi mesajul
Evoluția ar putea să explice exclusiv problemele biologice. Nicidecum cele culturale. Nici nu are rost să intrăm aici în detalii. Ai citit prea mult Dawkins.
E vorba de evolutia replicatorilor generici (inclusiv cei culturali), nu in mod special al genelor.

Citat:
În prealabil postat de HoratiuM Vezi mesajul
Matematizarea minții poate să însemne cel mult modul în care au loc procesele cognitive. Dar mintea noastră nu e doar cognitivă. Ea mai are și concepte. Care sunt altă mâncare de pește. Repet: urgent mânuța pe Kant.
As putea sa iti insir toate obiectiile lui Schopenhauer necesitatea existentei categoriilor kantiene, dar banuiesc ca le cunosti.

Citat:
În prealabil postat de HoratiuM Vezi mesajul
Nu poți avea acces la o reprezentare a unui obiect dacă nu ești diferit de obiectul respectiv. De asemenea, nu ai acces la integralitatea unui element atunci când ești pe poziția de parte. Conștiința este, prin urmare, un întreg diferit. Ca întreg, este întotdeauna dincolo de părți. Este nedeterminată, o formă de nimic, pur și simplu; adică un negativ față de toate determinările pe care le-a depășit, adică le-a negat (vz. "Certitudinea sensibilă" din "Fenomenologia Spiritului" lui Hegel). Ca diferență, ea este reflexivă, adică știe că este ea însăși și știe că obiectul este în fața ei. Totodată, prin aceeași diferență are loc gândirea: diferența tematizează posibilul, adică alt-ceva-ul. Tot astfel avem certitudini deoarece ele apar în urma depășirii unei îndoieli: mai întâi ne întrebăm: de ce așa și nu altfel?
Eu l-as lasa deoparte pe Hegel si l-as citi pe Dennet, pentru care sinele e o iluzie :)
http://www.newsweek.com/1992/04/19/i...-illusion.html
Reply With Quote
  #4  
Vechi 06.06.2010, 20:33:00
HoratiuM HoratiuM is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 24.08.2009
Mesaje: 170
Implicit

Citat:
În prealabil postat de topcat Vezi mesajul
E vorba de evolutia replicatorilor generici (inclusiv cei culturali), nu in mod special al genelor.


As putea sa iti insir toate obiectiile lui Schopenhauer necesitatea existentei categoriilor kantiene, dar banuiesc ca le cunosti.


Eu l-as lasa deoparte pe Hegel si l-as citi pe Dennet, pentru care sinele e o iluzie :)
http://www.newsweek.com/1992/04/19/i...-illusion.html
Replicatori genetici culturali te asigur că nu există. Mema e o aberație de-a lui Dawkins și orice filosof sau antropolog serios nici nu se uită la aceste găselnițe inepte.

Și eu ți-aș putea înșira o grămadă de obiecții la filosofia schopenhaueriană - cum e, de pildă, acea vizare a intuiționismului pe care se fundează întreaga lui doctrină - și care sunt deja formulate in nuce în primul capitol al "Fenomenologiei Spiritului" (vizarea nemijlocită - Meinung). Și aș mai putea să-ți menționez că nu prea văd cum ar putea fi reduse toate cele 12 categorii la cauzalitate, când cauzalitatea deja presupune identitatea și diferența care întemeiază titlurile Calității (realitate, negație, limitație), ale Cantității (unitate, pluralitate, totalitate) și ale Relației (inerență/subzistență, cauzalitate/dependență, comunitate). Cel mult am putea discuta reducerea la principiul rațiunii suficiente a titlului Modalității (posibil/imposibil, existent/inexistent, necesar/contingent). Dar nici asta nu e foarte sigur.

Critici la adresa lui Kant au venit din multe părți. Iar despre categorii ne oferă opinii interesante și Noica. Dar până la a-l da jos pe Kant până ce nu e citit și înțeles, mai e cale lungă.

Cu atât mai ridicol e îndemnul tău de a-l privilegia pe Dennett în dauna lui Hegel. Nu știi ce spui. E ca și cum ai pune un homuncul (Dennett) lângă un monstru care se mișcă undeva între Himalaya și Groapa Marianelor (Hegel). Pe de altă parte, Hegel, pe care nu l-ai citit ca să-i citești în schimb pe Dennett și Dawkins, a depășit kantianismul cu adevărat. Dar asta e altă poveste.

În ce-l privește pe Dennett și snoava lui cu "the mind is an illusion" - în viața mea nu mi-a fost dat să aud auzindu-se vorbind mai mari idioți. Îmi pare rău pentru ad hominem, dar nu mă pot abține aici. Cum adică e o iluzie eul? Conștiința? Dar dacă e o iluzie, Dennett de unde știe?!?! Cine anume pronunță sentința asta?!?! Iluzia?!?!? Păi, dacă iluzia ajunge să spună despre sine adevăruri... e mare Dennett ăsta! Atât de mare încât cred că va ajunge în curând să depășească grămada de bălegar de la bunică-mea din poiată.

Adică, eu îl felicit pe Dennett pentru performanța de a-și face iluzia să vorbească și să cunoască adevărul despre ea însăși. Ba, mai mult, li se adresează și altor iluzii. Mă rog... Gusturile nu se discută. Dar, spre deosebire de Dennett, eu, împreună cu mulți alții, nu avem obiceiul să stăm de vorbă cu propriile halucinații.

În articol, care e o glumă pe care nici nu știu cum s-o clasez, la "bad" sau la "pathetic", ni se spune că, "de-a lungul evoluției organismele s-au obișnuit să aibă aceste ficțiuni despre ele însele prin experiență cumulativă precum niște păsări care își fac cuibul dintr-un amestec de lucruri găsite". Și ni se mai spune că e un fel de "reprezentare" a sinelui. Adică tipul ăsta merită premiul internațional pentru prostie de patru'ș'opt de karate la crăpat bârna intrată-n ochi. Cum să facă o "ficțiune" ceva care nu are nici un fel de conștiință?!? Și cum să aibă reprezentări ceva ce nu există?!? - Mă rog, nu vreau să intru în chestiuni delicate și nuanțate, precum problema infinitului în act și a nedeterminării conștiinței, căci cu Dennett nu ai ce discuta așa ceva. Că un infinit în act (așa cum e conștiința) nu se poate obține prin simple adițiuni și amestecuri din "chestii găsite" (eventual rahat, ca să fie mai "substanțială" "teoria") - este o problemă pe care indivizi, incomplet individuați, precum Dennett nici măcar nu o miros.

De altfel, toată prostia lui Dennett e moștenită de la Ryle care, în "The Concept of Mind", face niște acrobații logice de își rupe capul. În primul rând, cine mai înțelege azi dualismul cartezian după reprezentarea homunculului, nu știe nimic din filosofia carteziană. În al doilea, când Ryle debitează găselnița analogiei cu universitatea, denunță acolo, de fapt, chiar poziția lui proprie și, implicit, pe a lui Dennett: Ryle spune că un om, fiind purtat prin campusul și clădirile unei universități, după ce vede tot ce ține de baza ei materială - clădiri, parc, anexe, angajați etc. - se întreabă naiv "Bine, dar unde e universitatea?!". După același model, crede el, dualiștii s-ar întreba, după ce văd toate regiunile, părțile și funcțiile creierului și manifestarea întregului sistem psihic, "unde e mintea?".

Păi, problema e că mintea sau, mai degrabă, conștiința sau sufletul e ceva nedeterminat. Ceva inasignabil vreunei zone, funcții etc. determinate din corpul nostru. Ea poate foarte bine să corespundă unei asocieri organice (zona superioară a craniului), dar nu e ceva ce ar putea fi identificat material la acest nivel. De aceea, naivii care se întreabă "unde e sufletul?" sunt chiar idioții de Ryle și de Dennett: pentru că ei înșiși resping metafizicul tocmai pentru că nu-l pot detecta în fizic. Tocmai ei sunt cei care se așteaptă să găsească ceva determinat, ceva pe care să poți pune mâna, doar sunt materialiști declarați, amândoi. Tocmai ei sunt cei care nu înțeleg unde e universitatea după ce i-au văzut toată baza materială, pentru că se așteptau ca universitatea să fie o ființă materială, în carne și oase ori în beton și sticlă. Tocmai ei sunt cei care cred că eul sau conștiința ar trebui să fie un homuncul.

Inutil să mai repet cât de primitivă e această așa-zisă "filosofie" a materialiștilor. Nu e altceva decât un infantilism al unor retarzi care iau lucrurile în sens literal și apoi proclamă victoria științei asupra literei pe al cărei corp nu l-au putut viola niciodată pentru că nu-l văd în palpitația cărnii.

Încă ceva. Polemica asta nu mai poate continua așa. Mi-ai demonstrat până acum - îmi pare rău, dar trebuie să ți-o spun pe șleau - că ești un semidoct care se ascunde după paravanul științei și care aruncă praf în ochii celor dispuși să se lase impresionați. Mi-ai arătat că ești capabil de o ipocrizie ce tinde către infinit. Adică, nu ești în stare să citești Kant sau Hegel, dar îmi dai replici oblice cu Dawkins și Dennett. Diferența e că eu am citit și Kant și Hegel, dar și Dawkins și Dennett și nu există termen de comparație. Tu nu i-ai citit decât pe cei din urmă. Ești foarte pasionat să disprețuiești și să neglijezi lucruri care vă depășesc pe voi toți, atei, mic și mare. Și ai un tupeu incredibil proclamând falsitatea acestor lucruri care te depășesc. Asta dă foarte prost. Cu atât mai mult cu cât mi-ai arătat că nu stăpânești proprietatea termenilor nici măcar în știință, unde îți arogi competențe.

Nu am să-ți mai răspund niciodată, indiferent ce ai să îmi mai spui. E pierdere de vreme. Nu atâta timp cât nu arăți bune intenții și onestitate.

Îți urez numai bine. Și ți-aș recomanda să nu te mai obosești să-mi dai replici. Ai să te faci de râs din nou.

P.S. - E Estetica transcendentală. Nu "Etica" transcendentală.
P.S. 1 - Patologiile psihice ne arată chiar că sinele este și nedeterminat. Și nimeni nu pretinde că ar fi ceva punctual și absolut de bine definit, tocmai de aia. Adică se cam bănuiește de vreo câteva sute de ani că e ceva care e dincolo de "punctual" și "bine definit". Himere dintr-astea caută numai scientiștii.
P.S. 2 - Pentru cei care vor să știe că există și alte opinii asupra chestiunii relației dintre conștiință și corp, ba chiar poziții ale unor neurologi consacrați care se întâmplă să fie dualiști - vezi "The Self and Its Brain" de K. Popper și J. Eccles (New York, Springer International, 1977). J. Eccles a luat Nobelul la secțiunea de fiziologie și medicină în 1963 pentru lucrările lui asupra sinapselor, iar poziția sa este expusă în mai multe cărți pe tema relației dintre minte și corp: de exemplu, "Facing Reality" și "Understanding the Human Brain".

Last edited by HoratiuM; 01.08.2010 at 15:13:36.
Reply With Quote
  #5  
Vechi 07.06.2010, 08:47:40
topcat
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de HoratiuM Vezi mesajul
Replicatori genetici culturali te asigur că nu există. Mema e o aberație de-a lui Dawkins și orice filosof sau antropolog serios nici nu se uită la aceste găselnițe inepte.
Nu vorbesc de replicatori genetici culturali ci de cei culturali.
Citat:
În prealabil postat de HoratiuM Vezi mesajul
Critici la adresa lui Kant au venit din multe părți. Iar despre categorii ne oferă opinii interesante și Noica. Dar până la a-l da jos pe Kant până ce nu e citit și înțeles, mai e cale lungă.
Nu am pretentia sa il dau jos eu pe Kant, dar banuiesc ca alde Schopenhauer si altii l-au citit si inteles.
Citat:
În prealabil postat de HoratiuM Vezi mesajul
Că un infinit în act (așa cum e conștiința) nu se poate obține prin simple adițiuni și amestecuri din "chestii găsite" (eventual rahat, ca să fie mai "substanțială" "teoria") - este o problemă pe care indivizi, incomplet individuați, precum Dennett nici măcar nu o miros.problema e că mintea sau, mai degrabă, conștiința sau sufletul e ceva nedeterminat. Ceva inasignabil vreunei zone, funcții etc. determinate din corpul nostru. Ea poate foarte bine să corespundă unei asocieri organice (zona superioară a craniului), dar nu e ceva ce ar putea fi identificat material la acest nivel.
Pai tocmai pentru ca ceva nedeterminat, inasignabil vreunei zone si functii determinate si nedetectabil fizic ar trebui sa ne faca sa ne gindim ca sinele o iluzie. Asa cum, de pilda, o iluzie este impresia ca organismele au evoluat tocmai pentru a apare omul sau inteligenta sau constiinta de sine.
Citat:
În prealabil postat de HoratiuM Vezi mesajul
Mi-ai demonstrat până acum - îmi pare rău, dar trebuie să ți-o spun pe șleau - că ești un semidoct care se ascunde după paravanul științei și care aruncă praf în ochii celor dispuși să se lase impresionați. Mi-ai arătat că ești capabil de o ipocrizie ce tinde către infinit. Adică, nu ești în stare să citești Kant sau Hegel, dar îmi dai replici oblice cu Dawkins și Dennett. Diferența e că eu am citit și Kant și Hegel, dar și Dawkins și Dennett și nu există termen de comparație. Tu nu i-ai citit decât pe cei din urmă. Ești foarte pasionat să disprețuiești și să neglijezi lucruri care vă depășesc pe voi toți, atei, mic și mare. Și ai un tupeu incredibil proclamând falsitatea acestor lucruri care te depășesc. Asta dă foarte prost. Cu atât mai mult cu cât mi-ai arătat că nu stăpânești proprietatea termenilor nici măcar în știință, unde îți arogi competențe.
Bineinteles ca sint un semidoct in materie de filozofie (si nu numai), asa cum tu esti un analfabet in domeniul fizicii.
Repet, nu eu declar falsitatea, au fost altii, mai competenti.
Reply With Quote
  #6  
Vechi 08.06.2010, 07:03:48
Traditie1 Traditie1 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 10.10.2008
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.719
Implicit

Citat:
În prealabil postat de topcat Vezi mesajul
Nu vorbesc de replicatori genetici culturali ci de cei culturali.
Și aia tot aberație e. Cultura nu se modelează singură, este conștiința umană cea care sortează și îmbogățește deliberat. Conștiință care voi ziceți ca nu există. Mema e o inepție iar tu înghiți fără discernământ orice, dacă e produs de idolul tău, Dawkins.



Citat:
Pai tocmai pentru ca ceva nedeterminat, inasignabil vreunei zone si functii determinate si nedetectabil fizic ar trebui sa ne faca sa ne gindim ca sinele o iluzie. Asa cum, de pilda, o iluzie este impresia ca organismele au evoluat tocmai pentru a apare omul sau inteligenta sau constiinta de sine.
Asta pentru că în mintea ta afectată de autoîndoctrinare totul trebuie să fie materie (ceva detectabil sau măsurabil), ceea ce de asemeni o inepție. De ce ar fi totul materie?

Citat:

Bineinteles ca sint un semidoct in materie de filozofie (si nu numai), asa cum tu esti un analfabet in domeniul fizicii.
Repet, nu eu declar falsitatea, au fost altii, mai competenti.
Nu știi ce este semidoctul. Semidoctul nu e un incult ci un incult care se crede cult făcând confuzii care fac discuția cu el inutilă.

Oricum, ceea ce ți-a reproșat Horațiu mai mult e lipsa de caracter, viclenia, ipocrizia de a nu recunoaște când greșești, de a ocoli adevărul cu tertipuri ieftine. Și același lucru ți l-a reproșat și Inorog, eu, poate și alții, deci e real.


Iar remarca cu analfabetismul în fizică, pe lângă că e o atitudine surprinzător de puerilă, mă face să cred că ești incompetent și în acest domeniu sau că acele cunoștințe cu care te lauzi nu au mare valoare.
__________________
Cereți și vi se va da; căutați și veți afla; bateți și vi se va deschide.
Că oricine cere ia, cel care caută află, și celui ce bate i se va deschide

Last edited by Traditie1; 08.06.2010 at 07:12:18.
Reply With Quote
  #7  
Vechi 08.06.2010, 07:18:27
cocacoc cocacoc is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 11.05.2010
Mesaje: 449
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Traditie1 Vezi mesajul
Semidoctul nu e un incult ci un incult
Logica bat-o vina .
Reply With Quote
  #8  
Vechi 08.06.2010, 08:48:16
topcat
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Traditie1 Vezi mesajul
Și aia tot aberație e. Cultura nu se modelează singură, este conștiința umană cea care sortează și îmbogățește deliberat. Conștiință care voi ziceți ca nu există. Mema e o inepție iar tu înghiți fără discernământ orice, dacă e produs de idolul tău, Dawkins.
Ai putea sa imi spui unde am spus eu ca mema se raspindeste intr-un mod orb, fara ca omul sa o imbogateasca (si chiar sa o produca) deliberat?
De asemenea, ai putea sa imi spui unde am spus eu ca nu avem constiinta?
Citat:
În prealabil postat de Traditie1 Vezi mesajul
Asta pentru că în mintea ta afectată de autoîndoctrinare totul trebuie să fie materie (ceva detectabil sau măsurabil), ceea ce de asemeni o inepție. De ce ar fi totul materie?
Simplu, pentru ca nu s-a pus in evidenta imaterialul.
Citat:
În prealabil postat de Traditie1 Vezi mesajul
Nu știi ce este semidoctul. Semidoctul nu e un incult ci un incult care se crede cult făcând confuzii care fac discuția cu el inutilă.
Oricum, ceea ce ți-a reproșat Horațiu mai mult e lipsa de caracter, viclenia, ipocrizia de a nu recunoaște când greșești, de a ocoli adevărul cu tertipuri ieftine. Și același lucru ți l-a reproșat și Inorog, eu, poate și alții, deci e real.
Ceea ce eu as putea sa ii reprosez lui HoratiuM este ca foloseste limbajul pentru a ascunde, nu pentru a dezvalui idei.
Iar voua pentru ca preferati un limbaj greoi, incilcit si obscur din care nu intelegeti nimic si mai si sustineti ca sint argumente tari. Faptul ca folosesti o retorica puternica nu inseamna ca folosesti argumente.
Citat:
În prealabil postat de Traditie1 Vezi mesajul
Iar remarca cu analfabetismul în fizică, pe lângă că e o atitudine surprinzător de puerilă, mă face să cred că ești incompetent și în acest domeniu sau că acele cunoștințe cu care te lauzi nu au mare valoare.
Nu am cum sa-ti arat ca nu e asa, pentru ca nu ai cum sa verifici.
Reply With Quote
Răspunde



Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
“Richard Wurmbrand” un documentar de Lucia Hossu Longin penticostalul Secte si culte 4 04.10.2012 11:54:17
Nervul laringial si viclenia lui Richard Dawkins flying Teologie si Stiinta 88 23.09.2011 18:24:40
Despre creationism, evolutie si design inteligent cu George Coyne si Richard Dawkins scrabble Teologie si Stiinta 179 30.10.2009 10:13:07