![]() |
![]() |
|
#20
|
||||
|
||||
![]()
Ceea ce observ eu, în bisericile de rit latin din Ro, este o mai slabă reprezentare a generației de mijloc. Tinerii, ca și vârstnicii, sunt bine reprezentați. Dar prototipul de enoriaș care vine mai rar la biserică este: bărbat între 40-50 de ani.
În bisericile de rit răsăritean din Ro, tinerii sunt foarte puțini, fiindcă se duc în bisericile de rit apusean. Sau au trecut la ortodocși, sau nu se mai duc la nici o biserică. Ăsta, din câte am înțeles, e un fenomen specific Bucureștiului, în leagănul ardelenesc nu este așa. La agapele frățești la care merg, și unde mă simt un junior, subiectul principal de conversație este viața ardeleneasă interbelică. Cei ca mine, nevând nici cea mai mică legătură nici cu Ardealul, nici cu viața interbelică, probabil că nu rezonează și reacționează cu picioarele, mergând la slujbă la frații latini. Ar mai fi o cauză: trebuie să mergem la liturghie nu numai duminica, ci și în cele 10 (?) zile de poruncă ce nu cad duminica. Slujbele greco-catolice încep la orele 10 sau 11, exact când lumea e la serviciu (sau la școală ori facultate). Un vechi canon răsăritean, rămas neabrogat, interzice două liturghii în aceeași zi la aceeași biserică. Deci, ca să îți îndeplinești obligația pentru zile feriale non-duminicale, singura posibilitate este să mergi în bisericile de rit latin, unde au loc liturghii de după-amiază și de seară. Un memoriu adresat Sf Sinod, prin care se cerea abrogarea acelui canon făcut în vremea când oamenii își făceau programul ei înșiși, a rămas, deocamdată, fără răspuns. Sau, se poate menține canonul, dar muta liturghia de la 10 dimineața la 6 după amiaza, nimic nu interzice. Să sperăm că, în timp, acest aspect se va rezolva. Un alt lucru care îi ține pe mulți tineri departe de bisericile răsăritene este recentul curent hiper-bizantinist. Reintroducerea unor cântări specific bizantine, în manieră cântată pe nas, psalmodiată și înalt repetitivă este o idee foarte discutabilă, cu bune și rele. Din punct de vedere strict pastoral, cele rele îmi par a prevala. Sunt muzici făcute în vremuri în care viața avea alt ritm decât cel de azi, în care oamenii, mai ales cei tineri cu nerăbdarea vârstei, nu se pot regăsi. Însă, cauza cea mai importantă a scăderii procentului de practicanți este relaxarea omileticii, fenomen care probabil că e și mai evident în vest decât la noi. Timp de secole, lucrurile erau foarte limpezi: ca și catolic, aveai obligațiile A, B și C, "C" fiind participarea la viața de credință, ceea ce presupune minimum liturghia în zile feriale, postul, o spovadă și o cuminecare pe an. Nu era mult, dar nici puțin și, respectând condițiile A, B și C, puteai fi sigur că te vei mântui. Acuma, mai rar aud despre obligații ecleziale la predică. Ceea ce aud este că ar fi foarte frumos să dăruiesc unor copii săraci ciorăpei, că atunci înseamnă că Îl încalț pe Cristos. Să Îl ascult pe Cristos duminica și să stau la masă cu El nu mai aud că ar fi necesar.
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc ! www.catehism.com http://regnabit.wordpress.com Last edited by Mihnea Dragomir; 12.08.2010 at 21:33:09. |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Marturisirea credintei | antoniap | Biserica Ortodoxa Romana | 72 | 27.12.2013 19:30:21 |
Libertatea credintei | Daniel_7 | Despre Biserica Ortodoxa in general | 10 | 14.09.2011 09:28:24 |
Inceputul credintei... | Man Teo | Generalitati | 143 | 10.09.2011 09:52:42 |
Nevoia credintei | Kronos | Generalitati | 16 | 26.06.2011 17:17:25 |
Universul Credintei TVR | C-tin | Biserica Ortodoxa Romana | 2 | 27.03.2008 23:56:48 |
|