Citat:
În prealabil postat de Lavrentiu
Este adevarat ca Tainele lucreaza prin colaborare, dar nu trebuie sa uitam ca copiii sunt cei mai aproape de Hristos, ca si puritate a sufletului. Din acest motiv eu consider ca Botezul lucreaza in ei mai bine decat in mine, acum.
Nu vorbim de vreo lucrare ezoterica, ci de colaborarea Vietii cu cei ce se impartasesc de Ea. Mantuirea nu este rod al ratiunii sau al curatirii de pacate (pe care oricum copiii nu le au), ci este dar al lui Dumnezeu. Curatirea sufletului este necesara pentru noi ca sa il putem percepe pe Dumnezeu printr-o miscare de la complex la simplu; copiii insa sunt mai "afini" fata de Dumnezeu, in simplitatea lor.
Botezul si Euharistia fac parte din taina relatiei dintre micuti si Viata pe care le-o ofera Hristos. Oricine se interpune intre ei si Hristos face, dupa parerea mea, un pacat foarte mare, uitand cuvintele Mantuitorului: "Lasati copiii sa vina la mine..."
Si sa nu uitam ca si dintre catehumeni erau multi care au devenit eretici (de ex. Arie), deci botezul la maturitate nu te scuteste de necredinta sau de erezie.
|
Domnule, eu cred că am spus foarte clar că părerea mea este că sunt pentru botezul la copiilor, dar cu condiția ca aceia care își iau răspunderea pentru călăuzirea lor în viața creștină ortodoxă să fie ei la rândul lor adevărați creștini, responsabili, buni cunoscători ai credinței creștine adevărate, adică ortodoxe, nu oameni care ei în primul rând nu sunt creștini adevărați atât după trăire cât și după cunoaștere. Părerea mea este ca nașii să fie aleși după viețuirea și cunoașterea ortodoxiei, iar părinții și nașii, care ei nu se află într-o stare de trăire și cunoaștere a ortodoxiei, să se pună la punct sub atenta observare a preoților, episcopilor și duhovnicilor, iar doar mai apoi sau chiar și concomitent să se săvârșească taina botezului pruncilor sau copiilor. Ceea ce vreau să semnalez este că este necesar, din punctul meu de vedere, ca sfânta taină a botezului să fie conștientizată în toate aspectele ei, dacă nu de cei mici, atunci cel puțin de aceia care sunt la vârste mature și că responsabilitatea cea mai mare cu privire la inițierea și trăirea unei adevărate vieți creștine ortodoxe atârnă pe umerii slujitorilor sfintelor altare ale Bisericii, dar și pe umerii celor care deja sunt creștini ortodocși.
Deasemenea, slujitorii altarelor, dar nu doar ei ci și ceilalți creștini orotdocși, trebuie, cred eu, să vegheze la cât mai buna catehizare și îndrumare a celor botezați, iar aceasta cere într-adevăr mai multă muncă pentru slujirea sufletelor creștinilor.