Daca veti cauta o carte numita ,,
Isus Hristos Pantocrator"scrisa de acest
om adica
Preot Profesor Dr.Dumitru Popescu(1929-2010) va veti gasi in fata unuia dintre
cele mai bune tratate de teologie dogmatica.Este scris din perspectiva ortodoxa dar eruditia,echilibru si argumentatia ma fac sa afirm cu tarie ca este unul dintre cele mai bune tratate de acest tip pe care le-am citit.Cartea a fost scrisa cu ocazia implinirii a 100 de ani de la nasterea Parintelui Dumitru Staniloae.
Veti afla,citind fie si numai ,,
Prologomena"din acesta carte veti vedea cum Dumnezeu a pregatit lumea pentru intimpinarea Fiului prin intermediul filosofiei antice,cum piedica argumentului ,,a-logic"al lumii antice a fost magistral indepartata de catre Atanasie cel Mare,ce inseamna simfonia cosmica a caracterului plin de armonie rationala si splendoare estetica a Intelepciunii lui Dumnezeu,cum a argumentat Grigore de Nyssa,in lumina ordinii rationale a creatiei si a mantuirii ei cosmice ca Hristos este inceputul,mijlocul si sfarsitul veacurilor,de ce crestinismul rasaritean si cel apusean au apucat-o pe drumuri diferite,cine a pus bazele procesului de confesionalizare a crestinismului(aici unii vor avea o surpriza),de ce Platon si Aristotel s-au numarat printre cauzele Reformei protestante,de ce controversa dintre scolastici si reformatori exista si astazi,de ce civilizatia vestica a mers mai rapid pe drumul cunoasterii naturii decat ceea rasariteana ,diferente privind Euharistia,motivul pentru care ,,pe bolta ceea mai inalta a fiecarui lacas de cult ortodox strajuieste icoana lui Hristos,Pantocratorul intregului univers" precum si multe altele.
Ar fi interesant de reluat acesta discutie purtata pe acest topic dupa citirea acestei carti.
Precizez ca ceea ce ati citit mai sus sunt doar cateva idei de inceput.Tratatul abia incepe din acest punct.Bibliografia este aleasa cu o intuitie si pregatire intelectuala de exceptie iar cartea merita tot efortul de a fi gasita si citita cu atentie,fara graba si te indeamna spre o gandire mai profunda a anumitor aspecte istorice.Dupa citirea ei parca Westminster Confession of Faith,cu al sau ,,
Christian Liberty and Liberty of Conscience" pare mult mai explicabila din punct de vedere al efectelor filosofiei antice pe anumite aspecte,mai ales cand vezi un cuvant cheie:,,
reason".
Depinde de fiecare cat de dispus este sa sondeze prin adevarurile istorice pline de praful uitarii
.
O sa inchei acesta pledoarie a mea in favoartea unei carti,in timpuri tulburi,cu un citat chiar din ,,Prologomena"acestei carti de exceptie:
,,
Ca Ratiune a lui Dumnezeu,
Logosul a dat sens lumii dincolo de nebunia acesteia si de puterea raului.
Ca structura a cosmosului Logosul a spus ca ar putea exista un sistem si o legatura intre elementele disparate ale universului,dupa cum s-a si dovedit.
Ca Mantuitor al cosmosului,
Logosul nu a smuls faptura umana din starea ei de bine a odihnii create ci a transformat ordinea creatiei intr-un cadru potrivit pentru o umanitate transfigurata.
Iar ca finalitate a cosmosului Logosul intruchipeaza speranta ca fiinta umana va cunoaste si ea schimbarea de la conditia trecatoare si lumeasca la ceea nestricacioasa si vesnica"
Ca sa apelez la un truc din copilarie:
restul veti afla daca o veti citi.