Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Biserica Ortodoxa si alte religii > Biserica Romano-Catolica
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #131  
Vechi 01.11.2010, 21:25:02
Mihnea Dragomir's Avatar
Mihnea Dragomir Mihnea Dragomir is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.02.2010
Locație: Ținuturile Loirei, Franța
Religia: Catolic
Mesaje: 7.736
Implicit

Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
(...)Sf. Maxim, unde desi acesta spune ca purcede numai de la Tatal, (...)
Ia să vedem ce spune exact Sf Maxim despre chestiune:

"Prin natură, Spiritul Sfânt în existența Sa Își ia originea în mod substanțial de la Tatăl prin Fiul." (Întrebări pentru Thalassiu, 63).

Sursa: http://www.catholic.com/library/Filioque.asp

Dacă mai aveți și alți sfinți părinți despre care pretindeți că ar fi declarat că Duhul Sfânt purcede numai de la Tatăl, mergem împreună la text (atâta cât ne permite Net-ul) să vedem cum sună el de fapt.
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc !

www.catehism.com
http://regnabit.wordpress.com
Reply With Quote
  #132  
Vechi 01.11.2010, 21:25:26
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir Vezi mesajul
Scrisoare dură pe care papa Ioan al VIII-lea ar fi scris-o, prin care ar condamna "erezia" Filioque, nu există, domnule Cătălin. Este o cunoscută minciună a schismaticilor orientali, ca atâtea altele, aceasta datând din secolul al XIV-lea. În realitate, nici un papă și nici un sfânt părinte nu a susținut aberația că Duhul Sfânt ar proveni numai de la Tatăl: este o inovație ortodoxă. Dimpotrivă, mulți papi și sfinți părinți, din Apus ca și din Răsărit, de la Sf Ambrozie al Milanului la Sf Grigore de Nyssa, au susținut adevărul de credință cu adevărat ortodox, anume că Duhul Sfânt provine de la Tatăl și de la Fiul. O listă în această privință aveți aici: http://catholicpatristics.blogspot.c.../filioque.html
Revenind la acuzatia dvs. cu "minciuna a schismaticilor orientali, ca atatea altele" asta e mai degraba un fel de "hotul striga hotii". Cineva care nu se afla in adevar, atunci cand afla adevarul are doua optiuni: ori il accepta si vine in adevar, ori il respinge si incepe sa lupte impotriva lui.
V-am spus un adevar ascuns de BC, dar sunt multe neadevaruri si falsuri facute de BC sau de occidentali in scopul ascunderii adevarului. La ortodocsi nu exista niciun fals sau neadevar, pentru ca nu au nevoie, invatatura lor e cea adevarata si nu se contrazice, ca sa fie nevoie sa o acopere.
Alte exemple de falsuri si neadevaruri: decretele pseudo-isidoriene (recunoscute si de BC in final), donatia Sfantului Constantin (care acorda Papei posesiuni), crezul atanasian, crezul sinodal cu Filioque, ascunderea adevarului cu privire la Sinodul din 879, citate si traduceri false din sfintii parinti (unele aratate de Sfantul Marcu la Sinodul Ferarra), etc.

Legat de cazul in cauza, scrisoarea Papei Ioan VIII, in acel link scrie doar atat ca e un fals din sec. nu stiu caer, fara a da vreo explicatie. Ca referinta se da chiar lucrarea cehului care a dezvaluit adevarul despre Sf. Fotie cel Mare. Dar si aici apare ceva interesant, ceva schimbat: lucrarea lui Fr. Dvornik cand a fost publicata in 1933 purta titlul de "A doua Schisma a lui Fotie, o mistificare istorica". In link-ul dat de dvs. lucrarea publicata in 2008 porta titlul mult mai ingaduitor: "Schisma lui Fotie: istorie si legenda".
Asadar, vreau sa spun ca ma indoiesc ca Dvornik ar fi spus ca scrisoarea e un fals, din moment ce el a descoperit ca ceea ce spuneau ortodocsii e adevarat cu privire la Sfantul Fotie si la Sinodul din 879. Iar lucrarea lui din 1933 poarta un titlu semnificativ, aratand ca e un fals al BC.
Bine ca autorul blogului (sau de unde a luat el datele) macar afirma ca scisoarea exista si nu e inventata de curand. Aceasta poate fi cercetata.

Dar asta e ceva secundar, din moment ce Papa Ioan aproba hotararea Sinodului, care condamna Filioque. Adica infailibilitate, scrisoarea e doar o dovada in plus.
Ceva interesant: chiar in link-ul dat de dvs. se afirma ca Sfantul Fotie scrie in "mistagogia Duhului Sfant" ca Papa Ioan VIII e de partea sa cu privire la Filioque, deci e clara parerea Papei si autenticitatea scrisorii.
Reply With Quote
  #133  
Vechi 01.11.2010, 21:29:54
doctor_faustus doctor_faustus is offline
Banned
 
Data înregistrării: 28.08.2010
Religia: Ortodox
Mesaje: 828
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir Vezi mesajul
Ia să vedem ce spune exact Sf Maxim despre chestiune:

"Prin natură, Spiritul Sfânt în existența Sa Își ia originea în mod substanțial de la Tatăl prin Fiul." (Întrebări pentru Thalassiu, 63).

Sursa: http://www.catholic.com/library/Filioque.asp

Dacă mai aveți și alți sfinți părinți despre care pretindeți că ar fi declarat că Duhul Sfânt purcede numai de la Tatăl, mergem împreună la text (atâta cât ne permite Net-ul) să vedem cum sună el de fapt.
Încă o dată domnule nu există nici un fundament pentru purcederea prin Fiul a Sfântului Duh !! Astfel de afirmații sunt nefondate. Duhul Sfânt purcede din Tatăl, și punct !!
Reply With Quote
  #134  
Vechi 01.11.2010, 21:36:20
doctor_faustus doctor_faustus is offline
Banned
 
Data înregistrării: 28.08.2010
Religia: Ortodox
Mesaje: 828
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir Vezi mesajul
Ia să vedem ce spune exact Sf Maxim despre chestiune:

"Prin natură, Spiritul Sfânt în existența Sa Își ia originea în mod substanțial de la Tatăl prin Fiul." (Întrebări pentru Thalassiu, 63).

Sursa: http://www.catholic.com/library/Filioque.asp

Dacă mai aveți și alți sfinți părinți despre care pretindeți că ar fi declarat că Duhul Sfânt purcede numai de la Tatăl, mergem împreună la text (atâta cât ne permite Net-ul) să vedem cum sună el de fapt.
În așa-zisa pagină despre Filioque pe care ne-ați transmis-o, scrie la Sfântul Chiril al Alexandriei, ca un pretins argument pentru filioque, următoarele: "[T]he Holy Spirit flows from the Father in the Son", ori din acest citat chiar nu vedem prin ce se suține filioque ??! Este în mod evident chiar un citat care susține chiar contrariul !!
Reply With Quote
  #135  
Vechi 01.11.2010, 21:42:02
georgeval's Avatar
georgeval georgeval is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 25.09.2007
Locație: Valenii de Munte
Religia: Ortodox
Mesaje: 3.060
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir Vezi mesajul
Ia să vedem ce spune exact Sf Maxim despre chestiune:

"Prin natură, Spiritul Sfânt în existența Sa Își ia originea în mod substanțial de la Tatăl prin Fiul." (Întrebări pentru Thalassiu, 63).

Sursa: http://www.catholic.com/library/Filioque.asp

Dacă mai aveți și alți sfinți părinți despre care pretindeți că ar fi declarat că Duhul Sfânt purcede numai de la Tatăl, mergem împreună la text (atâta cât ne permite Net-ul) să vedem cum sună el de fapt.
Dar prepozitia "dia" are intelesul "prin mijlocirea" numai atunci cand este vorba de trimiterea temporala a Duhului Sfant in lume; in celelalte cazuri, "dia" are intelesul "deodata cu" sau "impreuna cu", in sensul ca Duhul Sfant purcede din veci din Tatal, "deodata sau impreuna cu Fiul Cel nascut din Tatal".
Reply With Quote
  #136  
Vechi 01.11.2010, 21:42:22
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir Vezi mesajul
Ia să vedem ce spune exact Sf Maxim despre chestiune:

"Prin natură, Spiritul Sfânt în existența Sa Își ia originea în mod substanțial de la Tatăl prin Fiul." (Întrebări pentru Thalassiu, 63).

Sursa: http://www.catholic.com/library/Filioque.asp

Dacă mai aveți și alți sfinți părinți despre care pretindeți că ar fi declarat că Duhul Sfânt purcede numai de la Tatăl, mergem împreună la text (atâta cât ne permite Net-ul) să vedem cum sună el de fapt.
Cum a arata si Sfantul Marcu la Sinodul Ferrara, unele citate catolice pot fi corupte, adica interpolate sau scoase din context.
Eu va dau ce spune Sfantul Maxim Marturisitorul in acea scrisoare, iar acesat e data integral si in link-ul dat de dvs., asa ca nu exista motive de indoiala.
"Cu privire la primul subiect, ei (romanii) au adus evidenta unanima a Parintilor Latini, si de asemenea pe Chiril Alexandrinul, din studiul pe care l-a facut despre Evanghelia Sfantului Ioan. Pe baza acestor texte, ei au aratat ca nu l-au facut pe Fiul cauza Duhului ei stiu de fapt ca Tatal este singura cauza (aitia) a Fiului si a Duhului, a unuia prin nastere si a celuilalt prin purcedere (ekporeusis) –, ci au semnificat faptul ca prin El purcede (proienai), aratand astfel unitatea si identitatea fiintei."

Ekporeusis se referea la Purcederea din vesnicie, iar verbul "proienai" se refera la iconomie, la lucrarea pamanteasca. Adica faptul ca Fiul venind in lume si indeplinindu-si misiunea, Duhul Sfant a putut veni in lume prin lucrarea Fiului, adica "prin Fiul".
Remarcati cuvantul "singura" ca sa nu mai existe dubii.
Reply With Quote
  #137  
Vechi 01.11.2010, 22:03:11
doctor_faustus doctor_faustus is offline
Banned
 
Data înregistrării: 28.08.2010
Religia: Ortodox
Mesaje: 828
Implicit Sfântul Chiril al Alexandriei

„Iar când va veni Mângâietorul, pe Care Eu Îl voi trimite vouă de la Tatăl, Duhul Adevărului, Care de la Tatăl purcede, Acela va mărturisi despre Mine. Și voi mărturisiți pentru că de la început sunteți cu Mine” (In 15, 26-27)

Citat:
După ce a spus că vor fi urâți și El, și Tatăl de iudeii lipsiți de înțelegere, degeaba, fără nici un motiv cuvenit, adaugă cu folos că va veni Duhul. O dată cu aceasta, arată hotărât cuvântul de mai înainte având în el plinătatea Sfintei Treimi.1824 Prin aceasta se osândesc cei ce, văzând minunile Lui, și-au bătut joc de ele și au hulit astfel puterea mai presus de fire a ființei mai presus de toate, nesocotind că prin ele trebuie să primească pe Hristos. Căci, deși a făcut aceste minuni în chip neobișnuit, spre asigurarea lor, sau deși a făcut lucruri care înfricoșează numai prin gândirea la ele, ei totuși n-au crezut în El. Astfel, s-ar putea spune: Hristos ți S-a făcut ție, o, iudeu fără de minte, făcător de minuni care întrec și slava lui Moise, și strălucirea oricărui Sfânt. Acest înțeles ni-l comunică Domnul spunând: „De nu aș fi făcut între ei lucruri pe care nimeni altul nu le-a făcut.” Și totuși, pe slujitorul și săvârșitorul celor mai mici, adică pe Moise, îl încununezi cu atâtea cinstiri, iar pe Săvârșitorul mai presus de fire al unor lucruri cu mult mai mari, nu te rușinezi să-L respingi, deși Cel vestit odinioară prin proorociile lui Moise a dus la capăt și a încheiat umbra prin adevăr. Deci, o dată cu aceasta, Domnul nostru Iisus Hristos a amintit pe Duhul împreună cu Sine și cu Tatăl. Aceasta arată cu adevărat ceea ce am spus mai înainte, că, dacă cineva se hotărăște să urască pe Hristos, va supăra, împreună cu El, și pe Tatăl din Care este El. Și cum, sau în ce mod, observă iarăși.

Căci vorbind de Duhul Adevărului, adică de Duhul Său, zice că El purcede de la Tatăl. Fiindcă, precum este prin fire al Fiului, existând în El și prin El, așa este și al Tatălui.1825 Căci Celor cărora Duhul le este comun, cele ale ființei nu le sunt despărțite. Să nu ne conducă unii din cei obișnuiți cu necredința, prin cuvintele lor nepricepute, la cele pe care nu trebuie să le cugetăm, socotind că Fiul împlinește vreo necesitate de slujire, dăruind creației pe Duhul de la Tatăl.1826 Unii nu s-au temut să facă această afirmație nepricepută. E mai corect să se creadă că, deoarece Duhul e al Lui ca și al lui Dumnezeu-Tatăl, Îl trimite Sfinților Săi ucenici ca pe al Său, spre sfințire.1827 Dacă socotesc că trebuie să cugete și să spună aceasta cu încăpățânare, cum nu va urma că afirmă că ne este și nouă slujitor? Nebuni și orbi, cum, exprimând gânduri prostești din nepriceperea aflată în voi, nu Îl lipsiți și de slava Unuia-Născutului? Căci dacă Fiul, procurând pe Duhul de la Tatăl, e cugetat într-un oarecare rol de slugă, cum n-ar fi necesar să fie mărturisit ca străin cu totul de ființa Tatălui, fiind, prin aceasta, și Duhul mai mare ca El și cu mult mai bun?1828 Dacă Fiul nu se naște din Tatăl, adică din ființa Lui, cum nu se va cugeta Duhul mai mare decât Fiul? Dar atunci, ce vom zice când vom auzi: „Acela Mă va slăvi pe Mine, că dintr-al Meu va lua și va vesti vouă” (In 16, 14)?

Pe lângă cele spuse, mai rezultă și următoarele. Dacă socotiți că Fiul îndeplinește o lucrare de slujitor, procurându-ne ceea ce este de la Dumnezeu-Tatăl ca pe ceva străin, iar Duhul este Sfânt după fire, Fiul nu va fi Sfânt după fire, ci prin împărtășire, ca și noi. Aceasta urmează dacă se afirmă de către cei rău credincioși, cu nepricepere, că Fiul este străin de ființa Tatălui, din Care purcede Duhul, Cel procurat de Fiul. Dar, dacă Duhul nu e propriu Fiului, și Fiul are sfințenia ca pe ceva adăugat, ca și creația, este posibil să se afirme că Fiul poate cădea din sfințenia Sa,1829 pentru căceea ce este câștigat ca adaos s-ar putea să se și piardă. Și cine nu se va feri de astfel de opinii? Dar socotesc că e mai cuvenit să afirmăm că Adevărul și dogmele ce rezultă din Adevăr ne sunt de mare preț.1830

Nu vom urma acelora, ci, urmând credința Sfinților Părinți, spunem că Mângâietorul, adică Duhul Sfânt, este propriu Fiului și nu I se adaugă ca un adaos din afară ca în cei care au facerea din cele ce nu sunt și primesc sfințenia, ci este de o ființă cu Fiul, ca și cu Tatăl. Astfel, înțelesul dogmelor bisericești nu va degenera într-o mitologie politeistă, ci Sfânta Treime rămâne strânsă într-o unică rațiune a Dumnezeirii. Arătând prin aceasta unitatea ființei Sale cu a lui Dumnezeu-Tatăl, dar spunând și că Mângâietorul este Duhul Adevărului și că purcede din Tatăl, respinge neîndoielnic și deplin pe potrivnicul Său, care luptă împotriva lui Dumnezeu.1831 Cel ce vrea să batjocorească pe Fiul păcătuiește și împotriva Celui din Care este Fiul. Când deci va veni, zice, Mângâietorul, Duhul Adevărului, adică al Meu, Care purcede de la Tatăl, Acela va da mărturie despre Mine. Cum va da mărturie? Lucrând în voi și prin voi lucruri minunate, va fi martor drept și adevărat al puterii Mele și al măririi puterii Mele. Căci Duhul Care lucrează în voi (Filip. 2, 13) este al Meu. Iar precum este al Meu, așa este și al lui Dumnezeu-Tatăl. Deci trebuie cugetat că, împreună cu Hristos, sunt batjocoriți și cei care, prin Duhul cel Unul și bun, săvârșesc fapte minunate spre asigurarea credinței din puterea lui Hristos, în Care locuiește trupește, după Pavel, nu o parte oarecare a Dumnezeirii, ci toată plinătatea Ei (Col. 2, 9). Mărturisind Hristos pe Duhul, veți mărturisi, zice, și voi, căci v-ați făcut văzători ai celor săvârșite de Hristos, fiind pururea împreună cu El, ca ucenici.
Sursa: Sfântul Chiril al Alexandriei - Comentariu la Evanghelia Sfântului Ioan - Editura IBMBOR, 2000, pag. 972-975

Din acest fragment al comentariului sfântului Chiril la pasajul evanghelic referitor la purcederea Duhului Sfânt din Tatăl, se poate observa că sfântul Chiril nu emite nici o pretenție că Duhul Sfânt ar avea vreo purcedere din/prin Fiul, alta decât purcederea din Tatăl. Recunoaște deoființimea Duhului cu Tatăl și cu Fiul, recunoaște că Duhul Sfânt e și al Fiului și recunoaște că Fiul lui Dumnezeu ne procură nouă, Bisericii, pe Duhul Sfânt de la Tatăl, mărturisește ceea ce mărturisește și sfânta scriptură, însă nu pomenește nici o iotă despre vreo presupusă purcedere din/prin Fiul a Duhului Sfânt, deși Duhul Sfânt este și al Fiului.
Reply With Quote
  #138  
Vechi 01.11.2010, 22:05:49
Mihnea Dragomir's Avatar
Mihnea Dragomir Mihnea Dragomir is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.02.2010
Locație: Ținuturile Loirei, Franța
Religia: Catolic
Mesaje: 7.736
Implicit

Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
Eu va dau ce spune Sfantul Maxim Marturisitorul in acea scrisoare, iar acesat e data integral si in link-ul dat de dvs., asa ca nu exista motive de indoiala.
Dar de ce dați din linkul furnizat de mine ceea ce crede Sf Maxim despre ce cred latinii și nu dați ceea ce crede Sf Maxim în mod direct, și anume că Sf Duh provine de la Tatăl prin Fiul ? E chiar în paragraful următor (51). Nu cumva vă alegeți bomboanele de pe tort ?
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc !

www.catehism.com
http://regnabit.wordpress.com
Reply With Quote
  #139  
Vechi 01.11.2010, 22:08:47
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir Vezi mesajul
Fiindcă în așa au lăsat Sfinții Părinți Crezul în limba greacă: fără Filioque. Adausul "NUMAI" de la Tatăl (să-i spunem: adausul "ex SOLO patre") este, după cum spuneam, inovație "ortodoxă". În realitate, după cum de fapt știți, dar lipsa bunei credințe vă împiedică să recunoașteți, NICI UNUL dintre Sfinții Părinți de până la Photie nu a spus că Duhul Sfânt provine NUMAI de la Tatăl, în timp ce mulți Sfinți Părinți au spus că provine "de la Tatăl și de la Fiul" sau "de la Tatăl prin Fiul".

Prin urmare, afirmația că "Duhul Sfânt provine NUMAI de la Tatăl" este, din punct de vedere catolic, heterodoxă și străină de ceea ce au învățat Sfinții Părinți. Catolicii nu cred și nu spun asta, nici în greacă nici în alte limbi de pe pământ.
Expresia "prin Fiul" se refera la iconomie si nu are nicio legatura cu purcederea, adica fiintarea Duhului din vesnicie. Doar catolicii o interpreteaza cum vor ei, din lipsa de altceva ca sa sustina eroarea lor.
Iata si ce spune Sfantul Ioan Damaschin in "Dogmatica":
Duhul Sfînt și El este din Tatăl, dar nu prin naștere, ci prin purcedere... Și din cauza Tatălui, și Fiul și Duhul au pe toate câte le au, adică din pricină că Tatăl le are pe acestea, afară de nenaștere, de naștere și de purcedere.
Ca o explicatie, spune ca Fiul si Duhul au toate de la Tatal, afara de nenastere, purcedere si nastere. E limpede acum, cred.

Ce spune Sfantul vasile cel Mare, citat, culmea, in favoarea Filioque. De altfel Sfantul vasile nu a fost adus ca dovada nici macar la Sinodul Ferrara de catolici pentru Filioque, ci s-a dat un citat din el legat de rangul Persoanelor Sfintei treimi, pentru a se explica altceva.
In epistola catre fratele sau, Grigorie al Nissei, Sf. Vasile cel Mare scrie: Așadar, întrucât Duhul Sfânt, de la Care toate darurile cele bune se împart făpturilor celor zidite, ține de Fiul, cu Carele în chip nedespărțit este primit, și își are existența de la Tatăl, ca de la Pricina de la carea purcede, înseamnă că prin aceasta El are o însușire aparte a osebirii Sale ca Persoană, adică faptul că este cunoscut prin Fiul și cu El, și este de la Tatăl
Tot Sf. Vasile cel Mare in a cincea epistola catre Evnomie:
„Dumnezeu dă naștere nu precum omul, ci dă naștere cu adevărat. El săvârșește o naștere din Sine Însuși – Cuvântul; nu un cuvânt omenesc, ci-l arată pe acest Cuvânt a fi cu adevărat din Sine Însuși. El ivește Duhul prin gura Sa, nu precum omul, căci gura lui Dumnezeu nu este trupească, dar Duhul este din El, iar nu de altundeva".
Reply With Quote
  #140  
Vechi 01.11.2010, 22:09:27
doctor_faustus doctor_faustus is offline
Banned
 
Data înregistrării: 28.08.2010
Religia: Ortodox
Mesaje: 828
Implicit Notele Părintelui Dumitru Stăniloae la acest fragment

Citat:
În prealabil postat de doctor_faustus Vezi mesajul
„Iar când va veni Mângâietorul, pe Care Eu Îl voi trimite vouă de la Tatăl, Duhul Adevărului, Care de la Tatăl purcede, Acela va mărturisi despre Mine. Și voi mărturisiți pentru că de la început sunteți cu Mine” (In 15, 26-27)



Sursa: Sfântul Chiril al Alexandriei - Comentariu la Evanghelia Sfântului Ioan - Editura IBMBOR, 2000, pag. 972-975

Din acest fragment al comentariului sfântului Chiril la pasajul evanghelic referitor la purcederea Duhului Sfânt din Tatăl, se poate observa că sfântul Chiril nu emite nici o pretenție că Duhul Sfânt ar avea vreo purcedere din/prin Fiul, alta decât purcederea din Tatăl. Recunoaște deoființimea Duhului cu Tatăl și cu Fiul, recunoaște că Duhul Sfânt e și al Fiului și recunoaște că Fiul lui Dumnezeu ne procură nouă, Bisericii, pe Duhul Sfânt de la Tatăl, mărturisește ceea ce mărturisește și sfânta scriptură, însă nu pomenește nici o iotă despre vreo presupusă purcedere din/prin Fiul a Duhului Sfânt, deși Duhul Sfânt este și al Fiului.
Citat:
1824 Chiar omul, ca și chip al lui Dumnezeu cel în Treime, e pregătit și întărit în cuvântul lui nu numai de altul cu care se află eventual în convorbire, ci și de aceia la care se gândește cel ce vorbește, întregirea vieții omului nu se află numai în relația cu un tu, ci și în relația cu un el sau ei. Când omul știe că va veni și altul care să întărească cuvântul lui, vorbește cu altă siguranță. Hristos știe cu certitudine că Duhul va confirma toate cele pe care le spune El, confirmându-L prin aceasta pe El însuși ca revelator al Adevărului. Aceasta dă siguranța cea mai fermă cuvintelor Sale.

1825 Sfântul Chiril spune că Duhul este „în Fiul” și „provine,” sau iese „prin Fiul,” dar „purcede din Tatăl.” Purcezând din Tatăl, Își ia existența din Tatăl și Se află în Fiul, prin Care ni se dă, sau ne strălucește. Duhul și Fiul sunt nedespărțiți, dar Amândoi provin „din Tatăl”. De aceea, Duhul este și al Fiului, Fiul avându-L de la Tatăl. Tocmai faptul că Fiul are pe Duhul de la Tatăl, din Care El se naște, și că Tatăl purcede pe Duhul ca să fie în Fiul, Îl arată pe Fiul și mai deplin ca fiind de o ființă cu Tatăl. Duhul purcede din Tatăl ca izvor, și ne vine din Fiul ca Cel în Care este prin unitatea de ființă, nu ca dintr-o ființă diferită de a Duhului.

1826 Fiul ne comunică pe Duhul, pe Care Îl are în Sine prin unitatea de ființă, fără ca Duhul să purceadă din El. Fiul are în Sine pe Duhul prin faptul că e de o ființă cu Tatăl, de la Care Duhul purcede. E o iubire a Tatălui față de Fiul, ca să fie toți trei într-o unitate în toate, în baza unității de ființă.

1827 Duhul se numește „al Adevărului” pentru că este al Fiului. Dar este și al Tatălui din Care se naște Adevărul, sau Fiul, căci Tatăl este izvorul Adevărului. Suprema existență este totodată Conștiința care se cunoaște ca Adevăr. E o distincție, dar nu o despărțire între Conștiința supremă și Adevărul suprem. Dar Conștiința supremă, ca izvor al Adevărului suprem, nu poate să nu se refere la Adevăr cu o iubire supremă Care este Duhul. Din Adevărul suprem nu poate să nu iradieze iubirea și să nu ridice și conștiințele create spre Adevărul suprem, primind de la El puterea să-L iubească.

1828 Dacă Fiul îl trimite pe Duhul ca slujitor al Tatălui, și Duhul va fi mai mare ca Fiul.

1829 De aceea spune Fiul că Duhul este al Său și că din ale Sale va lua cele pe care le va spune, ca să arate că El nu are pe Duhul primit asemenea nouă. Căci, în acest caz, ar putea cădea și El, ca și noi, din sfințenia Sa. Afirmându-L pe Duhul ca al Său, Fiul Își afirmă dumnezeirea.

1830 Cum ar fi Hristos Adevărul dacă n-ar fi Fiul născut din Tatăl și de o ființă cu El? Dacă n-ar fi din Tatăl Adevărului și de o ființă cu El, n-am avea nici o posibilitate să ne unim cu Adevărul prin Duhul.

1831 Atât prin spusa că Duhul este Duhul Adevărului, cât și prin aceea că El purcede de la Tatăl, Hristos Îl arată pe Duhul comun Lui și Tatălui, și pe Sine, ca de o ființă cu Tatăl. Aceasta o arată însă și când spune că va trimite pe Duhul, nu primit de la vreo creatură, ci direct de la Tatăl, fiind El însuși una în ființă cu Tatăl. Cine nu înțelege aceste expresii așa cum se cer înțelese luptă împotriva dumnezeirii lui Hristos și, prin aceasta, împotriva lui Dumnezeu însuși, Care nu poate să nu fie un Dumnezeu al iubirii.
sursa: aceeași cu a fragmentului
Reply With Quote
Răspunde