![]() |
![]() |
|
#131
|
||||
|
||||
![]() Citat:
"Prin natură, Spiritul Sfânt în existența Sa Își ia originea în mod substanțial de la Tatăl prin Fiul." (Întrebări pentru Thalassiu, 63). Sursa: http://www.catholic.com/library/Filioque.asp Dacă mai aveți și alți sfinți părinți despre care pretindeți că ar fi declarat că Duhul Sfânt purcede numai de la Tatăl, mergem împreună la text (atâta cât ne permite Net-ul) să vedem cum sună el de fapt.
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc ! www.catehism.com http://regnabit.wordpress.com |
#132
|
|||
|
|||
![]() Citat:
V-am spus un adevar ascuns de BC, dar sunt multe neadevaruri si falsuri facute de BC sau de occidentali in scopul ascunderii adevarului. La ortodocsi nu exista niciun fals sau neadevar, pentru ca nu au nevoie, invatatura lor e cea adevarata si nu se contrazice, ca sa fie nevoie sa o acopere. Alte exemple de falsuri si neadevaruri: decretele pseudo-isidoriene (recunoscute si de BC in final), donatia Sfantului Constantin (care acorda Papei posesiuni), crezul atanasian, crezul sinodal cu Filioque, ascunderea adevarului cu privire la Sinodul din 879, citate si traduceri false din sfintii parinti (unele aratate de Sfantul Marcu la Sinodul Ferarra), etc. Legat de cazul in cauza, scrisoarea Papei Ioan VIII, in acel link scrie doar atat ca e un fals din sec. nu stiu caer, fara a da vreo explicatie. Ca referinta se da chiar lucrarea cehului care a dezvaluit adevarul despre Sf. Fotie cel Mare. Dar si aici apare ceva interesant, ceva schimbat: lucrarea lui Fr. Dvornik cand a fost publicata in 1933 purta titlul de "A doua Schisma a lui Fotie, o mistificare istorica". In link-ul dat de dvs. lucrarea publicata in 2008 porta titlul mult mai ingaduitor: "Schisma lui Fotie: istorie si legenda". Asadar, vreau sa spun ca ma indoiesc ca Dvornik ar fi spus ca scrisoarea e un fals, din moment ce el a descoperit ca ceea ce spuneau ortodocsii e adevarat cu privire la Sfantul Fotie si la Sinodul din 879. Iar lucrarea lui din 1933 poarta un titlu semnificativ, aratand ca e un fals al BC. Bine ca autorul blogului (sau de unde a luat el datele) macar afirma ca scisoarea exista si nu e inventata de curand. Aceasta poate fi cercetata. Dar asta e ceva secundar, din moment ce Papa Ioan aproba hotararea Sinodului, care condamna Filioque. Adica infailibilitate, scrisoarea e doar o dovada in plus. Ceva interesant: chiar in link-ul dat de dvs. se afirma ca Sfantul Fotie scrie in "mistagogia Duhului Sfant" ca Papa Ioan VIII e de partea sa cu privire la Filioque, deci e clara parerea Papei si autenticitatea scrisorii. |
#133
|
|||
|
|||
![]() Citat:
|
#134
|
|||
|
|||
![]() Citat:
|
#135
|
||||
|
||||
![]() Citat:
|
#136
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Eu va dau ce spune Sfantul Maxim Marturisitorul in acea scrisoare, iar acesat e data integral si in link-ul dat de dvs., asa ca nu exista motive de indoiala. "Cu privire la primul subiect, ei (romanii) au adus evidenta unanima a Parintilor Latini, si de asemenea pe Chiril Alexandrinul, din studiul pe care l-a facut despre Evanghelia Sfantului Ioan. Pe baza acestor texte, ei au aratat ca nu l-au facut pe Fiul cauza Duhului – ei stiu de fapt ca Tatal este singura cauza (aitia) a Fiului si a Duhului, a unuia prin nastere si a celuilalt prin purcedere (ekporeusis) –, ci au semnificat faptul ca prin El purcede (proienai), aratand astfel unitatea si identitatea fiintei." Ekporeusis se referea la Purcederea din vesnicie, iar verbul "proienai" se refera la iconomie, la lucrarea pamanteasca. Adica faptul ca Fiul venind in lume si indeplinindu-si misiunea, Duhul Sfant a putut veni in lume prin lucrarea Fiului, adica "prin Fiul". Remarcati cuvantul "singura" ca sa nu mai existe dubii. |
#137
|
|||
|
|||
![]()
„Iar când va veni Mângâietorul, pe Care Eu Îl voi trimite vouă de la Tatăl, Duhul Adevărului, Care de la Tatăl purcede, Acela va mărturisi despre Mine. Și voi mărturisiți pentru că de la început sunteți cu Mine” (In 15, 26-27)
Citat:
Din acest fragment al comentariului sfântului Chiril la pasajul evanghelic referitor la purcederea Duhului Sfânt din Tatăl, se poate observa că sfântul Chiril nu emite nici o pretenție că Duhul Sfânt ar avea vreo purcedere din/prin Fiul, alta decât purcederea din Tatăl. Recunoaște deoființimea Duhului cu Tatăl și cu Fiul, recunoaște că Duhul Sfânt e și al Fiului și recunoaște că Fiul lui Dumnezeu ne procură nouă, Bisericii, pe Duhul Sfânt de la Tatăl, mărturisește ceea ce mărturisește și sfânta scriptură, însă nu pomenește nici o iotă despre vreo presupusă purcedere din/prin Fiul a Duhului Sfânt, deși Duhul Sfânt este și al Fiului. |
#138
|
||||
|
||||
![]()
Dar de ce dați din linkul furnizat de mine ceea ce crede Sf Maxim despre ce cred latinii și nu dați ceea ce crede Sf Maxim în mod direct, și anume că Sf Duh provine de la Tatăl prin Fiul ? E chiar în paragraful următor (51). Nu cumva vă alegeți bomboanele de pe tort ?
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc ! www.catehism.com http://regnabit.wordpress.com |
#139
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Iata si ce spune Sfantul Ioan Damaschin in "Dogmatica": Duhul Sfînt și El este din Tatăl, dar nu prin naștere, ci prin purcedere... Și din cauza Tatălui, și Fiul și Duhul au pe toate câte le au, adică din pricină că Tatăl le are pe acestea, afară de nenaștere, de naștere și de purcedere. Ca o explicatie, spune ca Fiul si Duhul au toate de la Tatal, afara de nenastere, purcedere si nastere. E limpede acum, cred. Ce spune Sfantul vasile cel Mare, citat, culmea, in favoarea Filioque. De altfel Sfantul vasile nu a fost adus ca dovada nici macar la Sinodul Ferrara de catolici pentru Filioque, ci s-a dat un citat din el legat de rangul Persoanelor Sfintei treimi, pentru a se explica altceva. In epistola catre fratele sau, Grigorie al Nissei, Sf. Vasile cel Mare scrie: Așadar, întrucât Duhul Sfânt, de la Care toate darurile cele bune se împart făpturilor celor zidite, ține de Fiul, cu Carele în chip nedespărțit este primit, și își are existența de la Tatăl, ca de la Pricina de la carea purcede, înseamnă că prin aceasta El are o însușire aparte a osebirii Sale ca Persoană, adică faptul că este cunoscut prin Fiul și cu El, și este de la Tatăl Tot Sf. Vasile cel Mare in a cincea epistola catre Evnomie: „Dumnezeu dă naștere nu precum omul, ci dă naștere cu adevărat. El săvârșește o naștere din Sine Însuși – Cuvântul; nu un cuvânt omenesc, ci-l arată pe acest Cuvânt a fi cu adevărat din Sine Însuși. El ivește Duhul prin gura Sa, nu precum omul, căci gura lui Dumnezeu nu este trupească, dar Duhul este din El, iar nu de altundeva". |
#140
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Citat:
|
|