![]() |
![]() |
|
#11
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Iata si ce spune Sfantul Ioan Damaschin in "Dogmatica": Duhul Sfînt și El este din Tatăl, dar nu prin naștere, ci prin purcedere... Și din cauza Tatălui, și Fiul și Duhul au pe toate câte le au, adică din pricină că Tatăl le are pe acestea, afară de nenaștere, de naștere și de purcedere. Ca o explicatie, spune ca Fiul si Duhul au toate de la Tatal, afara de nenastere, purcedere si nastere. E limpede acum, cred. Ce spune Sfantul vasile cel Mare, citat, culmea, in favoarea Filioque. De altfel Sfantul vasile nu a fost adus ca dovada nici macar la Sinodul Ferrara de catolici pentru Filioque, ci s-a dat un citat din el legat de rangul Persoanelor Sfintei treimi, pentru a se explica altceva. In epistola catre fratele sau, Grigorie al Nissei, Sf. Vasile cel Mare scrie: Așadar, întrucât Duhul Sfânt, de la Care toate darurile cele bune se împart făpturilor celor zidite, ține de Fiul, cu Carele în chip nedespărțit este primit, și își are existența de la Tatăl, ca de la Pricina de la carea purcede, înseamnă că prin aceasta El are o însușire aparte a osebirii Sale ca Persoană, adică faptul că este cunoscut prin Fiul și cu El, și este de la Tatăl Tot Sf. Vasile cel Mare in a cincea epistola catre Evnomie: „Dumnezeu dă naștere nu precum omul, ci dă naștere cu adevărat. El săvârșește o naștere din Sine Însuși – Cuvântul; nu un cuvânt omenesc, ci-l arată pe acest Cuvânt a fi cu adevărat din Sine Însuși. El ivește Duhul prin gura Sa, nu precum omul, căci gura lui Dumnezeu nu este trupească, dar Duhul este din El, iar nu de altundeva". |
|