![]() |
![]() |
|
#141
|
|||
|
|||
![]()
De la început trebuie să afirmăm că Sfinții Părinți nu au vă*zut împărtășirea cu Trupul și Sângele lui Hristos doar ca pe o încu*nunare a unui efort ascetic sau ca pe o „răsplată” pentru cel ce merge bine pe calea ce duce spre mântuire, ci și ca pe un „medi*cament” oferit celor slabi, căci nu cei sănătoși au nevoie de doc*tor, ci cei bolnavi (Matei 9:12). Altfel spus, în plan ecle*sio*lo*gic și eshatologic, împărtășirea cu Sfintele Taine este într‑adevăr un scop, adică ceea ce încununează viața noastră în Hristos și ne unește „pe noi înșine și unii pe alții”[3], dar în plan personal, îm*părtășirea este totuși un mijloc și o „hrană de drum”, fără de care călătoria noastră în această lume este sor*tită eșecului.
Tocmai de aceea problema devine delicată, căci se uită ade*seori că Împărtășania se dă mai întâi „spre iertarea pă*catelor” (Matei 26:26‑28) și abia apoi „spre viața de veci”[4]. Ni*meni nu poate dobândi viața de veci dacă mai întâi n‑a scăpat de pă*cat și de patimile generate de el. Dar singura posibi*litate de rea*lizare a acestui lucru este lupta împreună cu Hristos, pe Care‑L primim în noi prin Sfintele Taine. Și prin Taina Po*că*inței se dă iertarea păcatelor, dar Pocăința este privită ca un „stadiu pregătitor”, o anticameră a „vederii luminii celei ade*vărate” și a primirii „Duhului ceresc”. Mai mult decât atât, în afara legăturii euharistice cu Hristos, nici pocăința nu are forța cuvenită și, ca să argumentez acest lucru, voi da exemplul Sfintei Maria Egipteanca. Ceea ce vedem uimitor în viața ei nu este neîmpărtășirea de‑a lungul câtorva zeci de ani (chiar dacă unii își găsesc în această scriere hagiografică un argument în sprijinul propriei ignoranțe), ci faptul că înainte de a merge în pustie, când abia făcuse făgăduință de pocăință Maicii Dom*nului[5], dar nu îm*pli*nise nici cea mai mică parte a cano*nului ce‑l „merita” pentru păcatul desfrânării, ea s‑a îm*părtășit cu Sfintele Taine în bi*se*rica Înaintemergătorului de lângă Iordan și abia după aceea a mers în pustie să se pocă*iască.[6] Deci Sfânta Maria nu a ne*gli*jat în nici un fel lucrarea iertătoare și sfințitoare a Sfintelor Taine. Mai mult decât atât, ea a fost convinsă că fără Hristos nu poate face nimic (Ioan 15:5) și de aceea nici nu și‑a conce*put pocăința fără lucrarea tainică a lui Hristos prin Sfintele Taine. Vedem deci că așa‑zi*sul „argument” în favoarea unei împărtășiri mai rare nu este valabil. Cazul Sfintei Maria Egip*teanca este în mod clar unul special și aproape unic, chiar dacă mai există și alți sfinți care s‑au împărtășit rar. Majoritatea Sfinților Părinți însă, în baza tradiției apostolice și a părinților din primele veacuri (Ignatie Teoforul, Irineu de Lyon ș.a.), a practicat și a recomandat „oamenilor obișnuiți” (fără o harismă specială) împărtășirea deasă și chiar foarte deasă – sau mai corect: sistematică, considerând Împărtășania ca fiind „singurul remediu” împotriva patimilor, dar nu fără o ne*voință as*cetică[7]. De aceea considerăm necesară prezentarea în*vă*ță*tu*rii Sfinților Părinți ai Răsăritului vizavi de această pro*blemă, fă*când abstracție de orice interpretări inovatoare sco*lastice, atât de mult prezente în teologia noastră. Vom ar*gu*menta prin texte li*turgice și patristice, nu prin sofisme și ra*țio*namente omenești nefondate. |
#142
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Ce insemna sa traim dupa invataturile Sfintilor? Inseamna sa incercam mereu sa ne mentinem pe linia de plutire. Daca ne afundam, sa ne ridicam iarasi pentru a nu ne ineca in deznadejde. Inseamna sa cautam duhovnicul ori de cate ori avem nevoie de el, in caz ca am comis infractiunile care nu ne permit sa ne apropiem de Painea Vietii. Or, multi au impresia ca mai intai trebuie sa ajungem Sfinti, Drepti sau Cuviosi si abia dupa aceea sa cutezam a ne impartasi. Se vede bine ca nu este chiar asa, din spusele Sfintei Traditii. Pentru ca atunci cand s-au dat Canoanele 9 Apostolic si 2 de la Antiohia, lumea tot pacatoasa era si oamenii la fel de ispititi de pacate erau. Eu nu cred ca ei traiau in conditii speciale, ferite de pericolul caderii in pacate opritoare, nici vorba. Este doar imaginatia noastra care ne face sa credem ca televizorul, respectiv mediul modern de existenta este prea dificil comparativ cu cel de odinioara. O data ce am plecat cu o gandire gresita despre rolul si sensul Sfintei Liturghii in viata crestineasca, greu ne va fi sa ne schimbam parerea. Nici mie nu mi-a fost si nu imi este usor. Dar, ignoram spusele horatate si intarite ale Sfintilor. De fapt... nu le cunoastem. Si cand vine cate unul care are curaj si se straduieste sa respecte sfintele Canoane si invataturi, incepem sa relativizam totul, sa "intrepretam canoanele in duh" - cum zicea un preot undeva prin Italia samd. Mai mult, cautam sa ii impiedicam pe cei care au tupeul sa se altoiasca pe Hristos, cum zice parintele meu duhovnic. Bine ca vine postul si macar acum voi vedea mai multi ortodocsi ca se apropie Duminica de Sfantul Altar. Ana, asteptam citatele dure pentru omul modern din Sfantul Nicodim Aghioritul, sa le comentam impreuna cu voce tare. Daniel tocmai a extras un fragment minunat mai sus care ne indeamna la meditatie si care raspunde excelent la intrebarea ta. Pana atunci, liniste si pace si Doamne ajuta.
__________________
Să nu abați inima mea spre cuvinte de vicleșug, ca să-mi dezvinovățesc păcatele mele; Psalmul 140, 4 Ascultați Noul Testament ortodox online. |
#143
|
|||
|
|||
![]()
Iata metoda prin care sa va puteti impartasii in fiecare saptamana :suferinta .
Topicul asta mi-a ramas in minte de mai mult timp.Ma tot gandeam si eu de ce nu e posibil sa ne impartasim mai des,si sa traim in consecinta ,cu fapte pline de cuatenie,ca sa nu ne opreasca de la spovedanie si impartasanie . Pana am avut o revelatie .In fiecare duminica o mama isi aduce copilul care are picioarele paralizate si o anumita debilitate,vine cu caruciorul pana in preajma altarului,il ia in brate pe copil,si il impartaseste .Intre timp copilul a crescut,nu mai e asa usor,e aproape la fel de inalt ca ea.Dar ea,cu aceiasi putere si aceiasi vointa,fara sa astepte ajutor de la nimeni ,isi duce copilul la impartasit,precum altii isi poarta cu greu cucea lor . Uneori se mai enerveaza(probabil greutatiile vietii) il mai rpede pe copil ,alteori copilul mai deranjeaza ,dar puterea credintei ei da aripi multor crestini care o vad,inclusiv mie. Oare aceasta femee simpla sa fi citit recomandarile despre deasa impartasanie.Sa respecte ea scrierile Canoanaelor? Nu cred ca stie de ele.Ci suferinta de a isi vedea copilul neputincios,si speranta ca poate face ceva pentru el cand nimic nu pare de facut ,acestea o fac sa simta in sinea ei,ca face cel mai mare bine acelui copil necajit. La fel si noi,de am fi cu adevarat loviti,sau de am avea cu adevarat probleme,nu ne-ar mai trebui atata chibzuiala,ci am alerga ca niste copii ,spre singura speranta de alinare care e impartita tuturor celor saraci :Trupul lui Hristos |
#144
|
||||
|
||||
![]()
Te rog sa ma crezi ca e complet aiurea acest "indemn", caci daca asteptam sa ajungem la bici , animale am fost nu oameni .E mult mai bine si de folos sa o facem preventiv , din convingere , cu dragoste si smerenie !
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#145
|
|||
|
|||
![]()
nimeni nu sustine ca trebuie sa ne impartasim rar
doar sustin ca pregatirea trebuie sa fie pe masura Darului primit adica sunt unii care sustin ca trebuie sa te spovedesti si sa tii post inainte de a te impartasi si altii care cred ca nu trebuie cam la aceste aspecte se rezuma discutia trebuie sa gasim deci argumente pentru aceste 2 aspecte: 1. trebuie sa postim inainte de Sfanta Impartasanie? 2. trebuie sa ne spovedim inainte de fiecare Sfanta Impartasanie? |
#146
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Nu stiu cine s-ar putea apropia de aceste infricosatoare taine,fara a se curata sufleteste si trupeste.Si nu stiu la ce i-ar folosi impartasania fara pocainta? |
#147
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Iar pocainta... pai pocainta nu trebuie sa fie continua? In fiecare zi, tot timpul, eu nu stiam ca este cu pauze. Comiti infractiunea? Te caiesti, il cauti pe duhovnic, o iei de la capat. Mereu si mereu sa punem "inceput bun", pana la ultima suflare. Si asta indiferent ce mananci in saptamana respectiva, proteine animale sau numai legume si fructe.
__________________
Să nu abați inima mea spre cuvinte de vicleșug, ca să-mi dezvinovățesc păcatele mele; Psalmul 140, 4 Ascultați Noul Testament ortodox online. |
#148
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Conform Sfintilor Nicodim Aghioritul si Nicolae Cabasila, pacatele care nu sunt de moarte nu constituie un obstacol pentru a ne cumineca. A nu se confunda pacatele cu greselile. Este o lista de pacate care necesita spovedanie obligatorie inainte de a ne apropia de Hristos: Pentru a demonstra că cele spuse de noi mai sus sunt adevărate, vom cita din cel mai autoritar Sfânt Părinte care a scris despre Sfânta Liturghie – Sfântul Nicolae Cabasila. În Erminia sa el spune astfel: Cât timp suntem uniți și păstrăm legătura cu Hristos, trăim viață sfântă, sorbind izvor de sfințenie prin Sfintele Taine; dar dacă ne despărțim de Biserică – Trupul tainic al Său –, în zadar vom gusta din Sfintele Taine, căci seva de viață nu mai curge prin mădularele moarte și tăiate. Și cine desparte mădularele de Trup? „Păcatele voastre stau ca un zid despărțitor între Mine și voi”, zice Domnul. Dar oare orice păcat ucide pe om? Nicidecum! Ci numai păcatul de moarte. Tocmai de aceea se și numește de moarte; căci există păcate care nu sunt spre moarte, spune Sfântul Ioan (I Ioan 5,17). Prin urmare credincioșii care n‑au săvârșit păcate de moarte nu sunt întru nimic opriți să se împărtășească cu Sfintele Taine și să devină părtași la sfințire, ca unii ce sunt încă mădulare vii, pentru că păstrează unitatea cu Capul (Hristos).Mai mult decât atât, în tratatul său Despre viața în Hristos, Nicolae Cabasila face o afirmație și mai directă spunând: pe cât este de nedrept să te împărtășești din Sfintele Daruri dacă ai săvârșit păcat de moarte și nu te‑ai spovedit, tot pe atât de mare greșeală ar fi să fugi de această „Pâine”când n‑ai greșit de moarte! Pentru a clarifica și mai mult lucrurile, dorim să arătăm care sunt aceste păcate de moarte pentru care Sfinții Părinți opresc de la Împărtășanie. Povățuirile de la sfârșitul Liturghierului opresc de la Împărtășanie pentru următoarele păcate: trufia, iubirea de argint, desfrânarea (sub orice formă: malahie, adulter, sodomie, gomorie etc.), mânia și răzbunarea, lăcomia, zavistia și lenevirea spre faptele cele bune. La acestea se adaugă o altă categorie de păcate la fel de grave (sau chiar mai grave unele dintre ele) și care, de asemenea, opresc automat de la Împărtășanie. Acestea sunt: minciuna și mărturia falsă, descântecul și vrăjitoria (atât cel care face, cât și cel căruia i se face), furtul sau orice alt fel de nedreptate socială, bătaia și omorul (inclusiv avortul), răspândirea sau simpla aderență la o idee sectară (eretică) sau antieclesială, furtul de cele sfinte și nerespectarea rânduielilor bisericești (suprimarea samovolnică a posturilor, afară de motiv de boală; comuniunea euharistică cu eterodocșii; încălcarea gravă a Canoanelor bisericești etc.), hula împotriva lui Dumnezeu și negarea existenței Lui, fie prin ateism, fie prin sincretism (creștinism + yoga, credința în reîncarnare, meditația transcendentală etc.). Toate aceste păcate (și altele înrudite cu ele) sunt grave sau deosebit de grave și de aceea nici un duhovnic nu le poate dezlega fără a da vreun canon (epitimie), cât de mic, dar și în aceste cazuri se pot admite și excepții.Iar creștinii care au făcut măcar unul dintre aceste păcate (indiferent de treapta ierarhică) trebuie să meargă neapărat la duhovnic să se spovedească, să‑și facă canonul și abia după aceea să îndrăznească să se apropie de Sfintele Taine.
__________________
Să nu abați inima mea spre cuvinte de vicleșug, ca să-mi dezvinovățesc păcatele mele; Psalmul 140, 4 Ascultați Noul Testament ortodox online. |
#149
|
||||
|
||||
![]() Citat:
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#150
|
|||
|
|||
![]() Citat:
sa le luam pe rand si sa trecem la punctul 2 dupa ce il lamurim pe primul ziceti ca nu trebuie sa tinem post si infranare inainte de Sfanta Impartasanie eu am citit in mai toti duhovnicii romani ca trebuie tinut post si infranare cel putin 3 zile, mai bine 7, inainte de a te impartasi ex. Parintele Cleopa "Infranarea de la mancare de dulce si de la orice pofta si necuratie trupeasca. Sotii sunt datori sa tina cel putn sapte zile de curatie inainte de Sfanta Impartasanie si inca trei zile dupa Sfanta Impartasanie. " gresesc toti acesti duhovnici? |
![]() |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Sa ne impartasim des sau rar? | Va_iubesc | Impartasania (Taina Euharistiei) | 978 | 17.05.2017 02:29:00 |
Cum sa ne impartasim? | Adriana-Simona | Impartasania (Taina Euharistiei) | 21 | 09.01.2014 14:17:16 |
|