![]() |
![]() |
|
|
|
|
|
#1
|
|||
|
|||
|
Citat:
Am gasit acum o lucrare data de cineva chiar pe forumul catolic, scrisa de un ortodox american. http://ortodoxia.md/phocadownload/se...icii%20(.).pdf In cazul primirii la ortodoxie in BO se practica iconomia, pentru a nu se repeta cateodata unele Taine. Asta inseamna si Botezul sau preotia sau casatoria, etc. Se da un citat dintr-un episcop grec: "Principiul de bază care întăreste folosirea lui este acela conform căruia Biserica a fost înzestrată de Dumnezeu cu puterea de a administra treburile propriei case. Prin urmare, ea este în sensul cel mai deplin iconomul si supremul administrator al Tainelor; si deci cade sub incidenta administratiei si iconomiei Sale să declare lucrătoare - dacă crede de cuviintă - Tainele administrate de heterodocsi, desi astfel de taine nu sunt taine dacă sunt luate în sine si deosebit de Biserica Ortodoxă. Deoarece Botezul unei persoane este acceptat ca valid - sau mai degrabă făcut valid prin iconomie - atunci când ea devine ortodoxă, nu urmează de aici că Botezul ei era valid înainte de a deveni ortodoxă. Folosirea iconomiei nu implică nici o recunoastere a validitătii tainelor heterodoxe per se; este ceva ce priveste numai tainele celor ce intră în Biserica Ortodoxă." "Aceasta ne ajută să explicăm aparenta inconsecventă a ortodocsilor în cazul primirii convertitilor. Din punctul de vedere al teologiei apusene moderne sacramentale, diferitele atitudini ale grecilor si rusilor fată de Botezul latin denotă o stare de neclaritate insuportabilă si confuzie. Dar de îndată ce se ia în considerarea principiul iconomiei - argumentează astfel ortodocsii - se va constata că nu s-a înregistrat nici o schimbare în teologia eclesiologică si sacramentală ortodoxă, ci doar o schimbare în rânduielile practice. Uneori Biserica Ortodoxă a fost îndreptătită să folosească iconomia, alteori nu; dar aceasta nu înseamnă că învătătura ei sacramentală ca atare s-a modificat." Dar asta nu e o invatatura sau practica recenta, ci se bazeaza pe canoanele Sinoadelor ecumenice. "Utilizarea iconomiei se poate vedea clar în canoane, de pildă în Canonul 7 al Celui de-al II-lea Sinod Ecumenic, Canonul 95 a Celui de-al VI-lea Sinod Ecumenic si prima Epistolă canonică a Sfântului Vasile cel Mare. Sinoadele II si VI Ecumenice au confirmat si au sustinut Canonul Întâi de la Cartagina, pomenit mai sus, ca si cele ale Sfintilor Apostoli si ale Părintilor Sinoadelor, care Sfinti Părinti au întrebuintat acrivia în ceea ce priveste Tainele heterodocsilor. De pildă, Canonul 2 al Sinodului VI Ecumenic hotărăste:" "Acelasi Sinod - în Canonul 65 - continuă întărind Canonul 7 al Sinodului II Ecumenic, care hotărăste ca anumite grupări eretice si schismatice să fie primite prin iconomie, atât pentru folosul sufletelor lor, cât si al Bisericii din acea vreme." Iar despre recunoasterea tainelor in afara Bisericii, avem chiar canonul 46 apostolic Canonul 46: Hotărâm ca un episcop sau un preot care au recunoscut Botezul sau jertfa ereticilor să fie caterisit. Căci, ce învoire este între Hristos si Veliar sau ce parte are un credincios cu un necredincios? (Cor. 6: 15) "Canonul Întâi al Sinodului de la Cartagina (cca. 258), confirmat si reiterat de Sinodul VI Ecumenic, este o altă expresie autoritară si reprezentativă a pozitiei Bisericii în privinta heterodocsilor. Merită să cităm pe larg, deoarece rezumă foarte bine învătătura ortodoxă despre tainele ortodoxe: Iubiti frati, fiind adunati noi în Sinod, am citit scrisorile trimise de voi, legate de acei eretici si schismatici care vor să se boteze, care vin către Biserica sobornicească [universală], care este Una, în Care noi suntem botezati si renăscuti. (…) De asemenea, hotărând acum prin vot ceea ce noi tinem cu tărie si credintă dintotdeauna, declarăm că nu este cu putintă să fie botezat cineva în afara Bisericii sobornicesti, căci este numai un singur Botez, iar acesta există numai în Biserica sobornicească. (…)" "Botezul fiind unul, iar Duhul Sfânt Unul, nu există prin urmare decât o Biserică, întemeiată (după vechea mărturie a Apostolului Petru) pe credinŃa în Hristos, Domnul nostru. Si din această pricină, orice se săvârseste de către ei [adică de eretici] este de condamnat, fiind ceva falsificat si lipsit de putere." Asadar, cred ca clar.In sfarsit, in legatura cu harul, asa cum spunea si Sf. Serafim de Sarov si alti sfinti, harul poate lucra din afara (adcia doar in exteriorul omului), cum se intampla si in Vechiul Testament si cum lucreaza si acum in afara Bisericii, dar harul care lucreaza dinauntru (adica in interiorul omului, prin Sfintele taine, indeosebi Botezul), facut posibil prin venirea Mantuitorului, exista doar in Biserica. Last edited by catalin2; 19.12.2010 at 22:41:40. |
|
#2
|
||||
|
||||
|
Citat:
Sunt foarte fericit că am scăpat de o asemenea Biserică în care căsătoria e tratată la mișto, în care preoții sunt valid sau invalid hirotoniți în funcție de dispoziția de moment spre iconomie sau acrivie a episcopilor, în care o mare bălmăjeală dialectică și relativistă cuprinde toate aspectele: Sfintele Taine, ierarhia, canoanele, etc. În care Dumnezeu pedepsește dar nu pedepsește, postul este obligatoriu dar nu e obligatoriu, copiii nebotezați nu ajung în Limb, dar nici în rai nu prea ajung și în iad în nici un caz, anticoncepționalele sunt interzise în caz de acrivie și permise în caz de iconomie, în funcție de înțelegerea la care se ajunge cu duhovnicul.
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc ! www.catehism.com http://regnabit.wordpress.com Last edited by Mihnea Dragomir; 19.12.2010 at 23:09:28. |
|
#3
|
|||
|
|||
|
Citat:
E nu numai o parere, dar ei si gresita, normal ca primeaza ceea ce au spus sinoadele si sfintii. Legat de casatorie, sunt aceleasi canoane ale Sfantului Vasile cel Mare cu privire la a doua casatorie. In plus iata canonul 7 de la Sinodul II: [SIZE=3] [/SIZE] Pe aceia dintre eretici care revin la Ortodoxie, în partea Scripturile și atunci îi botezăm.
celor ce se mântuiesc, îi primim după rânduiala mai jos arătată și după obicei. Pe arieni și pe macedonieni și pe sabatinieni și pe novațieni cei ce-și zic lor catari și stângaci, apoi pe patrusprezeceni (quartodecimani), adică pe mercurași (tetradiți) și pe apolinariști îi primim daca dau zapis (scrisori de mărturisire de credință) și dacă dau anatemei toată erezia care nu cugeta (învață) cum cugeta (învață) sfanta a lui Dumnezeu Biserică sobornicească și apostolească și îi pecetluim adică îi ungem mai întâi cu sfântul mir, adică fruntea și ochii și narile și gura și urechile și pecetluindu-i pe ei zicem: Pecetea Darului Duhului Sfânt. Iar pe eunomieni, pe cei ce se botează cu o singura afundare, și pe montaniști, adică pe cei ce se numesc aici frigieni, și pe sabelieni, care învață ca Fiul este tot una cu Tatăl (identitatea Fiului cu Tatăl) și care fac și alte oarecare lucruri de neîndurat (urâte), și pe toate celelalte erezii (căci multe sunt aici, mai cu seamă cele care pornesc din țara Galatenilor) pe toți dintre aceștia care doresc să se adaoge (atașeze) ortodoxiei, îi primim ca pe elini (păgâni): și (adică) în prima zi îi cercetăn, a doua zi îi catehizăm, iar a treia zi le facem lepădările de Satana (îi exorcizăm) suflând asupra lor de trei ori în față și în urechi și astfel îi catehizăm și facem să petreacă timp îndelungat în biserică și să asculte Last edited by catalin2; 19.12.2010 at 23:48:57. |
|
#4
|
|||
|
|||
|
Citat:
Mi se pare foarte trist sa spui ca te bucuri ca ai scapat de Biserica Ortodoxa, vai de sufletul bunicilor tai preoti ortodocsi, cred ca s-ar rasuci in mormant sa te auda spunand asa ceva... vezi ai grija pe ce drum mergi. |
|
#5
|
|||
|
|||
|
Iata la sinodul Vi ecumenic, canonul 95 spune ca pe unii eretici ii primeste in Biserica fara vreun botez, se impartasesc direct.
Iar nestorienii și eutihienii și severienii, și cei din erezii asemenea împărtășească cu sfânta Cuminecătură.(acestora) trebuie sa facă zapis (scrisori) și sa dea anatemei erezia (rătăcirea) lor, și pe Nestorie și pe Eutihie, și pe Dioscur, și pe Sever și pe ceilalți începători (corifei) ai unor astfel de erezii, și pe cei ce cugetă cele ale lor și toate erezi-ile arătate mai înainte și așa să se Vedeti aici si canonul intai al Sf. Vasile cel Mare, e prea lung sa-l mai dau http://www.canoaneortodoxe.net/pdf/4...e_cel_Mare.pdf Dupa cum vedeti nimic nu e schimbat in ortodoxie, e doar perfecta. |
|
#6
|
||||
|
||||
|
Citat:
Acuma: în care dintre canoanele enumerate este vorba despre primirea PREOȚILOR care și-au dobândit pretinsa preoție prin punerea mâinilor unor episcopi schismatici și eretici ? Nu vedeți că nu răspundeți la obiect, ci îmi contrapuneți canoane despre laici și despre botez ?
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc ! www.catehism.com http://regnabit.wordpress.com |
|
#7
|
|||
|
|||
|
Citat:
Iar in citatul despre iconomie se facea referire al toate tainele, nu doar Botezul. |
|
#8
|
|||
|
|||
|
Domnule, v-a explicat Mihnea Dragomir mai mult decât clar: noțiunea că s-ar putea aplica iconomia în domeniul Tainelor e hilară.
A afirma că, în funcție de ce hotărăsc fețele bisericești și în funcție de necesitățile momentului, cineva e botezat sau nebotezat, hirotonit sau nehirotonit, căsătorit sau nu, e la fel de absurd ca a afirma că Biserica stabilește prin iconomie cine e mort și cine e viu. |
|
#9
|
||||
|
||||
|
Nu. Nu se poate afirma acest lucru. Toate Tainele sunt importante și între ele nu se poate face un clasament ca la fotbal. Tot ce se poate spune este că, dintre toate Tainele, Sf Euharistie are un rol central.
Particularitatea Botezului este aceea că administrator al său este orice creștin, laic sau preot, în baza preoției sale de obște. Dacă, spre exemplu, lângă dv se află un copil nebotezat care e în pericol iminent, aveți capabilitatea și datoria să îl botezați. Citat:
În cazul celorlalți, legiuitorii au stabilit altfel, fiindcă nu erau creștini sau nu vor fi folosit formula trinitară. Și astăzi, dacă un martor al lui Iehova dorește să intre în Sf Biserică Catolică, trebuie botezat (și nu rebotezat), deoarece BC a stabilit în mod temeinic că botezul iehovist nu e trinitar. Deci, nu pentru că iehoviștii ne sunt mai antipatici decât baptiștii și nu pentru că la unii am folosi acrivia și la alții iconomia. De data asta, sper că ați înțeles de ce BOR nu a rehirotonit preoții care veneau de la catolici. Fiindcă a considerat hirotonia lor validă, tot așa după cum, cu mai bine de un mileniu în urmă, botezul era considerat valid dacă respecta anumite criterii.
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc ! www.catehism.com http://regnabit.wordpress.com Last edited by Mihnea Dragomir; 20.12.2010 at 17:42:05. |
|
#10
|
||||
|
||||
|
Citat:
Excelent mesaj! Subscriu. |
![]() |
|
Subiecte asemănătoare
|
||||
| Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
| Episcopii catolici | Mihnea Dragomir | Biserica Romano-Catolica | 145 | 16.11.2016 09:14:07 |
| Pentru catolici | Hartford | Intrebari utilizatori | 17 | 08.05.2012 20:43:13 |
| "sfinti catolici" | umilinta | Biserica Romano-Catolica | 7 | 04.04.2008 11:31:14 |
| Ortodoxi-Catolici | daniel7 | Stiri, actualitati, anunturi | 1 | 03.12.2007 19:39:42 |
| Portrete de sfinti/Sfinti si sfintenie | alecsandru | Biserica Romano-Catolica | 18 | 20.04.2007 20:46:05 |
|
|