![]() |
![]() |
|
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Citat:
la un anumit moment, a fost necesar sa se spuna ca Duhul purcede si de la Fiul dupa cum la un moment anterior a fost necesar sa se spuna ca Duhul purcede de la Tatal (Crezul de la Niceea nu mentiona decat credinta in Duhul, fara sa spuna altceva despre Duhul) cat despre anatemele pentru cei care ar fi scos sau adaugat ceva la cele stabilite de vreun Conciliu, acestea au fost inca de la primul Conciliu, dar conciliile urmatoare au mai venit cu unele clarificari...
__________________
catolica |
#2
|
|||
|
|||
![]() Citat:
|
#3
|
|||
|
|||
![]()
Ortodocsii nu cunosc ca Duhul purcede si de la Fiul. Aici nu-i loc de filosofie, de vorbarie, de rationamente ieftine, de speculatie teologica.
Asa este experiat Duhul Sfant, ca purcezand de la Tatal, nu si de la Fiul. E o Taina mare asta, inaccesibila ratiunii noastre, cunoascuta in parte prin descoperire dumnezeiasca. Spunea Gheron Iosif: "Si cand, in ascultare si in liniste, se vor curati simturile tale si se va odihni mintea ta si se va curati inima ta, atunci vei primi har si luminarea cunostintei. Vei deveni in intregime lumina, in intregime minte, in intregime straveziu. Si izvoraste din el asa o teologie, incat daca ar fi trei care sa scrie in acelasi timp, nu as putea sa cuprinda raurile care ies cu repeziciune si care raspandesc pace si deplina nemiscare a patimilor in tot trupul. Se aprinde inima de iubirea dumnezeiasca si striga : " Tine, Iisuse al meu, valurile harului Tau, ca ma topesc ca ceara ". Si intr-adevar se topeste, netinandu-l. Si mintea este rapita in contemplatie, in vederea cea dumnezeiasca. Si se savarseste unirea. Se transforma omul si devine una cu Dumnezeu, incat nu se mai cunoaste si nu se mai distinge sinele sau, precum fierul inrosit in foc, cand se aprinde si se face una cu focul." Gheron Iosif Isihastul si toti Sfintii Bisericii Ortodoxe, adica teologii, cei uniti cu Dumnezeu, indumnezeiti, deveniti in intregime lumina, asa au marturisit: ca Duhul Sfant purcede doar de la Tatal. Eu pe ei ii cred, intrucat Dumnezeu li S-a descoperit astfel; ei sunt teologi adevarati (nu de repetitie), graitori nemincinosi de Dumnezeu, calauzitori sinceri. |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Arătați-mi unde a mărturisit Sf. Ioan Hrisostomul că Duhul purcede doar de la Tatăl și mănânc cartea.
|
#5
|
|||
|
|||
![]()
Nu vreau sa polemizez pe marginea acestui subiect. E cert ca avem viziuni diferite. Din punctul meu de vedere, Sfantul Ioan Gura de Aur a marturisit in mod indirect ca Duhul Sfant purcede doar de la Tatal, intrucat, dupa cunostintele mele, n-a afirmat niciodata ca ar purcede si de la Fiul.
|
#6
|
|||
|
|||
![]()
Parintele Rafail Noica: Filioque este culmea ratacirilor intr-un singur cuvant. http://www.razbointrucuvant.ro/2009/...singur-cuvant/
Parintele Rafail Noica este fiul filozofului Constantin Noica si a devenit ortodox in Anglia, unde locuia. Ortodoxia nu este o altă Biserică sau una mai desăvărșită… sau cea mai desăvârșită; este firea omului! Adevărat înțeleasă, Ortodoxia este revenirea acasă. „Biserică creștin-ortodoxă“ este, nu știu cum să zic, triplu pleonasm sau dublu pleonasm. Adică cele trei sunt sinonime: dacă e Biserică, nu poate fi decât creștină; dacă e creștinism, numai ortodox. Tot restul este o deformare. Filioque concretizând în sine, potențial, toate ereziile care au fost, ba și toate rătăcirile păgânismului, de la căderea lui Adam, pe linia lui Cain și până astăzi. Așa că Filioque nu este un lucru mic și nu este o joacă, este culmea tuturor rătăcirilor – într-un singur cuvânt. |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Părintele Rafail Noica este cumva infailibil ?
|
#8
|
|||
|
|||
![]() Citat:
|
#9
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Duhul Sfânt “este din Tatăl și-L numim Duh al Tatălui. Nu spunem ca Duhul este din Fiul, dar îl numim Duhul Fiului… și se dă nouă prin Fiul.” Sf. Ioan Damaschin - Dogmatica, Cartea I-a, cap 8. |
#10
|
|||
|
|||
![]()
Mulțumesc !
"Ni se dă nouă prin Fiul" - aceasta este și învățătura de credință catolică și înțelesul termenului filioque în limba latină, așa că, de ce ne mai certăm ?! |
|