![]() |
![]() |
|
#41
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Mulțumesc pentru sugestia de a fi trimis misionar în Grecia, nu este nevoie. Misiunea adventistă din Grecia are deja o vechime de un secol și are oameni calificați pentru așa ceva. Ideea năstrușnică de a mă trimite la Athos o compar cu aceea de a merge tu însuți la Institutul Teologic Adventist de la Cernica să-i catehizezi ortodox pe profesori. Ai fi primită și privită cu multă, multă compasiune... |
#42
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Sfanta Liturghie este cea mai importanta dintre slujbele bisericesti, deci are o semnificatie aparte. Credinciosii se roaga sa se coboare Duh Sfant care sa transforme painea si vinul in trupul si sangele Domnului. E o taina mare aici, nu e vorba de maini incrucisate. Daca atat preotii cat si credinciosii sunt superficiali, asta-i alta treaba. Nici Dumnezeu nu da margaritare porcilor! Deci, asa cum spunea Sfantul Serafim de Sarov, in astfel de cazuri, chiar daca te impartasesti, ramai neimpartasit! Pe Dumnezeu nu-L insala nimeni. Fiecare saptamana are in vedere viata Mantuitorului. Viata in Hristos este o viata activa. Duminica ar trebui sa fie destinata cu prioritate celor duhovnicesti, invierii sufletului nostru din moartea pacatului. De aceea, duminica, adica in ziua Invierii, nu avem in vedere castigarea banilor, nici implinirea tuturor poftelor gastronomice si de alta natura, ci in primul rand invierea sufletului nostru. Fara sarbatoarea Invierii, saptamana este incompleta. Iar Iisus mai intai S-a jertfit si apoi a inviat, nu invers. Cei ce cred in El, acorda o cinste aparte Invierii Sale. |
#43
|
||||
|
||||
![]()
[quote=tricesimusquintus;322914]
E firesc. Să ne bucurăm în fiecare zi de 16 Nisan (ziua de Paște în care a înviat Domnul). Problema e că nu în fiecare an această dată cade duminica... /quote] Pentru ortodoxie alta este dimensiunea timpului sacru. Noi nu comemoram. ci reactualizam prin fiecare Sfanta Liturghie intreaga viata a Mantuitorului, dar mai ales Invierea. Sfantul Serafim de Sarov obisnuia sa spuna Hristos a inviat in fiecare zi, ca dovada ca depasise timpul si pregusta din vesnicie- acel prezent continuu. |
#44
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Ca sunt de compatimit, asta stiu...no news. Prefer totusi sa ma compatimeasca, monahii din Aghion Oros, pe langa care eu sunt praf si pulbere. Nu-s in stare sa ma catehizez nici pe mine, d-apoi pe altii.. Ce vrei tu de fapt sa spui e ca ortodoxia e de compatimit. Banuiesc ca grozavii profesori adventisti de la Cernica i-ar primi si pe monahii athoniti cu si mai multa compasiune. oh, Lord... vreme e sa compatimesti, vreme e sa fii compatimit, pt. toate e o vreme... Cat despre Liturghie, ce sa-ti zic? ca oricum, nu te intereseaza. Atata cerneala poate curge pe tema asta, cat albastru are cerul! Un indemn: retine daca vrei, macar asta: intr-un fel se vede din afara ("amarnica amagire") si in alt fel se vede dinauntru. Una e sa vorbesti DESPRE Dumnezeu in institutii si academii omenesti si cu totul altceva e sa vorbesti CU Dumnezeu, in special in taina Liturghiei. Cam asta se straduiesc monahii din Athos (si nu numai) sa invete la Academia Duhului Sfant. Printre altele. Ortodoxia tace vinovata, zici? Ba deloc. Doar ca ni-s noua urechile infundate. De 2000 de ani tot asta zice, ca de-ar fi tacut, s-ar fi desfiintat. De 2000 de ani, tot asta zice: ca momentul cand a iesit Noul Om din iad inseamna tocmai revenirea umanului la momentul in care i s-a „taiat filmul” lui Adam. Iesind biruitor din haul iadului, Noul OM ii pune din nou (ontologic vorbind) pe toti urmasii vechiului om, in punctul de unde a cazut prima data in Eden, atunci cand s-a produs ruptura umanului de Dumnezeu si s-a cascat haul despartirii dintre om si El. L-a pus din nou in acel punct, tocmai pt. a-si continua din nou drumul de la Chip la Asemanare, intrerupt de prapastia de netrecut aparuta, stii cum. Ba mai mult, stiind Hristos, ca sarpele nu o sa stea degeaba si ca o sa-i puna din nou omului bete in roate, i-a lasat acestuia si antidotul, pt.ca de fiecare data cand va mai cadea, recunoasterea pacatului cu cainta si indreptare sa-l repuna iarasi pe cale. Daca pacatul provoaca ruptura de Dumnezeu si casca o prapastie intre El si om, singura sansa sa nu ramanem pe vesnicie in starea asta, e unirea celor doi la loc. Dar cum noi -luati fiecare in parte- nu suntem in stare de asa ceva, singurul lucru pe care il putem face, e sa IL luam inlauntrul nostru pe Acela care a fost in stare sa uneasca firea umana cu cea divina. (adica sa Il luam atat trupeste cat si sufleteste, atat pe Hristosul scripturistic, cat mai ales pe Hristosul Euharistic). ...cam atat... si asta doar asa, pe scurt si in termeni fragmentari si imperfecti. De fapt s-a mai discutat despre Taina Trupului pnevmatizat a Celui ce a zis „de nu veti manca Trupul Meu, nu veti avea Viata in voi”. Si ai retinut ca asa se vede din Ortodoxie - de nu mancam Trupul uman+indumnezeit al lui Hristos, firea noastra umana nu se va putea uni cu firea Celui Viu ca sa avem Viata in noi. Desigur, fiecare poate crede ce vrea. Ortodoxia asta crede si mai crede ca dincolo de materia vizibila din Potir e Duhul Celui Nevazut si Necuprins. Nu te deranja sa dai reply, doar sa ne calci ce avem noi mai sfant in picioare. Tot ce incerc eu sa-ti zic (asa imperfect cum pot), e sa te straduiesti sa nu discreditezi ceva doar pt. ca nu intelegi tu. e de fapt o rugaminte. Hristos Domnul sa ne lumineze! Last edited by delia31; 15.01.2011 at 03:42:36. |
#45
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Totuși cred că e deplasată pretenția că noi reactualizăm (și nu comemorăm) moartea și învierea Domnului, iar dacă mă gândesc la modalitatea materialist-mistică în care percepută euharistia în liturghia ortodoxă o asemenea afirmație e o adevărată încumetare. Scriptura spune clar că Hristos a murit și înviat o singură oară iar această Jertfă unică e arhi-suficientă mântuirii noastre (Evrei 9,27.28). Deci dacă nu comemorați, ci "reactualizați" inutil Învierea în zi duminică, nu știu cui mai ajută... E teribil să fii și călcător al Poruncii Divine (porunca a IV-a din Decalog) și necinstitor al Învierii Unice a Domnului Iisus Hristos! Eu nu sunt pus să judec acest lucru căci Domnul e singurul judecător, dar dacă aș fi eu în situația aceasta, nu mi-ar mai rămâne decât să aștept înfricoșat Judecata Finală (Evrei 10,27)... |
#46
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Nu mă deranjez să comentez și nici n-am de gând să "calc în picioare" ori să "discreditez" e aveți mai sfânt. Pe mine mă interesează să nu calc în picioare ziua de odihnă și să nu discreditez ceea ce Dumnezeu a făcut sfânt și binecuvântat (și nu omul) - sfânta sâmbătă. |
#47
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Tu ce intelegi prin faptul ca FIREA Dumnezeiasca are 3 ipostasuri (persoane) iar FIREA umana are miliarde de ipostasuri (persoane)? Fara sa am pretentia ca inteleg profund ortodoxia, atat cat inteleg eu, jerta lui Hristos e arhi-suficienta in sens OBIECTIV pt. intreaga FIRE UMANA. Dar e absolut necesara INSUSIREA EI SUBIECTIVA de catre fiecare persoana in parte. De aceea se reactualizeaza IN SENS MISTIC in fiecare Liturghie, care se intampla si aici si acum. in timpul si spatiul istoric, dar si in cer. Invierea e mai mult decat un eveniment istoric. E meta-temporal. Asa cum ai sesizat si tu, e esential ce a zis Hristos: "Imparatia Mea nu e din lumea aceasta". Si totusi, tot El a zis ca ea ESTE DEJA in noi, in chip nedeplin dar in acelasi timp a vorbit de ea si la viitor, zicand ca "va sa vie". In Liturghie tocmai asta se intampla pt. fiecare persoana (ipostas) in parte, care participa (nu doar asista) la Jertfa lui Hristos: transcenderea lui "este deja" (prezentul continuu) in "va sa vie" (viitorul vesniciei). "este deja" e contopit in " va fi deplin dincolo". Asta inseamna Duminica de aici si acum: inceputul zilei a 8-a de dincolo. Hristos Domnul sa ne lumineze. |
#48
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Cum se vede din perspectiva lui Dumnezeu, intreaba-L pe El. Noi nu ne permitem sa afirmam ca vedem si stim toate datele problemei, care evident nu sunt scrise toate in Scriptura. Chiar El a zis: "Inca multe mai am a va invata, dar nu le puteti acum purta pe toate. De aceea Il voi trimite pe Duhul Adevarului". Acela e Cel care ne va invata toate. Ce se intampla de 2000 de ani in Liturghie, Duhul Sfant face, nu omul. am retinut ideea ta (underlined). multumesc si sper sa n-o uiti nici tu. Ce nu inteleg eu, din viziunea AZ7, e care e scopul initial al Lui Dumnezeu pt. care l-a facut pe om. Daca omul nu ar fi cazut deloc in pacat, care ar fi fost scopul lui? In conditiile in care se stie ca in Scriptura numai primele 2 capitole reprezinta relatarea creatiei initiale ASA CUM A VRUT DUMNEZEU SA FIE. De la capitolul 3 incolo, e istoria creatiei cazute, adica ASA CUM A VRUT OMUL SA FIE. Deci, daca ar fi fost cum ar fi vrut Dumnezeu, CAND ANUME SI MOTIVAT DE CE AR FI DAT PORUNCA A 4-A? in rest, en eirini proerhomen. Kyrie eleison. |
#49
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Citat:
Citat:
În rest, φοβήτε τόν Θεόν καί δότε αύτώ δόξαν! P.S. Aș avea ceva de comentat cu privire la ipostasuri, însă subiectul are o puternică încărcătură off-topic. Poate în altă parte. Last edited by tricesimusquintus; 15.01.2011 at 14:33:45. |
#50
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Tot nu am inteles care e perspectiva divina asa cum o intelege AZ7, in ce priveste scopul pt. care Dumnezeu a creat omul. Daca n-ar fi fost pacatul, Scriptura (ca regulament de indreptare a ceva ce a fost strambat), ar fi fost superflua, nu ar fi fost scrisa. Dumnezeu li S-ar fi revelat oamenilor, de la simplu la ceva mai profund si tot asa la nesfarsit, pe principiul amintit chiar de Hristos :”inca nu le puteti purta toate”, inca nu suntem in stare sa intelegem tot ce are Dumnezeu sa ne comunice, de aceea Duhul Sfant e cel care il invata treptat pe om. Cam asta-i „Sfanta Speculatie” de dupa ce a fost scrisa Scriptura si care nu se confunda deloc cu aiuristicile noastre speculatii profane. btw, stii ca etimologic, termenul "speculatie" deriva din latinescul "speculum"=oglinda, in intelesul de "aratare", "revelare" a ceva imposibil de vazut decat prin reflectie. si ca sa mai speculam un pic, sa zicem ca te afli pe o insula pustie impreuna cu ultimul supravietuitor al unui trib salbatic. Presupunand ca reusiti in timp sa stabiliti un limbaj comun, si presupunand ca frica mortii ii genereaza salbaticului insomnii metafizice, cum l-ai face sa inteleaga care e scopul ultim pt. care a fost creat? Sorry, situatia e ipotetica si extrema, dar pur si simplu, nu mi-e clara viziunea AZ7 in privinta acestui scop. De aici se nasc atatea discutii in contrafaza si toate incongruentele de optica. Inca strang piese la acest puzzle imens. (vezi ce se discuta si pe topicul Facere 1, 2.) φοβήτε τόν Θεόν καί δότε αύτώ δόξαν! είναι αλήθεια, ramane insa intrebarea pusa pe dinlauntru : ποιο είναι το όνομα του θεού? Last edited by delia31; 15.01.2011 at 17:24:50. |
![]() |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Saptamana Patimilor | admin | Sfintele Pasti - Invierea Domnului | 71 | 04.05.2013 16:00:01 |
Prima Duminica dupa Pasti? | georgeval | Diverse Sarbatori | 4 | 09.05.2011 16:24:33 |
Saptamana branzei | florinrusu | Nunta | 5 | 20.02.2009 09:14:12 |
Prima ninsoare!... | silverstar | Generalitati | 9 | 24.11.2008 17:49:12 |
Saptamana Patimilor | iosif | Din Noul Testament | 21 | 23.04.2008 12:56:11 |
|