![]() |
![]() |
|
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Pana atunci, iadul este provizoriu; unii care sunt in iad, pot iesi prin rugaciunile noastre, si ... este o taina cum, prin ceea ce poate se petrece cu ei 'acolo'. Problema nu este ideea unei posibilitati de purificare dupa moarte, a unei cai, ci a unui concept prea juridic al purgatoriului. Sunt in BC niste descrieri, si daca nu ma insel chiar la nivel de dogma, ale purgatoriului, pe care ortodocsii nu le pot accepta.
__________________
"Dacă nu putem fi buni, să încercăm să fim măcar politicoși." (Nicolae Steinhardt în Jurnalul fericirii) |
#2
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Citat:
Art 1: Purgatoriul există. Art 2: Rugăciunile și faptele de credință ale celor vii pot ajuta sufletelor din purgatoriu.
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc ! www.catehism.com http://regnabit.wordpress.com |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Dogma simpla a purgatoriului nu e dogma ortodoxa.
Asa ca pentru noi nu exista,simpla sau complexa cum vrei sa zici.. |
#4
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Dar cred ca ideea in sine de purgatoriu ca stare intermediara a sufletului, de pregatire si purificare, nu este contrara ortodoxiei.
__________________
"Dacă nu putem fi buni, să încercăm să fim măcar politicoși." (Nicolae Steinhardt în Jurnalul fericirii) |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Nu-i nimic, luați-vă tot timpul necesar: nu trebuie să medităm la astfel de lucruri în grabă. Când veți avea timp, aștept să explicați de ce purgatoriul, ca și noțiunile conexe de merit și de indulgențe, sunt de tip juridic și cum ar arăta o "teologie nejuridică" a lor.
Eu nu aș insista asupra acestui lucru dacă ar fi prima dată când aud asemenea observație. Dar am mai întâlnit-o, de exemplu la pr prof Stăniloaie. El, în "Teologia Dogmatică Ortodoxă", afirmă același lucru folosind aceleași cuvinte ca și dv, dar nici el nu dezvoltă ideea.
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc ! www.catehism.com http://regnabit.wordpress.com |
#6
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Si este pacat ca intr-adevar nu am timp.. As spune, pana sper sa am putin, ca notiunea unei mantuiri castigate prin adaugarea de tip matematic de merite primite de al altii, cam tot asa cum ar pune prietenii de la mana la mana cate un ban sa plateasca cautiunea, este totusi evident de tip juridic. Nu prea vad ce este de argumentat aici. Sau ideea ca urmele pacatelor (caci de ele e vorba in purgatoriu, nu de pacate) trebuie sterse in amanunt, fiecare in parte, prin indulgente (care se obtin de exemplu prin fapte suprameritorii, sau cand le acorda papa), nu este vorba tot despre un concept de tip juridic? Fie, daca este vorba de o imagine, o parabola, ca in evanghelii (cand se spune printre altele ca 'va plati pana la ulmtimul ban'), bine. Dar s-a facut, in BC, o dogma complexa din asta.
__________________
"Dacă nu putem fi buni, să încercăm să fim măcar politicoși." (Nicolae Steinhardt în Jurnalul fericirii) |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Nu înțelege, pentru că necuratul le-a împietrit rațiunea.
|
#8
|
|||
|
|||
![]()
Deferentele sunt si in faptul ca la catolici purgatoriul este considerat al treilea loc, alaturi de Rai si Iad, si in faptul ca ei spun ca focul ii curateste de pacate.
Dreapta credinta spune ca eixista doar doua locuri, Iad si Rai, niciunde nu se pomeneste de al treilea loc. In Rai si Iad eixista mai multe trepte. Bineinteles ca un criminal nu are aceleasi munci ca unul mai virtuos din vreo alta religie. Si dreptii din Vechiul Testament ajungeau in iad, dar nu aveau parte si de munci. In credinta noastra nimeni nu mai poate face nimic pentru mantuire dupa ce moare, doar in viata de pe pamant. Doar ceea ce fac cei vii, adica rugaciunile si faptele lor pentru cei morti, acelea mai pot ajuta. Purgatoriul contrazice si invatatura, astfel si ingerii cazuti ar mai fi putut fi salvati. Oamenii au primit moartea ca sa nu ajunga ca si ingerii cazuti. Un articol aici: http://www.crestinortodox.ro/dogmati...iul-69052.html "Doctrina Purgatoriului s-a nascut de fapt in a doua jumatate a secolului al XII-lea si este o adevarata "nascocire". E vorba insa de un fapt admis astazi de majoritatea istoricilor si demonstrat in chip magistral de renumitul istoric catolic Jacques Le Goff, care a alcatuit un vast dosar, intitulat in chip semnificativ: La Naissance du Purgatoire. El spune raspicat: "inainte de sfarsitul secolului al XII-lea, cuvantul purgatorium, ca substantiv, nu exista. "Un Purgatoriu" pur si simplu nu exista". Deci nici macar cuvantul nu exista, cu atat mia mult o doctrina. Bineinteles ca citatele nu au nicio legatura cu vreun purgatoriu. |
#9
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Pe de alta parte, daca sunt temeiuri scripturistice care pot sa ilustreze destul de clar lucrurul de mai sus, teoria cu vamile vazdudului sau treptele din rai sau iar are vreo baza biblica. Daca stiti altfel, va rog dati capitolul si versetul. Cat despre "cuvantul purgatoriu nu este in Biblie", parca a mai spus cineva, nici cuvantul "Treime" nu este in Biblie. Am citit un pic mai mult decat ce scrie in sursele anti-catolice, si nu mi se pare nimic care sa mearga impotriva credintei ortodoxe. Este intr-adevar, dogma in BC, este mult mai detaliata, dar face si intelegerea problemei mai simpla decat vamile vazduhului, de exemplu. Si mai este si treaba cu meritele sfintilor, care nu face parte din patrimoniul Ortodoxei.
__________________
„Mare ești tu, Doamne, și preavrednic de laudă (…) Căci pentru tine ne‑ai creat și neliniștită este inima noastră până sa-si afle odihna in tine.” (Sfântul Augustin). |
#10
|
|||
|
|||
![]()
Practic cine a emis ideea de existenta a purgatoriului?
Scuze. Vad acum ce a scris catalin 2 mai sus: ""Doctrina Purgatoriului s-a nascut de fapt in a doua jumatate a secolului al XII-lea si este o adevarata "nascocire". E vorba insa de un fapt admis astazi de majoritatea istoricilor si demonstrat in chip magistral de renumitul istoric catolic Jacques Le Goff, care a alcatuit un vast dosar, intitulat in chip semnificativ: La Naissance du Purgatoire. El spune raspicat: "inainte de sfarsitul secolului al XII-lea, cuvantul purgatorium, ca substantiv, nu exista. "Un Purgatoriu" pur si simplu nu exista". Exista si o sursa mai veche de sec.XII? Last edited by Miha-anca; 02.02.2011 at 20:55:55. |
![]() |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Exista o rugaciune care o putem zice inainte de a citi din Sfanta Scriptura? | mela me | Rugaciuni | 6 | 10.04.2014 20:28:30 |
Sfanta Scriptura | EDI | Despre Sfanta Scriptura | 0 | 09.06.2008 14:19:49 |
Sfanta Scriptura | danyel | Despre Sfanta Scriptura | 22 | 12.11.2007 23:39:18 |
Sfanta Scriptura | Dodi | Despre Sfanta Scriptura | 6 | 24.03.2007 03:27:38 |
|