Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Generalitati > Generalitati
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #81  
Vechi 14.02.2011, 19:45:18
colaps's Avatar
colaps colaps is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 21.04.2010
Locație: dor de Moldova...
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.210
Implicit Precursori ai idealului monastic creștin

Modelele din vechime ale idealului monastic creștin sunt nazireii și profeții lui Israel. Un nazireu era o persoană care urma un fel de viață distinct, pentru Dumnezeu, ca urmare a unui jurământ special.

"Vorbește fiilor lui Israel și zi către ei: Dacă bărbat sau femeie va hotărî să dea făgăduință de nazireu, ca să se afierosească nazireu Domnului, să se ferească de vin și de sicheră; oțet de vin și oțet de sicheră să nu bea și nimic din cele făcute din struguri să nu bea; nici struguri proaspeți sau uscați să nu mănânce. În toate zilele, cât va fi nazireu, să nu mănânce, nici să bea vreo băutură făcută din struguri, de la sâmbure până la pielită. În toate zilele făgăduinței sale de nazireu să nu treacă brici pe capul său; până la împlinirea zilelor, câte a afierosit Domnului, este sfânt și trebuie să crească părul pe capul lui. În toate zilele, pentru care s-a afierosit pe sine să fie nazireul Domnului, să nu se apropie de trup mort: Când va muri tatăl său, sau mama sa, sau fratele său, sau sora sa, să nu se spurce prin atingerea de ei, pentru că afierosirea lui Dumnezeu este pe capul lui. În toate zilele cât va fi nazireu, este sfântul Domnului. (Numeri 6,2-8)

Profeții (proorocii) lui Israel erau închinați Domnului ca semn de pocăință. Unii din ei trăiau în condiții foarte grele, despărțindu-se ei înșiși sau fiind siliți să se despartă de oameni din pricina poverii mesajului pe care îl purtau. Alți prooroci trăiau ca membri ai comunităților, ai unor școli amintite de câteva ori în Scriptură dar despre care s-au făcut multe speculații, dar despre care se știe în realitate foarte puțin. Proorocii dinainte de Avraam, Enoh și Melchisedec, iar dintre profeții evrei în special Ilie și ucenicul acestuia, Elisei sunt importanți pentru tradiția monastică creștină. Cel mai frecvent citat ca "model" al vieții monastice (și în special pustnicești), închinat Domnului este Sfântul Ioan Botezătorul, mazireu și prooroc în același timp. Și Ioan a avut ucenici care stăteau împreună cu el și pe care se presupune că îi învăța să adopte un mod de viață asemănător cu al său:

n zilele acelea, a venit Ioan Botezătorul și propovăduia în pustia Iudeii, spunând: Pocăiți-vă că s-a apropiat împărăția cerurilor. El este acela despre care a zis proorocul Isaia:
"Glasul celui ce strigă în pustie: Pregătiți calea Domnului, drepte faceți cărările Lui". Iar Ioan avea îmbrăcămintea lui din păr de cămilă, și cingătoare de piele împrejurul mijlocului, iar hrana era lăcuste și miere sălbatică. Atunci a ieșit la el Ierusalimul și toată Iudeea și toată împrejurimea Iordanului. Și erau botezați de către el în râul Iordan, mărturisindu-și păcatele. (Matei 3,1-6)

Modelele feminine ale monahismului sunt Maica Domnului și cele patru fecioare, fiicele Sfântului Diacon Filip (din cei șapte) :

Iar noi, sfârșind călătoria noastră pe apă, de la Tir am venit la Ptolemaida și, îmbrățișând pe frați, am rămas la ei o zi. Iar a doua zi, ieșind, am venit la Cezareea. Și intrând în casa lui Filip binevestitorul, care era dintre cei șapte (diaconi), am rămas la el. Și acesta avea patru fiice, fecioare, care prooroceau. (Fapte 21,7-9)

Idealul monahal se bazează și pe modelul Sfântului Apostol Pavel, despre care se crede că nu s-a căsătorit și care, pentru a se întreține, făcea corturi:

Eu voiesc ca toți oamenii să fie cum sunt eu însumi. Dar fiecare are de la Dumnezeu darul lui: unul așa, altul într-alt fel. Celor ce sunt necăsătoriți și văduvelor le spun: Bine este pentru ei să rămână ca și mine. (I Corinteni 7,7-8)

Dar adevăratul model al monahismului creștin, de obște sau pustnicesc,este Iisus Hristos:

Gândul acesta să fie în voi care era și în Hristos Iisus, Care, Dumnezeu fiind în chip, n-a socotit o știrbire a fi El întocmai cu Dumnezeu, Ci S-a deșertat pe Sine, chip de rob luând, făcându-Se asemenea oamenilor, și la înfățișare aflându-Se ca un om, S-a smerit pe Sine, ascultător făcându-Se până la moarte, și încă moarte pe cruce. (Filipeni 2,5-8)

În plus, și Biserica primară era un model pentru viața monahală. Primii creștini trăiau în comun, împărțind tot ce aveau, după cum se arată în Faptele Apostolilor.
__________________
Sunt împotriva: avortului, homosexualității, sectelor, ateismului, masoneriei, păgânătății, ereziilor, ecumenismului, băncilor, cipurilor și actelor cu cip, politicianismului și a părăsirii patriei.

Să ascultăm de poruncile lui Dumnezeu și atât! Viitoarele legi și acțiuni statale nu vor duce decât la compromiterea noastră ca ființe dumnezeiești și la pierderea libertății. Noi nu suntem legați de aceste rânduieli lumești deșarte și satanice, ci doar de voia Domnului!
Reply With Quote
  #82  
Vechi 14.02.2011, 19:56:08
colaps's Avatar
colaps colaps is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 21.04.2010
Locație: dor de Moldova...
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.210
Implicit Originile monahismului creștin

Întemeierea monahismului creștin s-a făcut în deșert, în Egiptul secolului al IV-lea, ca un alt mod de a trăi mucenicia. Există voci care atribuie apariția monahismului în această perioadă schimbărilor care au avut loc în Imperiul Roman la nivelul societății ca urmare a convertirii sfântului împărat Constantin cel Mare la creștinism si al transformării creștinismului în religie tolerată pe teritoriul Imperiului. Aceasta a pus capăt persecuției creștinilor și poziției lor de grup religios mic, persecutat, ducând totodată la creșterea numărului "creștinilor cu numele" în Biserică. Ca reacție la aceasta, mulți dintre cei care doreau să păstreze intensitatea vieții duhovnicești a creștinismului primelor secole au fugit în deșert pentru a-și petrece viața în post și rugăciune, eliberați de influența și tulburarea lumii exterioare. Sfârșitul persecuțiilor a însemnat și că mucenicia devenea mai puțin probabilă, astfel că asceza a început să devină un mod de viață distinct.

Sfinții Antonie cel Mare și Pahomie cel Mare au fost întemeietorii timpurii ai monahismului egiptean, deși primul creștin despre care se știe că a trăit ca monah a fost Sfântul Pavel Tebeul. Ortodoxia îl consideră și pe Sfântul Vasile cel Mare ca fondator al regulilor monahale, urmând și exemplul Părinților Deșertului. Sfântul Benedict de Nursia, a cărui Regulă se bazează pe cea a Sf. Vasile, este adesea considerat întemeietorul monahismului apusean.

Încă de timpuriu au existat probabil persoane care și-au trăit viața în izolare - eremiți -, după exemplul celor patruzeci de zile petrecute de Hristos în deșert. Nu există mărturii arheologice confirmate ale acestora, și mărturiile scrise cuprind doar aluzii. Sf. Antonie cel Mare a trăit ca eremit (sihastru sau pustnic), urmat fiind de alții, care trăiau în apropiere, dar nu în același loc cu el. Pe de altă parte, Sfântul Pavel Tebeul trăia nu foarte departe de avva Antonie, în singurătate absolută, iar avva Antonie îl considera a fi un monah desăvârșit.(După ce l-a întâlnit pentru prima dată, avva Antonie, întorcându-se, le-a zis ucenicilor: "Vai mie, fiilor, că sunt călugăr păcătos și mincinos, sunt călugăr doar cu numele ! L-am văzut pe Ilie, l-am văzut pe Ioan Botezătorul în deșert și l-am văzut pe Pavel - în Rai!"). Acest fel de monahism se numește eremitic ("după felul eremitic") sau, în limbajul bisericesc ortodox românesc, pustnicie (sau sihăstrie).

Sfântul Pahomie cel Mare, un ucenic al avvei Antonie, a ales să îi adune pe monahi într-o comunitate în care monahii trăiau în colibe - sau chilii (din grecescul κελλια) - individuale, dar munceau în comun, mâncau în comun și participau la slujbe comune. Acest fel de organizare monastică se numește rânduială cenobitică (bazată pe o comunitate) sau, în limbajul bisericesc, viață de obște. Cea mai mare parte a mănăstirilor urmează rânduiala cenobitică. Capul unei mănăstiri a luat numele siriac de Abba ("Părinte"), în română avva.

În cele din urmă, s-a format obiceiul ca unii monahi, puțini la număr, deja formați în viața comună, să părăsească viața de obște și să urmeze calea vieții pustnicești. A încerca acest lucru fără a fi fost format duhovnicește în viața de obște era văzut ca un gest de sinucidere spirituală, ce ducea adesea la căderea în înșelare sau amăgire spirituală.
__________________
Sunt împotriva: avortului, homosexualității, sectelor, ateismului, masoneriei, păgânătății, ereziilor, ecumenismului, băncilor, cipurilor și actelor cu cip, politicianismului și a părăsirii patriei.

Să ascultăm de poruncile lui Dumnezeu și atât! Viitoarele legi și acțiuni statale nu vor duce decât la compromiterea noastră ca ființe dumnezeiești și la pierderea libertății. Noi nu suntem legați de aceste rânduieli lumești deșarte și satanice, ci doar de voia Domnului!
Reply With Quote
  #83  
Vechi 14.02.2011, 21:12:12
mihaila_alin
Guest
 
Mesaje: n/a
Exclamation

Citat:
În prealabil postat de Danut7 Vezi mesajul
Cretinule ignorant unde vezi tu manastiri in Biblie?Unde vezi tu monasticism in adevaratul sens al cuvantului asa cum exista azi?Monasticismul budist a existat din sec 4 i. Hr. Monasticismul crestin a luat nastere in sec III in Egipt, parintele lui fiind Sf. Antonie cel Mare.Monasticismul in adevaratul sens al cuvantului(mai multi calugari sa locuiasca sub acelasi acoperis sub indrumarea unui conducator,manastiri,etc) ii este atribuit Sf. Pachomius,tot un egiptean... In Egipt se pare ca se formase un nucleu destul de solid al misionarilor budisti, pana la acea vreme(sec III)... De acolo si unele influente de tip budiste inca din crestinismul primar din Egypt cum ar fi reincarnarea(vezi evanghelia lui Toma, evanghelia gnostica a lui Marcu, etc).. Sa fie doar coincidente?Eu nu cred.. si monasticismul crestin s-a inspirat tot din budism..

Scholars have explored connections between Buddhism and Christianity. Albert Joseph Edmunds believed the Gospel of John to contain Buddhist concepts[1] and others have compared the infancy account of Jesus in the Gospel of Luke to that of the Buddha in the later Lalitavistara Sutra (a Mahāyāna/Sarvāstivāda biography dating to the 3rd century CE.[2]). During the life of Jesus Christ[3] and the period in which texts like the Gospel of Thomas were composed, Buddhist missionaries lived in Alexandria, Egypt.[4] The Buddhist Jack McQuire believes that in the 4th century, Christian monasticism developed in Egypt, and it emerged with a corresponding structure comparable to the Buddhist monasticism of its time and place.[3]

http://en.wikipedia.org/wiki/Buddhism_and_Christianity

De acum in colo am sa fiu foarte dur fata de ignoranta si prostia voastra.
batate binile ca ai continuat cenaclul de batjocuri mai voua nu va e rusine sa va spuneti ortodocsi si sa va purtati ca paghinii mai rau, rog adminul sa inchida acest topic.
Reply With Quote
  #84  
Vechi 14.02.2011, 21:20:06
mihaila_alin
Guest
 
Mesaje: n/a
Exclamation

[quote=cristinadaciana;337696]
Citat:
În prealabil postat de Danut7 Vezi mesajul
Cretinule ignorant unde vezi tu manastiri in Biblie?Unde vezi tu monasticism in adevaratul sens al cuvantului asa cum exista azi?....



Unde sunteti ? Dispareti cand trebuie ? Sau este normal sa se foloseasca pe forum adresarea "cretinule ignorant" ? Vedeti citatul de mai sus si autorul.
De! Se pare ca asta-i ortodoxismul romanesc.
acuma nu te supara pe mine ca nu pot tot timpul sa fiu pe crestin ortodox.
cel ce face dreptate este adminul deci sa il rugam sa ia masuri.
Reply With Quote
  #85  
Vechi 14.02.2011, 21:35:32
Danut7 Danut7 is offline
Banned
 
Data înregistrării: 30.07.2009
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.543
Implicit

dreptatea este la Dan
Reply With Quote
  #86  
Vechi 14.02.2011, 22:07:42
xanixade's Avatar
xanixade xanixade is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.01.2011
Locație: Cluj-Napoca
Religia: Ortodox
Mesaje: 341
Trimite un mesaj prin Yahoo pentru xanixade
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Danut7 Vezi mesajul
Cretinule ignorant unde vezi tu manastiri in Biblie?Unde vezi tu monasticism in adevaratul sens al cuvantului asa cum exista azi?Monasticismul budist a existat din sec 4 i. Hr. Monasticismul crestin a luat nastere in sec III in Egipt, parintele lui fiind Sf. Antonie cel Mare.Monasticismul in adevaratul sens al cuvantului(mai multi calugari sa locuiasca sub acelasi acoperis sub indrumarea unui conducator,manastiri,etc) ii este atribuit Sf. Pachomius,tot un egiptean... In Egipt se pare ca se formase un nucleu destul de solid al misionarilor budisti, pana la acea vreme(sec III)... De acolo si unele influente de tip budiste inca din crestinismul primar din Egypt cum ar fi reincarnarea(vezi evanghelia lui Toma, evanghelia gnostica a lui Marcu, etc).. Sa fie doar coincidente?Eu nu cred.. si monasticismul crestin s-a inspirat tot din budism..

Scholars have explored connections between Buddhism and Christianity. Albert Joseph Edmunds believed the Gospel of John to contain Buddhist concepts[1] and others have compared the infancy account of Jesus in the Gospel of Luke to that of the Buddha in the later Lalitavistara Sutra (a Mahāyāna/Sarvāstivāda biography dating to the 3rd century CE.[2]). During the life of Jesus Christ[3] and the period in which texts like the Gospel of Thomas were composed, Buddhist missionaries lived in Alexandria, Egypt.[4] The Buddhist Jack McQuire believes that in the 4th century, Christian monasticism developed in Egypt, and it emerged with a corresponding structure comparable to the Buddhist monasticism of its time and place.[3]

http://en.wikipedia.org/wiki/Buddhism_and_Christianity

De acum in colo am sa fiu foarte dur fata de ignoranta si prostia voastra.
Depinde de mai multe puncte de vedere... monastici, daca vrei sa o luam asa, ar fi pana si vechii prooroci din Vechiul Testament... cat despre post, tot asa, plus ca si inainte, si dupa Moise s-a postit, iar chiar prima pilda a postului ar fi......... Caderea din rai.... mai citeste sfintii parinti si nu wikipedia.... asa ca?
Reply With Quote
  #87  
Vechi 14.02.2011, 22:11:36
xanixade's Avatar
xanixade xanixade is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.01.2011
Locație: Cluj-Napoca
Religia: Ortodox
Mesaje: 341
Trimite un mesaj prin Yahoo pentru xanixade
Smile

Citat:
În prealabil postat de calator prin ploaie Vezi mesajul
Ba esti...si cu un ton arhicunoscut cauti cearta , dar nu-ti ofer satisfactie , iar tonul tau obraznic imi vorbeste suficient! Am dreptul la opinie , ca-ti convine ca nu ! Sa fii sanatos!
Nu caut cearta, daca ti s-a parut iti cer scuze... :))
Reply With Quote
  #88  
Vechi 14.02.2011, 22:47:42
Danut7 Danut7 is offline
Banned
 
Data înregistrării: 30.07.2009
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.543
Implicit

Citat:
În prealabil postat de xanixade Vezi mesajul
Depinde de mai multe puncte de vedere... monastici, daca vrei sa o luam asa, ar fi pana si vechii prooroci din Vechiul Testament... cat despre post, tot asa, plus ca si inainte, si dupa Moise s-a postit, iar chiar prima pilda a postului ar fi......... Caderea din rai.... mai citeste sfintii parinti si nu wikipedia.... asa ca?
monastici cred ca vine mai mult de la manastire... ascetism da, a existat de demult, pe alocuri la evreii, dupa cum zici Scriptura.. si in crestinismul primar, urmasii lui Ioan(Botezatorul), esienii , nazirenii cred ca erau de-ai ascestismului... dar ascetismul cum il avem acum nu se naste pana mai tarziu prin sec 3 sau 4... inceputul monasticismului apare pe undeva prin Egipt, prin Sf. Antonie cel Mare si Pahomie cel Mare, Sf Vasile fiind si el intemeietor al regulilor monahale, dupa cum a spus colaps.. apoi Sf. Vasile cel Mare avea o vorba.. sa luam din toate ce e bun, precum albinele care cauta in flori... parerea mea personala, asta si dupa ce am auzit de la altii e ca unele aspecte ale monasticismului crestin au fost inspirate si din buddhism..
Reply With Quote
  #89  
Vechi 14.02.2011, 23:39:40
colaps's Avatar
colaps colaps is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 21.04.2010
Locație: dor de Moldova...
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.210
Implicit

Măi, noi nu ne luăm după zvonuri, spusele altora, minciunile de pe wikipedia sau după alte surse suspecte.

Cel mai bine, dacă vrem să știm care-i adevărul legat de monahism, să citim acest izvor de înțelepciune:


Cine poate vorbi adevărul mai bine decât Sfântul Vasile cel Mare, Sfântul Pahomie cel Mare, Sfântul Ioan Casian și Sfântul Benedict ?
__________________
Sunt împotriva: avortului, homosexualității, sectelor, ateismului, masoneriei, păgânătății, ereziilor, ecumenismului, băncilor, cipurilor și actelor cu cip, politicianismului și a părăsirii patriei.

Să ascultăm de poruncile lui Dumnezeu și atât! Viitoarele legi și acțiuni statale nu vor duce decât la compromiterea noastră ca ființe dumnezeiești și la pierderea libertății. Noi nu suntem legați de aceste rânduieli lumești deșarte și satanice, ci doar de voia Domnului!
Reply With Quote
  #90  
Vechi 15.02.2011, 09:26:21
calator prin ploaie calator prin ploaie is offline
Banned
 
Data înregistrării: 13.01.2011
Locație: intre rai si iad
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.419
Wink

Citat:
În prealabil postat de xanixade Vezi mesajul
Nu caut cearta, daca ti s-a parut iti cer scuze... :))
Ca o lady ce sunt iti spun ca nu trebuie sa te scuzi dar sa fii atent la ton...In rest deh, si eu am zile mai putin bune...
Reply With Quote
Răspunde