![]() |
![]() |
|
#31
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Problema este: se strâng bani suficienți prin această metodă ? Vă spun din experiența mea la ședințele curiei parohiale, inclusiv la ședințe de buget: suma strânsă este MULT prea mică să întrețină, singură, o parohie. Într-un an s-au strâns la cutia milei doar 3 milioane și ceva. Bani care abia ajung pentru o factură lunară de curent. Citat:
Citat:
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc ! www.catehism.com http://regnabit.wordpress.com Last edited by Mihnea Dragomir; 17.02.2011 at 21:49:12. |
#32
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Exact! Fiecare lasa cat doreste sau cat isi permite! Si va avea rasplata pe masura caci Dumnezeu vede si stie. Sa ne amintim si de acea vaduva care a dat cei doi banuti... Hristos i-a asigurat pe ucenici ca va avea mare rasplata,mai mare ca acei farisei care dadeau infinit mai mult decat biata femeie! |
#33
|
|||
|
|||
![]()
Sper ca cine a deschis acest subiect il urmareste inca.
Pe langa dl. Mihnea Dragomir, care are o experienta directa in contactul cu problemele materiale ale Bisericii, dati-mi voie sa intervin si eu cu ceea ce stiu in mod nemijlocit. Legat de intrarea in unele manastiri cu "potential turistic": si in Grecia exista o anumita taxa de intrare si de vizitare la unele manastiri, cum ar fi unele din complexul de la Meteora. Dar de obicei sunt taxati turistii (mai ales ne-ortodocsi), insa NU pelerinii - adica cei care vin pentru zidire duhovniceasca, iar nu pentru a casca gura ca la Acropole. In plus, la fiecare manastire sunt doar anumite zile pentru vizitare. Monahii se plang ca fluxurile de turisti le perturba rostul monahal. In Romania, se practica taxa de vizitare la unele manastiri din Bucovina (mai ales cele din sec. 15-16), dar tot pentru turisti. Eu am fost de mai multe ori cu grupuri insotite de unul sau doi preoti, care spuneau: noi suntem pelerini, iar nu turisti, am venit aici pentru inchinare. Si am intrat fara taxa, de fiecare data. Credinciosul ortodox care merge ca pelerin, nu ca turist care cauta ceva distractie si ceva odihna, are dreptul sa intre fara taxa. Chiar daca nu lasa pomelnic la altar. Iar intrarea in bisericile de mir... sa fim seriosi, ca doar nu e ca la cinema sau la meci, sa intri cu bilet ! Sau sa te oblige cineva sa cumperi lumanari sau altele in valoare de X lei. In Grecia , lumanarile stau pe o masa speciala, omul pune un ban pentru ele intr-o cutie si se mizeaza pe bunul simt. Dupa slujba, la parohii, se lasa deschis pridvorul, si cei care mai trec pe acolo au lumanari la dispozitie si NIMENI nu sta sa supravegheze sau sa-i traga de maneca sa lase suma X sau Y pentru ele. Dar bunul simt trebuie sa-si spuna cuvantul. De obicei, oamenii lasa cam 50 de centi pentru 3-4 lumanari mici. Pentru cei care nu cred in cinstea si in bunul simt al ortodoxului grec, mai trebuie sa spun _ cu mult amar in suflet _ ca in Grecia nu se incuiau usile de la case si de la masini inainte de a sosi emigrantii albanezi, bulgari si romani. |
#34
|
||||
|
||||
![]()
Si cum isi vor da seama ca eu vreau sa ma inchin si nu sunt un simplu turist?? Ce,trebuie neaparat sa fiu insotit de un preot sau sa fac parte dintr-un grup de pelerini? Ca sincer sa fiu,la prima vedere nu prea am "fata" de crestin :)) Pot foarte bine sa fiu cu parintii,cu prietena etc. si trecand pe langa o manastire mai importana sa vreau sa ma inchin. Ce fac in cazul asta,stau sa ma cert si sa ma tiganesc la poarta bisericii incercand sa le explic ca eu sunt credincios? Pai ca-i asta,daca mai incep sa ma si "laud",mi-am pierdut si ultimul gram de smerenie... In fine.
|
#35
|
|||
|
|||
![]()
Taxele pentru "servicii religioase".
Prin termenul (cam nefericit) de "servicii religioase" se inteleg slujbele oficiate de preot in diferitele ocazii ale existentei crestinului: botez, cununie, sfestanie, Liturghie, inmormantare, parastas. Conform canoanelor BO si reglementarilor la nivel national expuse de Sf. Sinod al fiecarei BO zonale (BOR, BO Rusa, BO a Elladei, etc.), in BO nu se percep taxe pentru aceste servicii, ci fiecare credincios care le solicita da cat poate si cat vrea. Trebuie sa mai spun ca in Romania (si in Grecia) la manastiri nu se prea fac botezuri si cununii , si nici inormantari ale mirenilor. Pentru acestea credinciosii apeleaza la preotul paroh, iar in orase apeleaza si la ce preot vor ei sau cunosc. Asa ca la manastiri, ne-existand "servicii", nu exista taxe decat pentru pomelnicele de vii si de adormiti. Si in cele mai multe se lasa tot la latitudinea credinciosului cat da si pentru ce perioada. E drept ca in manastirile situate in orase, precum si la catedralele episcopale, se tarifeaza riguros ziua de pomenire (la mitropolia din Iasi ajunsese acum catva timp la 50 de bani/zi un pomelnic, daca nu s-o fi facut 1 leu). In cazurile in care intr-o parohie este nevoie de fonduri pentru anumite necesitati care nu pot fi acoperite din incasarile ocazionale, se poate pune taxa pe serviciile principale. Dar aceasta se discuta si se aproba mai intai de consiliul parohial, apoi se vizeaza de catre episcopia de care tine parohia, si se afiseaza la loc vizibil. Cand vine credinciosul sa solicite un serviciu, i se arata lista, si plateste exact suma prevazuta, pentru care i se face chitanta. Nu are nimeni voie sa-i mai ceara ceva in plus. (Din pacate, cel putin in Romania, unii preoti spun ca"patriarhia / mitropolia / episcopia cere atat... si mai da si pentru parohie atat...", fara sa aiba nici o baza reala. Omul nu se duce la episcop sa intrebe. Iar sumele cerute, cel putin in Bucuresti, frizeaza absurdul. In 2004 am platit ca nasi 7 milioane pentru o cununie...si i-a mai cerut si mirelui 1 milion cand a venit cu mireasa la altar. Oribil...! De chitanta, nici pomeneala.) Macar daca ar spune: uite, domnule, atata e pentru curent, atata pentru cor (dar de obicei, cine vrea cor plateste separat !), iar la preot, cantaret si paracliser dai cat vrei. Unii spun "dai cat vrei, dar minim X"... Noroc ca Biserica e Biserica lui Hristos, nu a unui cleric lacom de bani... Pe de alta parte, am vazut si preot care printre altele a refuzat sa ia bani la inmormantarea unui copil si la cununia unor saraci. Ba le-a mai dat el si lumanarile alea, care in oras sunt minim 100 de lei. Am sesizat ca in Biserica romano-catolica aceste tarife sunt stabilite de episcopie, si sunt afisate vizibil _ credinciosul stie dinainte cat sa dea pentru una sau alta. Si am vazut ca preotul da chitanta si nu zice ca mai trebuie ceva. Daca omul vrea sa-i mai lase si lui o atentie, e libera sa alegere. |
#36
|
|||
|
|||
![]() Citat:
PS Nici eu n-am fata de crestin. Multa lume ma intreaba daca sunt "muslim"... |
#37
|
||||
|
||||
![]()
Asa e si la manastirea unde merg eu,50 bani/zi. Bine,cu astea sunt deacord,ca asa ar da toata lumea pomelnice in nestire,preotii lovindu-se de liste interminabile... Deci nu cred ca e chiar atat de rau. Evident,unuia cu adevarat amarat sa i se refuze sa plateasca.
|
#38
|
||||
|
||||
![]() Citat:
|
#39
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Pe de altă parte, serviciile sunt gratuite la propria parohie pentru cei care: 1) fie plătesc simbria anuală 2) fie sunt invalizi, caz în care sunt scutiți de simbrie, fie sunt săraci, caz în care prestează muncă în folosul parohial. În caz contrar, îți spune preotul de când nu ai respectat porunca a cincea (obligațiile materiale față de biserică) și ai posibilitatea să ajungi la zi, dacă ai uitat. În sfârșit, nu trebuie uitat că, din acest punct de vedere, preoții catolici lucrează în regim de călugări. Ei nu pot lua bani pentru ei, ci orice ban iau, inclusiv propriul salariu, intră la rubrica "venituri" în bugetul parohial. Pe de altă parte, ei nu cheltuie nimic pe mâncare, hrana fiindu-le asigurată de parohii. Din bugetul parohiei ei au la dispoziție o mică sumă pentru cheltuieli proprii (cărți, bunuri personale), iar cheltuielile de deplasare le sunt decontate. În general, cu o bună gospodărire, o biserică normală face față cheltuielilor propriei funcționări și mai rămâne ceva pentru opera socială. Fără banii credincioșilor, fie sub formă de taxă pe serviciu ca la dv, fie sub formă de simbrie anuală și chete ca la noi, este absolut sigur că nu ar face față.
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc ! www.catehism.com http://regnabit.wordpress.com |
#40
|
||||
|
||||
![]()
O pata de culoare in discutie; tarifele la o biserica catolica obisnuita din Olanda:
Inmormantare: 500 de euro pentru cei care au platit contributia anuala de cel putin 70 de euro, 625 pentru cei care nu au platit. Priveghi si plujba la crematoriu: 370/462 euro Priveghi: 110/137 Inmormantare in alta biserica decat cea parohiala: 250/312 Casatorie: 400/500 Botez: nimic, dar se face colecta, fiecare da cat vrea. Dar: anul trecut au fost in parohie 5 cununii, 11 inmormantari si 4 botezuri (asa scrie pe site). Mor, se nasc si se casatoresc mult mai multi oameni, numai ca slujbele la biserica nu mai sunt la moda. O lumanare: 50 de centi, o lumanare mai mare pentru novena, 4 euro. Nu se dau bani pentru diverse sfintiri sau binecuvantari. Nu se dau bani la spovedanie. (:D) Mama a ramas cumva contrariata ca parintele a sfintit masini asta vara si nu i-a dat nimeni macar un 5 euro sau ceva de genul. :D
__________________
„Mare ești tu, Doamne, și preavrednic de laudă (…) Căci pentru tine ne‑ai creat și neliniștită este inima noastră până sa-si afle odihna in tine.” (Sfântul Augustin). Last edited by Noesisaa; 17.02.2011 at 23:44:13. |
![]() |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Papa - Biserica Catolica - Singura Biserica | legionar | Biserica Romano-Catolica | 133 | 16.07.2013 11:22:01 |
Copiii din spitale | Adriana Cluj | Umanitare | 0 | 11.04.2012 08:30:57 |
spaga in spitale :obicei "crestinesc" | roxanapopa70 | Reguli generale de utilizare a forumului | 88 | 02.04.2012 23:25:10 |
Romania. 18300 de biserici, 425 de spitale . | cocacoc | Generalitati | 341 | 04.09.2010 12:03:49 |
|