![]() |
![]() |
|
|
#1
|
|||
|
|||
![]()
Sper ca cine a deschis acest subiect il urmareste inca.
Pe langa dl. Mihnea Dragomir, care are o experienta directa in contactul cu problemele materiale ale Bisericii, dati-mi voie sa intervin si eu cu ceea ce stiu in mod nemijlocit. Legat de intrarea in unele manastiri cu "potential turistic": si in Grecia exista o anumita taxa de intrare si de vizitare la unele manastiri, cum ar fi unele din complexul de la Meteora. Dar de obicei sunt taxati turistii (mai ales ne-ortodocsi), insa NU pelerinii - adica cei care vin pentru zidire duhovniceasca, iar nu pentru a casca gura ca la Acropole. In plus, la fiecare manastire sunt doar anumite zile pentru vizitare. Monahii se plang ca fluxurile de turisti le perturba rostul monahal. In Romania, se practica taxa de vizitare la unele manastiri din Bucovina (mai ales cele din sec. 15-16), dar tot pentru turisti. Eu am fost de mai multe ori cu grupuri insotite de unul sau doi preoti, care spuneau: noi suntem pelerini, iar nu turisti, am venit aici pentru inchinare. Si am intrat fara taxa, de fiecare data. Credinciosul ortodox care merge ca pelerin, nu ca turist care cauta ceva distractie si ceva odihna, are dreptul sa intre fara taxa. Chiar daca nu lasa pomelnic la altar. Iar intrarea in bisericile de mir... sa fim seriosi, ca doar nu e ca la cinema sau la meci, sa intri cu bilet ! Sau sa te oblige cineva sa cumperi lumanari sau altele in valoare de X lei. In Grecia , lumanarile stau pe o masa speciala, omul pune un ban pentru ele intr-o cutie si se mizeaza pe bunul simt. Dupa slujba, la parohii, se lasa deschis pridvorul, si cei care mai trec pe acolo au lumanari la dispozitie si NIMENI nu sta sa supravegheze sau sa-i traga de maneca sa lase suma X sau Y pentru ele. Dar bunul simt trebuie sa-si spuna cuvantul. De obicei, oamenii lasa cam 50 de centi pentru 3-4 lumanari mici. Pentru cei care nu cred in cinstea si in bunul simt al ortodoxului grec, mai trebuie sa spun _ cu mult amar in suflet _ ca in Grecia nu se incuiau usile de la case si de la masini inainte de a sosi emigrantii albanezi, bulgari si romani. |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Si cum isi vor da seama ca eu vreau sa ma inchin si nu sunt un simplu turist?? Ce,trebuie neaparat sa fiu insotit de un preot sau sa fac parte dintr-un grup de pelerini? Ca sincer sa fiu,la prima vedere nu prea am "fata" de crestin :)) Pot foarte bine sa fiu cu parintii,cu prietena etc. si trecand pe langa o manastire mai importana sa vreau sa ma inchin. Ce fac in cazul asta,stau sa ma cert si sa ma tiganesc la poarta bisericii incercand sa le explic ca eu sunt credincios? Pai ca-i asta,daca mai incep sa ma si "laud",mi-am pierdut si ultimul gram de smerenie... In fine.
|
#3
|
|||
|
|||
![]() Citat:
PS Nici eu n-am fata de crestin. Multa lume ma intreaba daca sunt "muslim"... |
#4
|
||||
|
||||
![]() Citat:
|
#5
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Probabil daca toti ortodocsii pelerini ar face asa, cei de la manastirile care au taxa de intrare ar ajunge la concluzia ca mai bine sa castige 1 leu din lumanarile pe care le apride omul daca intra, decat sa nu castige nimic pentru ca omul nu intra din cauza taxei. Eu as intelege existenta taxei pe fotografiat / filmat, pe cea pentru intratul cu masina in incinta (mai sunt si cazuri dintr-astea), dar nu si taxa per om, ca vizitator. Mai ales daca omul vine sa se inchine, nu sa faca picnic ... Alta situatie din Grecia ( tot la Meteora ): numai ortodocsii sunt admisi in anumite locuri din manastiri, mai precis acolo unde sunt sfinte moaste la care se pot inchina; pentru non-ortodocsi, e doar ce se poate vedea si cat de cat pricepe de catre ei. |
#6
|
||||
|
||||
![]()
De unde stiu cine este ortodox si cine nu?
__________________
„Mare ești tu, Doamne, și preavrednic de laudă (…) Căci pentru tine ne‑ai creat și neliniștită este inima noastră până sa-si afle odihna in tine.” (Sfântul Augustin). |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Preotii si calugarii dupa imbracaminte; iar mirenii dupa felul in care isi fac cruce, etc.
|
#8
|
|||
|
|||
![]()
Ortodoxul, cand intra intr-un locas de cult, are un comportament specific, exact cum spune si d-na Miha-anca.
Nu veti vedea un protestant, un necrestin sau un ateu facand cruce sau inchinandu-se la icoane. Personalul monahal de acolo are ochul format. Unii dintre ei chiar pot sa vada in sufletul omului. Acum cativa ani, eram la Marele Meteor, unde intrarea pentru vizitare se plateste, si era zi de vizita (nu e deschis chiar zilnic pentru vizitatori). Apare chiar cand intram un civil cu barba si ii spune celui de la bilete: "imi papas, istin Romanias", adica e preot si roman. Si avea si ceva ca o legitimatie in mana. Dar cel de la bilete s-a uitat la el cateva clipe si l-a poftit inauntru cu cea mai mare consideratie, fara sa se uite pe legitimatie. Si se vedea ca nu e doar un curios care vine sa vada "fenomenul Meteora". M-am dus dupa om si i-am vorbit in greaca, dar mi-a raspuns in engleza ca nu stie decat cateva fraze ...asa ca am dat-o pe romaneste. Se intampla ca el sa fie unul din preotii de la care am cules si informatiile postate mai sus. |
#9
|
|||
|
|||
![]()
Taxele pentru "servicii religioase".
Prin termenul (cam nefericit) de "servicii religioase" se inteleg slujbele oficiate de preot in diferitele ocazii ale existentei crestinului: botez, cununie, sfestanie, Liturghie, inmormantare, parastas. Conform canoanelor BO si reglementarilor la nivel national expuse de Sf. Sinod al fiecarei BO zonale (BOR, BO Rusa, BO a Elladei, etc.), in BO nu se percep taxe pentru aceste servicii, ci fiecare credincios care le solicita da cat poate si cat vrea. Trebuie sa mai spun ca in Romania (si in Grecia) la manastiri nu se prea fac botezuri si cununii , si nici inormantari ale mirenilor. Pentru acestea credinciosii apeleaza la preotul paroh, iar in orase apeleaza si la ce preot vor ei sau cunosc. Asa ca la manastiri, ne-existand "servicii", nu exista taxe decat pentru pomelnicele de vii si de adormiti. Si in cele mai multe se lasa tot la latitudinea credinciosului cat da si pentru ce perioada. E drept ca in manastirile situate in orase, precum si la catedralele episcopale, se tarifeaza riguros ziua de pomenire (la mitropolia din Iasi ajunsese acum catva timp la 50 de bani/zi un pomelnic, daca nu s-o fi facut 1 leu). In cazurile in care intr-o parohie este nevoie de fonduri pentru anumite necesitati care nu pot fi acoperite din incasarile ocazionale, se poate pune taxa pe serviciile principale. Dar aceasta se discuta si se aproba mai intai de consiliul parohial, apoi se vizeaza de catre episcopia de care tine parohia, si se afiseaza la loc vizibil. Cand vine credinciosul sa solicite un serviciu, i se arata lista, si plateste exact suma prevazuta, pentru care i se face chitanta. Nu are nimeni voie sa-i mai ceara ceva in plus. (Din pacate, cel putin in Romania, unii preoti spun ca"patriarhia / mitropolia / episcopia cere atat... si mai da si pentru parohie atat...", fara sa aiba nici o baza reala. Omul nu se duce la episcop sa intrebe. Iar sumele cerute, cel putin in Bucuresti, frizeaza absurdul. In 2004 am platit ca nasi 7 milioane pentru o cununie...si i-a mai cerut si mirelui 1 milion cand a venit cu mireasa la altar. Oribil...! De chitanta, nici pomeneala.) Macar daca ar spune: uite, domnule, atata e pentru curent, atata pentru cor (dar de obicei, cine vrea cor plateste separat !), iar la preot, cantaret si paracliser dai cat vrei. Unii spun "dai cat vrei, dar minim X"... Noroc ca Biserica e Biserica lui Hristos, nu a unui cleric lacom de bani... Pe de alta parte, am vazut si preot care printre altele a refuzat sa ia bani la inmormantarea unui copil si la cununia unor saraci. Ba le-a mai dat el si lumanarile alea, care in oras sunt minim 100 de lei. Am sesizat ca in Biserica romano-catolica aceste tarife sunt stabilite de episcopie, si sunt afisate vizibil _ credinciosul stie dinainte cat sa dea pentru una sau alta. Si am vazut ca preotul da chitanta si nu zice ca mai trebuie ceva. Daca omul vrea sa-i mai lase si lui o atentie, e libera sa alegere. |
#10
|
||||
|
||||
![]()
Asa e si la manastirea unde merg eu,50 bani/zi. Bine,cu astea sunt deacord,ca asa ar da toata lumea pomelnice in nestire,preotii lovindu-se de liste interminabile... Deci nu cred ca e chiar atat de rau. Evident,unuia cu adevarat amarat sa i se refuze sa plateasca.
|
![]() |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Papa - Biserica Catolica - Singura Biserica | legionar | Biserica Romano-Catolica | 133 | 16.07.2013 11:22:01 |
Copiii din spitale | Adriana Cluj | Umanitare | 0 | 11.04.2012 08:30:57 |
spaga in spitale :obicei "crestinesc" | roxanapopa70 | Reguli generale de utilizare a forumului | 88 | 02.04.2012 23:25:10 |
Romania. 18300 de biserici, 425 de spitale . | cocacoc | Generalitati | 341 | 04.09.2010 12:03:49 |
|