![]() |
![]() |
|
#19
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Pe de alta parte, resentimentele Greciei (sau mai bine zis ale grecilor...) fata de Apusul catolic sunt parca mai intense decat resentimentele romanilor fata de acelasi apus catolic, resimtindu-se si in sectorul teologic. Este si aceasta una din cauzele pentru care majoritatea clericilor greci sunt pentru administrarea Botezului oricui vine la ortodoxie, indiferent de confesiune... (asta o spun pe baza unei evaluari personale, empirice; caci nu sunt eu reprezentat al clerului grec sau al BO a Greciei, ci doar un biet apartinator). Cu tot respectul fatza de Sf. Vasile cel Mare (singurul sfant teolog a carui opera am reusit s-o parcurg, si nu atat din curiozitate sau dorinta intelectuala, cat din evlavie fatza de acesta), dar Sinodul 2 ecumenic a fost dupa moartea Sf. Vasile... si nu cred ca nu s-a tinut cont de opiniile lui, din moment ce a participat si Sf. Grigore Teologul, prietenul Sf. Vasile. Nu ma pronunt eu in legatura cu validitatea Tainelor administrate in BRC, dar vorba este ca unele BO locale sau macar unii ierarhi ortodocsi admit valabilitatea botezului catolic, chiar daca nu este savarsit in conformitate cu Sf. Traditie a Bisericii primare. Altii se leaga tocmai de acest aspect, al formei, spunand ca acela facut prin stropire nu e Botez adevarat tocmai din cauza ca nu a fost scufundat omul in apa. Daca e s-o luam strict filologic, "baptizo" asta inseamna: a se duce la fundul apei, scufundare totala (era folosit in mod curent spre a descrie soarta unei nave naufragiate: scufundata total, pana la fundul marii). La Sf. Vasile intalnim clar mentiunea ca Botezul il facea Biserica prin intreita scufundare si ca desi acest element ritualic nu este mentionat in Scripturi, totusi Biserica asa a procedat de la bun inceput. In BO se admite Botezul prin turnarea apei sau prin stropire doar in situatii de exceptie (nu poti scufunda in apa un copil nascut prematur sau cu probleme de sanatate care fac improprie aceasta randuiala in raport cu primitorul Tainei). Iata ca in BRC ceea ce era exceptie a devenit regula. Dar nu cred ca e o problema de ordin dogmatic. Aici ar trebui sa se pronunte cineva care a studiat problema in profunzime. |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Casatoria in afara Bisericii Ortodoxe, recunoscuta sau nu? | Marius22 | Nunta | 168 | 26.06.2025 00:02:34 |
Mantuirea in afara Bisericii | catalin2 | Dogmatica | 280 | 23.09.2013 13:30:05 |
tainele bisericii | umilinta | Biserica Ortodoxa in relatia cu alte confesiuni | 24 | 23.01.2009 00:20:13 |
Botezul in afara Bisericii | maggie | Botezul | 8 | 03.12.2008 14:43:57 |
Despre tainele Bisericii Ortodoxe | strajeru | Secte si culte | 0 | 26.11.2007 01:39:33 |
|