![]() |
![]() |
|
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
Canonul 20, Sinodul I ec. : Duminica si in zilele cincizecimii (de la Paste la Rusalii) sa nu se ingenuncheze .
Canonul 90,Sinodul V-VI (Trulan) : Nu se ingenuncheaza duminica .
__________________
Credinta dreapta este medicamentul cel mare si cel dintii al mintuirii !- Sf. Maxim Marturisitorul . Last edited by zaharia_2009; 05.05.2011 at 13:32:10. |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Problemă practică: ce facem când toată congregația îngenunchează, noi bineștiind că nu e rău să îngenunchezi, dar mai bine este să stăm în picioare ? Oare, în acest caz, a rămânea în picioare nu ar fi o mândrie de tip "eu vă desfid pe voi toți, care nu prea le aveți cu liturgica, spre deosebire de mine!" ?
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc ! www.catehism.com http://regnabit.wordpress.com Last edited by Mihnea Dragomir; 05.05.2011 at 19:12:22. Motiv: corectură |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Nu se pune problema de mindria mea , deoarece nu intotdeauna cei care stiu tipicul , sa zicem, sunt si obligatoriu plini de mindrie . Esre o greseala a privi doar in felul acesta pe cei buni cunoscatori , corecti in ortopraxie.
Problema se poate pune si ca putem sminti pe altii care sunt mai putini tari in credinta vazindu-ne ca nu facem ca si ei, oferindu-le astfel motiv si moment de ispitire si de a-i duce in pacat . Daca lucrurile pe care le vedem practicate intr-o biserica oarecare nu incalca clar, nu sunt grave , nu contravin unor dispozitii de la un anumit nivel (ci sunt legate de obisnuinta, tipic local stabilit din necunoastere sau ignorare de catre preot ... dar totul maxim pina la nivel de canoane ) atunci putem sa procedam si noi la aceleasi atitudini . Cu rezerva ca cei care sunt totusi mai avansati in viata duhovniceasca si mai respecta strict si inca multe alte dispozitii canonice si are viata de zel fata de trairea evangheliei atunci indiferent de ce parere ar lasa in jur este f. bine sa pastreze ceea ce stie clar ca este corect .
__________________
Credinta dreapta este medicamentul cel mare si cel dintii al mintuirii !- Sf. Maxim Marturisitorul . |
#4
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]()
__________________
„Mare ești tu, Doamne, și preavrednic de laudă (…) Căci pentru tine ne‑ai creat și neliniștită este inima noastră până sa-si afle odihna in tine.” (Sfântul Augustin). |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Cred că preoții ar trebui să facă mai mult pentru ca laicii să cunoască rânduiala și să o aplice. În ritul apusean se îngenunchează de cinci ori pe parcursul Sf Misse. De asemenea, îngenuncherea se face nu numai la Prefață, ci în tot timpul Canonului, până la Pater Noster. Se îngenunchează și la binecuvântarea finală, până când celebrantul principal spune "Ite, Missa est !" De altfel, în ritul apusean se îngenunchează ori de câte ori preotul ne dă binecuvântarea în mod personal, pe când în ritul răsăritean se stă în picioare. În practică, vedem răsăriteni care îngenunchează la binecuvântare și apuseni care stau în picioare.
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc ! www.catehism.com http://regnabit.wordpress.com |
#6
|
||||
|
||||
![]() Citat:
1. Despre ritul apusean curent, forma ne-extraordinara, adica ordinara. :D In care, cel putin aici in Olanda se ingenuncheaza imediat dupa Sanctus, cand si clopotul suna o data, pana la marele Amin, unii (eu, si altii de exemplu) ingenunghind pana la Tatal Nostru, desi nu este obligatoriu. Binecuvantarea, ca si Sf. Impartasanie, in ritul de dupa Vat. 2 se primeste in picioare, nu in genunchi ca si in ritul vechi. Desi si binecuvantarea poti sa o primesti in genunchi, iar Sf. Impartasanie, cel putin la biserica la care merg eu, dar e posibil sa fie altfel in altele, nu iti este refuzata daca vrei sa o primesti in genunchi. Inca ceva: pentru ritul vechi nu exista rubrici scrise pentru credinciosi, ci doar pentru preot. Practic, mi s-a spus, credinciosii ar putea sta si in cap si nu ar fi nici un pacat pentru ei. Atata timp cat este reverentios, ma gandesc eu. :D Preotul in schimb.... 2. Despre Olanda, unde in unele, destul de multe biserici, unde un lucru normal este sa vezi corul frumos aliniat si asezat in spatele preotului (care bineinteles ca slujeste versus populum, si nu la biserica la care merg eu), in altar, si cateva alte ciudatenii pe care nu le vezi in alta parte.
__________________
„Mare ești tu, Doamne, și preavrednic de laudă (…) Căci pentru tine ne‑ai creat și neliniștită este inima noastră până sa-si afle odihna in tine.” (Sfântul Augustin). Last edited by Noesisaa; 05.05.2011 at 20:37:36. |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Cu toata rezerva si bunacuviinta de rigoare fata de parintii preoti spun acum , tot asa cum am spus de nenumarate ori , ca cel care poarta vina principala in respectarea tipicului bisericesc in intregime , a canoanelor , s.a.m.d. este numai preotul slujitor.
Pt. mirenii mai laxi in credinta spun ca : asa cum este turcul asa este si pistolul ! Pt. mirenii mai rigoristi spun : asa pastor , asa turma ! Si astfel eu cred ca am spus totul . Restul de discutii pe aceasta tema eu le consider de prisos ! Nu doresc sa deschid acum discutia despre preoti (au fost mai multe threaduri deschise pe aceasta tema) dar voiesc sa spun ca daca si in continuare selectia candidatilor la facultatile de teologie si mai departe la hirotonia in preot se va face tot asa de superficial in esenta (ca in aparenta este o selectie ,,aprofundata" dar viciata de interese personale sau ale sefului !) precum in prezent, sentimentul religios, evlavia poporului nu va spori curind . Adica inca ramine valabila profetia Mintuitorului : ,,... bate-voi pastorul si se va risipi turma !" NB : scuze, cred ca am intervenit accidental intr-o duiscutie mai mult privata . Iertare pt. asta !
__________________
Credinta dreapta este medicamentul cel mare si cel dintii al mintuirii !- Sf. Maxim Marturisitorul . Last edited by zaharia_2009; 05.05.2011 at 20:44:09. |
#8
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() ![]() Last edited by Melissa; 05.05.2011 at 20:52:12. |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Desigur că încălcările tipiconale sunt mai serioase când e vorba de preoți, fiindcă de la ei așteptăm mai mult: ei se pregătesc în mod special în această privință și, așa cum sesiza Noesisaa, rubricile sunt mai precise pentru ei decât pentru laici. Nu de mult, preotul meu, altfel un om minunat, a scandalizat pe unii din congregație celebrând Liturghia Sf Ioan într-o zi când ar fi trebuit să celebreze Liturghia Sf Vasile cel Mare. Părintele se obișnuise să slujească Liturghia Sf Ioan. Se întâmplă. Dar, dacă s-ar întâmpla cât mai rar, ar fi mai bine.
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc ! www.catehism.com http://regnabit.wordpress.com Last edited by Mihnea Dragomir; 06.05.2011 at 08:17:20. Motiv: stilistică |
![]() |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Practica Liturgica | anonimos92 | Preotul | 4 | 14.10.2012 22:47:56 |
Diferenta dogmatica si liturgica intre Liturghia ortodoxa, catolica, protestanta si neoprotestanta | suharau | Intrebari utilizatori | 2 | 07.12.2011 19:28:07 |
Care este sfatul tau pentru mine,pentru ceilalti,pentru toti forumistii? | tigerAvalo9 | Generalitati | 84 | 05.09.2011 08:32:49 |
Ingerul pazitor,pentru toti oamenii sau numai pentru crestini? | mihailt | Generalitati | 45 | 12.11.2010 18:46:27 |
|