![]() |
![]() |
|
#1111
|
|||
|
|||
![]()
Alte invataturi din aceeasi carte:
"Învățătura celorlalte culte creștine, fiind făcută dupa mintea omenească, aparent este mai lesne de înțeles, de aceea unii o primesc cu ușurință, dar pentru cine ajunge să înțeleagă apare plină de contradicții. Toți spun că ei dețin adevărul, dar adevărul nu poate fi decât unul. Nu există grade de adevăr. Nu poate fi adevărat că diferitele zise "biserici" dețin fiecare o parte din adevăr, iar adevărul întreg ar apărea prin unirea acestor "biserici". Adevarul îl ai sau nu-l ai!" "Pot fi însă grade de erezie. Nu se pot compara cei care spun că Domnul nostru Iisus Hristos a fost un simplu om care a avut harisma prorociei cu cei care Îl recunosc de Dumnezeu adevărat și om adevărat, dar cu firile amestecate într-o singură persoană." "Avem a mulțumi lui Dumnezeu că suntem ortodocși. Îndreptățirea nu este a noastră, ci a credinței noastre. Nu avem nici un merit, deci nu trebuie să ne mândrim. Avem numai obligații: să ne rugăm pentru strămoșii noștri care, cu multe jertfe, au adus până la noi dreapta credintă, să ne rugăm pentru toți cei care trăiesc amăgiți și înșelați de rătăcite învățături neortodoxe ca să-i lumineze Dumnezeu și să-i aducă și pe ei în Biserica Sa, să ne rugăm pentru primirea, păstrarea și sporirea harului fără de care nimic nu vom putea face." "Degeaba ne numim ortodocși dacă nu împlim poruncile; pierdem și noi făgăduința." "Trebuie să mărturisim dreapta credință și să apărăm ortodoxia. Ca să facem aceasta neprecupețind nimic trebuie să fim îndrăgostiți de ortodoxie din inimă, iar in minte să fim patrunși de valoarea ortodoxiei comparativ cu celelalte învățături de credință." Iată de ce este foarte important să înțelegem cât se poate de bine învățătura ortodoxă, dar nu prezentata singură, ca de obicei, ci în diferențiere cu altele. Mai mult, trebuie să știm prin ce este superioară altora, ca sa o prețuim la adevarata valoare. Așa cum bijutierii învață și cum să separe falsurile de aurul adevărat, și ortodocșii trebuie să știe cum își ascund ceilalți falsurile lor și ce consecințe au diferențele de fond din spatele aparențelor ce ni se par tolerabile." "Dacă pentru orice abatere de la dreapta credință se pierde harul, iar fără el nu este mântuire, înseamnă că nu pot fi acceptate diferențele, oricât de mici ar fi ele." |
#1112
|
|||
|
|||
![]()
Nu cred că se susține că ar fi mântuire în afară de Hristos. Este evident că fără jertfa Sa cu toții am fi rămas în „latura și în umbra morții”.
Însă este de gândit la faptul că de Hristos, de energiile sale necreate, de cuvântul Său, de harul său, ar putea beneficia și alții, într-o măsură mai mică și în parte, după cum în parte și nedesăvârșită este și credința lor. În fond, Sf. Grigorie Palama afirmă cunoașterea luminii dumnezeiești, a energiilor dumnezeiești necreate de către cei ce se roagă chemând în inimă numele Domnului Hristos. Singurii care nu pot avea parte de acestea sunt cei care aleg păcatul, plăcerile, lumea aceasta moartă în sine. |
#1113
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Dumnezeu lucreaza in creatie prin intermediul harului. De exemplu sfintele moaste au acele proprietati unice datorita prezentei harului in ele. Da, harul este un dar, dar este un dar in Sfintele Taine pentru cei ce le primesc. Pentru ca harul exista peste toti, dar nu toti il pot primi. Se numeste harul Duhului Sfant, de aceea nu se spune intotdeauna harul, ci se mai spun ein loc de har si Duhul Sfant. Am dat citatul din catehism. Ti-am spus ca se vede, e o lumina pe care o pot emana si unii calugari imbunatatiti. Uite, de exemplu in icoane, aura aceea din jurul capului reprezinta harul. Harul il primim prin Sfintele Taine (in general primim harul interior prin Botez, Mirungere si apoi prin Impartasanie), dar noi trebuie sa conlucram cu el, nu are niciun efect daca il primim si nu facem nimic, sau facem pacate mari. |
#1114
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Asa da, ne mai intelgem. Desi vezi ca si in Iad eu stat dreptii, fara sa fie supusi la chinuri, nu e eneaparat sa mearga in Rai. In viziunea Sf. Nifon scrie ca cei ce nu au primit botezul nu-l pot vedea pe Dumnezeu, oricate fapte bune ar fi facut. Am mai dat definita din catehism a mantuirii: "Mantuirea este slobozirea din robia pacatului si a mortii precum si dobandirea vietii celei vesnice, in unire cu Dumnezeu. Mantuirea ne-a fost facuta cu putinta de Dumnezeu prin Intruparea, Jertfa si Invierea Fiulul Sau, Domnul nostru Iisus Hristos, care a venit in lume "pentru noi si pentru a noastra mantuire". Adica, Mantuitorul nostru Iisus Hristos prin lucrarea Sa de mantuire a deschis pentru oameni portile imparatiei cerurilor, care erau incuiate dupa caderea in pacat. El da putinta tuturor care voiesc sa-L urmeze, in Biserica Sa, sa intre in acea Imparatie sau viata vesnica. " De aici intelegem ca de mantuire au parte doar cei din Biserica Sa. Ceilalti care ar fi drepti dintre pagani nu au parte de unire cu Dumnezeu, dar pot avea parte de ceva bine. Oricum, e sigur ca fiecare va fi judecat in functie de fapte. iar cine dintre pagani a facut si fapte bune nu i se vor sterge acestea. |
#1115
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Spui ca harul se observa ca o lumina in jurul capului. Apoi spui ca voi il primiti prin Sfintele taine. Deci...hmmm...Catalin, tu ai aura in jurul capului? Cum demonstrezi tu ca ai har? Sau vecinul meu, Nea Gigel, botezat si uns cu mir in BO? Sau parintele care vine cu botezul? Nu am vazut nici o lumina, crede-ma... :)
__________________
"Iar mie, să nu-mi fie a mă lăuda, decât numai în crucea Domnului nostru Iisus Hristos, prin care lumea este răstignită pentru mine, și eu pentru lume!" Gal 6:14 |
#1116
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Deoarece vorbim despre perspectiva veșnică a multor ființe, trebuie să ne gîndim de multe ori înainte de a ne pronunța asupra acestor chestiuni atît de delicate. Spuneai că ai citat din Părintele Staniloae, referitor la mîntuire. Poți să repeți citatul și pentru mine te rog? Eu am găsit în Dogmatica lui un capitol întreg care se intitulează "Condițiile mîntuirii". Acolo nu scria nicăieri că numai ortodocșii se mîntuiesc... :)
__________________
Să nu abați inima mea spre cuvinte de vicleșug, ca să-mi dezvinovățesc păcatele mele; Psalmul 140, 4 Ascultați Noul Testament ortodox online. |
#1117
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Citat:
Citat:
Sfintii ajung al despatimire, la desavarsire inca din aceasta viata. Credinciosii obisnuiti nu fac asta, bineinteles, dar se pot mantui datorita harului. mantuire, adica dobandirea vietii vesnice alaturi de Dumnezeu. Nu stiu cine spunea (cred ca parintele Cleopa) ca se mantuiesc mai sigur cei care se impartasesc inainte de moarte. Pentru ca primesc harul, de aceea preotii alerga la capataiul muribundului ca sa il spovedeasca si sa il impartaseasca. De aceea am citit ca unii se rugau inainte sa nu moara dintr-o data, fara sa mai apuce sa se impartaseasca. Chiar preotul ne spunea asta, ca e mai bine sa avem o boala, ca sa stim ca o sa murim sa apucam sa ne impartasim. Dar si rugaciunile Bisericii pot aduce mantuirea pentru cei ajunsi in iad dintre ortodocsi care nu au facut pacate grele. Dar Biserica se roaga doar pentru ortodocsi. De ce? Citat:
Vad ca si tu si Florin ii napastuiti pe ceillati din alte culte. Aceia sunt mai presus decat paganii, nu au cum sa fie mai jos. Ma refer la cei ce nu stiu dogma lor si astfel sunt eretici doar pentru ca s-au nascut in acea denominatie. Una e sa te rogi la Dumnezeu, chiar daca gresit si una e sa te rogi la Shiva. |
#1118
|
|||
|
|||
![]() Citat:
La ortodocsi nu conteaza ca ai primit har prin Sfintele Taine. Conteaza ce faci dupa aceea, cum progresezi in bine. Si chiar daca ai har, il poti pierde imediat. Acea lumina o au doar sfintii, epntru ca ei ajung la despatimire, se curata in timp de patimi. Atunci harul incepe sa locuiasca totdeauna in ei si devina vase alre Duhului Sfant. Ceilalti credinciosi au sansa sa primeasca harul prin Impartasanie chiar inainte de moarte si astfel sunt si ei in har la moarte. |
#1119
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Sa ne intelegem, de mantuit se mantuiesc doar ortodocsii. Adica prin mantuire intelegand ajungerea dupa moarte in unire cu Dumnezeu. Printre ceilalti pot exista exceptii. Dar toti se vor judeca in functie de fapte, iar unii probabil vor fi ca si dreptii din Vechiul Testament (dar care nu s-au mantuit). Acestia pot ajunge in vreun lacas din Iad mai de VIP-uri, ori poate in vreun lacas din Rai dar fara sa fie in comuniune (daca ar exista asa ceva, desi nu prea cred). De fapt lacasul din Iad pentru VIP-uri e aproape la fel cu cel din Rai fara comuniune (adica fara botez). |
#1120
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Insa, cel ce spune ca are har trebuie sa faca dovada prezentei lui. Nu poti spune ca ai har daca nu se vede ca ai har. Asta ca sa intelegi de ca nu cred oamenii chestia cu harul transmis de la unul la altul prin fel de fel de ritualuri. Pentru ca nu o poti dovedi. Prezenta harului intr-un om se vede prin faptele pe care le face acel om. El va face aceleasi fapte ca Hristos si apostolii: ascultare, mila, bunatate, vindecare, sacrificiu, schimbarea vietilor altora. Nu ai astfel de fapte, nu ai har. Si ici nu-l poti transmite mai departe altora. Un preot cu har poate da si altora, prin hirotonie sau taine. Insa un preot fara har nu va putea, doar le va spune sa-si imagineze ca au primit har. Si sa nu-mi spui ca toti preotii au har, caci prea putini o demonstreaza.
__________________
"Iar mie, să nu-mi fie a mă lăuda, decât numai în crucea Domnului nostru Iisus Hristos, prin care lumea este răstignită pentru mine, și eu pentru lume!" Gal 6:14 |
![]() |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Mantuirea ortodoxa-mantuirea protestanta | Ioana-Andreea | Secte si culte | 77 | 16.11.2013 22:42:56 |
Mantuirea | Tartaruga | Dogmatica | 413 | 11.09.2012 03:18:26 |
Mantuirea | danyel | Despre Biserica Ortodoxa in general | 1 | 24.12.2006 22:39:15 |
|