![]() |
![]() |
|
|
|
|
|
#1
|
|||
|
|||
|
Citat:
Este evident că există diferențe, uneori mari, între opiniile Părinților duhovnicești pe care i-a avut fiecare dintre noi. Unii pun accent mai mult pe corectitudine, alții mai mult pe blândețe, bunătate, îngăduință. Personal, cred că Mântuitorul nu a pus accent pe corectitudine, ci pe blândețe, spunând despre Sine că este blând și smerit cu inima, și criticând de nenumărate ori hipercorectitudinea fariseilor, care prin strictețea lor puneau poveri grele pe umerii oamenilor iar de iubire uitau. El S-a îndurat de toți și pe nimeni nu a întrebat dacă a dus o viață corectă. Iar criteriile Judecății celei înfricoșătoare știți foarte bine care sunt (sau care este, căci în definitiv se rezumă la unul singur: mila). La părinții ortodocși găsim adesea exprimări de genul: „mai mare este ceva decât altceva”, adică este o ierarhie a virtuților: mai mare este ascultarea decât postul, mai mare este pacea decât dreptatea ... ș.a.m.d. Astfel de exprimări nu spun că ceea ce e pe locul doi nu contează, ci doar că nu e pe primul loc. În sensul ăsta își exprima și Părintele Rafail Noica îngrijorarea că ortodoxia românească ar putea să cadă în greșeala iudeilor din vremea Mântuitorului, și anume suficiența provenită din conștiința de „popor ales”. Last edited by N.Priceputu; 06.06.2011 at 11:59:01. |
|
#2
|
|||
|
|||
|
Citat:
Atat timp cat nu dauneaza adevarului de credinta. Aia e linia rosie peste care nu se trece. Unii cred ca pana acolo este doar asprime si incrancenare si de abia de acolo incepe blandetea si bunatatea. Gresit. Prietenul nostru MariS a sarit linia respectiva de cateva ori, nu foarte mult, dar suficient, a primit niste critici si s-a suparat nitel.. Nu cred ca e cazul sa se supere, poti merge si cu blandetea intr-o mana si cu adevarul in cealalta, a intoarce privire de la una din ele invocand ca scuza pe cealalta, este adevarata cauza extremismului. Citat:
Last edited by AlinB; 06.06.2011 at 18:34:42. |
|
#3
|
|||
|
|||
|
Citat:
La fel, parintele Rafail Noica are vorba blanda, dar cred ca e cel care spune lucrurile cel mai transant dintre duhovnici. Chiar eu am dat acum ceva timp citate din parintele: "Ortodoxia nu este o altă Biserică sau una mai desăvărșită… sau cea mai desăvârșită; este firea omului! Adevărat înțeleasă, Ortodoxia este revenirea acasă." "„Biserică creștin-ortodoxă“ este, nu știu cum să zic, triplu pleonasm sau dublu pleonasm. Adică cele trei sunt sinonime: dacă e Biserică, nu poate fi decât creștină; dacă e creștinism, numai ortodox. Tot restul este o deformare." "Filioque concretizând în sine, potențial, toate ereziile care au fost, ba și toate rătăcirile păgânismului, de la căderea lui Adam, pe linia lui Cain și până astăzi. Așa că Filioque nu este un lucru mic și nu este o joacă, este culmea tuturor rătăcirilor – într-un singur cuvânt." Alti duhovici au spus-o mia subtil, parintele a spus-o pe fata. Nu stiu la ce se refera corectitudine, dar daca e vorba de dogme si invatatura crestina, parintele Rafail e probabil unul din cei mai corecti. La fel, fariseii nu erau corecti, erau de fapt incorecti. Am scris aici: http://www.crestinortodox.ro/forum/s...3&postcount=46 Iisus nu-i certa ca erau corecti, ci ca erau incorecti. Pusesera poveri grele nu din lege, ci din ceea ce adaugasera la lege, schimband invatatura. |
|
#4
|
|||
|
|||
|
Citat:
Dar porțile Bisericii trebuie să rămână larg deschise pentru toți, iar oamenii să se simtă bine înăuntru, ca în prezența lui Hristos. Atunci nimeni nu va dori să plece. Dacă, însă, cei care vor să intre (și sunt destui cei care vor să vadă „cam cum stă treaba” cu Biserica) vor găsi un duh rece, neprimitor, adesea iritat, e clar că nu vor zăbovi mult ci vor pleca, cu un gust amar că n-au primit ceea ce sperau. Și, din nefericire, în scurtul timp de când scriu și eu pe forumul ăsta, mulți s-au mâhnit și au plecat. Părerea mea este că marea noastră grijă trebuie să fie „să ne iubim unii pe alții”, căci „așa vor cunoaște că sunteți ucenicii Mei”. Dragostea e alfa și omega creștinismului. Toate încep cu ea (căci Dumnezeu este Iubire), toate cu ea sfârșesc. Ca să fiu mai explicit, o să-l pomenesc, din nou, pe Părintele Galeriu, care avea o deschidere extraordinară către toți, fiind totodată și un mare iubitor și mărturisitor al dreptei credințe. Iubirea Sa de o viață a fost Hristos Însuși, pe care L-a cunoscut și ni L-a făcut cunoscut din Evanghelie. Predicile părintelui erau întotdeauna tâlcuiri profunde ale evangheliei, folosindu-se, de fiecare dată, de viziunea Sfinților Părinți. De erezii a vorbit de nenumărate ori și a arătat în ce constau ele. Dar avea o mare deschidere, inclusiv către oamenii de cultură, pe care îi prețuia sincer, iar asta îi făcea și pe ei să se simtă bine și să vină cu interes la biserică. Poate că ăsta e cuvântul esențial care-l caracteriza: prețuirea pentru fiecare om, pentru că în fiecare vedea chipul lui Dumnezeu. M-aș bucura ca forumul acesta să împrumute ceva din spiritul Părintelui Galeriu. |
|
#5
|
|||
|
|||
|
Mi-am amintit și de vorbele Părintelui Arsenie Papacioc, care cu siguranță sunt cunoscute de cei mai mulți dintre noi. Știți că de multe ori spunea că existau discuții între cuvioșia sa și Părintele Cleopa; în timp ce părintele Cleopa cerea o nevoință aspră, Părintele Arsenie consideră că nu aceasta e necesară, ci „o țâșnire a inimii către Dumnezeu”; cu alte cuvinte să nu fie „tipic, tipic și la inimă nimic”.
Personal gândesc că și nevoința este bună, tocmai pentru a mai înmuia inima. Însă dacă nu ăsta este rezultatul, dacă respectăm mai mult sau mai puțin strict niște reguli și totuși inima nu ni s-a înmuiat, nu am devenit mai iertători, mai blânzi, mai jertfitori de sine, asta trebuie să ne pună pe gânduri. Căci faptele fără dragoste nu ne vor mântui. |
|
#6
|
||||
|
||||
|
Citat:
Cand Fiul lui Dumnezeu a hotarat sa coboare din inaltimile cele nevazute ale Sfintei Treimi pana la noi muritorii si pacatosii, a facut-o si pentru ca sa ne aduca in intunericul lumii noastre lumina unui SENS nou. Oamenii cautau sensul in gnoza, in mistere, in sofisme, in ratiune si cunoastere, dar Cel ce S-a scoborat pana la noi si a imbracat haina nimicniciei noastre, "chip de rob luand", ne-a adus un altfel de sens: cel al JERTFEI si al izvorului acesteia, DRAGOSTEA jertfelnica. Acesta este sensul inalt al mantuirii si el trebuie sa devina si sensul existential al nostru, al pacatosilor. Simbolul acestui sens este CRUCEA. "Luati-va crucea" este indemnul facut noua ca sa ne insusim sensul existential fara de care nu ne putem mantui. Este minimul necesar pentru mantuirea noastra. Scoboratu-Sa ca sa ne invete Jertfa, coboratu-Sa ca sa ne inalte prin Jertfa si a patimit pentru noi si pacatele noastre ca sa ne curateasca prin Jertfa. Nu prin gnoza, nu prin sofisme, nu prin tipic, nu prin cunoastere. Ci simplu si bland, smerit si bun, la un loc cu talharii, nu de la catedra vreunei academii, nu imbracat in mantia cu ciucuri a fariseilor ultracorecti, a carturarilor atotstiutori, ci in rand cu cei simpli, cu prostituatele, cu talharii si cu vamesii. De ce l-au urmat acestia si nu carturarii asa cum se cadea? Simplu, pentru ca Domnul nostru nu le-a vorbit in gnoza, in sofisme, in filosofii, ci le-a deschis acelora INIMA si aceia L-au primit inlauntru. Carturarii si fariseii aveau mintea plina de cunostinte si tipicuri, dar inima le era inghetata si impietrita. Erau plini de ei si nu puteau accepta dragostea jertfelnica, sensul si lumina cea noua. Se inaltasera pe piedestalul cunoasterii, la rangul de invatatori si calauze, dar nu se indurau sa coboare la rangul de simpli slujitori ai aproapelui, la "injosirea" de a spala picioarele semenilor, de a darui mila si dragoste si jertfa de sine. Jertfa de sine era cel mai greu lucru pentru ei, imposibilul chiar, pentru ca ei erau plini de sine si mandri de sine. "Lepadati-va de sine" este o cerinta nebuneasca pentru ei, de neinteles, nerationala, prosteasca. Insa, nu poti lua CRUCEA, nu poti sa-ti insusesti SENSUL existential al JERTFEI daca nu te lepezi de tine. Nu poti primi Harul daca nu te lepezi de tine. Spune foarte frumos un sfant intr-o scrisoare: "nu poti primi Harul fara sange", adica fara spiritul de jertfa Harul nu vine si nu ramane in noi. Nu se primeste Harul cu lingurita ci cu o inima infranta, inmuiata in dragoste jertfelnica. Har, smerenie si jertfa de sine.
__________________
Făcutu-ți-s-a ocara ca și lauda, paguba precum câștigul și străinul ca fratele? Cum nu înțelegeți că nu despre pâini v-am zis? Ci feriți-vă de aluatul fariseilor și al saducheilor! (Matei 16:11) Omul deține atâta Adevăr câtă Iubire dăruie. |
|
#7
|
||||
|
||||
|
Citat:
MariS, mi-ai facut azi o bucurie. Ai intrat mai rar, dar ai spus ceva adevarat!
__________________
Pe noi inșine și unii pe alții și toată viața noastră lui Hristos Dumnezeu să o dăm. |
|
#8
|
|||
|
|||
|
Citat:
Eu cred ca cine e practicant si merge si la Liturghii si aculta predicile preotilor cunoaste si invatatura, pentru asta nu e nevoie sa citeasca niste carti. Mie imi plac foarte mult si persoane care nu sunt ortodoxe sau nici macar crestine. Persoane deosebite am intalnit si printre unguri, sau chiar turci, indieni, americani, etc. |
|
#9
|
||||
|
||||
|
Citat:
Referindu-se la masura dreptatii si a dragostei a spus ca din 10 datorita dreptatii aspre doar doi se vor intoarce, dar din invatarea milostiva spusa cu dragoste din 10 se vor intoarce 8. Elocvent cuvant a spus parintele. Dragostea se simte, nu o explicam ...in adevaruri!
__________________
1.Toate respira prin darul lui Dumnezeu! 2. Oricat ai fi de bun, nu esti suficient de bun! 3. Omul smerit poate sa miste astrele! |
|
#10
|
|||
|
|||
|
Citat:
|
![]() |
|
Subiecte asemănătoare
|
||||
| Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
| Cum a-ti vrea sa fie baietii? | Seraphim7 | Generalitati | 7 | 24.10.2011 21:19:59 |
| As vrea un ajutor! | Darkanian | Pocainta | 3 | 01.12.2009 12:38:41 |
|
|