Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir
Păi atunci înseamnă că oastea lui Ștefan cel Mare (ajuns și Sfânt), pe care o lăudați așa de mult într-o postare anterioară, nu a fost decât o bandă de criminali. Fost-au ei laici ? Fost ? Avutără ei arme ? Avutără. Au săvârșit ei "omoruri" în război. Săvârșit, ba chiar tăiat turcaleți la greu. Deci, fideli creștinismului patristic și canoanelor Sf Vasile cel Mare, putem spune că plăieșii și răzeșii criminali ai lui Vodă Ștefan au căzut sub grea pedeapsă. Și când te gândești că voievodul, după ce i-a zgândărit pe turci la Podul Înalt și a prins a-i țâțâi spatele aflând că Padișahul, enervat, vine cu oastea împărătească să îl radă, a cătat ajutor la Papa ! Voia, pesemne, să-i atragă și pe catolici în păcatul de a lupta cu arme contra turcilor ! Dar Papa, infailibil cum îl știm, și-a dat seama de ispită și a trimis doar un ajutor subțirel, ferind astfel atâția luptători catolici de crima de a-i ucide pe luptătorii turci.
Te pomenești că pedeapsa (în ani de oprire de la împărtășanie) era mai mică atunci când românul creștin înfigea săgeata nu în țarigrădeni, ci în popoul domnesc, precum au făcutără ai noștri munteni la Chilia. Ori mai târziu, când au participat la Asediul Vienei (de partea lui Soliman, se înțelege) și s-au distins în lupta cu creștinii occidentali, printre aceia fiind și frații lor ardeleni.
|
Despre asta ne spune chiar cronicarul polonez, care era preot catolic si a ajuns apoi Arhiepiscop. Dupa batalia de la Vaslui acesta scrie: "Nu s-a îngâmfat Ștefan în urma acestei biruințe, ci a postit 40 de zile cu apă și cu pâine. Și a dat poruncă în țara întreagă să nu cuteze cineva să-i atribuie lui acea biruință, ci numai lui Dumnezeu, cu toate că știau toți că învingerea din ziua aceea numai lui i se datorește."
http://www.stefancelmare.ro/Izvoare-s4-ss19.htm
De asemenea, alta sursa: " Cronicile arată cum din vreme în vreme Ștefan pleca de la Suceava la Putna sau la alte ctitorii și rămânea acolo câtva timp, se ruga în taină sau participa la slujbe de zi și de noapte cu obștea sfântului locaș. Postea în timpul campaniilor și al bătăliilor, cerând curtenilor, sfetnicilor și ostașilor să facă la fel."
Aceasta era o lupta de aparare care nu putea fi ocolita, nu era alta alternativa. Din cate inteleg la batalii nu participau preoti sau oameni din cler.
Chiar si asa, pentru omor de orice fel se dau canoane de oprire de la impartasanie. Parintele Cleopa scrie ca pentru omor prin imprudenta se opreste 10 ani de la impartasit, iar pentru cel intentionat 25 de ani.
Dar el spune ca din acestia se scad, putand ajunge pana la mai putin de un an (vorbesc de cel prin imprudenta sau de aparare). Daca tine post, daca se roaga mai mult, etc. De exemplu scrie ca daca posteste miercuri, vineri si luni se scad 2 ani, daca un an nu bea vin si nu mananca carne inca doi ani, pentru 100 de metanii pe zi si Psalmul 50 de 7 ori pe zi inca doi ani, etc. Si asa la fiecare canon, totul in functie de pocainta celui ce a gresit.
Putem vedea chiar in Bilbie ca Domnul ii spune lui David ca nu va putea termina templul, ci doar fiul sau, pentru ca are multe omoruri.