![]() |
![]() |
|
|
|
|
|
#1
|
|||
|
|||
|
Citat:
Exista o situatie biblica numita ,,antinomie".Adica o contradictie aparenta,care in plan teologic nu este reala.Este o incompatibilitate aparenta atunci cand o pereche de principii coexista,aparent ireconciliabile, dar ambele sunt incontestabile.Exista motive teminice sa le crezi pe ambele,fiecare se bazeaza pe dovezi clare si solide dar parca ramine un mister cum sa le imbini.Doua exemple concrete,mult discutate. A). Raportul credinta-fapte: 1.Apostolul Pavel: ,,Caci in har sunteti mantuiti, prin credinta, si aceasta nu e de la voi: este darul lui Dumnezeu;Nu din fapte, ca sa nu se laude nimeni.".Apostolul Iacov: ,,Fratii mei, ce-i foloseste cuiva sa spuna ca are credinta, daca n-are fapte? Poate oare credinta aceasta sa-l mantuiasca?" B). Raportul suveranitate divina-responsabilitate umana: 1.Dumnezeu controleaza totul: ,,In El am fost facuti si mostenitori, fiind randuiti mai dinainte, dupa hotararea Aceluia care face toate dupa sfatul voii Sale"(Efeseni 1:11). 2.Cu toate acestea EL il considera pe om responsabil pentru alegerile facute:,,Dar, cu impietrirea inimii tale, care nu vrea sa se pocaiasca, iti aduni o comoara de manie pentru ziua maniei si a aratarii dreptei judecati a lui Dumnezeu, care va rasplati fiecaruia dupa faptele lui."(Romani 2:5-6) Marea eroare,de-a lungul timpului,a fost exagerarea uneia dintre laturi in detrimentul celeilate.De aici a plecat si teoria ca Noul Testament contine mai multe doctrine teologice,unele ireconciliabile,ca Apostolul Pavel a schimbat crestinismul predicat de Hristos,etc.O astfel de situatie,ce ironie, a fost surprinsa chiar de Apostolul Pavel in Romani 9:18-19 cand spune ,,Astfel, El are mila de cine vrea, si impietreste pe cine vrea. Dar imi vei zice: "Atunci de ce mai baga vina? Caci cine poate sta impotriva voii Lui?". Ce este demn de remarcat este ca Apostolul nu incerca sa demonstreze care din variante este corecta,pentru ca ar fi cazut in tentatia de a critica intelepciunea divina si atunci da urmatoarea solutie: ,,Dar, mai degraba, cine esti tu, omule, ca sa raspunzi impotriva lui Dumnezeu?"(Romani 9:20).Este greu ca pacatos sa obiectezi impotriva cailor revelate ale lui Dumnezeu, si prin urmare el nu comenteaza justetea intrebarii ci critica spiritul ei,un spirit care ar fi accentuat o latura in detrimentul celeilalte.In loc sa rupe taina a preferat sa indrepte privirea interlocutorului spre sursa ei,ca sa inteleaga unde se uneste intelegerea.Nu trebuie sa fim surprinsi de asemenea situatii biblice,as mai avea multe exemple,un Dumnezeu pe care l-am intelege facil,pe deplin,a carui Revelatie de Sine nu ar contine nici o taina,ar fi un zeu dupa chipul omului,un dumnezeu imaginar si niciodata Dumnezeul descris in Cuvantul Sau despre care se spune: "Caci gandurile Mele nu sunt gandurile voastre, si caile voastre nu sunt caile Mele, zice Domnul. Ci cat sunt de sus cerurile fata de pamant, atat sunt de sus caile Mele fata de caile voastre si gandurile Mele fata de gandurile voastre."(Isaia 55:8-9). Sa revin pe scurt:daca accentuezi exclusiv latura credintei,atunci omul poate sa inteleaga ca este mantuit doar prin declaratie verbala chiar daca ramine un nenorocit in viata de zi cu zi.Complet gresit pentru ca s-ar anula atunci roada Duhului prin sfintire,si dupa roade ii veti cunoaste.Daca accentuezi prea mult latura faptelor atuncii unii ar putea intelege ca pot sa-l cumpere pe Dumnezeu,fiind zi de zi niste ticalosi dar periodic facand o donatie sau o alta fapta ca sa compenseze ticalosia.Apoi o iau de la capat,nu se schimba.Chiar imi vine-n minte cazul unui patron de fotbal autohton,om religios de felul lui,care doneaza si dracuie simultan si la foc automat.La fel si in acest caz,roada Duhului ramine un mister de neelucidat :) Exista un echilibru prezentat biblic dar deja am plictisit suficient,cu scuzele de rigore.Observ si in cazul domnului Pugh o inclinatie evidenta spre accentuarea unei laturi in detrimentul celeilalte.In alte parti am observat accentuarea celeilalte laturi.Odata un predicator a fost intrebat cum impaca aceste doua adevaruri.A raspuns ,,Nu am cum sa impac doi prieteni".In Biblie suveranitatea divina si responsabilitatea umana,credinta si faptele bune nu sunt dusmani,nu exista un razboi rece.Sunt impreuna.In practica s-a tinut odata o prelegere la Universitatea St Andrews pe acesta tema si la final toata lumea era impartita in doua tabere,ca de obicei.Apostolul Pavel cred ca surade cu tristete.. V-as ramin recunoscator daca imi veti lasa ce v-am cerut din Parintii Bisericii.Noi putem sa argumentam mult si bine,as dori sa vad parerea lor ca sa pot compara cu ce stiu eu din alte surse teologie.Va multumesc. Last edited by Scotland The Brave; 03.08.2011 at 23:57:29. |
|
#2
|
||||
|
||||
|
Citat:
Sfintii parinti ne invata ca "Fiecare dintre noi trebuie sa stie ca toate faptele bune se infaptuiesc de Dumnezeu in cei credinciosi, deoarece " Dumnezeu este cel ce lucreaza " intru noi, atat ca sa voim, precum sa si savarsim faptele cele bune dupa a Lui bunavointa ( Filipeni 2, 13-15; II Corinteni 3, 5; 9, 8; Evrei 13, 20-21 ) ." Parintele Cleopa Tot Sfintii Parinti ne spun ca prin fapte bune se mentine credinta si ca cele mai mari fapte bune sunt rugaciunea si smerenia. Atunci cand ai smerenie harul lui Dumnezeu se revarsa. Calea spre mantuire ai gasit-o atunci, dar va trebui sa te nevoiesti pe ea. " Inima infranta si smerita Dumnezeu nu o va urgisi." Intru-cat majoritatea oamenilor se afla la inceput de drum, ba chiar stagneaza acolo, ei nu vad decat faptele milosteniei, ajutorarea aproapelui, fara sa vada si celelalta fapte, smerenia, rugaciunea. Dumnezeu ne vrea pe toti in rai, dar mantuirea depinde de ceea ce facem noi in aceasta viata. Astfel trebuie sa credem in Dumnezeu si apoi sa faptuim. "4. Dar Dumnezeu, bogat fiind în milă, pentru multa Sa iubire cu care ne-a iubit, 5. Pe noi cei ce eram morți prin greșealele noastre, ne-a făcut vii împreună cu Hristos - prin har sunteți mântuiți! - 6. Și împreună cu El ne-a sculat și împreună ne-a așezat întru ceruri, în Hristos Iisus, 7. Ca să arate în veacurile viitoare covârșitoarea bogăție a harului Său, prin bunătatea ce a avut către noi întru Hristos Iisus." Cum interpretati dvs aceste versete? Dumnezeu bogat in mila pentru multa sa iubire, pe noi cei ce eram morti prin pacatele noastre ne-a facut vii prin Hristos. - prin har sunteti mantuiti! Ce am dobandit noi prin Hristos? cum ne-a facut vii prin Hristos? sansa mantuirii , prin botezul cu Duhul Sfant, prin tainele sfinte ale bisericii, prin trupul si sangele Lui. E adevarat am spus botez, dar daca stam bine sa ne gandim de fapt era bine sa fii spus prin tainele sfinte ale bisericii ortodoxe. Fara cele 7 taine, nu putem sa ne mantuim.. Cele 7 taine inseamna bucuria harului asa cum spune apostolul: prin har suntem mantuiti. Prin Hristos suntem mantuiti. nu prin fapte, ca sa nu se laude nimeni, referindu-se ca fara har, fara Hristos, nu primim mantuirea si ca nimeni prin el insusi nu se va putea mantui. Pastorul baptist accentua ca nu faptele ne mantuie, iar eu am vrut sa atrag atentia crestinilor ortodocsi si nu numai, ca fara credinta si fapte bune in veci nu vom fi mantuiti. Apreciez foarte mult postarile dvs, intotdeauna un dialog cu dvs este foarte constructiv. Multe bucurii! Dumnezeu sa va ajute! PS. Am sa discut si cu duhovnicul meu legat de acest citat din cap. 2 al epistolei catre Efes.
__________________
"De carma mintii atarna incotro pornim si unde mergem. Adevarul este fiinta vie. Gandurile omului nu sunt ca si gandurile Domnului. Credinciosul in Dumnezeu depaseste limitele omului. Nu sunteti voi cautand pe Iisus? Voi stiti despre Iisus o multime de lucruri dar nu il stiti pe El. Si pana nu Il gasesti pe Dumnezeu, nu te afli nici pe tine, nu-ti gasesti nici sensul tau nici sensul lumii." Cuv. Arsenie Boca |
|
#3
|
|||
|
|||
|
Buna seara doamna
Cu privire la versetele invocate as spune ca interpretarea la care subscriu este una pur protestanta,diferita de a dvs.Diferentele deriva,fara a se limita la asta,din intelegerea notiunii de ,,har" in ortodoxism si protestantism, precum si din perceptia suveranitatii divine in teologia celor doua confesiuni.Nu insist din respect pentru tema topicului,nu opinia mea pe aceasta tema este necesara aici.Am citit recent un studiu extrem de amplu cu tema(titlul postat este tradus.Este mai lung in realitate dar am incercat sa-i surprind esenta) ,,Pavel Evreul" si care se referea la influentele iudaice din teologia Apostolului.Din pacate materialul este atat de amplu si de complex incat mi-ar trebui cel putin doua zile ca sa-l sintetizez si sa-l scriu.Si oricum nu pe acest topic l-as posta,din motivele aratate mai sus.Ce as dori sa precizez este ca in aceea analiza sunt abordate aspecte mai putin discutate despre teologia lui Pavel dar foarte interesante,inclusiv in legatura cu versetele invocate. Sa nu lungesc:va asigur ca bucuria dialogului este reciproca,sa nu ma uitati,va rog,cu opinia Parintilor Bisericii si poate,daca randuielile dvs va permit,sa-mi spuneti si care a fost opinia duhovnicului dvs.As fi extrem de interesat.Va multumesc si va doresc o seara minunata in Domnul. Last edited by Scotland The Brave; 04.08.2011 at 23:25:48. |
|
#4
|
||||
|
||||
|
Subiectul s-a mai discutat pe alte topicuri. Desigur, fără a se ajunge la un punct comun cu viziunea (neo)protestantă. Ce rost ar avea să mai insistăm și aici asupra acestui subiect ?
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc ! www.catehism.com http://regnabit.wordpress.com |
|
#5
|
|||
|
|||
|
Citat:
Lui Moise i s-a dat Legea veche, care insa nu avea valoare de mantuire decat dupa ce a fost completata cu harul. Asta nu inseamna ca faptele nu mai au importanta, dimpotriva, creste sau se pierde harul prin ele. E acea sinergie din ortodoxie, harul si vointa. Faptele insemnand tot ce facem, gandim, etc. Dar primul pas este primirea harului, iar aceasta se face prin Taina Mirungerii (dupa ce Botezul ne curata de pacate si urmarile pacatelor stramosilor). Iar apoi primim constant har prin Sfanta Impartasanie. |
|
#6
|
|||
|
|||
|
Citat:
Legat de Sola Fide si Sola Gratia, cred ca diferenta e ca Luther credea ca doar prin credinta (si har) oamenii ajung sa se schimbe si sa faca fapte bune (fapte bune in sensul dat de ei), contributia omului fiind insignifianta. Doar crezand deveneau un fel de roboti si fara vreo contributie erau condusi pe calea cea buna (din cate stiu Luther si urmasii spuneau ca omul nu mai are vointa prin caderea lui Adam). Acum, in legatura cu credinta si faptele, prezentate si in acel articol http://www.crestinortodox.ro/diverse...1.html#voteaza E o neintelegere, nu ajunge doar sa credem in Iisus, pentru ca e doar o credinta formala. De aceea e nevoie si de fapte, si credinta si faptele conclucreaza. Pentru ca aceasta credinta nu e fixa, ea trebuie sa creasca. Nu avem nici pe departe o credinta asemanatoare macar cu bobul de mazare, de fapt e extrem de mica. Sutasul si altii vindecati aveau o credinta cu mult mai mare decat noi, si pentru ca il vedeau pe mnatuitor si stiau minunile pe care le faceau. Nu se indoiau ca nu ar putea sa-i vindece si pe ei. Noi nu avem aceasta credinta, ne indoim si chiar si o farama de indoiala sterge tot. De aceea Sfantul Petru cand era pe mare cand s-a indoit putin a inceput sa se scufunde. Iar Mantuitorul nu a spus doar o parabola ca putem muta muntii si putem face orice minune cu o credinta cat un bob de mustar. Dovada e ca sfintii si cei induhovniciti ajung sa aiba aceasta credinta si pot face aceste minuni. Aceasta dupa ce au crescut in credinta prin fapte (care sunt tot ce gandim si facem, faptele legii, rugaciuni, ganduri, etc.), nu doar ca ei credeau ca exista Iisus, formal ca si noi. Noi in schimb putem beneficia de harul din Sfintele Taine, de aceea preotul alerga la cel care e muribund sa-i dea impartasania, spre a primi harul inainte de moarte). |
|
#7
|
|||
|
|||
|
Citat:
|
|
#8
|
|||
|
|||
|
Citat:
Frati si surori in Hristos din partea ortodoxa, cati (N)P care sa practice recursul la Sfintii Parinti ati intalnit pana acum? Priviti ce scrie in linkurile postate de mine...nu conteaza ca le-a pus un "nonconformsit oarecum metaconfesional"... Last edited by Theodor_de_Mopsuestia; 05.08.2011 at 22:38:54. |
|
#9
|
||||
|
||||
|
Citat:
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
![]() |
|
Subiecte asemănătoare
|
||||
| Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
| Marea inselaciune a sectei adventiste: "moartea pune capat constientei" | doctor_faustus | Secte si culte | 330 | 03.07.2013 19:09:58 |
| Puterea de a o lua de la capat | Alexa12 | Generalitati | 4 | 17.12.2012 17:48:18 |
| "Nu ramanem decat cu ceea ce daruim" | silverstar | Generalitati | 10 | 15.02.2012 13:12:40 |
| Traian Băsescu: Nu rămânem fără electricitate ( Pana cand?) | hydro314 | Generalitati | 0 | 13.02.2012 21:40:11 |
|
|