Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Sfanta Scriptura > Din Noul Testament
 
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #26  
Vechi 24.08.2011, 14:23:00
delia31's Avatar
delia31 delia31 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 17.01.2010
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.742
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir Vezi mesajul
"Lepădarea de sine" și "restaurarea chipului lui Dumnezeu în noi" nu sunt două procese diferite, ci începutul și sfârșitul unui același proces spiritual, căruia îi putem spune "transformare în Cristos" sau, mai simplu, "convertire".

Chipul lui Dumnezeu este sădit în noi de la început. De aceea spunem că trebuie "restaurat" și nu "plăsmuit".

Nașa mea de botez era pictoriță-restauratoare la Muzeul Național când, în anul 1968, fluviul Arno care este pentru Florența ceea ce e Dâmbovița pentru București s-a revărsat. Era un râu destul de poluat, cărând cu el tot felul de compuși chimici de sinteză și de dejecții. Galeriile Uffizzi din Florența, capabile să se ia oricând de piept cu cele mai cunoscute muzee ale lumii aveau pinacoteca la subsol când s-a produs calamitatea. Comori inestimabile ale artei lumii au devenit de nerecunoscut. Restauratori din toată lumea au fost chemați de UNESCO să ajute acolo, fiindcă era cu mult depășită capacitatea restauratorilor italieni, excelenți meseriași, dar insuficieți ca număr. Așa a ajuns și nașa mea acolo și a lucrat (în trei ture, zi și noapte) timp de 6 luni. Mi-a spus că un teribil sentiment de mâhnire o cuprindea văzând câte o pânză de Fra Angelico sau de Veronese cuprinsă de mucegai, de pete aderente de bitum, de coroziune. Pictura era de nerecunoscut. Foarte mult au ajutat-o tehnicile Roentgen, cu care se putea vedea în interiorul năclăielii care fusese odată un tablou. Mai erau de ajutor fotografiile și reproducerile, în măsura în care erau de găsit. Și așa, cu multă răbdare, îndepărtând strat după strat depunerile străine operei artistului, echipele de restauratori au reușit ceea ce părea imposibil: să redea din nou frumusețea picturilor de care muzeul era atât de mândru. În acea perioadă, nașa mea s-a simțit ca o unealtă a lui Dumnezeu. Acum, pânza aceea a lui Fra Angelico avea doi autori: pe Fra Angelico și pe nașa mea. Dar "autoratul" nașei mele nu era altul decât să redea cât mai fidel ceea ce adevăratul autor a vrut să exprime.

Ce este omul, decât tot o plăsmuire a unui Artist ? Dar iată că se întâmplă mereu să fim expuși la situații periculoase, umblând prin tot felul de subsoluri. Nenorocirile stau la pândă și adesea, ceea ce pare cel mai frumos fluviu, poate produce mult rău chipului în care suntem zugrăviți, care este autoportretul lui Dumnezeu. Pe acest chip se depune un strat gros de dejecte. Mucegăim în beznă. Pe sufletul nostru se depune bitum provenit din toate genunile pământului, bitum care opune rezistență la desprindere. Suferim de coroziune, suntem inundați de tot felul de acizi ciudați. Chipul zugrăvit în noi devine de nerecunoscut. Din frumoși, devenim năclăiți de mizerie respingătoare. Cu timpul, adstratul mocirlos face atât de bine corp comun cu pânza, încât ajunge să ni se pară "al nostru". "Sine".

Or, asta este "lepădarea de sine". Adică munca de restaurare. "Sinele" acela nu suntem noi înșine, aceasta e prima spaimă care ne poate întârzia convertirea. "Nu cumva, curățindu-mă de ceea ce mi se pare "al meu", am să mă schimb de nu am să mă mai recunosc, am să fiu sfâșiat, plin de zgârieturi și, în final, o pânză ruptă ?". E adevărat, asta se poate întâmpla când restauratorul este un meseriaș nepriceput, care umblă cu mistria acolo unde ar trebui să umbe cu bisturiul. Dar, în acest caz vorbim de un Restaurator care este perfect, din moment ce este chiar Fiul Artistului. Să fim fără nicio grijă, deplin conștienți pe mâinile Cui ne lăsăm. El nu va scoate din noi decât mizeria, redând strălucirea intenționată de artist care a fost adumbrită. Ceea ce va rămâne este chipul lui Dumnezeu, adică noi înșine cu tot ce a intenționat Creatorul nostru să fie al nostru ca ipostază. După ce ne vom curăți, cel care era expansiv și extrovertit va fi tot expansiv și extrovertit, dar va avea un altfel de zel. Cel care era introvertit și necomunicativ va semăna cu cel dinainte, dar spre altfel de gânduri se va orienta cugetul lui. Limfaticul devine contemplativ, sanguinul devine mistic și așa mai departe. Vor părea la fel ca mai înainte ochiului neinițiat, nu le va crește nicio aură între urechi. Dar nu vor mai fi la fel în ochii Creatorului, care se va regăsi în ei.

Să venim deci, din toate colțurile lumii, să restaurăm ceea ce fluviul Arno a vrut să distrugă. Va fi o muncă migăloasă, va trebui lucrat ziua și noaptea. Dar nicio muncă nu merită făcută mai mult ca aceasta.

Lăudat fie Isus, Restauratorul nostru !


De exceptie, Mihnea!
Mersi Scot ca ne-ai atras atentia asupra acestei postari! Textul merita pus undeva in rama. Ar fi pacat sa se risipeasca in haurile acestui forum care inghite ca o gura de tartor enorm de multe comori laolalta cu tot atatea stupizenii. Imi dai voie sa-l preiau si sa mi-l salvez?

Ideea ta sugerata atat de plastic mi-a amintit de un text scris tot de un condei inmuiat in calimara cu metafore al Anei Blandiana. M-a ajutat Google sa dau de el:

Autoportret cu palimpsest

Oare anticii - scriitori, filosofi, istorici, matematicieni - ar fi continuat să scrie știind dinainte soarta care le pândește papirusurile și pergamentele. Ar fi continuat, oare, dacă ar fi bănuit câte biblioteci vor fi incendiate? câte cetăți își vor amesteca praful în care se vor fărâma cu cel al opurilor care le-au făcut gloria? câte capodopere vor pieri sub copitele cailor migratori? Ar mai fi scris anticii dacă li s-ar fi explicat de pe atunci înțelesul viitorului cuvânt palimpsest?

Îmi amintesc sentimentul de oroare pe care l-am avut în clipa în care am înțeles-o prima oară, viziunea de coșmar a miilor de călugări aplecați asupra pergamentelor acoperite cu operele antichității și răzându-le pentru a așterne pe ele adevăruri noi, uneori de sens contrar. Cât de multe opere vor fi supraviețuit, totuși, până atunci - în pofida tuturor incendiilor, migrațiilor, cutremurelor, jafurilor, măcelurilor - dacă recuperarea pergamentelor putea reprezenta o economie, dacă locul gol lăsat de împingerea lor în neant a fost în stare să creeze un cuvânt și să poarte un nume!”


La fel ca in textul tau minunat, si autoarea ne sugereaza ca sufletul ne e ca un pergament –palimpsest, un manuscris, in care Autorul Divin a scris cu mana Lui „manualul de utilizare” a sufletului doar ca fiecare, adaugand pacate, l-am acoperit strat peste strat, crusta peste crusta de namol, mizerii si mocirle.
S-au osificat, s-au pietrificat incat crusta a ajuns sa ne fie o a doua natura, nemaistiind ce e scris dedesubt.

Ca sa aflam asta, trebuie sa ne aplecam asupra „sufletului-palimpsest” cu delicatetea pensetei de chirurg pe creier, sa inmuiem crustele de mucegai osificat, in apa lacrimilor si sa avem rabdarea de chinez batran a artistilor de miniaturi.
Avem sa-L lasam pe Autorul insusi sa ne restaureze manuscrisele, sa dea El la o parte crusta de pacate, strat dupa strat pana va iesi la iveala ceea ce scrisese El de la inceput.

Multumesc, a fost o incantare sa-ti citesc postarea (aconfesionala).
Hristos , Artistul Restaurator sa ne restaureze pe toti!
Reply With Quote
 



Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
Omul, chipul si asemanarea lui Dumnezeu spre_rasarit Generalitati 1 09.01.2012 01:39:26
Chipul ca o catapeteasma Marius22 Generalitati 12 19.09.2011 22:40:39
Lepadarea de credinta a patriarhului Serbiei colaps Generalitati 84 19.12.2010 15:21:50
Chipul lui Adam luceafaruldincer Din Noul Testament 19 14.02.2010 19:45:19