Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Dogmatica
Subiect închis
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 20.03.2012, 22:19:01
ioanna's Avatar
ioanna ioanna is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 20.07.2011
Locație: Cluj-Napoca
Religia: Ortodox
Mesaje: 3.494
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Profetul de carton Vezi mesajul
Eu unul trebuie sa citesc de mai multe ori ce ati scris si tot nu pricep intru-totul!
Teoria creationista clasica spune ca lumea a fost perfecta din momentul creerii ei, in timp ce teoria evolutionista considera ca lumea se dezvolta prin ea insasi. Creationismul e supranaturalist, in timp ce evolutionismul e naturalist, considera ca nu exista cauze supra-naturale implicate, neaga orice legatura cu divinul. Puntea de legatura intre aceste doua teorii contradictorii este cosmogonia tenoma sau procesul de creatie continua, care ia in considerare o creatie initiala, ce inainteaza insa spre desavarsire intr-o creatie finala, eschatologica.
  #2  
Vechi 20.03.2012, 23:24:56
Profetul de carton Profetul de carton is offline
Banned
 
Data înregistrării: 13.12.2011
Mesaje: 1.282
Implicit

Citat:
În prealabil postat de ioanna Vezi mesajul
Teoria creationista clasica spune ca lumea a fost perfecta din momentul creerii ei, in timp ce teoria evolutionista considera ca lumea se dezvolta prin ea insasi. Creationismul e supranaturalist, in timp ce evolutionismul e naturalist, considera ca nu exista cauze supra-naturale implicate, neaga orice legatura cu divinul. Puntea de legatura intre aceste doua teorii contradictorii este cosmogonia tenoma sau procesul de creatie continua, care ia in considerare o creatie initiala, ce inainteaza insa spre desavarsire intr-o creatie finala, eschatologica.
daca veniti cu explicatii "elevate" riscati sa nu atingeti exact scopul pentru care ati scris, deoarece cititorul ramane rece la astfel de fraze elaborate pe care nu le poate patrunde!

incercati cu argumente pe intelesul tuturor, folosind cuvinte si expresii comune!
  #3  
Vechi 21.03.2012, 09:53:07
vladstejaru vladstejaru is offline
Member
 
Data înregistrării: 20.03.2012
Locație: Bucuresti
Religia: Alta confesiune
Mesaje: 45
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Profetul de carton Vezi mesajul
daca veniti cu explicatii "elevate" riscati sa nu atingeti exact scopul pentru care ati scris, deoarece cititorul ramane rece la astfel de fraze elaborate pe care nu le poate patrunde!

incercati cu argumente pe intelesul tuturor, folosind cuvinte si expresii comune!

Eu (cel care a postat initial acest topic) consider ca raspunsul ei e singurul care incearca sa aduca un aport de informatie in acest topic. Cred ca ultima explicatie e foarte clara si nu stiu de ce va preocupa intelegerea "tuturor". Fiecare intelege ce doreste sa inteleaga, exista dictionare pentru termenii necunoscuti. Chiar si online.
  #4  
Vechi 21.03.2012, 00:02:03
Mihailc Mihailc is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.03.2008
Mesaje: 3.250
Implicit

Creaționismul în viziunea iudeo-creștină este o taină, iar o taină nu se poate explica printr-o teorie științifică, la fel cum știința postcarteziană nu poate lua în calcul explicații care nu se pot demonstra matematic sau empiric, sau, cu alte cuvinte, nu poate să privească realitatea în afara limitelor rațiunii umane. Absolutizarea cunoșterii științifice e la fel de contraproductivă ca relativizarea revelației prin suprapunerea abuzivă a celor două forme de cunoaștere, care, așa cum am amintit, au statut ontologic complet diferit. Revelația e un dar pe care ești liber să-l primești sau să-l refuzi, însă n-ai niciun drept să-l judeci atâta timp cât nu-ți asumi curajul să deschizi ”cadoul” și să vezi ce-i înăuntru. Iar conținutul darului numit revelație nu-ți furnizează idoli mentali (adică teorii plauzibile) ci o schimbare în ordinea ființei în întregul ei, o împăcare a inimii cu mintea pentru a percepe sincronic bogăția inepuizabilă a Vieții.

ps- Nu înțeleg de ce subiectul ăsta a fost deschis pe subforumul ”dogmatică”, fiindcă în afară de primul articol al Simbolului de credință niceo-constantinopolitan (Cred într-Unul Dumnezeu, Tatăl atotțiitorul, Făcătorul cerului și al pământului, văzutelor tuturor și nevăzutelor) eu nu cunosc altă poziție dogmatică a Bisericii privitoare la cosmogonie!
__________________
Prostul este dușmanul a ceea ce nu cunoaște (Ibn Arabi)

Last edited by Mihailc; 21.03.2012 at 00:21:56.
  #5  
Vechi 21.03.2012, 00:36:35
iuliu46 iuliu46 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 24.12.2011
Religia: Ortodox
Mesaje: 5.321
Implicit

Eu va recomand cartea asta care trateaza mult mai mult decat evolutionismul dar ne arata de unde vin toate chestiile astea.

http://www.cartiortodoxe.com/carte/2...e-serafim-rose
  #6  
Vechi 21.03.2012, 21:10:37
vladstejaru vladstejaru is offline
Member
 
Data înregistrării: 20.03.2012
Locație: Bucuresti
Religia: Alta confesiune
Mesaje: 45
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Mihailc Vezi mesajul
Creaționismul în viziunea iudeo-creștină este o taină, iar o taină nu se poate explica printr-o teorie științifică, la fel cum știința postcarteziană nu poate lua în calcul explicații care nu se pot demonstra matematic sau empiric, sau, cu alte cuvinte, nu poate să privească realitatea în afara limitelor rațiunii umane. Absolutizarea cunoșterii științifice e la fel de contraproductivă ca relativizarea revelației prin suprapunerea abuzivă a celor două forme de cunoaștere, care, așa cum am amintit, au statut ontologic complet diferit. Revelația e un dar pe care ești liber să-l primești sau să-l refuzi, însă n-ai niciun drept să-l judeci atâta timp cât nu-ți asumi curajul să deschizi ”cadoul” și să vezi ce-i înăuntru. Iar conținutul darului numit revelație nu-ți furnizează idoli mentali (adică teorii plauzibile) ci o schimbare în ordinea ființei în întregul ei, o împăcare a inimii cu mintea pentru a percepe sincronic bogăția inepuizabilă a Vieții.

ps- Nu înțeleg de ce subiectul ăsta a fost deschis pe subforumul ”dogmatică”, fiindcă în afară de primul articol al Simbolului de credință niceo-constantinopolitan (Cred într-Unul Dumnezeu, Tatăl atotțiitorul, Făcătorul cerului și al pământului, văzutelor tuturor și nevăzutelor) eu nu cunosc altă poziție dogmatică a Bisericii privitoare la cosmogonie!
Corecteaza-ma daca gresesc dar din cate stiu dogma inseamna ceea ce nu se poate pune la indoiala niciodata, o idee fundamentala a unei religii, nu? Mie mi se pare bine aleasa aceasta subcategorie a forumului. Spui ca ai avut curajul sa deschizi un cadou si esti impacat, spre deosebire de ceilalti, lasii. Judec? Eu?
  #7  
Vechi 21.03.2012, 22:08:15
Mihailc Mihailc is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.03.2008
Mesaje: 3.250
Implicit

Citat:
În prealabil postat de vladstejaru Vezi mesajul
Corecteaza-ma daca gresesc dar din cate stiu dogma inseamna ceea ce nu se poate pune la indoiala niciodata, o idee fundamentala a unei religii, nu? Mie mi se pare bine aleasa aceasta subcategorie a forumului. Spui ca ai avut curajul sa deschizi un cadou si esti impacat, spre deosebire de ceilalti, lasii. Judec? Eu?
Păi trebuie să te corectez, fiindcă dogma reprezintă cu totul altceva decât o afirmație infailibilă în care cineva trebuie să creadă orbește. În realitate, dogma marchează frontierele limbajului omenesc atunci când acesta încearcă să transmită realități metafizice care-i depășesc posibilitatea de expresie. În afara acestor formulări-limită , omul bate câmpii adică crede și se comportă eretic.
Dar atenție mare, dogma se referă la realități dumnezeiești imposibil de cuprins cu gândirea, înțelegerea, rațiunea sau alte mijloace epistemologice aflate în posesia umanității căzute. Disputa sterilă creație vs. evoluție e foarte departe de domeniul dogmaticii și nici măcar nu e o temă de interes pentru credință, din motivele pe care le-am schițat în postarea anterioară.
Vorbirea mea la persoana a II-a e strict indicativă, n-are treabă cu tine neapărat ci mai degrabă cu o largă categorie de postmoderni excitați de subiecte contradictorii care oferă prilejul unei aflări în treabă numai bună de alungat plictiseala vesperală. A deschide ”cadoul” înseamnă a accepta darul credinței și avem nevoie de curaj să facem asta întrucât nu-i ușor să străpungi întreaga tesătură mentală de prostie autosuficientă în care-i înăbușită umanitatea ca să-L crezi pe Dumnezeu pe Cuvânt.
__________________
Prostul este dușmanul a ceea ce nu cunoaște (Ibn Arabi)
  #8  
Vechi 21.03.2012, 22:25:01
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Mihailc Vezi mesajul
Păi trebuie să te corectez, fiindcă dogma reprezintă cu totul altceva decât o afirmație infailibilă în care cineva trebuie să creadă orbește. În realitate, dogma marchează frontierele limbajului omenesc atunci când acesta încearcă să transmită realități metafizice care-i depășesc posibilitatea de expresie. În afara acestor formulări-limită , omul bate câmpii adică crede și se comportă eretic.
De fapt sunt valabile ambele propozitii, reprezinta si un adevar infailibil in care crestinii trebuie sa creada pentru a se mantui si este si explicatia in limbaj omenesc a unor taine. Nu trebuie sa creeada orbeste, poate si cerceta sa vada ca e adevarat. Pentru cineva care nu e ortodox e chiar obligatoriu sa cerceteze ca sa vada adevarul.
  #9  
Vechi 21.03.2012, 23:36:48
Mihailc Mihailc is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.03.2008
Mesaje: 3.250
Implicit

Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
De fapt sunt valabile ambele propozitii, reprezinta si un adevar infailibil in care crestinii trebuie sa creada pentru a se mantui si este si explicatia in limbaj omenesc a unor taine. Nu trebuie sa creeada orbeste, poate si cerceta sa vada ca e adevarat. Pentru cineva care nu e ortodox e chiar obligatoriu sa cerceteze ca sa vada adevarul.
Termenul infailibil este o invenție catolică și n-are nicio treabă cu creștinismul sinoadelor ecumenice din primul mileniu. Raportarea credinciosului la dogme este bisericească nu individuală, adică un act de credință care privește integrarea lui în trupul mistic al lui Hristos unde dogmele sunt experiate liturgic. Cercetarea dogmelor, în adevărul lor intrinsec, este un nonsens, n-are nicio persoană din lumea asta capacitatea de a verifica intelectual validitatea unei dogme. Aprofundarea globală a tainei pe care o indică dogmele este totuna cu experiența creștină și aici deja vorbim despre cu totul altceva.

Citat:
Asa este, nu exista o formulare dogmatica, facerea e totusi privita ca facand parte din revelatie, si chiar amanuntit explicata in acel capitol. Mai ales cu aparitia unei invataturi alternative, ca evolutionismul, sau evolutionismul terist, e una de actualitate. De asemenea, avem talcuiri ale sfintilor legate de Facerea.
Facerea este ea însăși o taină asupra căreia Părinții nu s-au pus întotdeauna de acord. Și nu e explicată ci relatată sub formă narativă sumară, diacronică or noi știm că Domnul nu este prizonierul coordonatelor restrictive ale spațiului și timpului. Alte modele explicative ale genezei cosmosului nu sunt învățături alternative, ci teorii ex-eklessia, așa cum e geneza din punct de vedere aztec, hindus, egiptean etc. Biserica privește lucrurile astea de la alt nivel și nu are nevoie să reacționeze la orice născocire a științei sau a gândirii umane autonome atâta timp cât acestea nu produc tulburări și tendințe centrifuge în sânul ei.
Dezbaterea creație vs evoluție nu are relevanță dogmatică, nici măcar miză teologică.

”...pentru ca credința voastră să fie întemeiată nu pe înțelepciunea oamenilor, ci pe puterea lui Dumnezeu.” (1Corinteni 2:5)

__________________
Prostul este dușmanul a ceea ce nu cunoaște (Ibn Arabi)
  #10  
Vechi 22.03.2012, 22:11:49
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Mihailc Vezi mesajul
Facerea este ea însăși o taină asupra căreia Părinții nu s-au pus întotdeauna de acord. Și nu e explicată ci relatată sub formă narativă sumară, diacronică or noi știm că Domnul nu este prizonierul coordonatelor restrictive ale spațiului și timpului.
Din ce stiu eu nu sunt contradictii intre sfinti in privinta facerii, poate n-am citit eu tot. Conceptia unanima este ca ziua are 24 de ore,iar in fiecare zi creatia a avut loc intr-o clipita. E si normal din punct de vedere crestin sa nu avem o evolutie, ar contrazice atributele lui Dumnezeu. Creatia zilnica trebuia sa fie intr-o clipita pentru ca Dumnezeu e Atotputernic, nu are nevoie de timp pentru a face ceva. Si este perfecta, pentru ca Dumnezeu creaza totul doar perfect.
Citat:
Termenul infailibil este o invenție catolică și n-are nicio treabă cu creștinismul sinoadelor ecumenice din primul mileniu. Raportarea credinciosului la dogme este bisericească nu individuală, adică un act de credință care privește integrarea lui în trupul mistic al lui Hristos unde dogmele sunt experiate liturgic. Cercetarea dogmelor, în adevărul lor intrinsec, este un nonsens, n-are nicio persoană din lumea asta capacitatea de a verifica intelectual validitatea unei dogme.
Si noi avem infailibilitatea Bisericii si a invataturilor, dogmelor. Contestam doar faptul ca la catolici s-a transferat infailibilitatea si asupra oamenilor.
Desigur ca un crestin trebuie sa creada dogma, nu sa o explice ca taina. Eu ma refeream la aflarea lor, la informare. dar se poate si cerceta daca e adevarata fata de alte culte care sustin opusul acelei dogme. Sau daca e in acord cu celelalte dogme, cu invatatura revelata, etc.
Subiect închis

Tags
creatie, darwin, evolutie, habotnici, maimute



Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
CREATIE sau EVOLUTIE? C.tin Teologie si Stiinta 550 30.09.2017 17:36:17
Teoria Big-Bang-ului il exclude pe Dumnezeu din Creatie neica_nimeni_altul Teologie si Stiinta 59 27.11.2012 12:25:23
creatie sau evolutionism? codana Generalitati 11 15.09.2010 19:10:27
Crezi in evolutie? radugherasim Teologie si Stiinta 680 07.03.2010 19:25:54
Evolutie sau involutie? silverstar Generalitati 34 17.02.2007 22:09:45