Citat:
În prealabil postat de andreicosmovici
Din ce am citit, există o rezervă a Bisericii Ortodoxe față de plăcere în sine, aceasta din urmă fiind privită ca o consecință izvorâtă din căderea din Rai, și o manifestare certă a ruperii legăturii dintre Dumnezeu și om. Deci, dacă chiar "trebuie", atunci soții, în optica ortodoxă, trebuie să aibă relații conjugale numai atuci când intenționează să aibă copii. Dar, vin și întreb: dacă un rău este rău în sine, de ce este mai puțin rău în alt context? Dacă Biserica Ortodoxă propovăduiește evitarea plăcerii în sine, de ce ar fi totuși în regulă această plăcere în anumite condiții, și anume doar atunci când dorești să ai copii?
|
Dumnezeu a sădit în firea omului câteva legi fundamenale numite instincte, cum sunt instinctul
conservării vieții și
instinctul de perpetuare a vieții. Pe acestea le avem comune cu toată seria viețuitoarelor care, însă, le au ca norme fixe de viață.
Numai omul poate interveni, cu libertatea voinței și cu funcția conștiinței, să modifice natura acestor norme fixe, în două sensuri opuse: 1- înspre dereglarea lor devenind patimi; 2 – înspre convertirea și sublimarea lor prin virtute, înspre eliberarea de tirania lor prin nevoință și lupta metodică. Deci, un instinct sădit ca lege de existență a firii devine patimă prin libera voință a omului.
Împlinirea oricărui instinct al firii e însoțită de plăcere. Omul,
numai omul, dintre toate viețuitoarele, vrea să despartă funcția biologică a instinctului în două, vrea să separe rostul instinctului de plăcerea ce-l însoțește, alegându-și plăcerea și refuzându-i rostul.