Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Biserica Ortodoxa si alte religii > Biserica Romano-Catolica
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #121  
Vechi 10.05.2012, 21:54:15
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

Citat:
În prealabil postat de mirela.t Vezi mesajul
Mulțumesc, Cătălin, mi-am făcut o idee despre "pietismul sectant".
Dar poate apar și comentarii mai la obiect, legat de ceea ce l-am întrebat pe Mihai.
E adevarat, articolul era cam lung, dar acolo nu era vorba doar de alte culte, ci si de influenta lui in ortodoxie. De fapt pietismul este trairea specifica ecumenismului, inca o dovada a sorgintei lui (neo)protestante. Pietismul inseamna sentimentalism fara cunoastere, fara teologie, fara dogma si la fle ca si la neoprotestanti reticenta fata de cuvintele sfintilor. Adica exact ce propovaduiesc si conceptiile ecumeniste. Mihailc probabil nu a stiut acestea si posibil a crezut ca e ceva exact invers.
Data trecuta am data trecuta am dat si un citat de acolo:
"Mantuirea cere doua lucruri fundamentale: cunoasterea lui Dumnezeu si implinirea voii Lui, aratate prin fapte concrete. Despartita de cugetarea crestina, de dogma, trairea evanghelica isi pierde consistenta si degenereaza in sentimentalism pietist. Astfel el ajunge sa alerge dupa adunari in care isi satisface setea de emotivitate. Facand din religiozitate un mijloc de sensibilizare a adeptilor, le creaza acestora stari emotionale intense, le exacerbeaza pornirile religioase si le cultiva fanatismul, bigotismul si misticismul bolnavicios. Toate devierile de acest fel trebuiesc combatute prin cultivarea adevaratei spiritualitati crestine, care consta in efortul de transformare morala dupa chipul lui Hristos. Evlavia trebuie imbinata cu teologia, cu adevarurile revelate, formand un tot armonios. Cunoscandu-L pe Hristos, iubindu-L si intrand in comuniune cu El prin Taine, credinciosul se va stradui sa aiba sfintenia, dragostea, smerenia,blandetea, bunatatea si jertfelnicia Lui."
O analiza facuta de altcineva pe un forum ortodox am gasit aici (al doilea mesaj, Ioachim): http://forum.teologie.net/viewtopic.php?f=75&t=1557
Reply With Quote
  #122  
Vechi 10.05.2012, 22:03:09
MihaiG MihaiG is offline
Banned
 
Data înregistrării: 24.04.2012
Locație: Timișoara
Religia: Catolic
Mesaje: 1.242
Implicit

Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
Mihailc probabil nu a stiut acestea si posibil a crezut ca e ceva exact invers.
"Pietismul sectant travestit în habotnicie ortodoxă" - așa a spus Mihailc.
Reply With Quote
  #123  
Vechi 10.05.2012, 22:12:24
ioanna's Avatar
ioanna ioanna is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 20.07.2011
Locație: Cluj-Napoca
Religia: Ortodox
Mesaje: 3.494
Implicit

Catalin2: era vorba de pietismul protestant in mesajul lui Mihailc, probabil avand in vedere centrarea pe individualismul moralizator.
Reply With Quote
  #124  
Vechi 10.05.2012, 22:23:09
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Mihailc Vezi mesajul
Lăudați-vă cât vreți, e treaba voastră! HorațiuM avea dreptate când observa, cu o asprime în care unii și-au proiectat propria aroganță rănită, că sunt mulți pe-aici care vorbesc într-o totală necunoștință de cauză.
O observație din colecția lui Murphy se potrivește ca o mănușă situației de față: ”Este mai ușor să te lupți cu alții pentru principiile tale cele mai sacre decât să te ridici la înălțimea lor”.
Vă doresc tuturor numai bine!
Decat sa ne contrazicem degeaba nu era mai simplu sa venim amandoi la adevar? Sa ne amintim cum a evoluat divergenta. De-a lungul timpului am purtat discutii amiabile, chiar si la discutia despre Yannaras. Apoi la un moment dat ai fost deranjat de conceptia neecumenista pe care o expuneam in dialog cu alte persoane si m-ai atacat indirect, cu cuvinte dure. Eu te-am intrebat atunci pe mesaje private daca la mine te-ai referit, ai spus ca nu, desi era evident ca asa era. Unii useri eterodocsi apoi s-au folosit de aceasta si m-au batut la cap cu aceleasi lucruri. A doua oara iar ai scris un mesaj peiorativ la adresa mea, si iar nu am spus nimic. A treia oara cand ai facut-o ti-am atras atentia intr-o discutie in mesaje private. Apoi ai continuat acest mod de adresare, desi eu intotdeauna iti adresam mesaje normale, fara sa folosesc vreun cuvant exagerat. Si toate acestea doar pentru ca te deranja ca expuneam conceptii diferite de ale tale, conceptii diferite de cele ecumeniste. Nu e mai bine decat sa ma tot judeci pe mine sa vezi mai bine care sunt invataturile ortodoxe si care sunt cele gresite si sa renunti la cele din alte parti? Uite, si parintele Arsenie pare habotnic, si alti sfinti dati de mine, de fapt toti, dar adevarul este ca ei sunt ortodocsi, tu nu ai inteles bine.
Eu am dat citate din duhovnici, sfinti, tu spui dai exemplul unui alt user care dupa aprerea mea are conceptii mai eronate decat un simplu ecumenism, e o combinare intre filozofie protestanta, panteism, new-age, ortodoxie. Probabil nu ai vazut ca intre timp i-am raspuns la mesaj aratand ca s-a inselat in ce spunea, deci nu avea dreptate, am vazut mesajul lui abia dupa 10 zile: http://www.crestinortodox.ro/forum/s...&postcount=122
Eu nu sunt suparat deloc si nu am nimic cu tine, nu ma deranjeaza prea mult criticile altor ortodocsi chiar daca sunt gresite. Nu vreau sa fiu certat cu tine.
Reply With Quote
  #125  
Vechi 10.05.2012, 22:37:53
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

Citat:
În prealabil postat de ioanna Vezi mesajul
Catalin2: era vorba de pietismul protestant in mesajul lui Mihailc, probabil avand in vedere centrarea pe individualismul moralizator.
Despre asta am scris si eu, doar ca intrebare era la ce se refera. Poate s-a referit la ce scris si in articol, desi nu prea vad cum se gandea la traire fara cunostine, dogma, cand in mesaj vroia sa spuna despre faptul ca se exagereaza cu catehismul si dogma. De aceea am scris in mesajul precedent si i-am scris si in mesajul adresat ca poate se gandea la dogma fara traire, despre asta poate vroia sa spuna, dar a spus despre pietism. Tu poate stii mai bine pentru ca si tu ai scris intr-un mesaj despre asta, eu ti-am raspuns atunci la fel: http://www.crestinortodox.ro/forum/s...mul#post425538
Reply With Quote
  #126  
Vechi 10.05.2012, 23:16:03
ioanna's Avatar
ioanna ioanna is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 20.07.2011
Locație: Cluj-Napoca
Religia: Ortodox
Mesaje: 3.494
Implicit

Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
Despre asta am scris si eu, doar ca intrebare era la ce se refera. Poate s-a referit la ce scris si in articol, desi nu prea vad cum se gandea la traire fara cunostine, dogma, cand in mesaj vroia sa spuna despre faptul ca se exagereaza cu catehismul si dogma.
Nu! A atras atentia asupra pericolului dezvoltarii laturii atotsuficientei a ortodoxului, prin alimentarea cu definitii absolutizate, ce limiteaza cunoasterea si duce inevitabil la dezechilibru pe celelalte parti.
Reply With Quote
  #127  
Vechi 10.05.2012, 23:27:52
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

Citat:
În prealabil postat de ioanna Vezi mesajul
Nu! A atras atentia asupra pericolului dezvoltarii laturii atotsuficientei a ortodoxului, prin alimentarea cu definitii absolutizate, ce limiteaza cunoasterea si duce inevitabil la dezechilibru pe celelalte parti.
Asta am inteles, eu nu vedeam ce legatura are cu pietismul. Pietismul este traire exagerata fara cunostinte, dogma.
Reply With Quote
  #128  
Vechi 11.05.2012, 00:30:37
Mihailc Mihailc is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.03.2008
Mesaje: 3.251
Implicit

Catalin2: Concepțiile ecumeniste de care mă suspectezi nu există, cred că tu generalizezi abuziv niște exemple care se pot verifica de către oricine, cu condiția renunțării prealabile la lentile ideologice deformante și judecăți de valoare aplicate din oficiu. Dacă apreciez anumite reușite gastronomice ale bucătăriei chinezești sau artizanatul decorativ din timpul dinastiei T'ang, nu înseamnă neapărat că sunt confucianist, toist sau budist. Iar dacă critic o extremă, nu înseamnă că mă plasez automat în cealaltă extremă.
Pietismul protestant este matricea pietismului de pretutindeni, este un fel de falsificare conștientă sau inconștientă a evlaviei autentice, în grade și doze diferite însă. Versiunea la care m-am referit eu este de origine protestantă, a culminat până la fanatism la neoprotestanți și a contaminat Biserica masiv odată cu ”liberalizarea” accesului la informația teologică. Principalele lui trăsături sunt: individualismul, exclusivismul, semidoctismul teologic, sfătoșenia exasperantă, autosuficiența, atașamentul fanatic față de formule rigide și forme fără fond și multe alte defecțiuni mici dar multe. Pe forumul acesta sunt destule exemple, cine dorește să studieze fenomenul n-are decât să urmărească evoluția unor useri și constantele mesajelor postate de ei. Pietismul e o boală foarte gravă a credinței, o cădere de-a dreapta cu consecințe incalculabile pentru lucrarea Bisericii. Doar Dumnezeu știe câtă lume s-a pierdut și încă se mai pierde din cauza acestei infecții malformante, care transformă creștinii, chiar și pe cei cu intenții bune, în niște zombi religioși. Pietismul este singura izbândă practică a ecumenismului: fiind proteiform și cameleonic, se adaptează nemaipomenit de repede oricărei forme de religiozitate păstrându-și intacte trăsăturile de bază chiar dacă conținuturile specifice sunt diamentral opuse. Pot fi identificați ușor cu ochiul liber datorită unei preferințe invariabile pentru uniforme și uniformizare, de la vestimentație, gesturi, comportament în biserică și până la mentalitatea captivă unui circuit închis de idei, fețele încremenite într-o mască posomorâtă sau limbajul de lemn folosit pe post de cod, sau parolă pentru a se recunoaște și comunica între ei. De exemplu, pietiștii penticostali și pietiștii ortodocși au foarte multe în comun , chiar dacă pretextele ideologice pentru propria aplicație sunt ireconciliabile.
Partea bună e faptul că se poate vindeca, există tratament duhovnicesc pentru așa ceva, dar sunt puține locurile unde duhovnicii se înhamă la acest tip de terapie, întrucât marea majoritate a preoților parohi fie sunt ei înșiși contaminați de pietism, fie îl încurajează tacit, deoarece pietiștii alcătuiesc adeseori cel mai fidel public al ”serviciilor religioase”, și sunt cei mai consecvenți contribuabili la pomelnice, taxe și donații. De asemenea, ei sunt ținta predilectă a marketingului cu kitsch-uri pseudocreștine comercializate la pangare, poziție pe care o împart cu credincioșii ocazionali (sau nepracticanți, cum îi numesc catolicii pe ai lor).
__________________
Prostul este dușmanul a ceea ce nu cunoaște (Ibn Arabi)

Last edited by Mihailc; 11.05.2012 at 01:09:14.
Reply With Quote
  #129  
Vechi 11.05.2012, 19:17:03
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Mihailc Vezi mesajul
Pietismul protestant este matricea pietismului de pretutindeni, este un fel de falsificare conștientă sau inconștientă a evlaviei autentice, în grade și doze diferite însă. Versiunea la care m-am referit eu este de origine protestantă, a culminat până la fanatism la neoprotestanți și a contaminat Biserica masiv odată cu ”liberalizarea” accesului la informația teologică. Principalele lui trăsături sunt: individualismul, exclusivismul, semidoctismul teologic, sfătoșenia exasperantă, autosuficiența, atașamentul fanatic față de formule rigide și forme fără fond și multe alte defecțiuni mici dar multe.
Dupa ce am scris mesajul m-am gandit ca, pe langa pietismul adus de ecumenism, pietism mai poate fi numit si practicarea mecanica a ritualurilor fara intelegerea credintei, adica fara catehizare. La noi din cauza comunismului catehizarea a avut de suferit. De asemenea mai sunt pietisitii care au avut influente de tip ecumenist sau new-age, avand o smerenie afisata, o marturisire a dragostei fata de orice tot afisata, etc. Adica tot un fel de comportament luat de la neoprotestanti. De acord cu tot ce ai scris despre pietism. Intre timp am gasit un articol amplu despre pietism si ortodoxie, un curs de la facultatea de teologie: http://gandireortodoxa.ro/pietismul-...rea-credintei/
Si eu am laudat practica unor musulmani. Cate ceva despre ecumenism o sa scriu in topicul despre miscarea carismatica, in raspusul pentru Cezar.
Reply With Quote
  #130  
Vechi 11.05.2012, 20:44:17
Mihailc Mihailc is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.03.2008
Mesaje: 3.251
Implicit

Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
Dupa ce am scris mesajul m-am gandit ca, pe langa pietismul adus de ecumenism, pietism mai poate fi numit si practicarea mecanica a ritualurilor fara intelegerea credintei, adica fara catehizare. La noi din cauza comunismului catehizarea a avut de suferit. De asemenea mai sunt pietisitii care au avut influente de tip ecumenist sau new-age, avand o smerenie afisata, o marturisire a dragostei fata de orice tot afisata, etc. Adica tot un fel de comportament luat de la neoprotestanti. De acord cu tot ce ai scris despre pietism. Intre timp am gasit un articol amplu despre pietism si ortodoxie, un curs de la facultatea de teologie: http://gandireortodoxa.ro/pietismul-...rea-credintei/
Si eu am laudat practica unor musulmani. Cate ceva despre ecumenism o sa scriu in topicul despre miscarea carismatica, in raspusul pentru Cezar.
După cum am încercat să schițez în postarea anterioară, pietismul este ecumenic în sensul că îl găsim peste tot într-o structură de bază similară, indiferent de forma religioasă pe care o îmbracă. De aici pleacă toată confuzia amatorilor de sincretisme facile: ei văd, și văd corect, că toți credincioșii încep să semene între ei, indiferent de fundalul confesional . E ca un aranjament muzical pe care se poate adapta orice text.
Și dacă toate drumurile duc la aceeași standardizare de fond a credinței, adică la pietism, ce rost mai are toată apologetica ?

Biserica pune preț mai întâi pe ”cum”, nu pe ”ce”credem, fiindcă dacă acest ”cum” e contaminat de pietism, conținutul teoretic, oricât ar fi el de ortodox, nu mai valorează două parale.
__________________
Prostul este dușmanul a ceea ce nu cunoaște (Ibn Arabi)

Last edited by Mihailc; 12.05.2012 at 07:00:59.
Reply With Quote
Răspunde



Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
Biserica Catolica unica! AlexandruC Biserica Romano-Catolica 92 16.07.2013 11:39:26
Papa - Biserica Catolica - Singura Biserica legionar Biserica Romano-Catolica 133 16.07.2013 11:22:01
biserica catolica versus biserica ortodoxa sovidiu Biserica Romano-Catolica 36 08.06.2013 23:58:51