![]() |
![]() |
|
|
|
|
|
#1
|
|||
|
|||
|
Din explicatiile adaugate nu imi este foarte clar daca la catolici Fiul este sau nu cauza/origine a Duhului Sfant, am impresia ca citatele date se contrazic pentru ca,
din acest paragraf: "ei au arătat că nu l-au făcut pe Fiul cauza Duhului-ei știu de fapt că Tatăl este singura cauză [aitia] a Fiului și a Duhului,a unuia prin naștere și a celuilalt prin purcedere [ekporeusis]-ci au semnificat faptul că prin El purcede [proienai], arătând astfel unitatea și identitatea fiintei." reiese clar ca Fiul nu este originea/cauza Duhului Sfant ci cuvantul purcedere are aici al doilea sens, cel de pornire, manifestare etc. ------ in timp ce din acest citat: "Duhul Sfânt își trage esența și ființa subzistentă deopotrivă de la Tatăl și de la Fiul și El purcede din veșnicie atât de la unul, cât și de la celălalt ca de la un singur Principiu și printr-o singură spirație.." reiese exact contrariul, si Fiul este origine a Duhului Sfant. Care este deci doctrina BC? Daca faptul ca Tatal, Fiul si Duhul Sfant au aceeasi esenta poate constitui un argument al originii Duhul Sfant si de la Tatal si de la Fiul, in mod analog si Fiul ar putea sa se nasca si de la Tatal si de la Duhul Sfant, iar cei doi, Fiul si Duhul Sfant, prin esenta comuna pe care o au cu Tatal isi pot fi lor insisi origine. Mie personal imi pare absurd. Dar este drept ca faptul de a avea o origine fara un inceput ingreuneaza mult intelegerea... |
|
#2
|
|||
|
|||
|
Citat:
Eu in ultimul mesaj am dat exact dogma catolica din catehismul catolic, nu exista alta. Primul citat nu e dogma catolica, e un citat dintr-o scrisoare a sf. Maxim Marturisitorul din primul mileniu. |
|
#3
|
|||
|
|||
|
Exact, și e un citat din care reiese în mod evident că filioque nu este erezie.
|
|
#4
|
|||
|
|||
|
Citat:
Desi v-am aratat ca Sf. Maxim scrie impotriva Filioque din dogma de azi a catolicilor dvs. spuneti ca sfantul ar fi afirmat Filioque. Va mai explic o data, Sf. Maxim spune ca s-a inteles gresit, prin "si de la Fiul" ei nu vor sa spuna ca Duhul purcede de la Fiul, ci ca e vorba de trimitere, la fel cum spun si sfintii. Chiar explica in mod clar, spunanad de "proienai" care are sensul de trimitere temporara in lume, diferit de purcederea din vesnicie. Dar dupa Schisma si pana azi catolicii ati vazut ce afirma, ca Duhul purcede din vesnicie si de la Fiul. Nu stim daca au schimbat pe parcurs si la inceput a fost doar o problema de traducere, cert e ca dupa Schisma avem la catolici exact invers decat ce spune sf. Maxim. |
|
#5
|
|||
|
|||
|
Citat:
Deșertăciunea deșertăciunilor și toate sunt deșertăciune (Eccl 1, 2), în afară de iubirea și slujirea luiDumnezeu. Cu adevărat, aceasta-i înțelepciunea cea mai mare:trecând cu dispreț peste arătările lumii de față, să poți cu bărbăție păși spre împărăția cerurilor" Thomas Kempis- Imitatiunea lui Cristos |
|
#6
|
||||
|
||||
|
Dupa ce catolicii au dezbatut Sf. Treime si si-au modificat crezul, poate veni Thomas Kempis sa spuna "nu trebuie sa dezbatem nepatrunsele taine ale Sfantei Treimi"
Citat:
Filioque sau despărțirea apusului de ortodoxie http://www.mirem.ro/pdfuri/traian2.pdf Last edited by ioanna; 27.06.2012 at 17:21:51. |
|
#7
|
|||
|
|||
|
Nu cred că ați înțeles ce a spus Thomas Kempis. Vă invit să mai citiți o dată, începând cu "dacă....."
|
|
#8
|
|||
|
|||
|
Citat:
De obicei interpretarile moderniste spun ca nu are importanta invatatura, ci numai faptele. |
|
#9
|
|||
|
|||
|
Eu n-am dat nici o interpretare. Am copiat doar un citat. Iar interpretarea mea este: nu sinteti nici teolog si nici purtator de cuvint al BOR ca sa dati verdicte, oricit de multe ar fi link-urile la care faceti trimitere (ce ma amuza cel mai mult e cind dati trimiteri la propriile dumneavoastra postari). Pina sa vorbim cu atita siguranta despre un lucru de neinteles si de necuprins, cum e Sfinta Treime, avem de vorbit/meditat/luptat cu lucruri mult mai pamintesti si mai importante, cum ar fi, de exemplu, ce-am putea face noi ca sa fim placuti Sfintei Treimi.
|
|
#10
|
|||
|
|||
|
Multumesc de raspunsuri.
Deci pasajul: "ei au arătat că nu l-au făcut pe Fiul cauza Duhului-ei știu de fapt că Tatăl este singura cauză [aitia] a Fiului și a Duhului,a unuia prin naștere și a celuilalt prin purcedere [ekporeusis]-ci au semnificat faptul că prin El purcede [proienai], arătând astfel unitatea și identitatea fiintei." este de la Sf. Maxim Marturisitorul. Multumesc pentru aceasta informatie. Care este deci pozitia oficiala a BC fata de acest pasaj? Il accepta sau il respinge? Multumesc de raspuns! |
|
|