![]() |
![]() |
|
|
|
|
|
#1
|
||||
|
||||
|
Citat:
Ca sunt citite sau deduse , asta are mai putina importanta , cert este ca sunteti o biblioteca ambulanta privitor la alimentatie. Partea proasta este insa ca stiti multe , dar multe falsuri. Reflectati numai la urmatorul aspect : daca hrana preparata termic ar avea vreun efect negativ (bine inteles, nu pun in discutie orice fel de preparare termica) cit de mic asupra omului , inchipuiti-va ca de la descoperirea focului si pina in prezent omul ar fi trebuit sa fi disparut de mult de pe fata pamintului numai din cauza alimentatiei . Ceea ce nici pe departe nu este adevarat . La ora actuala , desi exista universitati celebre si nume, cica "somitati" , in domeniul alimentatiei , nimeni nu stie absolut precis care este cel mai bun mod de alimentatie a omului sanatos . Exista dovezi pro dar exista si evidente contra ! Ceva mai bine stiu aceste somitati, unele dintre ele, cum este necesar sa fie alimentatia omului in anumite stari de boala . Dar s-a dovedit clar experimental, clinic, teoretic ca acelasi aliment poate fi un medicament sau o otrava pt. om , in functie de cum este preparat ! In alta ordine de idei , trebuie sa cititi o carte de medicina serioasa , privitoare la cine sunt si ce vor sa fie vitaminele si sarurile minerale, pt. ca aveti un virvar in minte legat de ele ... si mai aiuriti si pe altii! Sunt vitamine care se distug prin fierbere dar altele nu . Pe unele le luam din mincarea preparata termic , pe celelalte din fructele si legumele crude , facind in felul acesta o alimentatie echilibrata . Exista vegetale bogate in ceva si sarace in altceva , tot asa cum exista carnuri bogate in ceva si sarace in altceva . Ba exista unele principii alimentare care se gasesc exclusiv intr-un singur tip de aliment Un aspect particular este la aportul si absortia sarurilor minerale . Dar oricum, omul nu poate fi substituit nici unei feline singeroase (desi exista eschimosi care maninca in primul sfert de ora de la vinare ochii focilor, ficatul si inima ; ca si chinezii care maninca ficat crud , splina, inima , creeier de la animale !) dar nici unei zebre ierbivore . Omul este mai mult decit atit ! Cind este insa bolnav , omul consuma alimentele exact ca pre medicamente . Alimentele consumate si stilul de alimentatie devine o terapie de baza si nu doar un act simandicos si imperios necesar . Va propun sa mai studiati ca sa nu ajungeti sa va ... sinucideti in necunoastiinta de cauza sau sa va dezvoltati instincte animalice nesocializate !
__________________
Credinta dreapta este medicamentul cel mare si cel dintii al mintuirii !- Sf. Maxim Marturisitorul . |
|
#2
|
||||
|
||||
|
Hmmm...
Uneori ma intreb care e credinta noastra: ortodoxia sau ortorexia?
__________________
Cred, Doamne, ajuta necredintei mele! |
|
#3
|
||||
|
||||
|
Citat:
Nu ar trebui să existe varianta: "puțină otravă nu strică, altfel exagerăm, e prea de tot". Echilibrul în alimentație nu presupune a mînca și greșit, altfel riscînd să cădem "în extrema cealaltă", cum se zice. Dar, așa cum pe plan spiritual nu putem avea pretenții de la ceilalți să atingă perfecțiunea din prima, nici aici nu putem petinde de la unii mai puțin hotărîți, ca să spun așa, să mănînce corect începînd de astăzi. Fiecare e înzestrat cu rațiune și are capacitatea de a alege pentru sine. Pînă atunci, eu sînt dator să mărturisesc în primul rînd cu exemplul personal și apoi scriid și vorbind despre celălalt fel de mîntuire, mîntuirea de relele materialnice. Este și asta o formă mai subțire a dragostei manifestată către celălalt, anume să-ți pese de ceea ce mănîncă. Dacă omului îi lipsește mecanismul de autoapărare și eu văd că își grăbește moartea, eu mă simt dator să-l avertizez, să-l atenționez cel puțin. Dacă omul nu pricepe și nu vrea să se îndrepte, nu am ce să-i mai fac. Îmi pare rău de înșelarea lui, dar am conștiința împăcată măcar că am făcut ceea ce trebuie.
__________________
Să nu abați inima mea spre cuvinte de vicleșug, ca să-mi dezvinovățesc păcatele mele; Psalmul 140, 4 Ascultați Noul Testament ortodox online. |
|
#4
|
||||
|
||||
|
Citat:
intamplarea face ca am petrecut in mai multe randuri cateva zile in manastiri unde oamenii traiesc ca sfintii. Nu am intalnit nicaieri asa o lupta acerba ptr a manca sanatos, de aici si concluzia mea ca aceasta atitudine e usor(deocamdata) devianta. AM intalnit oameni care isi petrec noptile in rugaciune, iar chipul lor radiaza de lumina, asemeni sfintilor. Dar aceeasi oameni mananca mancare fiarta,peste, fructe,legume crude sau murate, uneori si lactate. (nu seminte,nu faina de nu stiu care s.a) Nu cred ca noi ducem o ortodoxie mai curata si mai frumoasa ca aceia. MAnanca cu bucurie,multumindu-i Domnului ptr toate. SI mai ales Rugandu-se atat inainte cat si dupa masa. Si bunicii nostri mancau si traiau cumpatat.Si erau...mult mai in putere ca noi. Spre ex, bunicul la 89 de ani cosea de nu se tineau tinerii in rand cu el, il lasau inainte zicand ca li frica sa nu le taie picioarele. Muncea de dimineata pana seara. Apoi s-a simtit rau,l-acuprins o neputinta, a stat o luna in pat(fara a fi dependent de el) dupa care s-a stins cu pace. Cred ca grija excesiva ptr ce bagam in gura sufoca acea grija(Doamne, ce bine ar fi daca ar fi si ea excesiva) ptr ceea ce scoatem din gura,sau ptr ceea ce gandim, facem. Nu ne preocupa atat grija de a ne sfinti, de a perseversa in rugaciune, in lucrarea faptelor buna, in lupta cu patimile cat ne preocupa grja ptr o hrana sanatoasa. Si deja o grija care umbreste grija de cele sfinte nu mai e buna. Devine, asa cum am spus, ortorexie. Sunt de acord ca traim intr-o lume in care ne sunt servite otravuri in ambalaje frumos colorate si cu gust bun. Si din comodiate si ignoranta le consumam. Dar avem si alternative: fructe si legume din piata,lactate de la tarani,chiar si carne daca este tot din surse sigure dela tarani, crescuta la curte(carnea de pui din comert e un pericol major ptr sanatate, la fel ca si lactatele ambalate in cutii de carton sau plastic). Asta e una. Cu totul altceva e sa spui ca doar mancarea cruda e sanatoasa, si culmea cea fiarta distruge vitaminele si din cea crude , evetual sa recomanzi ca solutie fructele"de dulce"(adica cu tot cu viermi) si alte lucruri asemnatoare pe care din repulsie refuz sa le pomenesc aici. Cred ca ar fi minunat daca raporturile s-ar schimba si grija ptr santatea sufletasca ar inlocui ptr cea trupeasca, fara a o neglja pe cea din urma. Nu hrana ne mantuie, ci cuvantul Domnului care ar trebuie sa lucreze in viata noastra. In definitiv,trupul va fi dat taranei dupa un nr de ani, pe cand sufletul si comoara adunata ptr mantuirea lui va fi vesnica. Acum extra, spunea Sf lavrentie al Cernigovului ca acei crestini care vor fi mai slabi in credinta ptr a nu si-o pierde in timpul prigoanei lui Antihrist vor primi boli in trup prin care se vor curata repede. Asadar revin cu ideea, ce ramane ca o concluzie,sa trecem grija cea trupeasca pelocul doi,lasand pe primulloc grija cea adevarata, aceea de a spori in rugaciune si fapte bune si de a incepe lupta ptr despatimire. Sa ne ingrijim si de ce mancam, dar nu excesiv, iar ceea ce consumam sa consumam cu multumire, cu rugaciune si cu nadejdea ca Domnul ne va purta de grija. Sa pastram curata ortodoxia, nu ortorexia!
__________________
Cred, Doamne, ajuta necredintei mele! |
|
#5
|
|||
|
|||
|
Citat:
Citat:
Citat:
Iar dacă mănâncă așa cum spui tu înseamnă că acesta este nivelul la care ei au ajuns. Asta nu înseamnă că nu se poate mai mult. Părintele Ghelasie de la Frăsânei spunea:"Sfântul Antonie cel Mare mânca o astfel de pâine (pâine pustnicească) și a trăit peste o sută de ani. Mulți pustnici, ajungând să folosească pâinea coaptă, s-au îmbolnăvit, făcând carențe de hrănire. Această pâine aduce o ameliorare îndeosebi în bolile psihice și în potolirea patimilor. Indeosebi în specificul tradiției carpatine este folosită această pâine pustnicească, deodată cu gestul iconic al închinării (rugăciunea)." - extras din "Rețetele Medicinii Isihaste" Părintele Paisie Aghioritul spunea "Noi trebuie să-L ajutăm pe Dumezeu ca El să ne ajute". Și cum îl ajutăm: prin rugăciuni, post s.a.m.d Last edited by ovidiu b.; 06.07.2012 at 16:45:04. |
|
#6
|
|||
|
|||
|
Citat:
Citat:
Citat:
“Locul memoriilor păcatului” este în “trup” și Sufletul este doar “rănit” de acestea. Sufletul “participă” la “memoriile păcatului trupesc”, dar “Firea de Suflet” este dincolo de acestea. Biblic, DUMNEZEU face mai întâi “Trupul” și apoi Creează Sufletul pe care îl “Suflă” după “măsurile Trupului”. Sufletul este Creat după “Memorialul-măsurile” Trupului. Anticii filosofi, consideră Spiritul -Sufletul ca “Informația” corpului, pe baza cărei se “formează Corpul. Biblic, este tocmai invers. “Trupul” este “Informaționalul” Sufletului. Marea importanță a Trupului din Creștinism, trebuie cu insistentă evidențiată. Omul nu este UNIREA Spiritului cu Trupul, ci tocmai în orientarea cealaltă, a UNIRII Trupului cu Spiritul. Atenție la această distincție, ca “sens de la “Trup” spre Spirit (nu de la Spirit spre Trup cum zic anticii). Omul nu este “Spirit întrupat”, ci este “Trup În - Spiritualizat”. La antici, Spiritul se face și '“materie”, pe când Biblic, “materia” nu se face și “Spirit”, ci “UNEȘTE “materia cu Spiritul” și face un “COMUN neamestecat”, adică se “face Trup”. Atenție la accepțiunea Creștină a Trupului, care nu este “simpla materie”, ca la antici, ci este “UNIREA materiei cu Spiritul”. Concepția că Spiritul se poate “face o_manifestare materială” este tot așa de greșită ca și considerarea că “materia poate evolua și deveni și Spirit”. Spiritul nu se face “manifestare materială”, ci “Participă” la “manifestarea materiei”. Și de asemenea, “materia” nu devine Spirit, ci “Participă” la cele Spirituale. În sensul Creștin, nu se pune problema “Spirit și materie”, ci problema “'Suflet și Corp”. Corpul este “întâlnirea” într-un “Comun” al Sufletului și al materiei. Ca Antropologie Creștină, Ființa Omului este „SUPRAFORMĂ - Asemănarea” CHIPULUI Lui DUMNEZEU, este Formă Creată ca Suflet și energii de Suflet ca materie și UNIREA acestora într-un “Comun”, ca_Trup. Trupul-corpul nostru nu este simpla materie, ci un “Memorial de Comun Ființial propriu”. Paradoxal, “Centrarea Ființialului” nostru nu este în Suflet, ci în Trup, care devine astfel “Templul Sacru” al Ființei. Și păcatul a atins tocmai “SACRALITATEA” Trupului, care 1-a făcut “casa păcatului și a morții”. De aceea DOMNUL HRISTOS a ÎNVIAT cu TRUPUL și L-a RIDICAT la Cer, că TRUPUL este UNITATEA SACRĂ a Ființialului Propriu. Încă odată menționăm, ca Trupul să nu se confunde cu simpla materie, ci să fie considerat “Comunul de Întâlnire” dintre Suflet și materie. “HAINA de DUH”, ca “Trup înduhovnicit”, este tocmai această SACRALITATE” a Trupului - UNITĂȚII, ICONICUL Creștin. A reface “Sacralitatea” Trupului, este “metoda” Medicinii noastre Isihaste. Și Omul a stricat această Sacralitate prin “mâncarea păcătoasă”, deci prin “Mâncarea ne-păcătoasă” să se revină la Sacralitate. |
|
#7
|
||||
|
||||
|
Ovidiu, observ doua tendinte destul de diferite intr tine si Ionut.
In mare suntem de accord. De fapt, vedem lucrurile diferit in mici puncte. Personal,un lucru nu reusesc sa il impropriez in conceptia mea de romanca autentica.: tot soiul de semninte si fructe exotice. Ma multumesc cu ce ofera gradina noastra romaneasca , precum si livada noastra. Acum extra: cred ca e destul de riscant sa devi dependent, mai mult sau mai putin constient, de o alimentatie exotica. S-ar putea sa vina timpuri in care nici banalul grau nu il vom gasi cu usurinta. Cred ca o simplificare a vietii in sensul cunoscut de stramosii nostri este cea mai benefica. Sa invatam sa mancam simplu, dar cu multumire. Eu duc o lupta extrem de grea ptr intoarcere la origini. Adica este foarte greu sa renunti la alimentatie fast-food, la mezeluri, la margarina, la painea pufoasa cu 3 euri, la ultragustoasele iaurturi din comert--cu sau fara fructe--, la lapte si lactate din comert, . s.a. Dar prin darul Domnului aproape am reusit. Am ramas la mancarea fiarta ca mancare de baza, avand cateva suplimente de fructe si legume crude pe zi. De asemena lactatele de la tarani, cerealele integrale s.a Nu mi-am propus si nu cred ca as vrea sa trec pe alimentatie exotica. Incerc sa mananc cel putin ca bunicii mei, ne indreptam spre simplitatea lor.(desi abia am facut primii pasi) Desi , repet, e o lupta extrem de grea in conditiile in care societatea promoveaza o viata cu totul diferita. A...si desi mananc asa, am o dorinta foarte mare de citit in ultima vreme:) Dar ideea principala ramane: intai cele duhovnicesti, apoi restul...
__________________
Cred, Doamne, ajuta necredintei mele! |
|
#8
|
||||
|
||||
|
Citat:
Am mai întîlnit părerea asta, că e mai bine să consumăm alimente care se găsesc numai în zona unde trăim. Pentru că o dată ce distanța crește, produsele trebuie conservate mai intens, se culeg crude ca să se coacă pe drum sau pe raftul magazinului șamd. Eu nu văd o problemă în a înlocui ciocolata cu curmalele, "sucurile" acidulate cu ananasul... De ce să nu cumpărăm semnițe de fistic, caju, migdale? Dacă ți se par scumpe, compară-le cu cît cheltui pe bomboane, ciocolată, carne și alte lucruri pe care vegetarienii nu le cumpără. Ieri am mîncat pentru prima oară amaranth. Este interesant, ca și quinoa. Asta da semințe exotice! Dar hrișca, năutul, soia și fasolele nu-s nici pe departe în categoria lor, se găsesc de multă vreme în România. Ucrainienii consumă frecvent hrișcă, francezii și multe alte țări o cultivă pe suprafețe mari. Să știi că vegetarienii trebuie să consume cît mai divers și mai mult decît ceilalți, ca să compenseze spre exemplu proteinele care se găsesc în carne. De aia avem acum năut (făcut cu usturoi crud) în frigider, de aia am atîtea boabe în cămară. Altfel ajungem la deficiențe și la boli, după cum am constatat citind despre vitamina B12. Nu am pretenția să înțelegi toate acestea dintr-o dată, dar văd că ai pus început bun și pe partea asta, alimentară, și mă bucur foarte mult pentru că începi să te gîndești mai mult la sănătatea ta și a familiei tale.
__________________
Să nu abați inima mea spre cuvinte de vicleșug, ca să-mi dezvinovățesc păcatele mele; Psalmul 140, 4 Ascultați Noul Testament ortodox online. |
|
#9
|
|||||||||
|
|||||||||
|
Citat:
Citat:
Uită-te și tu cîți oameni de la țară, în special femei, sînt la limita obezității. De ce? Pentru că mănîncă dezordonat, mult, și deși nu stau toată ziua, grăsimea nu se topește de la sine. Citat:
Da, grija pentru ceea ce mîncăm trebuie să fie pe planul secund, de acord. De aici pînă la ignoranța totală este mult, Loredana. Iar ăsta este un flagel, este dezastrul zilelor noastre, deoarece trăim într-o lume care nu realizează pericolul alimentației greșite, al otrăvii pe care o consumăm noi și familiile noastre. Dacă nu ne pasă, vom sfîrși tragic. Citat:
Citat:
Citat:
Asta apropo și de discuția despre aghiazmă pe care am avut-o cîndva. Totul trebuie să fie sfințit, începînd cu mintea noastră și pînă la apa pe care curge la robinet. "Alte lucruri asemănătoare" sînt pentru cazuri-limită, cînd vrei să-ți salvezi viața și nu ai ce mînca. Nu interpreta greșit. Dar hai să te întreb și eu: cînd pregătești carnea, asta nu-ți provoacă repulsie? Ai tăiat vreodată o găină cu cuțitul sau cu toporul? Ți se pare normal să faci așa ceva? Cînd prepari peștele cum miroase în bucătărie? E simplu să-l tranșezi, eventual să-l cureți? Nu mai spun de curățatul unei păsări sau ce mai pomenesc de animalele mari... Citat:
Citat:
Citat:
__________________
Să nu abați inima mea spre cuvinte de vicleșug, ca să-mi dezvinovățesc păcatele mele; Psalmul 140, 4 Ascultați Noul Testament ortodox online. |
|
#10
|
||||
|
||||
|
Domnule Zaharia,
Citat:
Citat:
Sînt extrem de curios care sînt aceste vitamine. Dacă nu dezvoltați afirmația asta, trimițînd la cel puțin o sursă verosimilă, nu mai are rost să continuăm pe tema de față.
__________________
Să nu abați inima mea spre cuvinte de vicleșug, ca să-mi dezvinovățesc păcatele mele; Psalmul 140, 4 Ascultați Noul Testament ortodox online. |
|
|