![]() |
![]() |
|
|
|
|
|
#1
|
||||
|
||||
|
Citat:
Totusi, consider ca nu putem afirma ca a avut loc o modificare fiziologica (functionala) in trupul omului dupa cadere (in sensul ca nu au aparut organe noi, sau organele trupului si-ar fi schimbat scopul sau modul initial de functionare, "programat" de ADN...). Citat:
Dupa caderea omului structura materiei (tarana, atomii) nu s-a schimbat, modificat. Viata biologica (cu referire stict la fiziologica si nu la latura psiho-somatica) a organismelor nu s-a modificat. Ce s-a modificat, schimbat dupa caderea omului in cadrul creatiei (naturii, universului) a fost latura psiho-somatica a organismelor. Animalele s-au "revoltat" impotriva omului si nu au mai "ascultat" de el ca "cununa a cratiei" menita sa aiba grija de creatie prin conlucrarea cu harul Duhului Sfant, insa fiziologia organismelor nu s-a modificat. "Intreaga creatie sufera pentru omul cazut" se refera tocmai la aceata latura emotionala, sentimentala a organismelor si evident nu se refera la materia neinsufletita care nu se poate manifesta intr-un mod inteligent. Observam in filocalie multe istorisiri in care parintii ajunsi pe nivelele superioare de contemplare si indumnezeire vorbesc cu animanele cu plantele, inteleg rostul fiecarui organism. Fiarele salbatice slujesc omului nu din constrangere (prin dresare ca la circ) ci prin voia lor proprie caci "vad" in om prezenta harului Duhului Sfant, vad omul hristificat si astfel stapan al creatiei impreuna cu Hristos ("celui ce va birui (moartea si pacatul cu ajuotrul Meu evident) ii voi da sa sada pe tron cu Mine precum si Eu am biruit si am stat pe tron cu Tatal Meu" Apocalipsa 3) Citat:
Citat:
Trupul lui Hristos dupa inviere era pnevmatizat (trecea prin usile incuiate, a mancat peste si miere - Luca 24), insa trupul lui Adam inainte de cadere nu avea aceste proprietati specifice indumnezeirii. Astfel trupurile sfintilor prin harul Duhului Sfant au aceleasi proprietati ca si trupul lui Hristos Iisus cel inviat din morti. Last edited by Eugen7; 06.07.2012 at 10:53:14. |
|
#2
|
||||
|
||||
|
Citat:
As avea o nedumerire pornind de la aceasta informatie interesanta a lui Eugen, fiindca mie imi lipsesc si cunostintele in domeniu si cele duhovnicesti. Stiu si ca poate fi daunator sa iscodesti taine inca nerevelate, inainte de a-ti fi curatit mintea pentru primirea lor. Nedumerirea nu e doar pt. Eugen (n-am de gand sa-l bombardez Imi amintesc ca s-a discutat mai demult pe un alt topic despre trasaturile trupurilor inviate, pornind de la intrebarea domnului Mihnea Dragomir, daca dupa Inviere, cei ajunsi in Imparatie vor mai manca sau nu, si ce fel de hrana va fi. Si, incercam in acea discutie sa fac un paralelism intre vietuirea edenica si vietuirea post-edenica. De fapt, ca un contra-argument la ideea ca „fructul adamic” ar fi fost un mar la fel ca merele de azi, asa cum eronat ne-a fost inoculat prin naratiunile materialist-fanteziste, in acea discutie adaugam doar alte intrebari, nu neparat iscoditoare, ci problematizatoare. Nicidecum nu am avut si nu am pretentia ca detin eu raspunsuri infailibile. Aminteam atunci, ca inainte de cadere, neexsistand nici stricaciune, nici degradare, „digestia edenica” nu avea cum sa fie la fel cu ceea ce stim astazi ca este „digestia post-edenica”. Nici la om, nici la animalele din Eden. Pe de-o parte, stiu ca mintii noastre de fiinte cazute ii e imposibil sa aiba acces la realitatile dumnezeiesti, daca nu e luminata de har, pe de alta parte, cand se afirma ca materia nu s-a schimbat, e greu sa nu te intrebi daca materia roadelor edenice ale pamantului e identica cu materia roadelor de dupa alungarea din Eden? In interpretarile parintilor bisericii, pomul cu roade din care nu trebuia Adam sa manance reprezenta cunoasterea sensibila prin simturi. Roadele celorlalti pomi din care putea manca, precum si „toata iarba datatoare de samanta de pe fata intregului pamant”, erau extensia in creatia materiala a ratiunilor dumnezeiesti, exprimarea lor palpabila, comestibila, (plasticizarea lor) pt. ca hranindu-se cu ele, sa cunoasca motivatia pt. care Dumnezeu le-a facut special pentru om si i le-a pus la indemana. Daca despre hrana omului se poate spune ca ii era data in scopul cunoasterii lui Dumnezeu, despre hrana pusa la dispozitia animalelor, nu. Animalele nu-L pot cunoaste pe Dumnezeu si ratiunile Lui. Daca materia n-a suferit modificari si daca intre un „mar sau o conopida edenic(a) ” si un ”mar sau conopid(a) post-edenica”, nu este nici o deosebire, atunci ar trebui sa raspundem si la o intrebare de ordin practic: in ce fel digerau Adam si Eva acele roade? Stiu ca nu ne e de folos sa iscodim cu mintea noastra ingusta, ceea ce nu ne-a fost revelat, insa, dupa parerea mea, (evident imperfecta), acele roade aveau alta consistenta decat roadele din afara Edenului de dupa cadere. La fel si trupul adamic caruia inca nu i se daduse vesmantul grosier al corporalitatii instinctuale. De aceea, afirmatia ca materia nu s-a schimbat, naste intrebarea legata de hranirea biologica, de consistenta materiala a roadelor pamantului, de metabolism si digestie, si la om si la animale, in conditiile de nestricaciune ale Edenului. Iar raspunsul la intrebarea daca omul dupa inviere se va hrani si cu hrana in acceptiunea noastra de acum, in afara de Fructul Pomului Vietii de pe Gologota, cred ca e legat si de altceva. Metabolismul lui Adam si al animalelor inainte de cadere, cred ca difera de metabolismul de dupa cadere. Cel al omului are oarecum legatura cu metabolismul lui Hristos in intervalul de 40 de zile dintre Inviere si Inaltare, cand trupul Lui pnevmatizat nu era supus necesitatilor materiale, fiziologice sau de alta natura. La finalul acestei postari, imi fac anticipat si autocritica pt. a-l scuti pe Mihai sa-mi reaminteasca, pe buna dreptate, ca nu detin nici cunostintele necesare unei astfel de discutii, nici un mental bine chivernisit duhovniceste, pt. a sti cat se poate inainta in speculatii si de unde ar trebui sa las necuprinsul in pacea lui insondabila. In concluzie, stiu ca prioritatile mele din aceasta viata sunt altele, ca altfel degeaba teoretizez si speculez eu pe un forum cum arata un „mar paradisiac”, daca era de natura materiala sau spirituala, din ce materie o fi fost facut, cum se metaboliza etc., daca ratez ajungerea acolo ca sa-l gust pe viu. Imi cer iertare de pe acum |
|
#3
|
||||||
|
||||||
|
Citat:
![]() Important este sa ne dorim mantuirea, sa lucram "cu frica si cutremur" la ea impreuna cu harul Duhului Sfant... si in toate, mai ales in cele duhovnicesti sa "cautam si vom afla". Omul cat traieste invata... si bine ar fi sa invatam pentru noi, pentru mantuirea noastra in primul rand si nu doar pentru "infatuare intelectuala" si ca sa avem cu ce ne "mandri" si a fi cuprinsi de trufie si slava desearta fata de cei "nestiutori si neintariti". Citat:
Asertiunea Sfantului Serafim de Sarov este pe aceeasi linie cu cea a lui Filon din Alexandria, iudeul. Astfel consider pertinenta afirmatia conform careia in cazul lui Adam fiziologia umana a fost "patrunsa" de harul Duhului Sfant insa in nici un caz pana la pnevmatizare asa cum s-a intamplat in cazul trupului inviat al Mantuitorului. Gheron Iosif in "Marturii din viata monahala" afrima inechivoc: "...Asemenea si harul. Cand se apropie de om, nu preschimba firea omului, ci atributele naturale si privilegiile cele bune cu care este inzestrata firea - atat cat pot cuprinde vasele fiecaruia -, suplineste si adauga sau, dimpotriva, micsoreaza si inlatura. Si asa cum crearea (biologica) precede suflarea de viata (duhovniceasca)...". Astfel, sunt de parere ca este imporat de subliniat ca proprietatile trupului pnevmatizat al Mantuitorului dupa inviere (trecerea prin usile incuiata, posibilitatea de a manca implica digestia reala si nu aparenta, desi dupa inviere hrana trupeasca nu mai este necesara intrucat moartea biologica este si ea inlaturata, pe langa cea duhovniceasca. Din punct de vedere fiziologic putem afirma ca are loc o conservare a enregiei trupul pnevmatizat fiind astfel inutila orice aport de energie materiala provenita prin nutritie, insa aceasta nu inseamna ca trupul isi pierde capacitatile fiziologice nutritionale ci doar ca nu mai are nevoie sa le utilizeze pentru existenta. Hristos cel inviat a mancat peste si miere in chip real avand ca scop nu nutritia ci sa ne ofere noua certitudinea ca a inviat cu trupul pe care il avea din Maica Domnului cu care a patimit, care purta semnele patimirii... ) Citat:
Asa cum spune Sfantul Ioan Damaschin in Dogmatica, harul Duhului Sfant care ii invaluiau pe Adam si Eva in rai ii si "nutrea". Consider ca aceasta nutritie (care priveste strict metabolismul, fiziologia) trebuie privita in sensul conservarii energiei materiale (a nu se confunda cu energia ca lucrare a Duhului Sfant sau cu energia ca lucrare a mintii umane) din trupurile lor. Astfel consider pertinenta pozitia Sfintilor Parinti care considera ca indemnul la "mancare" adresat omului in Eden se referea exclusiv la hrana contemplatiei duhovnicesti si nu avea conotatii fiziologice, nutritonale intrucat materia (energia) trupurilor lui Adam si al Evei erau in stare de conservare (nu oboseau, nu le era foame, nu le era sete) datoria harului lui Dumnezeu. Citat:
Animalele si plantele din Eden se impartaseau prin om de harul Duhului Sfant. Recomand lucrarea lui Filon din Alexadria precizata in postarile anterioare. Citat:
Metabolismul lui Adam, patrus de harul Duhului Sfant care asigura conservarea energiei (materiei trupului) facea inutila orice macare fizica (nutritie) din moment ce asa cum spune Sfantul Maxim Marturisitorul, inainte de cadere Adam nu stia ce este (nu experimentase): foamne, sete, oboseala. Citat:
si in acest sens consider ca as putea adauga: teologia strict intelectuala, nepracticata garanteaza nebunia... intocmai ca si practica (duhovniceasca) fara teologie duhovniceasca filocalica. Doamne ajuta. Last edited by Eugen7; 10.07.2012 at 12:46:58. |
![]() |
|
Subiecte asemănătoare
|
||||
| Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
| Psihoterapie ortodoxa | semilia | Resurse ortodoxe on-line | 62 | 15.06.2015 10:38:39 |
| Dragostea creștină, cea mai mare virtute teologică | NECTARIE | Generalitati | 13 | 25.01.2011 19:01:59 |
| Lumea 100% ortodoxa | coralina | Generalitati | 103 | 10.10.2010 21:42:28 |
| Fratia Ortodoxa | mihailt | Biserica Ortodoxa Romana | 10 | 04.08.2008 23:19:41 |
|
|