![]() |
![]() |
|
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Puteti citi mai jos,structurat in doua episoade,sub titlul ,,Sfantul Apostol Pavel,cel mai mare teolog al Bisericii" un articol foarte frumos si interesant,ce merita citit,scris de catre Preot Pr.Dr.Constantin Coman,din cadrul Facultatii de Teologie Ortodoxa Bucuresti.Articolul a fost publicat in ziarul ,,Lumina"in anul 2009 PARTEA I ,,În secolul al XVIII-lea, publicând comentariul lui Teofilact la cele paisprezece epistole pauline, Sfântul Nicodim Aghioritul își începea cuvântul său de introducere astfel: „Ar trebui să am o gură hrisostomică pentru a putea lăuda cum se cuvine Epistolele de Dumnezeu inspirate ale Fericitului Pavel!“. Gândul la Pavel îi declanșează Sfântului Ioan entuziasmul encomiastic. Iar acest gest nu este unul gratuit, făcut dintr-o evlavie fără suport. Istoria însăși a Bisericii primare ne este cunoscută în cea mai mare parte din izvoare care provin de la Sfântul Apostol Pavel sau îl privesc pe el și activitatea sa. Cu alte cuvinte, nu putem concepe o istorie eclesiastică din care să lipsească personalitatea Apostolului Neamurilor. Cel mai bogat material în acest sens ne oferă epistolele pauline și cartea Faptele Apostolilor. Cel puțin două treimi din conținutul acestei cărți sunt dedicate Sfântului Apostol Pavel, după ce într-o primă parte este consemnat începutul Bisericii și activitatea Sfântului Petru, tocmai pentru a legitima autoritatea Sfântul Pavel prin alăturarea lui de Sfântul Petru.Influența scrierilor pauline în istoria Bisericii este uriașă, foarte greu de estimat și cu atât mai dificil de expus în limitele unei prezentări scurte. Viața bisericească în ansamblul ei și teologia Bisericii sunt în mare parte întemeiate pe teologia paulină. Imnografia Bisericii datorează mult scrierilor pauline. În Liturghia Bisericii, epistolele lui Pavel se citesc continuu. Scrierile pauline se citeau în cadrul slujbelor, alături de istorisirea Patimilor și a Învierii, încă din vremea apostolică. Sfântul Pavel însuși ne amintim, îndeamnă pe coloseni: …după ce scrisoarea aceasta se va citi de către voi, faceți să se citească și în Biserica laodiceenilor, iar pe cea din Laodiceea să o citiți și voi (Coloseni 4, 16). Activitatea misionară a Apostolului Pavel Vorbind despre contribuția Sfântului Apostol Pavel la canonul biblic al Noului Testament, trebuie să ținem seama de un aspect care așază lucrurile în cadrul lor firesc.Componenta cea mai importantă a activității misionare a Sfântului Pavel nu a fost scrisul, ci propovăduirea orală și, mai mult decât atât, după cu el însuși ne mărturisește, mărturia directă a vieții, a credinței și a faptelor sale, ceea ce Sfântul Pavel caracteriza drept „adeverirea puterii duhului“: Iar cuvântul meu și propovăduirea mea nu stăteau în cuvinte de înduplecare ale înțelepciunii omenești, ci în adeverirea Duhului și a puterii (1 Cor. 2, 4.) Să nu uităm că Pavel însuși nu reclamă pentru sine, în raport cu creștinii și comunitățile creștine pe care le întemeiase, calitatea de învățător, ci pe aceea de părinte, în adevăratul sens al cuvântului: Căci de ați avea zeci de mii de învățători în Hristos, totuși nu aveți mulți părinți. Căci eu v-am născut prin Evanghelie în Iisus Hristos. (1 Cor. 4, 15). O simplă enumerare a Bisericilor întemeiate de Sfântul Pavel ne-ar da măsura uriașei sale lucrări misionare, ca unealtă a Duhului lui Dumnezeu: Antiohia Siriei, Salamina și Paphos în Cipru, Perga Pamfiliei, Antiohia Pisidiei, Iconiu, Listra, Derbe, Milet, Efes, Pergam, Colose, Laudiceea, Smirna, Troa, Filipi, Tesalonic, Bereea, Atena, Corint, Creta, Roma… S-ar potrivi și pentru activitatea sa cuvântul Sfântului Ioan Gură de Aur spus la adresa tuturor Scripturilor dumnezeiești: Nu prin scrieri, ci prin lucruri a voit Dumnezeu la început să învețe (educe) firea oamenilor… Nu prin Scripturi (scrieri) am învățat la început cunoașterea lui Dumnezeu, consecvent cu observația că nici Domnul nu a lăsat ceva scris Apostolilor, ci în loc de scrieri le-a făgăduit că le va da harul Duhului Sfânt! Cea mai importantă latură a activității cu adevărat întemeietoare a Sfântul Pavel a fost echivalentul a ceea ce caracterizăm astăzi drept lucrarea sfințitoare a Bisericii, cu dimensiunile proprii perioadei de întemeiere a Bisericii. Căci ce altceva este lucrarea sfințitoare a Bisericii decât activarea prin invocare a prezenței Duhului și a puterii dumnezeiești și împărtășirea continuă a harului dumnezeiesc lumii. Fără componenta sacramentală, prin care Apostolii împărtășeau lumii Duhul lui Dumnezeu și făceau să lucreze în lume darurile Duhului, propovăduirea lor ar fi fost o ideologie, și încă una care ar fi avut puține șanse să convingă pe cineva din lumea veche. Sfântul Ioan Gură de Aur, marele exeget al lui Pavel, face deseori constatarea aceasta. Intrată în competiție cu filosofia lui Socrate sau a lui Platon, gândirea lui Pavel, după opinia Sfântului Ioan, nu ar fi avut șanse de reușită. Martor al încercării unui creștin de a demonstra, în disputa cu un păgân contemporan al său, că Pavel este mai mare gânditor decât Platon, Sfântul Ioan îl mustră pe creștin, spunându-i că trebuia să susțină tocmai contrariul, că Platon este mai mare gânditor decât Pavel. Pentru că Pavel nu s-a exprimat pe sine și nici nu a convins cu puterea sa, ci cu puterea Duhului. Lucru mărturisit de Pavel însuși: Iar cuvântul meu și propovăduirea mea nu stăteau în cuvinte de înduplecare ale înțelepciunii omenești, ci în adeverirea Duhului și a puterii (1 Cor. 2, 4-5) Epistolele sistematizează discursul oral al Apostolului Nu prin învățătură au biruit lumea Pavel și cei dimpreună el, ci prin putere, și nu prin puterea lor, ci prin puterea lui Dumnezeu, manifestată în Cuvântul Evangheliei și în lucrarea transformatoare și sfințitoare a Duhului Sfânt, care-L făcea pe Hristos prezent. Această observație nu micșorează cu nimic însemnătatea contribuției Sfântului Apostol Pavel la tezaurul teologic al Bisericii prin intermediul scrierilor sale. Ci, dimpotrivă, așezându-o în contextul real, îi sporește mult importanța. Însăși valoarea scrierilor Sfântului Pavel este dată de faptul că prin pana lui ca și prin gura lui „a vorbit Hristos“. Ascultă pe Pavel ce zice! Când spun Pavel îl am în vedere pe Hristos, căci Acela este cel care mișcă sufletul lui Pavel! Este o frază pe care o întâlnim de nenumărate ori la Sfântul Ioan. Epistolele reiau, rezumă, completează sau sistematizează discursul oral al Apostolului sau parte a discursului oral. Ne putem închipui volumul lucrării și al propovăduirii Sfântului Apostol Pavel în cei peste treizeci de ani de activitate misionară, extrem de intensă! Epistolele sale sunt scrieri ocazionale, determinate de probleme concrete ivite în sânul comunităților întemeiate de acesta, pe care el nu le scria cu conștiința perenității. Duhul lui Dumnezeu le destina însă perenității, așezându-le, prin hotărârea ulterioară a Bisericii, la temelia vieții și a învățăturii sale, la temelia canonului său. În plus, cele paisprezece epistole ale sale nu constituie decât contribuția directă a acestuia la canonul nou-testamentar. Bibliștii vorbesc despre o contribuție substanțială a Sfântului Apostol Pavel la constituirea tradiției orale a Bisericii primare, din care aveau să se nască inclusiv cele patru Evanghelii. „Gândirea lui Pavel a exercitat o oarecare influență chiar în redactarea Evangheliilor!“, afirmă relativ recent un biograf al Sfântului Pavel. Sigur că tradiția vie a Bisericii a fost și aceasta, la rândul ei, un izvor important al teologiei lui Pavel. Știința biblică identifică în epistolele pauline diferite forme literare în care se cristalizase mai ales tradiția liturgică a Bisericii primare, imne sau mărturisiri (cum sunt cele din Filipeni, cap. 2 sau 1 Tim. cap. 3)."(va urma) Last edited by Pelerin spre Rasarit; 02.09.2012 at 22:57:41. |
#2
|
|||
|
|||
![]()
PARTEA II
,,De ce nu a scris Sfântul Pavel nici o Evanghelie Apostolul Neamurilor este considerat „primul și cel mai important teolog al Bisericii primare și chiar al Bisericii din toate timpurile.“ Am putea să ne întrebăm - și n-am fi primii - cum de Sfântul Apostol Pavel nu a scris el însuși o Evanghelie? Greu de răspuns la o astfel de întrebare! Cel mai corect răspuns ar fi acela care întemeiază întreaga activitate a lui Pavel exclusiv în voia și iconomia dumnezeiască. S-a spus despre Epistola către Romani că ar fi Evanghelia lui Pavel. Ca importanță poate, dar nu ca gen! Ar fi totuși o greșeală să considerăm Epistola către Romani ca fiind o sumă a teologiei pauline. Sigur că este cea mai importantă dintre epistolele pauline. Este și motivul pentru care Biserica a așezat-o în capul listei corpusului paulin. Dar nu epuizează teologia paulină, nici tematic și nici ca perspectivă, ca soluții. Epistola I Corinteni, din pricina faptului că stă în umbra celei către Romani, este deseori nedreptățită, nefiind cu nimic mai prejos nici din punctul de vedere al bogăției și diversității tematice și nici a profunzimii discursului teologic. Ca argument am să aduc faptul că cel mai îndreptățit evaluator al literaturii biblice pauline, Sfântul Ioan Gură de Aur, consacră Epistolei I Corinteni un comentariu cu o treime mai mare decât cel care privește Epistola către Romani, deși cele două epistole sunt sensibil egale ca volum. Legat de contribuția Sfântului Pavel la formarea canonului Noului Testament, se trece deseori cu vederea faptul că, deși el nu a scris o Evanghelie, a rămas, totuși, în canonul Noului Testament o Evanghelie, datorată unuia dintre cei mai apropiați și iubiți colaboratori ai săi, doctorul Luca. Tot în acest context trebuie amintit că însăși constituirea canonului, adică adunarea într-o singură colecție de scrieri a cărților scrise în circumstanțe foarte diferite și de autori diferiți, începe cu epistolele Sfântului Apostol Pavel. Nucleul inițial al canonului nou-testamentare l-au constituit epistolele pauline. Avem deja certitudinea că la sfârșitul secolului I, începutul sec. II, la Efes erau strânse într-un corpus toate epistolele pauline. Acestora se vor adăuga cele patru Evanghelii și restul cărților care abia peste câteva secole se vor stabiliza într-un canon închis și definitiv, consfințit de canoanele Sinoadelor Ecumenice. Contribuțiile teologiei pauline la viața Bisericii Cred că teologia paulină ne poate ajuta să menținem echilibrul foarte necesar, dacă nu chiar vital, între suportul instituțional al Bisericii și cel harismatic; între eficiența exterioară - și mulțumirea amăgitoare pe care o conferă aceasta - și adevărata împlinire existențială care presupune unirea cu Hristos în chip tainic, în adâncurile ființei, în inimă, în omul lăuntric, împlinire care presupune o detașare de structurile exterioare ale lumii acesteia; echilibrul între jertfirea exterioară adusă lui Dumnezeu și semenilor și jertfa lăuntrică, în duh; între actul exterior și întemeierea lui lăuntrică; între entuziasmul eshatologic și iubirea, grija și respectul față de lumea aceasta, care este darul iubirii lui Dumnezeu către om; între viața personală și cea comunitară; Privitor la tensiunea dintre comunitate și persoană, Sfântul Apostol Pavel elimină riscul individualismului pe de o parte, dar și pe cel al colectivismului, pe de altă parte, vorbind despre diversitatea darurilor, a slujirilor și a lucrărilor în Biserică - perspectivă ce pune în valoare, până la ultimul, toate mădularele Bisericii, subliniind vocația și lucrarea fiecăruia - dar și despre suportul duhovnicesc al unității acestora, care își au izvorul în unul și același Duh, care lucrează toate și care împarte fiecăruia „după cum voiește“, precum și finalitatea eclesială a tuturor vocațiilor specifice, toate fiind evaluate în funcție de contribuția efectivă la edificarea trupului eclesial. Tot teologia paulină ne-ar ajuta să menținem echilibrul extrem de fragil și sensibil, între literă și duh, între canonul sau norma exterioară și libertatea personală, interioară, conferită de propria experiere a Duhului lui Dumnezeu, libertatea care-l determină pe Pavel să spună „Aceasta nu a spus Domnul, spun eu, dar și eu am mintea lui Hristos!“. Între autoritatea instituțională bisericească, responsabilă cu păstrarea adevăratei credințe și exprimarea teologică, liberă și personală, chiar creatoare, întemeiată în experiența personală a Duhului sau a împărtășirii de Dumnezeu, Care avea să-i transforme pe Părinții Bisericii în comentatori legitimi și normativi ai Revelației dumnezeiești și care este în măsură să confere acest dar oricărui mădular viu al Bisericii Sale din toate timpurile. Adâncirea teologiei pauline în direcțiile ei principale ne-ar sprijini să evităm confuzii și amăgiri esențiale, cum ar fi cea între comunitatea eclesială și colectivism, între unitate dată de viețuirea în același Duh și unitate dată de structuri exclusiv exterioare; între instrumentele gândirii lumești și cele ale descoperirii Duhului; între gândire teologică secularizată și teologia izvorâtă din experiența Duhului. Mii de kilometri de propovăduire Sfântul Apostol Pavel s-a născut cu puțin după Mântuitorul Hristos. Anul acesta a fost consacrat Sfântului Pavel, cu pretextul împlinirii a 2000 de ani de la nașterea sa, deși nu s-a putut stabili cu exactitate anul nașterii sale. Bibliștii așază nașterea sa între anii 5-10 d. Hr.. S-a născut în Tarsul Ciliciei, un important centru elenistic al vremii și un centru comercial foarte puternic, unde se întâlnea o mare diversitate de tradiții religioase și filosofice. Tarsul era comparat cu Atena sau Alexandria și socotit chiar mai puternic decât acestea. Sfântul Pavel vine, așadar, din diaspora iudaică elenizată. Așa se explică, între altele, cultura sa greacă și buna cunoaștere a limbii grecești. Primele lecturi ale Legii, Pavel le-ar fi făcut prin intermediul Septuagintei, care va sta și la baza deselor sale citate sau referiri vechi-testamentare. Limba ebraică a învățat-o în primii săi ani de copilărie. Din momentul învățării alfabetului, orice copil dintr-o familie ebraică trecea la învățarea Legii, începând cu Leviticul, memorând un verset sau un paragraf pe zi. În paralel cu studierea Torei, copilul era învățat și o meserie. Saul va învăța să fabrice corturi, ca tatăl său.În jurul vârstei de 15 ani, este trimis la Ierusalim pentru a studia iudaismul. O face, cum singur mărturisește, la picioarele lui Gamaliel. Aproape cincisprezece ani studiază Tora și tradiția orală a iudaismului, pentru a deveni învățător de lege, rabin. Despre constituția sa fizică stau mărturie miile de kilometri străbătuți de cele mai multe ori pe jos, într-o viață întreagă, consacrată propovăduirii Evangheliei și grijii pentru Biserica lui Hristos. Numai traseul celor trei binecunoscute călătorii misionare însumează, prima peste 1.000 de km, a doua, în jur de 1.400, iar a treia, în jur de 1.700. kilometri. Facem cunoștință cu Pavel la martiriul arhidiaconului Ștefan, unde îl găsim aprobând demersul conaționalilor săi care-l ucideau cu pietre pe primul martir creștin și păzindu-le hainele. Devine în scurt timp un fervent prigonitor al creștinilor. Temeliile Europei creștine Minunea de pe drumul Damascului este asimilată de Pavel arătării lui Iisus cel înviat către Apostoli, eveniment care le conferă acestora legitimitate de martori ai Învierii și propovăduitori ai Evangheliei. Urmează prima sa călătorie misionară, alături de Barnaba (între anii 46-47 sau 47-48), în Cipru și pe coasta de sud a Asiei Mici. Aceasta este prima mare ieșire a creștinismului din granițele Palestinei. Cea de a doua călătorie misionară a Sfântului Apostol Pavel, desfășurată între anii 49-52, marchează trecerea Evangheliei în Europa. Cele mai importante cetăți ale Greciei vor auzi din gura lui Pavel cuvântul Evangheliei lui Hristos. În Corint va rămâne 18 luni. Se puneau începuturile sau temelia Europei creștine. De aici se întoarce în Antiohia pentru a porni în cea de a treia călătorie misionară, desfășurată între anii 54-57, în timpul căreia rămâne aproape trei ani în Efes. Tot acum vizitează toate Bisericile din Asia Mică și Grecia.La întoarcerea în Ierusalim, este prins de iudei și închis pentru doi ani în Cezareea Palestinei (58-60), după care este transferat la Roma, în urma solicitării sale și grație cetățeniei romane moștenite de la tatăl său, unde a rămas într-un fel de domiciliu forțat timp de doi ani (61-63). Apostolul moare în anul 64 la Roma, fiind decapitat." Date despre autor: ,,Doctor în teologie al Facultății de Teologie a Universității din Atena, în urma susținerii tezei de doctorat cu titlul: Biserica în epoca Epistolelor Pastorale. Îndrumătorul și referentul principal al tezei de doctorat a fost Prof. Savvas Agouridis. Profesor universitar la Catedra de Teologie Biblică - Disciplina Studiul Noului Testament. Consilier de specialitate la EDITURA BIZANTINĂ, București. Membru în Colegiul de redacție al Revistei grecești de cultură, știință și religie PEMPTOUSIA, care apare la Atena,editată de Centrul pentru cultura greacă și ortodoxă. Slujește ca preot la Parohia „Sfinții Voievozi” din București. Participări la congrese, seminarii, simpozioane internaționale și naționale pe teme biblice și, respectiv, pe teme teologice.Pe plan misionar este preocupat de misiunea creștină în rândul tinerilor, mai ales al studenților din centrul universitar București (numeroase conferințe, întâlniri cu studenții din diferite facultăți, participări la emisiuni radio și Tv).În calitate de președinte al Asociației creștine „Sfântul Grigorie Palama” a avut inițiativa și a coordonat ridicarea bisericii cu hramul „Sfântul Grigorie Palama” în campus-ul universitar al Politehnicii din București. |
#3
|
|||
|
|||
![]()
,,Oare nu știți că toți câți în Hristos ne-am botezat, întru moartea Lui ne-am botezat?Așadar, prin botez ne-am îngropat cu El în moarte, pentru ca, așa cum Hristos a înviat din morți prin slava Tatălui, tot astfel și noi să umblăm întru înnoirea vieții.Că dacă una cu El ne-am făcut prin asemănarea morții Lui, atunci una vom fi și prin aceea a învierii Lui" (Romani 6,3-5). Apostolul Pavel nu predica o teologie moarta,nu este un dogmatist care iti pune-n fata ochilor o serie de reguli anchilozate-n complexitate si apoi te trimite-n plata Domnului,la fel de mort si pierdut cum ai venit.Pavel te poate intriga,pune pe ganduri,poate supara pe omul mediocru din tine dar el vrea sa te zbati,sa te intrebi,sa intelegi si sa crezi cu toata fiinta,sa nu ai dubii cu privire la Cel ce pentru tine s-a dus pe Cruce,sa traiesti credinta.Putin ii pasa de faptul ca tumultul predicarii sale,zbaterea sa titanica in raspandirea credintei,pot parea o nebunie,nebunia propovaduirii Crucii pentru unii,el vrea totul pentru Hristos,fiecare rand al sau este imbibat de acesta dorinta sfanta.Pavel nu te poate lasa niciodata indiferent,vrea sa intelegi marele dar al credintei dar si responsabilitatile tale,nu vrea nevrednici si nici indiferenti,vrea dedicare totala.Privind la lumea actuala,la noi insine,as fi tentat,cu amaraciune,sa spun ca unele dintre dorintele lui Pavel au suferit o dureroasa infrangere,poate de moment,poate doar ca un nor pe un cer senin spre care ne indreptam.Insa marele Apostolul te apuca de mana,de ridica din praful perzaniei,chiar si in aceste momente,mai ales in asemenea momente,pe care el le cunostea atat de bine cu toata amaraciunea si lupta lor,si te trage din incremenire,spre marea sa dragoste: ,,Și când am venit la voi, fraților, nu cu greutatea a cuvântului sau a înțelepciunii am venit eu să vă vestesc taina lui Dumnezeu.Că n'am socotit ca'ntre voi să știu altceva decât pe Iisus Hristos; și pe Acesta, răstignit".(I Corinteni 2,1-2)
Last edited by Pelerin spre Rasarit; 27.07.2012 at 19:59:27. |
#4
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Citat:
![]() Last edited by mirela.t; 28.07.2012 at 03:42:44. Motiv: previous post |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Va multumesc pentru incredere dar sunt departe de a putea scrie ceea ce inca nu traiesc.Cu ajutorul lui Dumnezeu,undeva candva,poate voi fi mai vrednic.Un lucru as dori sa va spun,ca sa nu inchei poate intr-o nota trista acest mic topic despre un mare apostol,ce ma gandeam demult cu privire la cele spuse de Apostolul Pavel.
Nimic nu va putea stinge niciodata credinta curata,lumina calauzitoare a omului prin intunericul lumii involburate.Indiferent de ce se va pune peste ea,cat de adanc va fi ingropata,cat de mult se va dori sa fie uitata,ea va tasni mereu,cu forta irezistibila a vietii,mereu transformatoare si mantuitoare,niciodata oprita-n nemiscare si incremenire,niciodata compromisa si vanduta duhului lumii,gata sa infrunte orice adversitate ce este doar un fals urias din departare,ce te inspaimanta doar pana ajunge sa stea fata in fata cu adevarul.Indiferent cate urlete si fete schimonosite de neputinta urii se vor napusti asupra ei,cand va prea invinsa si pierduta,aruncata-n praf si uitare,precum o cununa de spini pe un deal pustiu,ea se va ridica,prin cei ce par slabi ,dispretuiti,nestiuti,mereu vie si plina de sacrificul dragostei,bucuria speranta si taria nadejdii.In dedesupturile timpului neprielnic,departe de tumultul de la suprafata,spiritul credintei,prin Duhul Sfant, isi va porni iar drumul catre suprafata,catre cer,catre Dumnezeu.Mergand bland sau inflacarat,plin bucurie sau indurand loviturile haine,va sparge orice stanca cladita de om ce-i va sta in cale, orice falsa regula a lumii menita sa o sufoce,orice piatra de hotar care ar trimite-o doar intr-o formala obligatie,fara sens si imbatrinita inainte de vreme. Iar la final,implinindu-si menirea si aratand scanteia ce o imbratisa pe dinauntrul ei , credinta se va intoarce in dragostea deplina din care s-a nascut ea si am plecat noi,unindu-ne iar pe toti,pentru totdeauna,unde nu mai vor fi lacrimi,durere si ura,ci doar lumina sfanta si bucuria regasirii. Și acum rămân acestea trei: credința, nădejdea și dragostea. Iar mai mare dintre acestea este dragostea. Doamne ajuta!+ |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Frumos text, deosebit de stenic si de frumos!
Pelerinule, mii de multumiri! http://www.trilulilu.ro/muzica-diver...atunci-cand-ne Last edited by ioan cezar; 28.07.2012 at 01:31:49. |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Motto: „Am învațat că toată lumea vrea să trăiasca pe vârful unui munte, fară să știe că adevărata fericire este in felul in care urci pantele abrupte spre vârf.” (Gabriel García Márquez)
1.Spiritul Evangheliei sau globalizarea individualismului? ,,Pe la mijlocul secolului I d.Hr., odată cu predica Sfântului Apostolul Pavel despre Hristos, în lumea greco-romană începe să se petreacă o importantă schimbare. Cu deosebire deranjați de lucrarea lui Pavel și a celor dimpreună cu el, iudeii din Tesalonic ridică mulțimea provocând tulburări în societatea orașului și strigă mai-marilor cetății: „cei ce au tulburat toată lumea au venit și aici, … și toți aceștia lucrează împotriva poruncilor Cezarului, zicând că este un alt împărat: Iisus” (Fapte 17, 6-7). Fără să conștientizeze acest lucru, ei exprimă în această frază importanta schimbare petrecută și care a cuprins toată lumea, conducând la transformarea din temelii a acesteia.Spre deosebire de libertatea teoretică și antropocentrică a filosofilor stoici care domină în epoca sa, Apostolul Pavel propune libertatea în Hristos, libertatea care urmează din evenimentul istoric al Crucii și Învierii lui Hristos. O libertate care nu există în firea lăuntrică a omului, ci este oferită ca dar de Dumnezeu. Eșecul omului de a găsi soluții la problemele sale sprijinindu-se doar pe puterile-i lăuntrice, ceea ce în limbajul teologic numim „păcat”, a făcut necesară intervenția lui Dumnezeu în lume prin Persoana lui Hristos. Libertatea, prin urmare, reprezintă ofranda lui Dumnezeu către lume în Hristos Iisus. Cu toate acestea, libertatea pe care o propovăduiește Pavel nu este doar un dar al lui Dumnezeu, ci presupune și răspunsul omului, responsabilitatea lui față de societate și față de întreaga făptură. În opoziție cu inițierea – lipsită de nădejdea mântuirii – în diferite misterii (mystíria), practicată în epoca lui Pavel, și care nu avea nici o repercusiune asupra vieții cotidiene a oamenilor, Pavel propune inițierea în taina (mystírio) prin excelență, care este „Taina (mystírio) lui Hristos” (Efeseni 3, 4), „taina (mystírio) ascunsă din timpurile veșniciei” (Romani 13, 24), „taină” (mystírio) care nu se săvârșește prin inițieri ascunse de ochii profanilor, ci intră pe drumul luminos al istoriei, și nu este rezervată doar celor puțini, ci tuturor oamenilor, pentru că mesajul Evangheliei trebuie să ajungă „până la marginea pământului”. Mulți istorici fac o paralelă între primul veac creștin și epoca noastră, mai ales în ce privește subiectele libertății și responsabilității, fac analogii cu inițierile în diferite cúlturi și cultul imperial care era strâns legat și de conceptul de Pax Romana, care conduce azi la definirea ostilă a unei altei mari puteri. Voi adăuga și eu încă un semn de paralelism. Azi se vorbește mult despre globalizare, nu doar la nivel economic, ci și la nivel cultural și la multe alte nivele. În primul veac, creșterea și răspândirea creștinismului se făcea în cadrul creat de globalizarea impusă de stăpânirea romană după modelul culturii elene – păstrând, desigur, măsurile cuvenite –: exista o limbă unitară – limba greacă – și se realizau unificări de cult și de organizare administrativă. Apostolul Pavel nu a discutat vreodată cu împreună-lucrătorii lui [în răspândirea cuvântului evanghelic] dacă globalizarea din vremea sa este o evoluție reversibilă sau nu. Se gândea doar cum să valorifice posibilitățile pe care le oferea aceasta și simțea nevoia să ia pe umerii săi povara acelui „trebuie” misionar, a lui „trebuie să se propovăduiască evanghelia la toată făptura”. Și spunea: „vai mie dacă nu voi binevesti (evanghelízomai)” (I Corinteni 9, 16). Și astfel a „tulburat” toată lumea propovăduind „un alt împărat: Iisus”. Câtă vreme retorii stoici, epicurieni și cinici ai epocii sale preferau inacțiunea și indiferența, ca aplicări ale cunoscutului slogan epicurean „trăiește nebăgat în seamă” [trăiește anonim, fără a urmări gloria sau bunăstarea sau puterea, trăiește bucurându-te de lucrurile mărunte, precum hrana, compania prietenilor], Pavel, fără să piardă dinaintea minții viziunea eshatologică, îi îndeamnă pe creștinii la „iubirea de frați” arătată în fapt, și anume către toți, la participarea activă în viața socială, la nevoile fraților, dar și ale tuturor oamenilor, deosebindu-se clar de îndemnurile contrarii ale ritorilor și filosofilor epocii lui și atrăgând atenția tuturor asupra cuvântului: „dacă cineva nu vrea să lucreze, acela nici să nu mănânce” (II Tesaloniceni 3, 10). Viziunea lui Pavel nu se limitează la frații unei comunități, ci are dimensiuni universale. Cuvântul „totdeauna să urmați cele bune unul față de altul și față de toți” (I Tesaloniceni 5, 15) este semnificativ pentru îndemnurile lui, nu doar din cele două Epistole către Tesaloniceni, cât și din toate epistolele. Universalitatea predicii sale, nu numai în ce privește dimensiunea teologică, a mântuirii iudeilor și a neamurilor, dar și în dimensiunea ei practică, a „iubirii de frați” arătată tuturor într-o epocă precum cea de azi, o epocă de globalizare atât cu aspectele ei pozitive, cât și cu cele negative, semnalate, mai cu seamă cele negative.Predica Apostolului Pavel în Imperiul Roman a fost, așa cum deja am atras atenția, o predică a libertății, dar în același timp și o predică a responsabilității. Atunci însă când libertatea nu este trăită dimpreună cu responsabilitatea, are costuri dureroase atât pentru fiecare om în parte, cât și pentru întreaga societate. Societatea epocii noastre prezintă multe simptome patologice, dintre care cea mai importantă este excesul de libertate însoțită, din păcate, de lipsa responsabilității."( Profesor Ioánnis Karavidópoulos, mai putin titlul pe care l-am ales eu, evident mai putin inspirat) 2.Libertate in sacrificiu sau in supravietuire cu orice pret? Dupa cum observa Arthur Darby Nock intr-un studiu cu privire la Apostolul Pavel,predicarea apostolica primara se concentra mai ales pe moartea si invierea lui Hristos,implinirea profetiei si revarsarea Duhului Sfant asupra comunitatii si pe asteptarea celei de-a doua Veniri.In momentul in care prima generatie de crestini impreuna cu apostolii paraseau scena acestei lumi pentru a merge alaturi de Mantuitorul lor drag iar asteptarea celei de-a doua Veniri era in declin,Biserica s-a confruntat,dupa cum remarca acelasi autor,cu necesitatea intararii credintei care nu mai era traita la intensitatea primordiala.Mai mult experienta lui Pavel a aratat ca ,,viata libera in Duhul Sfant avea pericolele sale in comunitatile carora le lipsea practica morala iudaica,Pavel fiind obligat sa puna bazele eticii crestine"dar ca si in cazul Mantuitorului,nu a fost genul de om care sa accepte ,,blandele rostiri care alina cruzii oameni"dupa o celebra expresie a lui Chesterton.Nu a dorit doar o spoiala de traire anarhica,aparent libera dar egoista si nici o alta spoiala legalista,aparent jertfitoare,dar moarta in Duh, ce ar fi ucis crestinismul intr-un embrion religios de secta iudaica.O aparenta de har si o aparenta de fapte nu vor duce niciodata decat la imaginea unui crestinism in fata caruia Apostolul Pavel ar fi reactionat probabil precum in Faptele Apostolilor 14,14-15. Dupa cum remarca si profesorul Karavidópoulos, Apostolul Pavel a fost un crestin as putea spune pragmatic,care nu s-a lasat modelat de valurile timpului sau dar care le-a folosit cu intelepciune in raspindirea Evangheliei.O adevarata libertate,fata de timpuri,fata de raul din noi toti,o libertate pusa in slujba comunitatii pt ca Apostolul Pavel a fost,asa cred eu,prin excelenta un adept al comunitatii,nu al indivualismului,o comunitate care in fata oricarei cutremurari istorice sau sociale nu uita cuvintele ce descriu esenta si forta ei,o comunitate in care sacrificiul era regula si nu exceptia,libertatea de a te sacrifica cu bucurie pentru altul: ,,Cine ne va despărți pe noi de iubirea lui Hristos? Necazul, sau strâmtorarea, sau prigoana, sau foametea, sau lipsa de îmbrăcăminte, sau primejdia, sau sabia?Precum este scris: "Pentru Tine suntem omorâți toată ziua, socotiți am fost ca niște oi de junghiere".Dar în toate acestea suntem mai mult decât biruitori, prin Acela Care ne-a iubit.Căci sunt încredințat că nici moartea, nici viața, nici îngerii, nici stăpânirile, nici cele de acum, nici cele ce vor fi, nici puterile,Nici înălțimea, nici adâncul și nici o altă făptură nu va putea să ne despartă pe noi de dragostea lui Dumnezeu, cea întru Hristos Iisus, Domnul nostru."(Epistola catre Romani) Last edited by Pelerin spre Rasarit; 25.10.2012 at 02:17:22. |
![]() |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Apostolul iubirii | Carmen FUNIERU | Moaste | 12 | 18.05.2013 22:48:25 |
Apostolul Petru si evanghelia atribuita lui | alyna26 | Biserica Romano-Catolica | 4 | 25.09.2011 15:24:21 |
Apostolul Luca a pictat icoane | spre_rasarit | Generalitati | 17 | 09.08.2011 15:49:36 |
Apostolul Toma - un indoielnic? | costel | Generalitati | 20 | 03.05.2011 17:08:48 |
Sfantul Andrei - Apostolul romanilor | Dumitru calin | Intrebari utilizatori | 0 | 01.12.2010 00:12:15 |
|