Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Dogmatica
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 22.07.2012, 11:37:41
Decebal Decebal is offline
Banned
 
Data înregistrării: 19.07.2012
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.651
Implicit

Este o viziune reducționistă, ideologizată și ideologizantă, străină de Tradiția autentică a Bisericii. Mai mult pentru acel NUMAI nu am văzut nici o susținere dogmatică și prin urmare nu am nici o convingere că romano-catolicii chiar cred în așa ceva. Și chiar dacă ar susține nu ar fi decât spre paguba lor. Tradiția ascetică și mistică răsăriteană pledează în mod clar și fără nici un echivoc că Sfântul Spirit nu se împărtășește exclusiv prin sacramente, și se poate vedea și din Filocalie, și din scrierile unor sfinți și oameni duhovnicești precum Isaac Sirianul, Diadoh al Foticeii, Simeon Noul Teolog, Grigorie Palama, Siluan Athonitul și mulți alții că n-am studiat foarte multă literatură duhovnicească. Am găsit și ceva pe internet, o mică înregistrare cu Părintele Ilie Cleopa despre rugăciune, dar este indicat și studiul cărților și mai mult chiar al practicii (și ca în orice tradiție este nevoie de maeștri, deși unii, foarte puțini, mai ajung și fără prea mulți maeștri la lucruri mari, dar nu este indicată o astfel de cale din principiu) http://www.youtube.com/watch?v=cULtrE47jII
Reply With Quote
  #2  
Vechi 22.07.2012, 19:10:59
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Decebal Vezi mesajul
Tradiția ascetică și mistică răsăriteană pledează în mod clar și fără nici un echivoc că Sfântul Spirit nu se împărtășește exclusiv prin sacramente, și se poate vedea și din Filocalie, și din scrierile unor sfinți și oameni duhovnicești precum Isaac Sirianul, Diadoh al Foticeii, Simeon Noul Teolog, Grigorie Palama, Siluan Athonitul și mulți alții că n-am studiat foarte multă literatură duhovnicească.
E corect ce spui, dar nu ai inteles in totalitate ce vor sa spuna. Harul nu se primeste doar prin Sfintele Taine, pentru ca dupa aceea el poate creste sau poate fi pierdut in functie de ce face omul. Cresterea duhovniceasca duce si la cresterea harului in om, tocmai prin faptele sale (smerenie, rugaciune, milostenie, etc.)
Dar harul initial poate fi primit doar prin Botez si Mirungere (de fapt Mirungerea in ortodoxie este primirea harului). In catehismul ortodox scrie explicit ca nimeni nu poate primi har decat asa, si nu prin fapte. http://www.patriarhia.ro/ro/documente/catehism10.html
"242. Daca harul e o lucrare necreata a lui Dumnezeu in sufletul nostru si daca prin el insusi Duhul Sfant lucreaza in noi mantuirea, oare s-ar putea mantui omul si fara de har?
Nu, omul nu se poate mantui fara de har (Efes. 2, 8; Ioan 15, 5). Harul ii este de trebuinta omului chiar de la inceput (Ioan 3,5). Harul pune inceputul mantuirii in om, si nu omul prin staruintele sale. Aceasta inseamna ca harul ii vine in dar (Rom. 3, 24), nu pentru oarecare fapte ale sale. inainte de a veni harul, omul nu poate face fapte prin care sa se mantuiasca, sau macar sa induplece pe Dumnezeu sa-i dea harul prin care sa se mantuiasca. Omul poate face anumite fapte bune, dar nu le face asa de statornic si dintr-un cuget asa de curat, incat sa se sfinteasca prin ele si sa se mantuiasca. Omul are libertatea de a face binele si cata vreme e in robia pacatului stramosesc, dar aceasta e o libertate slabita. Ea e marita tocmai de harul care vine la inceput fara nici un merit al omului.
Dar harul nu e de trebuinta numai la inceputul mantuirii omului, ci si dupa aceea, tot timpul. "
Reply With Quote
  #3  
Vechi 22.07.2012, 20:03:50
Decebal Decebal is offline
Banned
 
Data înregistrării: 19.07.2012
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.651
Implicit

Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
E corect ce spui, dar nu ai inteles in totalitate ce vor sa spuna. Harul nu se primeste doar prin Sfintele Taine, pentru ca dupa aceea el poate creste sau poate fi pierdut in functie de ce face omul. Cresterea duhovniceasca duce si la cresterea harului in om, tocmai prin faptele sale (smerenie, rugaciune, milostenie, etc.)
Acum cred că de fapt tu ești cel care nu înțelegi ceea ce acei sfinți vor să spună, nici măcar nu știu dacă ai citit ceva dar este clar că nu știi despre ce este vorba. Și normal că Spiritul sau Duhul nu vine și rămâne în viața oricui pentru că cere viață evanghelică, altfel se îndepărtează, dar eu avorbeam despre altceva decât ai reușit să înțelegi. Sfântul Spirit se poate împărtăși în viața liturgică și de rugăciune și altfel decât prin sacramente, adică nu în mod necesar prin intermediul a ceea ce îndeobște este numit ca sacrament, ci în modul direct, neintermediat. Că tot se vorbea despre oxigenul sufletului, ei bine sufletul sau spiritul omului are nevoie de comunicare directă în cunoașterea lui Dumnezeu și relaționarea cu El. Această relație nu este și nici nu poate fi îngrădită exclusiv la sacramente, sau la ceea ce înțelegem de obicei ca sacramente; ea se sprijină pe sacramente, dar nu se reduce și nu se îngrădește la ele, și vorbesc aici chiar și de harul sfințitor și îndumnezeitor, doar că este vorba despre o altă privire asupra harului. Sfințirea, iluminarea și desăvârșiirea, pe adevăratele trepte sau culmi ale vieții spirituale, comportă o tot mai multă comunicare cu Dumnezeu neintermediată, fără ca să fie excluse slujbele Bisericii, iar aceste stări ale vieții spirituale presupun la modul propriu o sfințire, o iluminare, o desăvârșire a minții și a inimii, fapt care implică o relație misterică, mistică a credinciosului direct prin mintea și inima lui cu Dumnezeu, mijlocitorul fiind tot Iisus Christos. Harul Sfântului Spirit care se comunică în mod direct duce la o sfințire a minții și a inimii la modul simțit, trăit, la o sfințire și îndumnezeire prin cunoaștere, prin gnoză spirituală și nu doar prin credință și har sacramental. Asta este mărturia Sfintei Tradiții a Bisericii lui Christos.
Reply With Quote
  #4  
Vechi 22.07.2012, 21:04:46
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Decebal Vezi mesajul
Acum cred că de fapt tu ești cel care nu înțelegi ceea ce acei sfinți vor să spună, nici măcar nu știu dacă ai citit ceva dar este clar că nu știi despre ce este vorba.
Cunosc povestea asta, am mai intalnit-o pe forum, eterodocsi care stiu mai bine decat ortodocsii ce e ortodoxia. Esti ortodox?
Daca nu ai inteles ce am scris, inclusiv citatele din catehism nu mai are rost sa polemizez fara rost. Am scris tot ce era de inteles acolo. Citeste te rog si mesajele adresate altor persoane, acolo am detaliat. Ai inteles ce este harul exterior?
Reply With Quote
  #5  
Vechi 22.07.2012, 21:24:31
Decebal Decebal is offline
Banned
 
Data înregistrării: 19.07.2012
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.651
Implicit

Citat:
În prealabil postat de catalin2
Daca nu ai inteles ce am scris, inclusiv citatele din catehism nu mai are rost sa polemizez fara rost.
Auzi, prietene, dacă tu ai impresia că în catehismul ăla este cuprinsă toată credința și cunoașterea ortodoxă, te înșeli. Dacă pun Sfânta Scriptură și numai volumele din patristica editată de Migne, adică 161 de volume Patrologie Greacă și 221 de Patrologie Latină, o să vezi că se adună un material care nu poate fi cuprins așa simplu într-un simplu catehism. Credința ortodoxă este mai mult decât o credință de catehism, ca să nu mai pun la socoteală că lucrurile alea din catehism mai trebuie și înțelese. Reperele fundamentale ale unui creștin sunt Sfânta Scriptură și Sfânta Tradiție. Ortodoxia de larg consum o las altora să o mestece în continuare. Și în general credința ortodoxă este mai mult decât înțelegi tu din ea, de aceea recomandarea mea este ca să te înalți tu mai sus în ortodoxie, nu să cobori toată ortodoxia la nivelul tău. Nici eu nu vreau să polemizez fără rost pentru că văd unele lucruri pur și simplu nu le înțelegi și nu te condamn pentru asta.
Reply With Quote
  #6  
Vechi 23.07.2012, 14:30:45
AlinB AlinB is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.01.2007
Religia: Ortodox
Mesaje: 20.025
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Decebal Vezi mesajul
Auzi, prietene, dacă tu ai impresia că în catehismul ăla este cuprinsă toată credința și cunoașterea ortodoxă, te înșeli. Dacă pun Sfânta Scriptură și numai volumele din patristica editată de Migne, adică 161 de volume Patrologie Greacă și 221 de Patrologie Latină, o să vezi că se adună un material care nu poate fi cuprins așa simplu într-un simplu catehism. Credința ortodoxă este mai mult decât o credință de catehism, ca să nu mai pun la socoteală că lucrurile alea din catehism mai trebuie și înțelese. Reperele fundamentale ale unui creștin sunt Sfânta Scriptură și Sfânta Tradiție. Ortodoxia de larg consum o las altora să o mestece în continuare. Și în general credința ortodoxă este mai mult decât înțelegi tu din ea, de aceea recomandarea mea este ca să te înalți tu mai sus în ortodoxie, nu să cobori toată ortodoxia la nivelul tău. Nici eu nu vreau să polemizez fără rost pentru că văd unele lucruri pur și simplu nu le înțelegi și nu te condamn pentru asta.
Marea majoritate a sfintilor ortodocsi nu cred ca au citit cele 161+221 volume.
De fapt, probabil nici macar unul singur.

Probabil ca nici macar cei care le-au scris pe fiecare in parte dupa autor, n-au citit atat.

Pentru ca au avut un Profesor mai bun decat o tona de carti care de altfel se studiaza si prin facultatile de teologie neoprotestanta si nu-i fac deloc pe aia ortodocsi.

Trebuie ceva mai bun decat o tona de carti pentru a pricepe ce este si ce nu este "ortodoxie de larg consum" si mai ales sa ai discernamantul care trebuie astfel incat fugind de greselile altora sa nu ajungi tu sa cazi in altele de N ori mai mari.

Last edited by AlinB; 23.07.2012 at 14:34:40.
Reply With Quote
  #7  
Vechi 23.07.2012, 14:51:32
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Decebal Vezi mesajul
dacă tu ai impresia că în catehismul ăla este cuprinsă toată credința și cunoașterea ortodoxă, te înșeli. Dacă pun Sfânta Scriptură și numai volumele din patristica editată de Migne, adică 161 de volume Patrologie Greacă și 221 de Patrologie Latină, o să vezi că se adună un material care nu poate fi cuprins așa simplu într-un simplu catehism.
E evident ca in catehism nu e cuprinsa toata invatatura ortodoxa, ci un rezumat. La fel si Crezul e un rezumat si mai restrans. Dar tot ce scrie in catehism este adevarat, este invatatura ortodoxa. Invatatura si mai detaliata e evident ca se poate citi si in alte scrieri.
Reply With Quote
  #8  
Vechi 23.07.2012, 03:14:04
ioan cezar
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Decebal Vezi mesajul
Sfântul Spirit se poate împărtăși în viața liturgică și de rugăciune și altfel decât prin sacramente, adică nu în mod necesar prin intermediul a ceea ce îndeobște este numit ca sacrament, ci în modul direct, neintermediat. Că tot se vorbea despre oxigenul sufletului, ei bine sufletul sau spiritul omului are nevoie de comunicare directă în cunoașterea lui Dumnezeu și relaționarea cu El. Această relație nu este și nici nu poate fi îngrădită exclusiv la sacramente, sau la ceea ce înțelegem de obicei ca sacramente; ea se sprijină pe sacramente, dar nu se reduce și nu se îngrădește la ele, și vorbesc aici chiar și de harul sfințitor și îndumnezeitor, doar că este vorba despre o altă privire asupra harului. Sfințirea, iluminarea și desăvârșiirea, pe adevăratele trepte sau culmi ale vieții spirituale, comportă o tot mai multă comunicare cu Dumnezeu neintermediată, fără ca să fie excluse slujbele Bisericii, iar aceste stări ale vieții spirituale presupun la modul propriu o sfințire, o iluminare, o desăvârșire a minții și a inimii, fapt care implică o relație misterică, mistică a credinciosului direct prin mintea și inima lui cu Dumnezeu, mijlocitorul fiind tot Iisus Christos. Harul Sfântului Spirit care se comunică în mod direct duce la o sfințire a minții și a inimii la modul simțit, trăit, la o sfințire și îndumnezeire prin cunoaștere, prin gnoză spirituală și nu doar prin credință și har sacramental. Asta este mărturia Sfintei Tradiții a Bisericii lui Christos.
Bine, bine, de acord. Ai formulat clar si cuprinzator asertiunea ta.
Acum da-mi voie sa te intreb: doar atat ai vrut sa lamuresti? Sau tinta abia incepe sa se intrezareasca...
Te intreb despre rost, finalitate, folos duhovnicesc eventual. Sau a fost doar o simpla lamurire didactica? Sau cum?...
Te intreb fara urma de ironie, doresc doar sa aflu ce sustii de fapt, pana la capat.
Pentru ce anume ai deschis discutia asta? Cum vei continua?

Raman dornic sa vad cum desfasori mosorul cu "gnoza spirituala" si cu "relatia misterica", despre care spui mai sus ca sunt etape sau ipostaze care duc la sfintire si indumnezeire.
Retin deocamdata ca tu sustii ca nu sunt suficiente credinta si harul sacramental pentru indumnezeire. Astept, cu rabdare, sa aflu cum dezvolti aceasta pozitie.
Reply With Quote
  #9  
Vechi 23.07.2012, 15:24:26
Decebal Decebal is offline
Banned
 
Data înregistrării: 19.07.2012
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.651
Implicit

Citat:
În prealabil postat de ioan cezar Vezi mesajul
Retin deocamdata ca tu sustii ca nu sunt suficiente credinta si harul sacramental pentru indumnezeire. Astept, cu rabdare, sa aflu cum dezvolti aceasta pozitie.
După cum am mai spus credința și harul sacramental nu sunt suficiente pentru îndumnezeire. Și lucrul acesta este foarte clar predat de Sfânta Tradiție a Bisericii și chiar de Sfânta Scriptură. Și puteți înțelege acest lucru foarte clar și din studierea tratatului de ascetică și mistică sau de spiritualitate ortodoxă al Părintelui Stăniloaie unde se vorbește foarte clar despre rolul VIRTUȚILOR, al practicării sistematice a poruncilor evanghelice și biblice până la nivelul în care virtuțile nu mai sunt făcute de nevoie ci de voie, adică spiritul își dezvoltă treptat, prin imboldul și susținerea harului dumnezeiesc și prin practicarea virtuților sau a poruncilor biblice, libertatea și starea de mântuire în care a fost așezat de Christos prin Sfântul Spirit.

Iar și mai sus se avansează chiar la nivelul cunoașterii lui Dumnezeu sau al gnozei, deși este adevărat în această viață se poate vedea mai mult "în ghicitură" decât față către față. Părintele Stăniloaie are dedicat în tratatul de spiritualitate ortodoxă chiar partea a treia care vorbește despre îndumnezeire sau unirea cu Dumnezeu și despre cunoașterea sau gnoza sfințitoare și îndumnezeitoare. Propriu-zis nu poate exista îndumnezeire fără cunoaștere sau gnoză spirituală, adică gnoza dăruită de Sfântul Spirit, și asta pentru că asemănarea cu Dumnezeu solicită ca necesară această dezvoltare sau sfințire și desăvârșire a minții și a inimii, a spiritului întreg, după cum afirmă și Evanghelia după Ioan anume că aceasta este VIAȚA VEȘNICĂ să fie cunoscut Tatăl ca singurul Dumnezeu adevărat și Iisus Christos pe care L-a trimis. Viața veșnică și îndumnezeirea sau modelarea tot mai accentuată după și în Dumnezeu sunt strâns legate de cunoașterea cea adevărată a adevărului. Și Iisus Christos a spus foarte clar în rugăciunea arhierească: "Sfințește-i pe ei întru adevărul Tău!"
Reply With Quote
  #10  
Vechi 23.07.2012, 16:35:59
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Decebal Vezi mesajul
După cum am mai spus credința și harul sacramental nu sunt suficiente pentru îndumnezeire.
Desigur, al treilea lucru necesar pentru mantuire sunt faptele. Toate trei impreuna, concomitent.
Reply With Quote
Răspunde



Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
Harul costel Spiritualitatea ortodoxa 72 06.02.2013 15:11:04
Spalare pacate prin suferinta sau prin facere de bine spre_rasarit Generalitati 0 09.09.2011 14:09:26
Ce este Har,Harul? savudanmihai Intrebari utilizatori 14 30.05.2010 21:21:08
Harul lui Dumnezeu Florin-Ionut Generalitati 7 05.09.2008 21:24:15
Harul Dumnezeiesc Sylvie Generalitati 6 21.08.2007 12:46:31