![]() |
![]() |
|
|
|
|
|
#1
|
|||
|
|||
|
Este o viziune reducționistă, ideologizată și ideologizantă, străină de Tradiția autentică a Bisericii. Mai mult pentru acel NUMAI nu am văzut nici o susținere dogmatică și prin urmare nu am nici o convingere că romano-catolicii chiar cred în așa ceva. Și chiar dacă ar susține nu ar fi decât spre paguba lor. Tradiția ascetică și mistică răsăriteană pledează în mod clar și fără nici un echivoc că Sfântul Spirit nu se împărtășește exclusiv prin sacramente, și se poate vedea și din Filocalie, și din scrierile unor sfinți și oameni duhovnicești precum Isaac Sirianul, Diadoh al Foticeii, Simeon Noul Teolog, Grigorie Palama, Siluan Athonitul și mulți alții că n-am studiat foarte multă literatură duhovnicească. Am găsit și ceva pe internet, o mică înregistrare cu Părintele Ilie Cleopa despre rugăciune, dar este indicat și studiul cărților și mai mult chiar al practicii (și ca în orice tradiție este nevoie de maeștri, deși unii, foarte puțini, mai ajung și fără prea mulți maeștri la lucruri mari, dar nu este indicată o astfel de cale din principiu) http://www.youtube.com/watch?v=cULtrE47jII
|
|
#2
|
|||
|
|||
|
Citat:
Dar harul initial poate fi primit doar prin Botez si Mirungere (de fapt Mirungerea in ortodoxie este primirea harului). In catehismul ortodox scrie explicit ca nimeni nu poate primi har decat asa, si nu prin fapte. http://www.patriarhia.ro/ro/documente/catehism10.html "242. Daca harul e o lucrare necreata a lui Dumnezeu in sufletul nostru si daca prin el insusi Duhul Sfant lucreaza in noi mantuirea, oare s-ar putea mantui omul si fara de har? Nu, omul nu se poate mantui fara de har (Efes. 2, 8; Ioan 15, 5). Harul ii este de trebuinta omului chiar de la inceput (Ioan 3,5). Harul pune inceputul mantuirii in om, si nu omul prin staruintele sale. Aceasta inseamna ca harul ii vine in dar (Rom. 3, 24), nu pentru oarecare fapte ale sale. inainte de a veni harul, omul nu poate face fapte prin care sa se mantuiasca, sau macar sa induplece pe Dumnezeu sa-i dea harul prin care sa se mantuiasca. Omul poate face anumite fapte bune, dar nu le face asa de statornic si dintr-un cuget asa de curat, incat sa se sfinteasca prin ele si sa se mantuiasca. Omul are libertatea de a face binele si cata vreme e in robia pacatului stramosesc, dar aceasta e o libertate slabita. Ea e marita tocmai de harul care vine la inceput fara nici un merit al omului. Dar harul nu e de trebuinta numai la inceputul mantuirii omului, ci si dupa aceea, tot timpul. " |
|
#3
|
|||
|
|||
|
Citat:
|
|
#4
|
|||
|
|||
|
Citat:
Daca nu ai inteles ce am scris, inclusiv citatele din catehism nu mai are rost sa polemizez fara rost. Am scris tot ce era de inteles acolo. Citeste te rog si mesajele adresate altor persoane, acolo am detaliat. Ai inteles ce este harul exterior? |
|
#5
|
|||
|
|||
|
Citat:
|
|
#6
|
|||
|
|||
|
Citat:
De fapt, probabil nici macar unul singur. Probabil ca nici macar cei care le-au scris pe fiecare in parte dupa autor, n-au citit atat. Pentru ca au avut un Profesor mai bun decat o tona de carti care de altfel se studiaza si prin facultatile de teologie neoprotestanta si nu-i fac deloc pe aia ortodocsi. Trebuie ceva mai bun decat o tona de carti pentru a pricepe ce este si ce nu este "ortodoxie de larg consum" si mai ales sa ai discernamantul care trebuie astfel incat fugind de greselile altora sa nu ajungi tu sa cazi in altele de N ori mai mari. Last edited by AlinB; 23.07.2012 at 14:34:40. |
|
#7
|
|||
|
|||
|
Citat:
|
|
#8
|
|||
|
|||
|
Citat:
Acum da-mi voie sa te intreb: doar atat ai vrut sa lamuresti? Sau tinta abia incepe sa se intrezareasca... Te intreb despre rost, finalitate, folos duhovnicesc eventual. Sau a fost doar o simpla lamurire didactica? Sau cum?... Te intreb fara urma de ironie, doresc doar sa aflu ce sustii de fapt, pana la capat. Pentru ce anume ai deschis discutia asta? Cum vei continua? Raman dornic sa vad cum desfasori mosorul cu "gnoza spirituala" si cu "relatia misterica", despre care spui mai sus ca sunt etape sau ipostaze care duc la sfintire si indumnezeire. Retin deocamdata ca tu sustii ca nu sunt suficiente credinta si harul sacramental pentru indumnezeire. Astept, cu rabdare, sa aflu cum dezvolti aceasta pozitie. |
|
#9
|
|||
|
|||
|
Citat:
Iar și mai sus se avansează chiar la nivelul cunoașterii lui Dumnezeu sau al gnozei, deși este adevărat în această viață se poate vedea mai mult "în ghicitură" decât față către față. Părintele Stăniloaie are dedicat în tratatul de spiritualitate ortodoxă chiar partea a treia care vorbește despre îndumnezeire sau unirea cu Dumnezeu și despre cunoașterea sau gnoza sfințitoare și îndumnezeitoare. Propriu-zis nu poate exista îndumnezeire fără cunoaștere sau gnoză spirituală, adică gnoza dăruită de Sfântul Spirit, și asta pentru că asemănarea cu Dumnezeu solicită ca necesară această dezvoltare sau sfințire și desăvârșire a minții și a inimii, a spiritului întreg, după cum afirmă și Evanghelia după Ioan anume că aceasta este VIAȚA VEȘNICĂ să fie cunoscut Tatăl ca singurul Dumnezeu adevărat și Iisus Christos pe care L-a trimis. Viața veșnică și îndumnezeirea sau modelarea tot mai accentuată după și în Dumnezeu sunt strâns legate de cunoașterea cea adevărată a adevărului. Și Iisus Christos a spus foarte clar în rugăciunea arhierească: "Sfințește-i pe ei întru adevărul Tău!" |
|
#10
|
|||
|
|||
|
Desigur, al treilea lucru necesar pentru mantuire sunt faptele. Toate trei impreuna, concomitent.
|
![]() |
|
Subiecte asemănătoare
|
||||
| Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
| Harul | costel | Spiritualitatea ortodoxa | 72 | 06.02.2013 15:11:04 |
| Spalare pacate prin suferinta sau prin facere de bine | spre_rasarit | Generalitati | 0 | 09.09.2011 14:09:26 |
| Ce este Har,Harul? | savudanmihai | Intrebari utilizatori | 14 | 30.05.2010 21:21:08 |
| Harul lui Dumnezeu | Florin-Ionut | Generalitati | 7 | 05.09.2008 21:24:15 |
| Harul Dumnezeiesc | Sylvie | Generalitati | 6 | 21.08.2007 12:46:31 |
|
|