Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Dogmatica
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 21.08.2012, 13:07:14
Florin-Ionut's Avatar
Florin-Ionut Florin-Ionut is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 17.07.2008
Locație: Timișoara
Religia: Ortodox
Mesaje: 5.411
Implicit

Citat:
În prealabil postat de nutucutu Vezi mesajul
Aici il contraziceti pe sfintul Pavel: (1 Corinteni; 15.29):
29. Fiindcă ce vor face cei care se botează pentru morți? Dacă morții nu înviază nicidecum, pentru ce se mai botează pentru ei?
Nu înțeleg versetul ăsta. Cine știe să-l explice?
__________________
Să nu abați inima mea spre cuvinte de vicleșug, ca să-mi dezvinovățesc păcatele mele;
Psalmul 140, 4

Ascultați Noul Testament ortodox online.
Reply With Quote
  #2  
Vechi 21.08.2012, 13:23:17
N.Priceputu
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Părintele Bartolomeu Anania știe:
„Aceasta e singura informație asupra obiceiului unor creștini de a se boteza în numele celor dragi care muriseră, probabil, în stare de catehumenat, adică înainte de a fi primit botezul, crezând că prin aceasta le-ar putea fi întrucâtva de folos. Argument suplimentar al lui Pavel.”
Reply With Quote
  #3  
Vechi 22.08.2012, 20:55:47
Pelerin spre Rasarit
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de N.Priceputu Vezi mesajul
Părintele Bartolomeu Anania știe:
„Aceasta e singura informație asupra obiceiului unor creștini de a se boteza în numele celor dragi care muriseră, probabil, în stare de catehumenat, adică înainte de a fi primit botezul, crezând că prin aceasta le-ar putea fi întrucâtva de folos. Argument suplimentar al lui Pavel.”
I Corinteni 15,29.Acel verset,unic ca si idee si exprimare in intreaga Sfanta Scriptura,este printre cele mai greu de explicat si definit intrucat nu ne-au parvenit foarte multe date despre viata practica a credinciosilor din aceea perioada.Precum in orice perioada istorica aplicatia unitara a unei idei sau ritual nu era neaparat si o aplicatia practica la nivelul fiecarui credincios,expus mai multor factori de influenta,existand mai multe idei si practici care circulau dar intrucat crestinismul era in perioada sa incipienta in creuzetul cristalizarii credintei mai erau si umbre greu de inteles de catre noi,cei din prezent.

Sunt peste 200 de interpretari ale acestui verset care,dus la extrem si interpretat ad-literam,rupt de contextul sau biblic,poate duce la anomalii precum in cazul interpretarii sale de catre mormoni.Totusi privind la explicatia pertinenta a parintelui Anania am gasit o intrepretare similara,pana la un punct, care lansa ideea(plecand de la I Corinteni 1,12-17)conform careia intre corinteni aparuse tendinta eronata de a crede ca botezul aplicat de catre un lider semnificativ al comunitatii are o mai mare importanta decat unul facut de catre un alt lider,poate cu o mai mica influenta(a se vedea posibila radacina a acestui posibil conflict in I Corinteni 1,11-15).Prin urmare intrucat in aceiasi casa putea exista doi crestini botezati de doi lideri diferiti,sau unul era catehumen,erau unii care dupa ce le mureau rudele,mai ales daca erau catehumeni,considerand ca liderul care il botezase pe el era mai important,mai apropiat cumva de Hristos,se reboteza cumva in numele celui mort pt a-i asigura acestui un botez ,,mai cu greutate".

Acesta tendinta este retezata,daca a fost reala,destul de abrupt de catre apostol prin precizarea parti celei mai importante a menirii sale:,,Căci Hristos nu m-a trimis ca să botez, ci să binevestesc, dar nu cu înțelepciunea cuvântului, ca să nu rămână zadarnică crucea lui Hristos."(I Corinteni 1,17) in comparatie cu ritualul botezului savarsit de catre apostol(I Corinteni 1,14-16),precizare ce avea darul de a arunca in nesemnificativ orice disputa cu privire la o pretinsa intaietate cu privire la acest aspect intre diferinte tendinte existente intre credinciosi.Nu se stiu prea multe despre acesta tendinta dar se pare ca a existat intr-o forma greu de analizat pt ca sunt doar informatii indirecte.

Am mai gasit doua explicatii.Una spune ca in perioada in care Apostolul le scria acesta epistola incepuse o prigoana contra crestinilor corinteni(am putea banui ca era orchestrata de iudaizatori sau de catre diversele tabere iudaice din Diaspora)si se intimpla ca unii sa fie retinuti exact in momentul botezului.Cei ce veneau apoi sa se boteze erau botezati pentru sau in locul(hyper)celor care pierisera marturisind credinta,ca un fir neintrerupt al marturisirii pentru cei ce nu apucasera Botezul pana la capat,Apostolul argumentand ca o asemenea practica ar fi fost inutila daca nu ar fi existat o inviere a mortilor in sensul ca daca cel mort nu invie pentru ce sa te mai botezi pentru el.

Ultima explicatie care mi-a retinut atentia se refera la faptul Apostolul Pavel ar fi fost de fapt in opozitie fata de aceasta invatatura pentru urmatoarele motive.Dincolo de Golful Salonic,la nord de Corint,se afla Elesius,centru unei stravechi religii antice a misterelor,mentionata atat de Homer cat si de Cicero,un initiat al ei.O parte a ritualului initial de purificare consta intr-o baie in mare fara de care,spuneau ei,nimeni nu putea spera la o stare de fericire in viata de apoi(atat Pindar cat si Sofocle mentioneza acest aspect).Insa se admitea cumva(mentiune in Orphic Fragments) si o participare substitut iar corintenii, care aveau cumva o inclinatie spre denaturare,sub influenta acestor invataturi care circulau sau circulasera anterior aparitiei crestinismului,fara a disparea cu totul,sa fi incercat o combinatie intre vechea ideea pagana si practica crestina.Pentru unii dintre ei ruperea de traditiile pagane stravechi era dificil de realizat asa ca,posbil,cautau o cale de mijloc.Nu este un aspect cu care s-a confruntat doar crestinismul,in general orice credinta noua intra in conflict,asimilare sau un fel de existenta paralela cu vechile credinte ce au precedat-o,mai ales in situatia in care acestea fusesera unele larg acceptate si practicate.Apostolul Pavel incerca sa le atraga atentia ca degeaba combinau o practica ancestrala cu noua invataura radical diferita intrucat,intre botez si inviere in crestinism,era un raport cu mult mai complex,cu o alta semnificatie,importanta si efecte, fata de sensul si semnificatiile ritualului eleusian cu privire la fericirea vesnica.

Ramine un verset extrem de dificil,parerea mea,intrucat lipsesc toate datele acelor timpuri pentru a reconstitui imaginea completa,de ansamblu.Orice inceput al unei credinte religioase presupune si asemenea aspecte,rar clarificate pe deplin si ramase intr-un fel de zori de zi al inceputurilor,cand practica si ideea isi cauta inca drumul de simbioza perfecta,ca orice demers in care este implicat si factorul uman.

Doamne ajuta!+

Last edited by Pelerin spre Rasarit; 22.08.2012 at 22:39:11.
Reply With Quote
  #4  
Vechi 21.08.2012, 21:09:55
nutucutu nutucutu is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 07.08.2010
Religia: Catolic
Mesaje: 1.138
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Florin-Ionut Vezi mesajul
Nu înțeleg versetul ăsta. Cine știe să-l explice?
Eu nu cunosc invatatura Bisericii Catolice cu privire la botezul mortilor si nici n-am auzit vreodata interpretat versetul de mai sus. Insa din verset se distinge un lucru: importanta botezului pentru mantuire. Daca primii crestini care erau pastoriti direct de sfintul apostol Pavel practicau botezul celor morti atunci inseamna ca acest botez este indispensabil pentru mantuire; daca se botezau si mortii aunci este evident ca nu era necesar nici consimtamantul si nici starea de constienta a celui botezat, asa cum afirma membrii sectelor. Iar daca din verset vedem ca primii crestini practicau botezul mortilor cu atit mai mult noi putem practica botezul bebelusilor, tocmai pentru a evita ca ei sa moara nebotezati.
Reply With Quote
  #5  
Vechi 21.08.2012, 21:49:47
Decebal Decebal is offline
Banned
 
Data înregistrării: 19.07.2012
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.651
Implicit

Citat:
În prealabil postat de nutucutu Vezi mesajul
Eu nu cunosc invatatura Bisericii Catolice cu privire la botezul mortilor si nici n-am auzit vreodata interpretat versetul de mai sus. Insa din verset se distinge un lucru: importanta botezului pentru mantuire. Daca primii crestini care erau pastoriti direct de sfintul apostol Pavel practicau botezul celor morti atunci inseamna ca acest botez este indispensabil pentru mantuire; daca se botezau si mortii aunci este evident ca nu era necesar nici consimtamantul si nici starea de constienta a celui botezat, asa cum afirma membrii sectelor. Iar daca din verset vedem ca primii crestini practicau botezul mortilor cu atit mai mult noi putem practica botezul bebelusilor, tocmai pentru a evita ca ei sa moara nebotezati.
Văd că a intervenit o scăpare complet anti-catolică. Cum să se boteze morții? Nu scrie acolo că se botezau pentru morți? Dealtfel textul nu este nici ușor de tradus și nici de interpretat. Nu scrie absolut niciunde nici în Sfânta Scriptură și nici în Sfânta Tradiție că s-au botezat sau se botează morți. Această interpretare este complet în afara Scripturii și a Tradiției.
Reply With Quote
  #6  
Vechi 21.08.2012, 22:45:40
AlinB AlinB is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.01.2007
Religia: Ortodox
Mesaje: 20.025
Implicit

Cred ca textul e destul de clar.

Se botezau pentru cei morti, in nadejdea ca le va ajuta spre mantuire.

Intreg capitolul vorbeste despre inviere - se pare ca unii aveau indoieli, iar acesta practica e folosit ca un argument pentru a arata nadejdea crestinilor in inviere - pentru ca daca nu ar crede in inviere, nu si-ar mai bate capul cu mantuirea celor raposati.

In ceea ce priveste slujba de inmormantare pentru cei nenascuti...parintii o doresc pentru ei insusi in primul rand, ca mangaiere pentru ca altfel cam greu sa vorbesti despre soarta in vesnicie a celui nenascut, in orice caz, data fiind lipsa pacatelor personale, este poate mai degraba una fericita decat nefericita.

Dar nu stim nimic concret si orice speculatie este inutila.
Reply With Quote
Răspunde



Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
inmormantarea celor ucisi ralucapurcel Slujba inmormantarii 7 14.09.2012 21:33:01
Copilul trebuie sa participe la inmormantarea celor dragi costel Slujba inmormantarii 36 22.06.2012 18:36:59
Inmormantarea la crestin-ortodocsi silverstar Generalitati 27 10.06.2012 03:36:37
Care este rostul pe pamant a celor necasatoriti si a celor fara copii? sophia Nunta 52 18.10.2010 13:02:02
Inmormantarea la evrei. Evreulcelales Iudaismul 9 17.12.2009 19:44:18