![]() |
![]() |
|
|
#1
|
|||
|
|||
![]()
Marturisire dedicata fratilor Catalin si Mihail
Mi s-a intamplat, fie si ca o parere in norul trecerii mele, sa traiesc o situatie aparent paradoxala: pe de o parte sa am certitudinea unei experiente de cunoastere cu totul aparte prin traire, stare cognitiva, chiar stare fizica (un fel de aproape absenta a simturilor corporale, ca si cum trupul nu mai conta, ori era o improvizatie oarecare de carton) pe de alta parte sa nu pot comunica (fixa in vorbe sau text scris) mai nimic despre sau din acea cunoastere. Atunci am scris, totusi, poezie, ori m-am trezit cantind sau ascultind cumva in mine un cantec... Imi vine sa cred uneori ca tocmai acele momente au fost cea mai buna cunoastere a mea, din toti anii de "studiu" (adica din mai toata viata). Si lucru aparte, nu prea imi vine, dupa asemenea experiente, sa merg la careva sa ma laud ori sa imi las gura sloboda, dupa cum mi-e felul. Ceva face ca ele sa ramana o experienta privata, tainica... As impartasi cu aproapele, insa ceva se opune in mine... E drept ca o faceam candva, cu un suflet-pereche, prietenul meu din adolescenta, impreuna cu care am vanat lei si am luptat sub zidurile Troiei (el Enghidu-Ulisse, desigur ca v-ati prins...). P.S. Momentele la care ma refer nu au fost in vreun cadru cu totul special, nu produse intentionat, in urma vreunui design / aranjament bine condus, ci s-au nascut si consumat spontan: odata mi s-a intamplat pe camp, langa satul meu natal: holdele de grau, albastrul cerului, verdele-albastrui al lacului, pamantul brun, mireasma de nespus a ierbii in aerul verii si un clinchet anume de ganduri, ca un galop indepartat... si un ritm simtind ca o leganare monotona, nu neaparat lenesa cat mai degraba repetitiva la nesfarsit, pe valuri... Altadata am trait la o vecernie lucruri asemanatoare... Altadata cand iubeam o fata... Odata in Luvru, cand m-am trezit in fata unei statuete - un copil (din marmura neagra, parca) isi scoate din talpa un ghimpe... Oare am intalnit astfel Frumosul? Frumusetea?..... Fata de aceste experiente pe care le-as incadra la capitolul cunoastere, comentariile frumos randuite verbal si bine conduse intelectual pe marginea fie si a Scripturii, imi par cumva lipsite de viata, fade, fara "click" inlauntrul meu... Altadata insa ma hraneste pur si simplu fie si un cuvant pe marginea Scripturii... o simpla precizare... o invatatura de-a dreptul scolareasca... Stiu si eu ce sa mai cred?... Slava lui Dumnezeu pentru toate! Last edited by ioan cezar; 01.09.2012 at 11:02:24. |
#2
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Nu era si pentru mine marturisirea, dar sper ca nu te superi pentru cele scrise :) |
#3
|
|||
|
|||
![]() Citat:
In schimb exista si stari de fericire care fac parte din fiinta noastra umana, asa cum avem si intelect. Cineva ateu cand iubeste pe cineva din familie nu se simte rau. Mai exista si stari de beatitudine date de lucruri negative, ca de exemplu droguri, vicii, etc. Dar mai bine sa citim ce scrie in catehism, ca sa nu spun eu din ce stiu. O sa scriu din catehism mesajul urmator. |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Se poriveste exact cu subiectul topicului, ce spune catehismul ortodox:
http://www.patriarhia.ro/ro/documente/catehism29.html 11. Care sunt mijloacele cele mai de seama prin care crestinul isi poate intari si inmulti dragostea? Acestea sunt: 1) Cugetarea asupra dragostei nemarginite a lui Dumnezeu fata de lume, pentru mantuirea careia Si-a jertfit pe Unicul Sau Fiu; 2) Cunoasterea cat mai temeinica a invataturii crestine; 3) Rugaciunea staruitoare si fierbinte catre Dumnezeu; 4) Impartasirea cu Sfintele Taine; 5) Ravna de a implini voia lui Dumnezeu si a se feri de pacat;, 6) Cunoasterea si urmarea vietii Mantuitorului, Care prin viata Sa pamanteasca a dat cea mai mareata pilda de dragoste;, 7) Lupta impotriva iubirii semete de sine si impotriva alipirii patimase de bunurile pamantesti; 8) Facerea de bine fata de aproapele. Vedem ca facerea de bine fata de aproapele e una din ele, nu singura. cunoasterea invataturii creste dragostea, pentru ca tine de cunoasterea lui Dumnezeu. 2. Ce este dragostea? In inteles larg, dragostea este nazuinta omului spre tot ce este bun si frumos sau vrednic de dorit. Aceasta nazuinta este sadita de insusi Dumnezeu in firea omului, la creare, si de aceea se numeste dragoste fireasca. In temeiul acestei nazuinte, omul tinde din fire spre Dumnezeu, Creatorul si Sustinatorul sau, socotindu-L bunul sau cel mai mare. Dar cum, prin pacatul stramosesc, firea omului a fost slabita in puterile ei, numai cu dragostea fireasca omul nu poate lucra nimic pentru mantuirea sa, caci spune Mantuitorul: "fara Mine nu puteti face nimic" (Ioan 15, 5). De aceea, pentru mantuirea sa, crestinul are neaparata trebuinta de dragoste care sa lucreze cu putere de sus, adica de dragostea supra-fireasca, de dragostea crestina sau de dragostea ca virtute teologica. 3. Ce este dragostea crestina? Dragostea crestina este puterea dumnezeiasca revarsata prin Sfanta Taina a Botezului in sufletul crestinului, prin care acesta are nazuinta adanca si curata catre Dumnezeu, bunul sau cel mai inalt, doreste din toate puterile sufletului unirea cu El si are vointa hotarata de a implini voia Lui atotsfanta, jertfind, in caz de nevoie, orice bun pamantesc. Dragostea crestina este de la Dumnezeu (I Ioan 4, 7) si este data omului in dar, precum spune Sfantul Apostol Pavel: "Iubirea lui Dumnezeu s-a varsat in inimile noastre, prin Duhul Sfant, Cel daruit noua," (Rom. 5, 5). Dragostea este cea mai mare virtute, am putea spune chiar: izvorul si sufletul tuturor virtutilor crestine, fiindca toate celelalte virtuti traiesc cu adevarat si rodesc binefacator in viata crestinului numai cand sunt luminate si incalzite de dogoarea arzatoare a dragostei. 5. Catre cine trebuie sa se indrepte dragostea crestinului? Dragostea crestinului trebuie sa se indrepte intai catre Dumnezeu, catre poruncile si legile Sale; apoi catre aproapele si, in fine, catre sine insusi, caci aceasta este porunca Mantuitorului: "Sa iubesti pe Domnul Dumnezeul tau cu toata inima ta, cu tot sufletul tau si cu tot cugetul tau. Aceasta este marea si intaia porunca. Iar a dona, la fel ca aceasta: Sa iubesti pe aproapele tau ca pe tine insuti" (Matei 22, 37-39). |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Cătălin2, MariS nu-i un ecumenist, așa cum nici eu și nici Iustin10 sau alții înfierați pe nedrept pe forumul ăsta. La o privire mai atentă și fără prejudecăți și reducționisme strict teoretice, un creștin adevărat nu poate vorbi despre alții ca despre niște condamnați doar pentru că aceia s-au născut într-o cultură greu permeabilă la spiritualitatea ortodoxă sau au ajuns, din varii motive, prizonierii unei religiozități falsificate. Sunt și sfinți care au vorbit despre credința în mila nesfârșită a lui Dumnezeu cu privire la toți oamenii (vezi Isaac Sirul sau Siluan Athonitul) chiar dacă n-au făcut din asta o doctrină și n-au oferit garanții nimănui că se va întâmpla așa.
Unui pustnic care i-a spus odată: ,,Dumnezeu va pedepsi pe toți ateii și ereticii, care vor arde în focul veșnic“, Siluan i-a replicat: ,,bine dar spune-mi dacă vei fi în rai și de acolo vei vedea cum arde cineva în focul iadului, vei mai avea pace?” – “Ce să-i faci? E păcatul lor“, a spus pustnicul. La care Siluan a răspuns: “Iubirea nu poate suferi aceasta. Trebuie să ne rugăm pentru toți oamenii“. Ăsta nu este ecumenism, ci ortodoxia cea mai curată care vede în oameni posibilitatea revelării chipului și asemănării lui Dumnezeu indiferent cât de mutilată de păcat și rătăcire este această icoană vie .
__________________
Prostul este dușmanul a ceea ce nu cunoaște (Ibn Arabi) |
#6
|
|||
|
|||
![]() Citat:
|
#7
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Iti aduc aminte ca diavolul nu a fost creat de Dumnezeu, El a creat altceva si inca ce..cata frumusete si perfectiune.. Citat:
Nu stiu care sfant spunea ca si cei drepti si cei rai vor trai sub aceeasi Lumina. Doar ca pentru primii ea va fi binecuvantare si pentru ceilalti chin. Si cine stie (speculez eu) poate Iadul este un loc special pentru cei care nu pot indura prea multa Lumina. De bine nu le este bine, dar poate nici atat de rau. Last edited by AlinB; 02.09.2012 at 01:05:54. |
#8
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Cat despre prima parte, vad ca ai ce ai cu incornoratii, vezi ca Iisus a venit doar pentru noi nu si pentru ei, inseamna ca ei au capacitatea de a se intoarce si singuri, noi nu. Deci nu se compara. |
#9
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Dar cum vezi nici protestantii sau ecumenistii nu s-au gandit sa extinda mantuirea in afara harului si botezului, tocmai de aceea au teoria aceasta cu ramificarea harului in toate cultele. Puteau foarte usor sa spuna ca toti sunt crestini, fara sa mai faca si o teorie care sa impace aceste lucruri. De asemenea, ecumenismul nu se refera de obicei la cei din alte religii, ci doar la cultele crestine, new-age-ul propovaduieste un astfel de ecumenism global. Acum referitor la acel citat, el spune exact gandirea ortodoxa, nu se refera la mantuirea tuturor (care este eroarea apocatastazei). Adica faptul ca unui crestin ii e mila de orice om ca nu se va putea mantui si il doare sufletul, si singurul ajutor pe care il pot da este sa se roage pentru acei oameni ca sa capete luminarea. Asadar, se sustine nu doar mantuirea altora, dar si ca alte culte si alte religii sunt la fel ca si crestinismul/ortodoxia, nu are importanta idolatria sau erezia. Se tot aduc in vedere faptele, dar faptele din cele zece porunci contin si primele trei porunci, care se refera la idolatrie. De aceea intrebam ce fapte, daca sunt incalcate cateva porunci. Noi nu avem invatatura din vest, in care divinitatea e detasata de lume si a dat si unui vicar sa conduca biserica. In ortodoxie Domnul are grija de creatie, nimic nu se intampla fara voia sau ingaduinta Sa. Niciun om care merita nu este lasat deoparte de mantuire, pentru ca Domnul este Atotputernic, poate sa ajute pe oricine care cere ajutor. De aceea noi spunem ca eixista har chemator, nu avem conceptia protestanta, ca depinde de puterea e convingere a unui misionar. Si pentru un ortodox tot harul chemtor il ajuta sa caute si sa afle adevarul, nu tine cont de granitele tarilor. Pe de alta parte noi de ce trebuie sa suportam caderea lui Adam si indpartarea de Dumnezeu? Noi nu am fost cand traia Adam, dar suportam consecintele. La fel acei oameni triesc intr-o tara neortodoxa datorita alegerii facute de stramosii lor. Apostolii s-au dus in toata lumea cunoscuta, inclusiv la ndieni, dar indienii nu sunt crestini. Parintii spun ca omul, datorita chipului lui Dumnezeu, pot ajunge sa il cunoasca pe Dumnezeu. Si astfel pot veni in Biserica sa primeasca harul si astfel sa restabileasca si asemanrea cu Dumnezeu, nu doar chipul. Acum legat de mantuire, cum spune si parintele Arsenie, ce rost mai au discutiile daca nu e vorba de mantuire. Ce importanta are ca noi avem dreapta credinta sau jertfa Mantuitorului, daca se mantuiesc fara probleme si ceilalti? Abia acum au dreptate unii sa spun ca ne mandrim cu dreapta credinta, pentru ca daca nu are nicio importanta e doar o falire ca noi avem dreapta credinta si ei nu, rezultatul e acelasi, ambii se pot mantui. Cum se poate desfasura o discutie intre un ortodox care sustine asta si un hindus sau un adventist? Ii spune ortodoxul de Hristos, de mantuire, de Biserica, acela intreaba daca are si el posibilitatea sa ajunga in Rai daca ramane hindus/adventist, ortodoxul ii spune ca da, iar ala pe buna dreptate ii raspunde ca de ce il mai bate la cap despre dreapta credinta daca finalitatea e aceeasi, e posibil sa fie colegi in Rai si daca ramane hindus si se inchina la Shiva. Ar rade si el de lipsa de coerenta a ceea ce spune ortodoxul. Sfintii spun ca Iisus a adus mantuirea, de aceea il numim Mantuitor, si nu a adus o alta cale de mantuire. Domnul ne-a dat ce trebuie sa facem sa ne mnatuim, ne-a dat-o prin revelatie, noi nu putem schimba asta cu gandirea noastra omeneasca, sa facem o alta invatatura decat cea revelata, dupa cum ni se pare noua mai buna. Si toti sfintii spun asta, eu am dat doar cateva exemple de sfinti. Alta invatura provine doar din ecumenism sau new-age, care s-a infiltrat si in otodoxie, la unii credinciosi, de ce sa nu recunoastem. Si daca pierdem dreapta credinta pierdem si harul, o sa fim ca una din multele culte, ca ortodoxia o sa ramana, cu noi sau fara noi, la noi in tara sau la altii. P.S. Maris avea nu doar conceptii ecumensite moderate, ci foarte liberale, asemanatoare lui Adriana (dar care e onesta si recunoaste ca le are). Pe forumul catolic eu am crezut ca e catolic, pana am venit pe forumul ortodox. Spunea ca s-a impartasit la greco-catolici si nu credea ca ar fi facut vreo greseala. Asta nu inseamna ca asa ar trebui sa ramana toata viata, poate sfaturile de pe forum i-au folosit si a inteles mai bine ortodoxia. Atat, ca nu vreau sa vorbesc despre el daca nu e prezent pe forum de cateva luni. |
#10
|
|||
|
|||
![]()
Catalin,
Daca tot m-ai pomenit, pot sa-ti pun o intrebare? Daca ai stii sigur ca se mantuiesc si musulmanii, si hindusii etc., tu ai renunta sa mai fii ortodox? Last edited by Tartaruga; 01.09.2012 at 22:01:41. |
![]() |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Dogmatica Patristica Ortodoxa | myself00 | Generalitati | 7 | 10.09.2012 19:23:37 |
Despre lectura, in general | Lilith23 | Generalitati | 26 | 15.06.2011 12:11:07 |
sentimentalism si un dumnezeu general | lareine | Generalitati | 0 | 31.12.2009 01:15:25 |
Sf. Andrei este sarbatoare cu rosu/mare in general? | sophia | Diverse Sarbatori | 3 | 13.11.2009 11:07:58 |
Scrisoarea unui general roman catre Nero,despre Hristos | ortodox4life | Generalitati | 18 | 14.10.2008 22:09:52 |
|