Citat:
În prealabil postat de ioan cezar
Alegeti raspunsul corect!
Sfintele Taine reprezinta o chestiune care tine de:
a) Dogmatica
b) Liturgica.
Note:
1) Dupa unii autori, exista un singur raspuns corect la aceasta intrebare...
2) Pentru nota 11: cum explicam faptul ca la noi Sfintele Taine se studiaza (si) la Liturgica?
(Hint: faceti clic pe documentul pus de Mihailc!)
|
Dogmatica și liturgica nu pot fi separate în viața duhovnicească reală, întrucât credința și rugăciunea (corespondentele lor în practică) sunt nedespărțite în actul legăturii personale și comunitare cu Domnul.
Biserica săvârșește slujbe/rânduieli care consfințesc/pecetluiesc legături/relații de credință (Sfintele Taine). Ele sunt concentrice Euharistiei, au dimensiune sobornicească și nu pot fi limitate birocratic la un număr fix sau clasificări metodologice.
Oare mijlocirea integrării unei persoane în biserica biruitoare (înmormântarea) sau intrarea în cinul călugăresc (tunderea în monahism) sunt doar lucrări sfințitoare, așa cum le-au clasificat teoreticienii ortodocși filoscolastici? În primul mileniu creștin erau mai mult decât atât, iar cei care țin să se convingă vor avea la dispoziție în curând un studiu aprofundat pe această temă. Printre alte lucruri spuse până acuma cu o jumătate de gură, o să aflăm că oamenii de acum o mie de ani, de o credință cu noi, săvârșeau Sfânta Liturghie înaintea înmormântării unui creștin (indiferent de statutul bisericesc strict funcțional al defunctului), botezul și cununia nu erau ceremonii cvasiprivate cum sunt acum și încă o sumedenie de argumente care demonstrază organicitatea cultului, coeziunea euharistică a enoriilor de altădată etc, toate indicând procesul de alienare în care ne găsim astăzi și arătând adevăratele amenințări la adresa credinței bisericești drept-măritoare.