Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Sectiune dedicata profesorilor de religie
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 23.09.2012, 14:55:13
ioan cezar
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de VladCat Vezi mesajul
Parintele Porfirie invata pe toata lumea sa se roage mai mult pentru altii decat pentru sine:
„Să vă rugați mai mult pentru ceilalți decât pentru voi înșivă. Spuneți 'Doamne Iisuse Hristoase, miluiește-mă' și să aveți înlăuntrul vostru întotdeauna pe ceilalți. Toți suntem pruncii aceluiași Părinte, suntem toți una; de aceea atunci când ne rugăm pentru ceilalți să spunem 'Doamne Iisuse Hristoase, miluiește-mă' și nu 'miluiește-i'. Astfel îi facem una cu noi înșine.Rugăciunea pentru ceilalți ce se face în mod delicat și cu adâncă dragoste, este ferită de interes personal și are mare folos duhovnicesc. Il umple de har și de bucurie pe cel ce se roagă, dar umple de bucurie și pe cel pentru care se roagă, îi aduce harul dumnezeiesc.”


Alexis Homiakov, intr-o carte care i-a placut mult lui Rafail Noica („Biserica este una”), spunea asa:
„sangele Bisericii este o rugaciune reciproca si respiratia ei este lauda dumnezeiasca (...) Sa nu spui: 'ce rugaciune pot sa fac eu pt cel viu sau pt cel mort, cand rugaciunea mea nu este indeajuns nici macar pt mine?' Caci daca nu stii sa te rogi, de ce te-ai ruga pt tine? Dar in tine se roaga Duhul iubirii -cf. Romani 8,26-”.

Nu mai imi amintesc acum alte exemple concrete, dar in general toti parintii Bisericii pe care i-am citit accentuau foarte mult rugaciunea pentru aproapele, indiferent de nivelul dezpatimirii/impatimirii....mai dau un ultim exemplu cat se poate de elocvent:

Sofronie Saharov - „Cand va rugati, rugati-va pentru toti si pentru fiecare in parte. Si adaugati: 'Pentru rugaciunile lor, miluieste-ma si pe mine'. Astfel, in mod treptat, constiinta voastra se va elibera de patimi.”
Si eu am primit indrumare duhovniceasca, prin viu grai, in acest sens: mai intai rugaciunea pentru semeni, iar la sfarsit rugaciunea pentru mine, la sfarsit de tot, daca mai ramane vreun loc...
Vad insa din acest topic ca nu exista o unitate deplina intre rugatori, intre parinti, intre duhovnici si fiii/fiicele lor...

Pe de alta parte, pentru sine se roaga oricine practica rugaciunea lui Iisus.
Iar pentru mine se roaga si altii...
Sa te rogi pentru un om doar de la un nivel de despatimire al acestuia incolo, him... nu stiu cum vine asta.... Poate ar trebui sa ne rugam doar pentru sfinti?

Oare putem vorbi despre egofilie si narcisism "duhovnicesc"?
Despre inima egoista care face, viclean, pe smerita pentru a-si ascunde scarba de ceilalti?
Aveam un amic care se credea mare pocait, se ruga doar pentru el, iar cand se imbata (deh, pocait dar pacatos) lansa celebrul lui indemn, care a ramas de pomina: "muriti, baaaa!"

Dumnezeu sa ne lumineze si sa ne inmoaie pietroaiele pe care le numim inima.
Reply With Quote
  #2  
Vechi 23.09.2012, 21:27:13
Mihailc Mihailc is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.03.2008
Mesaje: 3.252
Implicit

Citat:
În prealabil postat de ioan cezar Vezi mesajul
Oare putem vorbi despre egofilie si narcisism "duhovnicesc"?
Despre inima egoista care face, viclean, pe smerita pentru a-si ascunde scarba de ceilalti?
Poate chiar egolatrie pe un fond pseudoduhovnicesc.

Ia să vedem ce spune Slujba Proscomidiei în legătură cu subiectul topicului de față.

Înainte de pomenirea nominală a viilor de pe pomelnice, preotul rostește următoarea rugăciune:

Primește Doamne, jertfa aceasta pentru iertarea păcatelor tuturor fraților celor întru Hristos și pentru tot sufletul creștinesc cel necăjit și întristat, care are trebuință de mila și de ajutorul Tău; pentru apărarea țării acesteia și a celor ce viețuiesc într-însa și pentru pacea și bună așezarea întregii lumi; pentru bunăstarea sfintelor lui Dumnezeu biserici, pentru mântuirea și ajutorul celor ce cu osârdie și cu frică de Dumnezeu se ostenesc și slujesc: părinți și frați ai noștri; pentru cei trimiși; pentru cei ce sunt în călătorie; pentru tămăduirea celor ce zac în boli; pentru izbăvirea celor robiți; pentru cei ce sunt în judecăți, în ocne, în izgoniri, în necazuri și strâmtorare; pentru cei ce ne urăsc și pentru cei ce ne iubesc pe noi; pentru cei ce ne miluiesc și slujesc nouă și pentru cei ce ne-au poruncit nouă, nevrednicilor; să ne rugăm pentru dânșii; pentru frații noștri care sunt în slujbe, și pentru toți cei ce slujesc și au slujit în sfânt locașul acesta.

Nu văd nici urmă de rugăciune pentru despătimiți, angelizați, smeritoizi etc.

Sfânta Liturghie nu este o reuniune a premianților credinței, ci o împreună lucrare de mijlocire a fiecăruia pentru toți și a tuturora pentru fiecare, în care cei sporiți îi sprijină pe cei mai slabi, iar sănătosul se apleacă cu dragoste asupra nevoilor celor bolnavi. Dacă ai o întristare mare și mergi la Sfânta Liturghie, întristarea ta este asumată de ceilalți împreună-rugători, de la episcop sau preot și până la cerșetorul de la ușă.

"Iar Dumnezeul răbdării și-al mângâierii să vă dea vouă ca unii pentru alții să fiți într-un gând, potrivit lui Iisus Hristos,
pentru ca toți laolaltă și cu o singură gură să-L slăviți pe Dumnezeu și Tatăl Domnului nostru Iisus Hristos.De aceea, primiți-vă unii pe alții, așa cum și Hristos v-a primit pe voi, spre slava lui Dumnezeu." (Romani 15; 5-7)

Și vă îndemnăm, fraților, să-i dojeniți pe cei fără de rânduială; îmbărbătați-i pe cei slabi de înger, sprijiniți pe cei neputincioși, fiți îndelung-răbdători față de toți. Vedeți ca nu cumva cineva să-i răsplătească cuiva răul cu rău, ci'ntotdeauna să urmăriți binele: și unul către altul, și fiecare către toți. Bucurați-vă întotdeauna, rugați-vă neîncetat, mulțumiți întru toate; căci aceasta este voia lui Dumnezeu întru Hristos Iisus pentru voi. (1Tesaloniceni 5; 14-18)
__________________
Prostul este dușmanul a ceea ce nu cunoaște (Ibn Arabi)
Reply With Quote
  #3  
Vechi 23.09.2012, 22:19:25
ioan cezar
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Multumesc, frate Mihail, pentru cuvant!
Domnul fie laudat!
Reply With Quote
  #4  
Vechi 24.09.2012, 12:11:01
zinaida
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Mihailc Vezi mesajul
Poate chiar egolatrie pe un fond pseudoduhovnicesc.

Ia să vedem ce spune Slujba Proscomidiei în legătură cu subiectul topicului de față.

Înainte de pomenirea nominală a viilor de pe pomelnice, preotul rostește următoarea rugăciune:

Primește Doamne, jertfa aceasta pentru iertarea păcatelor tuturor fraților celor întru Hristos și pentru tot sufletul creștinesc cel necăjit și întristat, care are trebuință de mila și de ajutorul Tău; pentru apărarea țării acesteia și a celor ce viețuiesc într-însa și pentru pacea și bună așezarea întregii lumi; pentru bunăstarea sfintelor lui Dumnezeu biserici, pentru mântuirea și ajutorul celor ce cu osârdie și cu frică de Dumnezeu se ostenesc și slujesc: părinți și frați ai noștri; pentru cei trimiși; pentru cei ce sunt în călătorie; pentru tămăduirea celor ce zac în boli; pentru izbăvirea celor robiți; pentru cei ce sunt în judecăți, în ocne, în izgoniri, în necazuri și strâmtorare; pentru cei ce ne urăsc și pentru cei ce ne iubesc pe noi; pentru cei ce ne miluiesc și slujesc nouă și pentru cei ce ne-au poruncit nouă, nevrednicilor; să ne rugăm pentru dânșii; pentru frații noștri care sunt în slujbe, și pentru toți cei ce slujesc și au slujit în sfânt locașul acesta.

Nu văd nici urmă de rugăciune pentru despătimiți, angelizați, smeritoizi etc.

Sfânta Liturghie nu este o reuniune a premianților credinței, ci o împreună lucrare de mijlocire a fiecăruia pentru toți și a tuturora pentru fiecare, în care cei sporiți îi sprijină pe cei mai slabi, iar sănătosul se apleacă cu dragoste asupra nevoilor celor bolnavi. Dacă ai o întristare mare și mergi la Sfânta Liturghie, întristarea ta este asumată de ceilalți împreună-rugători, de la episcop sau preot și până la cerșetorul de la ușă.

"Iar Dumnezeul răbdării și-al mângâierii să vă dea vouă ca unii pentru alții să fiți într-un gând, potrivit lui Iisus Hristos,
pentru ca toți laolaltă și cu o singură gură să-L slăviți pe Dumnezeu și Tatăl Domnului nostru Iisus Hristos.De aceea, primiți-vă unii pe alții, așa cum și Hristos v-a primit pe voi, spre slava lui Dumnezeu." (Romani 15; 5-7)

Și vă îndemnăm, fraților, să-i dojeniți pe cei fără de rânduială; îmbărbătați-i pe cei slabi de înger, sprijiniți pe cei neputincioși, fiți îndelung-răbdători față de toți. Vedeți ca nu cumva cineva să-i răsplătească cuiva răul cu rău, ci'ntotdeauna să urmăriți binele: și unul către altul, și fiecare către toți. Bucurați-vă întotdeauna, rugați-vă neîncetat, mulțumiți întru toate; căci aceasta este voia lui Dumnezeu întru Hristos Iisus pentru voi. (1Tesaloniceni 5; 14-18)
Multumesc Mihai, cam asta era si nelamurirea mea.. asta doream sa inteleg dar probabil ca asa ca peste tot in ortodoxie, este o taina ascunsa intelegerii mele si trebuie doar sa accept ca nu pot intelege totul. Conform logicii iti dau tie dreptate dar ma vad in situatia de a alege intre logica si duhovnic. De asta am spus ca e la mijloc o taina care se ascunde intelegerii mele.
Reply With Quote
  #5  
Vechi 24.09.2012, 12:44:13
Demetrius Demetrius is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 02.04.2012
Mesaje: 3.110
Implicit

Citat:
În prealabil postat de zinaida Vezi mesajul
Multumesc Mihai, cam asta era si nelamurirea mea.. asta doream sa inteleg dar probabil ca asa ca peste tot in ortodoxie, este o taina ascunsa intelegerii mele si trebuie doar sa accept ca nu pot intelege totul. Conform logicii iti dau tie dreptate dar ma vad in situatia de a alege intre logica si duhovnic. De asta am spus ca e la mijloc o taina care se ascunde intelegerii mele.
Te rog sa ceri lamuriri duhovnicului si sa ma luminezi si pe mine.
Reply With Quote
  #6  
Vechi 24.09.2012, 15:43:23
Mihailc Mihailc is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.03.2008
Mesaje: 3.252
Implicit

Citat:
În prealabil postat de zinaida Vezi mesajul
Conform logicii iti dau tie dreptate dar ma vad in situatia de a alege intre logica si duhovnic.
Alege să asculți de duhovnic, el e mai bine informat asupra situației concrete, și-apoi vedeți voi cum o să procedați mai târziu.
Sigur că e o discuție deschisă oportunitatea pomenirii nominale, la Sfânta Liturghie, a fraților noștrii care momentan sunt "autosuspendați" din Biserică. Cred că, la rigoare, puține persoane ar fi cu adevărat vrednice la o miridă cât de minusculă pe Sfântul Disc. Dacă cu cei vii procedăm cu o asemenea fariseică autosuficiență, ce să mai zicem de adormiți? Nu-i mai pomenim nici pe ei dacă avem certitudinea că n-au fost creștini "regulamentari"? Sau: există o limită în despătimire, care să facă diferența între pomenibili și nepomenibili la Proscomidie?

Îmi aduc aminte că însuși părintele Cleopa povestea că în ziua când a murit Stalin, l-au pomenit la Sfânta Liturghie timp de 40 de zile și apoi, multă vreme, în fiecare duminică și praznic. Oare unul dintre cei mai mari criminali din istoria umanității o fi fost mai vrednic de sinaxa credincioșilor decât un oarecare rătăcit de turma lui Hristos, cu apucături golănești și viețuire întru patimi multe, dar mărunte?
__________________
Prostul este dușmanul a ceea ce nu cunoaște (Ibn Arabi)

Last edited by Mihailc; 24.09.2012 at 16:16:15.
Reply With Quote
Răspunde



Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
Sfanta Liturghie danyel Sfanta Liturghie 81 02.11.2015 16:22:22
Sfanta liturghie Andy00 Resurse ortodoxe on-line 10 30.01.2015 15:29:07
Sfanta Liturghie alecsandru Sfanta Liturghie 26 05.02.2013 21:41:47
Sfanta Liturghie EDI Despre Biserica Ortodoxa in general 8 02.05.2009 16:52:24
Sfanta Liturghie anavictoria Sfanta Liturghie 57 12.01.2009 19:38:22